Niet kegelen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

lailapri

Niet kegelen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-11 09:33

Vorig jaar heb ik 5 veulens gefokt. Alle 5 merrie's hebben niet gekegelt.
Zou dit nog ergens aan te koppelen zijn? Voeding misschien?

Paint_Lover

Re: Niet kegelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 09:41

Ga dit volgen, ben eigenlijk wel benieuwd of er iemand is die dit weet....

Ik heb wel eens gehoord dat het aan het voer KAN liggen maar zeker weten doe ik het niet. Mijn merrie is nu dragend van haar eerste veulen en de merrie die ik hiervoor had (moeder van deze merrie) heeft bij mij 2 veulens gehad en wel gewoon netjes gekegeld. Moet ook wel zeggen dat ze hier wel merriebrok kregen en dat deze merrie nu op de merriemuesli staat omdat ze niet tegen teveel eiwitten kan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 10:07

Voeding speelt wel mee. Zet ze een poosje voor het veulenen maar eens in de wei, dan schieten ze ineens vol, of het nu een week of een maand voor de uitgerekende datum is.

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 10:27

TS: heb je alle geboortes meegemaakt? Soms schiet de uier pas vlak voor de bevalling vol, en kun je die fase gemist hebben als je de bevalling ook gemist hebt.
Mijn merrie heeft bij het eerste veulen niet geharst en niet gekegeld, maar ik heb de geboorte dan ook op een paar uur gemist. Bij het tweede veulen wel netjes harsen, maar pas enkele uren voor de bevalling kegelen. Overigens stond ze bij allebei de bevallingen al minimaal 6 weken 24 / 7 in de wei.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-11 11:48

ik heb ze ook alle 5 gemist idd. Wel elk uur kijken en vond de veulens dan net staand of nog half in het vlies, maar ook dan geen kegels hooguit kleine harsjes. Staan altijd buiten op gras, krijgen de laatste periode merrië muesli en verder hooi en onderhoudsvoer