vanaf welke leeftijd kan het veulen enkele uurtjes zonder ..

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

keona

vanaf welke leeftijd kan het veulen enkele uurtjes zonder ..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-11 23:17

vanaf welke leeftijd kan je het veulen een paar uurtjes achter laten in de wei,bij de kudde(zonder moeder).
onze merrie is deze mnd uitgeteld,maar over 2mnd is er een menrit,die we graag met ons dubbelspan wilde rijden,maar is dit mogelijk met een 2mnd oud veulen.zo niet dan gaan we enkelspan.maar ik ben benieuwd welke ervaringen jullie hebben?
ons vorige veulen lieten we ook vaak achter maar durf niet te zeggen hoe oud die toen was en dit was dan meestal maar voor 1uurtje.

onley

Re: vanaf welke leeftijd kan het veulen enkele uurtjes zonder ..

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 00:18

in de wei achterlaten??
ik zou het gewoon opbouwen in de stal gewoon even 1 minuutje
dan weer 2
en zo opbouwen

maar niet op de wei als die door de draad heen gaat dan heb je wat
en die kunnen behoorlijk in paniek raken als ze mams niet zien
ligt natuurlijk ook aan het karakter van je veulen..

keona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-11 08:06

nou wij zijn met het vorige veulen gewoon zonder moeder gaan wandelen iedere keer en dat gaf echt geen problemen zowel moeder als veulen vonden dit normaal,ook zijn we met de moeder weg gegaan maar weet niet meer hoe oud die was en het was dan maar 1uurtje,daarom mijn vraag.want de rit zal zeker alles bij elkaar toch wel 6 a7uurtjes zijn dat we weg zijn met mams.opbouwen hebben wij nooit gedaan want veulen staat gewoon met de rest van de groep ze staan 24/7 buiten,ook word het veulen in de groep geboren.een stal hebben wij niet.

dus weet iemand hoe oud een veulen ongeveer moet zijn zo dat het toch wel een uurtje of 6a7 alleen kan zijn zonder mams,zelf dacht ik als die al zelf goed eet maar heb ik daar gelijk in of hebben jullie nog andere teorieen,ons vorige veulen is met 5mnd gespeend.
onley schreef:
in de wei achterlaten??
ik zou het gewoon opbouwen in de stal gewoon even 1 minuutje
dan weer 2
en zo opbouwen

maar niet op de wei als die door de draad heen gaat dan heb je wat
en die kunnen behoorlijk in paniek raken als ze mams niet zien
ligt natuurlijk ook aan het karakter van je veulen..

Steffi_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 08:22

keona schreef:
dus weet iemand hoe oud een veulen ongeveer moet zijn zo dat het toch wel een uurtje of 6a7 alleen kan zijn zonder mams,zelf dacht ik als die al zelf goed eet maar heb ik daar gelijk in of hebben jullie nog andere teorieen,ons vorige veulen is met 5mnd gespeend.

Voor 6 a 7 uur toch zeker 5 maanden denk ik.

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 09:14

Ik denk dat die 6/7 uur weg voor het veulen niet zo'n heel groot probleem gaat worden, eerder voor de merrie en haar uier. Ik weet niet hoe snel zoiets gaat, maar lopen met een volle uier? Daarbij, paard heeft net een dracht achter de rug, is net aan het bijkomen, en dan moet ze gelijk 7 uur gaan rijden. Dat is best intensief en niet heel eerlijk voor de merrie..

Paint_Lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 09:38

6/7 uur met een veulen van ongeveer 2 maanden vind ik ook wel erg lang eerlijk gezegd! Toen mijn toenmalige merrie haar eerste veulen had heb ik ook wel ritjes gemaakt en de langste was een dikke 2 uur MAAR toen was mn veulen ook al rond de 3 maanden. Heb mn veulen nooit alleen gelaten op de wei omdat je nooit weet wat er kan gebeuren. Veulen dat in paniek is omdat hij/zij mama niet kan vinden en daardoor door de draden gaat is ook niet iets waar je op zit te wachten (die van mij is nl tegen n weidepaal aangevlogen terwijl de merrie er bij was en heeft daarbij haar neus toen opengehaald tot op het neusbot en kan je verzekeren dat is ECHT geen leuk gezicht!). Mijn veulen is bij die rit op stal gebleven en ik heb er ook voor gezorgd dat er 1 iemand af en toe ging kijken en het veulen dan de mogelijkheid gaf om in ieder geval wat water te drinken. Mijn veulen brak de stal zo ongeveer af maar mn merrie vond het heerlijk!

Denk dat het ook heel erg aan zowel de merrie als het veulen zal liggen maar ik zou het veulen niet alleen op de weide laten staan ongeacht of er nog andere merries opstaan of niet. Zou m dan gewoon op stal laten staan.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-11 19:39

nou naar aanleiding van de antwoorden ga ik zo wie zo de merrie niet mee nemen op rit.de 6a7uurtjes weg zijn met de merrie daar word ook bij gerekend er heen gaan en het op tuigen etc dus ik ga niet 6 a 7 uur rijden met de merrie dat is zeker niet fare,maar ze loopt 2 span dus ze hoeft niet alles alleen te doen.ik ga afwachten wat het veulen gaat doen en hoe die is met zelf eten etc.ons andere veulen bleef ook op de wei nooit problemen hij was het gewend om zonder moeder te zijn,wandelde vaak met hem alleen,mijn paarden komen niet op een stal dus zeker geen optie
CubaLibre schreef:
6/7 uur met een veulen van ongeveer 2 maanden vind ik ook wel erg lang eerlijk gezegd! Toen mijn toenmalige merrie haar eerste veulen had heb ik ook wel ritjes gemaakt en de langste was een dikke 2 uur MAAR toen was mn veulen ook al rond de 3 maanden. Heb mn veulen nooit alleen gelaten op de wei omdat je nooit weet wat er kan gebeuren. Veulen dat in paniek is omdat hij/zij mama niet kan vinden en daardoor door de draden gaat is ook niet iets waar je op zit te wachten (die van mij is nl tegen n weidepaal aangevlogen terwijl de merrie er bij was en heeft daarbij haar neus toen opengehaald tot op het neusbot en kan je verzekeren dat is ECHT geen leuk gezicht!). Mijn veulen is bij die rit op stal gebleven en ik heb er ook voor gezorgd dat er 1 iemand af en toe ging kijken en het veulen dan de mogelijkheid gaf om in ieder geval wat water te drinken. Mijn veulen brak de stal zo ongeveer af maar mn merrie vond het heerlijk!

Denk dat het ook heel erg aan zowel de merrie als het veulen zal liggen maar ik zou het veulen niet alleen op de weide laten staan ongeacht of er nog andere merries opstaan of niet. Zou m dan gewoon op stal laten staan.

arabs

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 11:34

in de handleiding van de SOSkit van pavo zie je een voedingstabel van (in dit geval een moederloos) veulen, dit geeft wel een goed beeld van hoeveel maaltijden zo'n veulen nodig heeft per dag...
vanaf week 13 - 15 zijn dat er 4 per dag, ik denk dat je ze pas dan ook voor iets langere tijd van elkaar kan scheiden, los van hun emotionele reactie weliswaar...

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 13:39

dat is wat ik ook al zei ook even kijken naar het karakter van je veulen hoor
sommige pakken het gelatig op als mams even weg is
en sommige breken de tent af en gaan door draden en al heen

ik zou mijn veulen dus absoluut niet achter op de wei kunnen laten zonder mams geheid dat ze door de draden heen gaat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 18:18

6-7 uur is te lang. Slecht voor de maag van zo'n jong veulen om zo lang geen melk te krijgen!

Ik begin vanaf een maand te oefenen met de moeder bij het veulen weg te halen (eerst borstelen, longeren in de wei ernaast e.d.) en na een week of 6 doe ik het eerste buitenritje weer. En ja dan laat ik het veulen in de kudde, in de wei. Vind ik veiliger dan alleen op stal. Voorwaarde is wel één of meerdere goede oppasmoeders in de wei en geen ruinen of andere grapjassen die achter het veulen aan gaan jagen als de moeder er niet is.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-11 18:55

slecht vopor de maag snap ik ze moeten vaak kleine porties kunnen eten,maar ons vorige veulen at al snel met mams mee en graasde ook al heel snel dan krijgt hij toch voeding binnen,want deze man was gewoon te dik at bij moeder graasde en lekker drinken.en mams werd uitgemolken met 5mnd heb ik hem ook snel er af gehaald.

maar als een veulen met 3mnd al goed zelf standig eet is het dan ook een probleem vraag ik me af,want hij krijgt dan toch voeding binnen.

onze kudden is altijd het zelfde in deze kudde word hij ook geboren,de kudde is 2 grote merrie's de pony merrie en de vader van het veulen ook een pony(hij is nu gecastereerd)
[***] schreef:
6-7 uur is te lang. Slecht voor de maag van zo'n jong veulen om zo lang geen melk te krijgen!

Ik begin vanaf een maand te oefenen met de moeder bij het veulen weg te halen (eerst borstelen, longeren in de wei ernaast e.d.) en na een week of 6 doe ik het eerste buitenritje weer. En ja dan laat ik het veulen in de kudde, in de wei. Vind ik veiliger dan alleen op stal. Voorwaarde is wel één of meerdere goede oppasmoeders in de wei en geen ruinen of andere grapjassen die achter het veulen aan gaan jagen als de moeder er niet is.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 18:58

Waarom zou je het veulen een aantal UREN alleen willen laten? Wil je rijden, of wedstrijden afgaan? Waarom heb je voor een veulen gekozen als je wilt blijven rijden?

Van twee walletjes eten (veulen en rijden) vind ik uitermate egoistisch. Ook als je de merrie drachtig hebt gekocht, gun het veulen de beste start en dat betekend: tot het spenen niet rijden, en dat is in mijn ogen een half jaar. Medische redenen uitgesloten. Het argument dat ze dan beter in vorm blijven houdt ook geen steek, de conditie blijft ook op peil als ze in het weiland staan, en die buik is snel genoeg weggetraind.

arabs

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 21:42

eerlijk gezegd geef ik Cassidy gelijk, geef ze wat rust samen en je zal daarna de vruchten hiervan plukken :) ik zou het echt niet pushen, en liever hoe later hoe beter... Mijn eigen merrie krijgt zolang het veulen niet gespeend is rust, ik zet er niet teveel druk op...
Ik hoorde vandaag nog van een handelaar die zijn 9 maanden drachtige paard dat veel te mager staat (ribben erdoor, niets buik!) nog elke dag laat werken... Ik weet niet hoe dat dier een veulen op de wereld kan zetten binnenkort... let op dat je niet te ver in die richting uitgaat, dat wreekt zich vroeg of laat
Misschien kan je tijdelijk met een ander paard rijden?

keona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-11 22:31

nou hier hoeft ze echt niks te doen nu hoor lekker chillen op het land,het was gewoon een vraag om te kijken hoe dat bij andere ging/gaat.maar hier word je wer aan gevlogen we mennen recreatief en vragen echt niet veel van haar,ik was gewoon benieuwd als het zich zou voor doen of het zou kunnen.maar hier word weer meteen gedaan of je de merrie hard aan het werk wilt zetten iedere dag wilt rijden dat is helemaal niet zo,hier krijgt ze alle rust die ze nodig heeft,we rijden nu dus gewoon als we gaan enkel span met de vader van het veulen.

arabs

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 08:52

oh dat was van mijn kant niet aanvallend bedoeld hoor. chillen is goed :)

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 10:34

Ik denk dat het echt te vroeg is.

Ik heb toe mijn veulen een maand of 4 was mijn merrie weer alleen mee gehad op wedstrijd(veulen is met een maand of 6 afgespeend, maar maakte er niets van). Daarvoor nam ik het veulen ook mee.

Ik begin met het veulen in het land er bij te laten lopen, daarna in het land er naast te laten, daarna ook op buitenrit gaan.
Ze blijven bij mij er bij lopen tot ze zelf niet meer willen. Alle veulens die ik tot nu toe gehad heb hebben na een maand of 2 hier een periode gehad dat ze zich niet makkelijk lieten pakken als ik ging rijden, dus dan bleven ze maar op het land lopen (meestal een groep met meer merries met veulen, een paar jonge merries en 1 oudere oppas ruin die net zo goed mama had kunnen zijn, veulens gaan meestal naar hem toe als ze alleen zijn, met afspenen gaat hij ook met de veulens samen uit de merriegroep).

Rody01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 10:37

Wij deden vanaf de 2e dag al paar minuutjes bij moeder vandaan. Mams even longeren, en veulen op stal :)
En dan telkens opbouwen. Ze houden er echt niets van over.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-11 21:17

oke bedankt voor de reacties,zelf denk ik ook dat het te vroeg zal zijn,aangezien ze nog niet bevallen is.dan moet meneertje het maar in het enkelspan alleen gaan doen,zonder zijn meisje.ik hoop wel weer op zo'n makkelijk veulen als ze voor heen had,deze was super relax en ging als mams weg was bij de rest staan.maar we zullen zien.

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 16:16

Rody01 schreef:
Wij deden vanaf de 2e dag al paar minuutjes bij moeder vandaan. Mams even longeren, en veulen op stal :)

Dit vind ik nergens voor nodig. Een veulen van 2 dagen oud heeft zn moeder nodig. Dat is ook nog de leeftijd dat ze prima los met mams mee kunnen lopen omdat ze stijf tegen haar aanlopen. Hou je de veulens altijd zelf dat je weet dat ze er niets van overhouden?

Ik ben een voorstander van een week of 6-8 zwangerschapsverlof en daarna pas weer gaan longeren en voorzichtig oppakken. Pas vanaf 4 of 5 maanden weer langer op pad te zijn. Natuurlijk moet het veulen niet alleen achter blijven maar in een kudde is het mooist. Ingeval van op stal staan dan kan een oppastante veel rust geven.
Gelijdelijk spenen pas vanaf 6-9 maanden.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-11 20:09

nou over het spenen ben ik het niet eens.want bij het vorige veulen heb ik de moeder met 5mnd van het veulen afgehaald.want moeder werd enorm mager en het veulen was al veel te dik(lekker met mams eten ,drinken en grazen mmmm).denk dat je dit per veulen/moeder moet bekijken.
Alani schreef:
Rody01 schreef:

Dit vind ik nergens voor nodig. Een veulen van 2 dagen oud heeft zn moeder nodig. Dat is ook nog de leeftijd dat ze prima los met mams mee kunnen lopen omdat ze stijf tegen haar aanlopen. Hou je de veulens altijd zelf dat je weet dat ze er niets van overhouden?

Ik ben een voorstander van een week of 6-8 zwangerschapsverlof en daarna pas weer gaan longeren en voorzichtig oppakken. Pas vanaf 4 of 5 maanden weer langer op pad te zijn. Natuurlijk moet het veulen niet alleen achter blijven maar in een kudde is het mooist. Ingeval van op stal staan dan kan een oppastante veel rust geven.

Rody01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 20:36

Alani schreef:
Rody01 schreef:

Zondags reed ik nog op dr en donderdag werd het veulen geboren. En ik zat er na 1,5 week weer op :)
Het veulen werd er alleen zelfstandig van.
Het was echt een geweldig veulen!

Helaas leeft ze niet meer. Maar het veulen was er echt niet minder om. Met mijn volgende veulen zou ik het zeker weten weer doen!

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 20:49

Ik vindt de reacties van het niet kunnen rijden op een drachtige dan wel zogende merrie nogal kort door de bocht.
Mijn merrie heeft tot 3 dagen voor de bevalling 'gewoon' gereden. En na de bevalling zijn we ook weer op dag 2 begonnen. Veulen toen ook heel klein moment al gescheiden van zijn moeder.
Eerst alleen om te zadelen. Daarna ook met poetsen (wat we dan allemaal voor de box deden) en na 2 maand ook met rijden al op stal gelaten. Met 4 maanden gingen we weer voor het eerst op wedstrijd. Dus toen ook pas meerdere uurtjes weg. Maar geen 6-7 uurtjes hoor! Dat is wel erg lang.

Nou moet ik zeggen dat ze bij een paardenmelkerij ook 6-8 uur bij de moeder weg zijn. Die veulens worden er ook niet slechter van!

morelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 20:59

Pffff ik vraag me af of sommige dames zelf al kinderen hebben gekregen? De bevalling en het zogen kosten enorm veel energie! Gun de merrie rust zou ik zo zeggen niet op stal maar in de wei uiteraard. Na 2 maanden alweer een wedstrijd of flinke rit mennen lijkt me te vroeg. Niet alleen voor het veulen maar zeker ook voor de merrie!

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 21:06

Rust roest hoor!
Zwangere vrouwen zijn toch ook niet ziek?

Natuurlijk zijn er omstandigheden dat je ze rust moet geven, maar met een normale bevalling denk ik dat je gauw weer wat kan doen.
En wedstrijden zijn niet zwaarder dan een training. En het is ook nogal afhankelijk van het niveau wat er wordt gereden.

MariekeA

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-11 21:35

Uit onderzoek is gebleken dat het veel beter is voor moeder en kind om ze de eerste 3 weken bij elkaar te laten!! Na 3 weken inderdaad beginnen met een aantal minuten en dat uitbouwen.

Mijn ervaring is ook dat als je te lang wegblijft de merrie last krijgt van het uier dat te vol raakt.

Em ook ik houd mijn veulen uiteindelijk gewoon in de wei bij de vaste kudde die dan op haar passen terwijl ik met de merrie werk.

Twee dagen na de bevalling weer rijden?? Dat vind ik dus echt niet kunnen.
En of het veulen er wat van overhoud, weet je helemaal niet. Jij kunt aan de buitenkant zijn maag niet zien en weet ook niet hoe het dier zou zijn geweest als hij/zij gewoon eerst eens een paar weken met zijn moeder had mogen lopen.