bellenadie schreef:ik zou zeggen, hooi, brok enz is niet heeeeeeeel belangrijk, hooi en beweging wel
Dat zeg je dan verkeerd, hooi is nl. wél belangrijk, brok niet 
@ TS: ik zou zéker geen mais voeren! Dat voeren ze wel eens aan paarden die moeten aankomen, maar als hoofdvoeder is dat echt niet geschikt, helemaal niet voor sobere rassen als shetten e.d.
Geen mais dus, maar kwalitatief goed hooi, liefst geen al te rijk hooi, maar mooi stengelig.
Hooi hebben ze als ruwvoeder echt nodig. Mais zou ik per direct mee stoppen, anders voer je hem waarschijnlijk gewoon hoefbevangen.
Verder hebben shetten en andere sobere rassen meestal weinig tot geen krachtvoer nodig, helemaal niet als ze ook niet echt in training staan.
Ik zou hem dus geen brok bij voeren, misschien af en toe/1x per dag een handje (zeker niet meer) van een goede vitaminen en mineralen mengeling, bijv. marstall vito, of Safe & Sound van Doddson and Horrel.
Hoe staan de rest van de shetten er bij? zijn die niet allemaal gigantisch vet, dik en misschien zelfs al wel hoefbevangen? Zou adviseren alle pony's per direct van het mais te halen, en gewoon normaal hooi te voeren.
Pas ook op nu de lente voor de deur staat met het gras; gras gaat nu weer groeien en is dan zeer eiwitrijk/fructaanrijk; daar moeten ze vaak eerst rustig en langzaam even aan wennen.