[H]Ideeën en meningen gevraagd hengstenkeuze

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

KletsKoekje

[H]Ideeën en meningen gevraagd hengstenkeuze

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-11 16:56

Ik ben opzoek naar een Hengst voor mijn merrie:
http://www.paardenfokken.nl/pedigree.php?horseid=44226

Zij heeft in 2006 een merrieveulen gehad (gefokt door vorige eigenaresse) v. Travolta en afgelopen jaar een hengstveulen
v. Oscar. Er is destijds een fokker komen kijken naar mijn merrie die Oscar aanbevolen heeft.
Na het veulen gelijk weer geinsemineerd door Oscar, bleek een tweeling te zijn en 1 weg laten halen.
Helaas bleek ze na 3 maanden ook deze verloren te zijn.
Nu wil ik mezelf graag verdiepen in een hengst voor dit jaar, en vraag hierbij jullie hulp en ideëen.
Ik ben hier dus niet ervaren mee.

Mijn merrie heeft een fijn karakter, maar kan in sommige dingen nog wel eens sensibel zijn, en
wil graag een hengst met een goed karakter.
Zij heeft een iet wat ouderwetse achterhand/staartdracht die ik graag wat moderner zie.
Ook heeft zij een vrij lang hoofd en lange oren.
Ze heeft 3 goede gangen, al zou ik de stap iets verbeterd zien.
Ook fok ik graag een groot veulen, die niet kleiner dan mijn merrie zal worden (168).
Graag fok ik (met een grote kans op) een donker veulen (donkerbruin-zwart/bruin-zwart)

Ik ben zelf gek op Duits bloed, weet niet of jullie iets mee kunnen.

Veulen Travolta
http://www.mijnalbum.nl/Foto-XKY37LTB.jpg
Veulen Oscar
http://img560.imageshack.us/img560/6264/fairplay10.jpg

Afbeelding
Ze staat hier natuurlijk niet ideaal op, en is ze drachtig. Dit was na onze laatste wedstrijd tijdens dracht.
Afbeelding

http://img263.imageshack.us/img263/9402/meladymeis.jpg

(heb geen goede stand foto's op de latop. Deze staan op de computer maar die
krijgt geen verbinding met internet dus moet even wachten tot vriendlief thuis is)

Ben erg benieuwd naar jullie inzicht :) Alvast bedankt! :j
Laatst bijgewerkt door Nicole288 op 15-03-11 17:56, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Tag toegevoegd + max 2 foto's zichtbaar, rest in link

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 09:58

Ze heeft geen ouderwets kruis. Ze heeft een hellende croupe maar wel een hoge staart inplant.
Hoe is haar achterbeen gebruik? Want dat is iets wat je wel bij Duitse hengsten in de gate moet houden.

Ik denk dat Oscar of misschien beter zoon Uphill wel een goed combi zouden kunnen zijn. Ik zou het front eerder een aandachtspunt vinden bij jouw merrie en volgens mij zit dat bij die 2 wel goed.

Charmingmood zou misschien ook kunnen passen mooi model, mooi front, mooi koppie erop.

Florencio is helemaal duits en heeft ook een mooi dressuurmodel.

En ewr zijn er nog wel een paar hoor.

KletsKoekje

Re: [H]Ideeën en meningen gevraagd hengstenkeuze

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-11 12:02

Natasjave: harstikke bedankt voor je suggesties. Ik ga deze hengsten eens even goed bekijken!
Betreft achterhand vertel ik ook maar wat die fokker die Oscar aan geraden had heeft gezegd.
Haar achterbeen gebruik is goed, niet uitmuntend.
Omdat ik echt een veulen voor mezelf als potentiele opvolger wil gaan fokken is dit ook iets om naar te kijken.

Ik ga met nu even verdiepen in de hengsten die je aangeraden hebt.

Dakario

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 16:09

mag je niet terugdekken met Oscar aangezien je een veulen verloren hebt?

sportfokker

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-11 21:41

Vaak mag je inderdaad terugdekken met dezelfde hengst ( of een andere van dezelfde eigenaar) wanneer je geen veulen hebt gekregen. Of er wordt een flinke korting gegeven. Daar moet je dus zeker naar informeren, voordat je wat anders gaat ondernemen.
Ik zou proberen om meer front te krijgen bij een veulen. De merrie mag voor een dressuurpaard meer bergop gebouwd zijn.