Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
onley schreef:in de wei achterlaten??
ik zou het gewoon opbouwen in de stal gewoon even 1 minuutje
dan weer 2
en zo opbouwen
maar niet op de wei als die door de draad heen gaat dan heb je wat
en die kunnen behoorlijk in paniek raken als ze mams niet zien
ligt natuurlijk ook aan het karakter van je veulen..
keona schreef:dus weet iemand hoe oud een veulen ongeveer moet zijn zo dat het toch wel een uurtje of 6a7 alleen kan zijn zonder mams,zelf dacht ik als die al zelf goed eet maar heb ik daar gelijk in of hebben jullie nog andere teorieen,ons vorige veulen is met 5mnd gespeend.
CubaLibre schreef:6/7 uur met een veulen van ongeveer 2 maanden vind ik ook wel erg lang eerlijk gezegd! Toen mijn toenmalige merrie haar eerste veulen had heb ik ook wel ritjes gemaakt en de langste was een dikke 2 uur MAAR toen was mn veulen ook al rond de 3 maanden. Heb mn veulen nooit alleen gelaten op de wei omdat je nooit weet wat er kan gebeuren. Veulen dat in paniek is omdat hij/zij mama niet kan vinden en daardoor door de draden gaat is ook niet iets waar je op zit te wachten (die van mij is nl tegen n weidepaal aangevlogen terwijl de merrie er bij was en heeft daarbij haar neus toen opengehaald tot op het neusbot en kan je verzekeren dat is ECHT geen leuk gezicht!). Mijn veulen is bij die rit op stal gebleven en ik heb er ook voor gezorgd dat er 1 iemand af en toe ging kijken en het veulen dan de mogelijkheid gaf om in ieder geval wat water te drinken. Mijn veulen brak de stal zo ongeveer af maar mn merrie vond het heerlijk!
Denk dat het ook heel erg aan zowel de merrie als het veulen zal liggen maar ik zou het veulen niet alleen op de weide laten staan ongeacht of er nog andere merries opstaan of niet. Zou m dan gewoon op stal laten staan.
[***] schreef:6-7 uur is te lang. Slecht voor de maag van zo'n jong veulen om zo lang geen melk te krijgen!
Ik begin vanaf een maand te oefenen met de moeder bij het veulen weg te halen (eerst borstelen, longeren in de wei ernaast e.d.) en na een week of 6 doe ik het eerste buitenritje weer. En ja dan laat ik het veulen in de kudde, in de wei. Vind ik veiliger dan alleen op stal. Voorwaarde is wel één of meerdere goede oppasmoeders in de wei en geen ruinen of andere grapjassen die achter het veulen aan gaan jagen als de moeder er niet is.
Rody01 schreef:Wij deden vanaf de 2e dag al paar minuutjes bij moeder vandaan. Mams even longeren, en veulen op stal
En dan telkens opbouwen. Ze houden er echt niets van over.
Alani schreef:Rody01 schreef:Wij deden vanaf de 2e dag al paar minuutjes bij moeder vandaan. Mams even longeren, en veulen op stal
Dit vind ik nergens voor nodig. Een veulen van 2 dagen oud heeft zn moeder nodig. Dat is ook nog de leeftijd dat ze prima los met mams mee kunnen lopen omdat ze stijf tegen haar aanlopen. Hou je de veulens altijd zelf dat je weet dat ze er niets van overhouden?
Ik ben een voorstander van een week of 6-8 zwangerschapsverlof en daarna pas weer gaan longeren en voorzichtig oppakken. Pas vanaf 4 of 5 maanden weer langer op pad te zijn. Natuurlijk moet het veulen niet alleen achter blijven maar in een kudde is het mooist. Ingeval van op stal staan dan kan een oppastante veel rust geven.
Gelijdelijk spenen pas vanaf 6-9 maanden.
Alani schreef:Rody01 schreef:Wij deden vanaf de 2e dag al paar minuutjes bij moeder vandaan. Mams even longeren, en veulen op stal
Dit vind ik nergens voor nodig. Een veulen van 2 dagen oud heeft zn moeder nodig. Dat is ook nog de leeftijd dat ze prima los met mams mee kunnen lopen omdat ze stijf tegen haar aanlopen. Hou je de veulens altijd zelf dat je weet dat ze er niets van overhouden?
Ik ben een voorstander van een week of 6-8 zwangerschapsverlof en daarna pas weer gaan longeren en voorzichtig oppakken. Pas vanaf 4 of 5 maanden weer langer op pad te zijn. Natuurlijk moet het veulen niet alleen achter blijven maar in een kudde is het mooist. Ingeval van op stal staan dan kan een oppastante veel rust geven.
Gelijdelijk spenen pas vanaf 6-9 maanden.