hoe moet ik een shetlander beleren

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Jel_95

hoe moet ik een shetlander beleren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-11 22:23

ik heb een shetlander van 3 jaar (P.s op mijn profiel staat 1 jaar maar weet niet hoe ik dat moet wijzigen)
hoe kan ik haar het beste goed beleren?

mvg binkyloveyou

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 22:46

niet zelf doen maar laten doen, is het enige advies wat dan rest.
ook shetten zijn geen speelgoed, en dienen goed en veilig 'beleerd' te worden, door personen die daar voldoende kennis en ervaring in hebben, en verstand van zaken hebben.

Wat bedoel je trouwens met 'beleren'; heb je het dan over onder het zadel rijden, of het mennen?
Beiden niet zelf aan beginnen, als je al zo'n vraag moet gaan stellen.

Dat is te vergelijken met iemand die zometeen met z'n auto op de snelweg wil gaan rijden, maar eerst nog even vraagt hoe hij precies moet autorijden, en waar de koppeling, rem en gas voor dienen.

Niet zelf gaan aanklooien dus, maar iemand met verstand van zaken er bij halen. Een pony is makkelijker 'verpest' dan je denkt.

capopjekop

Re: hoe moet ik een shetlander beleren

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 09:47

Ik ben het met mijn voorganger eens, zorg voor goede begeleiding. Iemand die veel ervaring met het beleren van paarden heeft weet hoe hij moet ingrijpen als het fout dreigt te gaan. Wat je wel al zelf kunt gaan doen is het longeren aan je pony leren. Zorg dat je stemhulpen er goed in zitten, dan gaat het beleren straks een stuk fijner.

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 23:21

Sowieso is het fijn als je pony de basis kent, dus het netjes meelopen aan de hand, evt naast de fiets. Dat ie verkeersmak en trailermak is. Dat ie gewend is aan een bitje en evt aan een tuigje, dat ie longeren kent. En dat is het moment om hem weg te brengen om hem te beleren.

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 23:22

Met een ervaren beleerder + jijzelf + geduld moet het goed komen :)

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 18:23

Een shetlander heeft net als elk paard een hoofd, 4 benen en een staart. Hoe je m dus beleerd: hetzelfde als een groot paard :j

MMMB

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 18:29

In igg begeleiding! Iemand die je helpt en evt ingrijpt wanneer dingen fout dreigen te gaaan.
Verder ben ik het met stef eens:het formaat van zo'n beestje maakt alles niet anders. Ook een shetlander heeft het recht om juist beleerd te worden :j