Een eigen shet!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

DaisNBenj

Een eigen shet!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-11 18:58

Hoi iedereen, kheb mij een shetlander gekocht! Word in mei 1 jaar.
Het is een hengstje, foto's in profiel.
Kunnen jullie mij wat tips geven? Hoeveelheid voer? ...
Nu staat hij bij een boer en krijgen 8 shet's + 1haflinger op een hele dag samen 3 kruiwagens maïs.
Tijd voor verandering dus volgende week :)
Tips héél welkom! (trouwens, wie een halstertje te koop heeft enzo... Khoor t graag)

Aprella

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 19:03

Enkel hooi en in de winter een vitaminen koek ofzo. Zeker maar beperkte mate aan jong/vet gras!

Misschien dat je (aangezien hij nog jong is) best wel een beetje veulenbrok bij geeft voor de groei. Gewoon goed zien dat ie alle nodige vitaminen enzo binnen krijgt!

DaisNBenj

Re: Een eigen shet!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-11 19:06

Ja veulenbrok dacht ik hem wel te geven, mijn tinkerveulen moet dit ook dus.
1 handje per dag? Of 1 handje 2x per dag?
Hoeveel plakken hooi geef je zo een kleintje?

MaNdiii

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 19:09

Ja dat is een beetje aankijken natuurlijk. Ja moet hem ook niet teveel geven alhoewel ik ooit eens gehoord heb dat hooi teveel geen kwaad kan. Denk iig een plak in de ochtend en de avond en misschien dat je er tussendoor nog een wilt geven. Nu heb ik geen verstand van zakken en heb nu niet echt inzicht in hoe groot je plakken zijn (wij hebben een grote baal en daarvan gaat ongeveer een halve tot een plak per paard vanaf)

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 19:32

DaisNBenj schreef:
Hoi iedereen, kheb mij een shetlander gekocht! Word in mei 1 jaar.
Het is een hengstje, foto's in profiel.
Kunnen jullie mij wat tips geven? Hoeveelheid voer? ...
Nu staat hij bij een boer en krijgen 8 shet's + 1haflinger op een hele dag samen 3 kruiwagens maïs.
Tijd voor verandering dus volgende week :)
Tips héél welkom! (trouwens, wie een halstertje te koop heeft enzo... Khoor t graag)

wel heel veel!!!!! zullen ze wel dik zijn?

_merel_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 20:10

ik zou zeggen, hooi, brok enz is niet heeeeeeeel belangrijk, hooi en beweging wel

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 20:31

bellenadie schreef:
ik zou zeggen, hooi, brok enz is niet heeeeeeeel belangrijk, hooi en beweging wel

Dat zeg je dan verkeerd, hooi is nl. wél belangrijk, brok niet ;)

@ TS: ik zou zéker geen mais voeren! Dat voeren ze wel eens aan paarden die moeten aankomen, maar als hoofdvoeder is dat echt niet geschikt, helemaal niet voor sobere rassen als shetten e.d.
Geen mais dus, maar kwalitatief goed hooi, liefst geen al te rijk hooi, maar mooi stengelig.

Hooi hebben ze als ruwvoeder echt nodig. Mais zou ik per direct mee stoppen, anders voer je hem waarschijnlijk gewoon hoefbevangen.
Verder hebben shetten en andere sobere rassen meestal weinig tot geen krachtvoer nodig, helemaal niet als ze ook niet echt in training staan.
Ik zou hem dus geen brok bij voeren, misschien af en toe/1x per dag een handje (zeker niet meer) van een goede vitaminen en mineralen mengeling, bijv. marstall vito, of Safe & Sound van Doddson and Horrel.

Hoe staan de rest van de shetten er bij? zijn die niet allemaal gigantisch vet, dik en misschien zelfs al wel hoefbevangen? Zou adviseren alle pony's per direct van het mais te halen, en gewoon normaal hooi te voeren.
Pas ook op nu de lente voor de deur staat met het gras; gras gaat nu weer groeien en is dan zeer eiwitrijk/fructaanrijk; daar moeten ze vaak eerst rustig en langzaam even aan wennen.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 20:53

Ik denk dat je het verkeerd leest, ze zegt juist dat hooi en beweging belangrijk zijn. Ik zou ook geen mais voeren, dat zit volgens mij best vol met zetmeel (=dikmaker).

Die van mij hebben altijd een klein handje safe and sound gekregen en pavo vital voor de vitamines (ik voer arm hooi). Verder is een goede liksteen erg belangrijk. Zijn de andere overigens allemaal hengst/ruin? Niet dat je anders gezinsuitbreiding krijgt ;)

Rhine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 20:58

Ik heb mijn shet toen ze te mager was wel mais gevoerd. Maar nu is ze opgewicht dus voer ik heb niet meer.

DaisNBenj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-11 21:47

Euhm, ik vind dat niet veel hoor, 1 kruiwagen voor 9 paarden in totaal?!
Dat is alles wat ze krijgen. Ter verduidelijking, dat krijgen ze dus niet van mij he, maar bij de boer waar
mijn shetlander nu nog staat (waar ik hem dus ook van gekocht heb), maar ik ga hem dit
weekend pas halen.
Fotos van hem zie je in mijn profiel, beestje ziet er prima uit hoor (mag alleen eens gepoetst...)!

DaisNBenj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-11 21:48

Ik ben van plan hem te geven:
2x 1handje veulenbrok (pavo 3) per dag
1 of 2 plakken hooi
Hij komt op een wei met schuilstal!

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 21:52

In je openingspost staat 3 kruiwagens. Daarbij vind ik mais geen geschikt paardenvoer, maar kippenvoer. Verder moet je gewoon naar je pony kijken. Wordt hij dik dan moet je minder voeren, is hij te dun dan meer. Ruwvoer (hooi en gras) is iig het allerbelangrijkste voer dat een paard moet krijgen. Het houdt de spijsvertering op gang en zorgt ervoor dat ze geen maagzweren krijgen. Als straks het gras weer gaat groeien hoeft je waarschijnlijk ook geen hooi meer bij te voeren, dat ligt eraan hoe groot de wei is en de kwaliteit van je gras.

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 21:54

Ik geef mijn shet van 8 jaar dagelijks een hooinet vol kuil, de pensioneigenaar gooit er sochtends nog wat kuil in de stal en hij krijgt van mijn een 150 gram happy horse sensitive. Dit is voor paarden die niet teveel eiwitte mogen binnen krijgen. Verder staat hij nog een paar uurtjes op het land elke dag.

DaisNBenj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-11 21:59

Ja ik zie het, excuseer!!! Dit moest dus 1kruiwagen maïs zijn.
Dus als ik het goed begrijp, hooi is heel belangrijk en daarnaast mss een handje veulenbrok.
Lijkt me zo weinig vit, niet?! Als hij thuis is gaat zowiezo de DA nog eens langs komen, en dan doen
we bloedonderzoek.
Bedankt vr jullie reacties!

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 22:07

Gaat hij ook op het gras straks? Daar halen ze vaak ook veel vitamines uit. Een liksteen erbij en dan ben je al een eind op de goede weg. In de winter goed hooi met eventueel een vitamine korrel. Die shetten worden snel te dik (ik spreek uit ervaring, ik dacht ook dat ze veel te kort zouden komen als ik ze weinig zou voeren naast hooi. Nu staan ze dus allemaal op dieet en heb ik een pony die hoefbevangen is geweest). Ze zijn gewend om lang te zoeken naar weinig eten, dus als ze dan in de vette Nederlandse weiden staan dan zijn ze al snel dik.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 22:07

DaisNBenj schreef:
Ik ben van plan hem te geven:
2x 1handje veulenbrok (pavo 3) per dag
1 of 2 plakken hooi
Hij komt op een wei met schuilstal!

Zoals gezegd; zoveel krachtvoer is nergens voor nodig. Pavo veulenbrok zit ook veel suikers, eiwitten e.d. in.

2x 1 handje per dag vind ik echt te veel; ik zou juist de brok minderen, en juist het hooi méer doen. van hooi worden ze niet dik, dat hebben ze juist nodig om hun spijsverteringsstelsel aan de gang te houden.
Hoe ga je hem verder houden dan? Toch niet in z'n eentje, maar wel met een vriendje er bij?

Je hoeft er echt geen bergen krachtvoer in te gooien omdat ze anders een tekort aan vit. en min. krijgen; als je zorgt dat je hooi van goede kwaliteit is, en dat ze altijd een goede liksteen tot hun beschikking hebben (niet zo'n ding met enkel zout of zo'n stom banaanding, maar waar echt vit. en mineralen in zitten) en je voert ze af en toe eens een handje vitamine brok wat laag zit in eiwit en suikers, komen ze echt niet zo maar wat te kort.

Daarnaast krijgen ze bij mij vaak nog in de winter en voor de winter een vitamine-boost; dat zijn een soort ontwormingsspuiten met een pasta, maar dan met heel veel vitaminen en mineralen.

Ik heb hier 2 shetten en een welsh a-tje lopen; die kregen deze winter onbeperkt goed kwalitatief hooi of voordroog (echt droge voordroog, niet van dat koeilenkuil) en slechts af en toe eens een handje vit. + min. korrel.
Beestjes doen het er super op, zijn niets te dik, hebben wel een hooibuikje maar dat is slechts buikvulling.

De manier waarop de boer de pony's nu houd, is eigenlijk juist wat je niet zou moeten willen (geen aanval naar hem hoor), want als ik het zo begrijp krijgen ze dus enkel een kruiwagen mais, en verder niet? geen hooi?
Dat betekent dus 1x per dag vreten tot je er bij neer valt van een goedje wat eigenlijk echt totaal niet geschikt is voor paarden, en verder dus zonder eten staan?

Wat belangrijk is om aan te denken: paarden maken enkel speeksel aan tijdens het eten, eten ze een langere periode niet dan komt het hele spijsverteringsstelsel stil te liggen. Daarom wordt er ook heel erg op gehamerd dat paarden eigenlijk vrijwel continu wat 'te knabbelen' moeten hebben. Het hoeft geen hoge voedingswaarde te hebben, maar ze moeten bijv. zeker niet langer dan 8 uur zonder eten staan. Gebeurd dit regelmatig, dan heb je grote kans op een paard met maagzweren en andere ellende.

Edit:
heb even in je profiel gespiekt en warempel, daar staan al foto's van het schattige beestje. Leuk diertje hoor!
Tip: als hij bij jou komt, zou ik per direct even de hoefsmid er bij halen, op de foto's te zien is dat wel hoognodig :=
Vooral bij zo'n kleintje groeit het soms enorm hard, en vooral bij zo'n jong ding is het dus ook erg belangrijk dat je dat goed bijhoud in het begin, zodat hij mooi op zijn benen blijft en/of komt te staan, en niet een verkeerde beenstand ontwikkeld oid, daar heb je later alleen maar last van :)

DaisNBenj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-11 22:20

Ja die boer is 82 jaar, is ook verschrikkelijk, maar het is een echte boer, heeft volgens mij
totaal geen verstand van wat hij doet met de paarden...
Dus als de kleine thuis komt: Hooi en 1 handje brok. Bedankt iedereen!
Hopelijk kom ik niet lomp over, maar als je 3 verschillende rassen hebt weet je het soms niet meer hahaha.
Kan het beter vragen aan echte shet-kenners dan dat ik het beestje het verkeerde geef.
Tis mijn eerste shet dus...
Hij komt samen met een tinkerveulen van 8 maanden (die haal ik begin april op), en mijn newforest pony.
Groetjes!

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 22:23

Ik heb sinds een paar weken ook een shetje erbij, wordt ook in mei 1 jaar. (hier staat ie, toevallig net een topic gemaakt :D [ITP] Mijn nieuwe aanwinst, Davy vd Zomerlanden! )

Die loopt op een schrale weide, krijgt onbeperkt hooi (maar hij stopt vanzelf met eten en het is hooi van vorige zomer dus geen hoge voedingswaarde ;) )
En 's avonds staat hij op stal waar hij ook nog wat hooi heeft en hij krijgt dan een handje veulenbrokjes.
Ook heeft hij een liksteen in zijn stal, en een liksteen in de schuilstal die op de wei staat.

De shetjes bij mn buren zijn allemaal te dik, problemen gehad met hoefbevangen zijn en nouja aankomen gaat makkelijker dan afvallen dus dat moet je altijd proberen te voorkomen.

Hooi en water wel altijd beschikbaar stellen natuurlijk, handje brokjes kan geen kwaad en een appeltje en worteltje ook allemaal prima maar stop hem niet te vol met brok&extraatjes.
En in het weideseizoen niet op een te vette weide zetten, dan hangt zn buik in no time op de grond ;)

En verder natuurlijk veel plezier met je shetje!! Ook al is die van mij 'alleen maar' als vriendje voor mn paard gekocht, ik heb de grootste lol met hem :))

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 22:25

Voel je vooral niet bezwaard om het te vragen, juist niet. Daar is bokt toch voor? Beter zo dan dat je er totaal niet bij stil staat en je straks bokt moet raadplegen omdat je een shet hebt die je (onbewust) hoefbevangen hebt gevoerd. Ja dan zit je pas echt met de gebakken peren, beter voorkomen dan genezen, toch?

Boertje zal het idd allemaal wel een beetje boven het hoofd gestegen zijn. Des te beter dat jij wel serieus nadenkt over wat je pony nu precies nodig heeft, en wat juist niet.

Bedenk je qua voeren altijd dat als het gaat om een sober koudbloedras, dat die niet zoveel nodig hebben aan krachtvoer, als ze goed ruwvoer en min. + vit. binnen krijgen is dat vaak genoeg. Pas daarnaast de hoeveelheid voer aan, aan het werk. Met een 1 jarige/twenter ga je toch niet serieus fysiek aan de slag (mag ik hopen ;) ) dus veel heeft hij ook niet nodig.

Heb er zo'n hekel aan, soms zie je recreatieruiters met bijv. een KWPN'er die dan dus veel op stal staat, weinig doet behalve 1 á 2 x per week even een uurtje bos- en bakhobbelen, maar dan wordt er wel gevoerd alsof het paard iedere week de marathon moet lopen, dan gaat er per dag soms wel 3 of 4 kg. brok in.
En dan vinden ze het nog gek ook dat áls het paard dan naar buiten komt voor zijn wekelijkse hobbeluur, dat het beest staat te stuiteren van de energie.
(en dan moet er bijv. magnesium oid bijgevoerd worden; ipv. dat ze nou die belachelijke hoeveelheid krachtvoer eens aanpassen, dan heb je een héeeel ander paard!).

DaisNBenj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-11 22:26

Leuke shet! Zo schattig!
Bedankt iig voor je info Renske! Kheb ook wel een liksteen besteld voor hem.
Hopelijk vind die dat wat.
Ik hoop alleen dat de omschakeling van mais naar hooi en 1 handje brok niet te zwaar is voor hem?
Dat hij er geen last van krijgt...

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 22:27

Oud hooi bevat minder vitamines en mineralen, maar niet minder fructaan. Daar zou ik wel rekening mee houden.

Een shet op goed gewicht houden is echt lastig. Die van mij zijn nog steeds te dik, al komen we steeds dichter bij het streefgewicht. Ik voer overigens graszaadhooi, daar zijn de zaden uitgehaald en als het goed is bevat het dus minder suiker. Sinds ik een deel van mijn weidehooi vervangen heb door graszaadhooi beginnen ze goed af te vallen.

Mijn shetten waren overigens ook gewoon gezelschapspony's. Nu wordt er met ze gereden en is het de bedoeling dat ze in het tweespan gaan lopen wanneer Grietje weer volledig hersteld is. Veelzijdige dieren zijn het :D

DaisNBenj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-11 22:28

Oh nee hoor, buiten leren wennen aan het halster, meelopen, stoppen, terug meelopen en wandelen in het bos, op straat en poetsen zal er de komende 2 jaar niks met hem gedaan worden ;)!
"Maar volgens de boer wel al te rijden hoor, yeah right...Arme rug van beestje"!

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 22:31

DaisNBenj schreef:
Oh nee hoor, buiten leren wennen aan het halster, meelopen, stoppen, terug meelopen en wandelen in het bos, op straat en poetsen zal er de komende 2 jaar niks met hem gedaan worden ;)!
"Maar volgens de boer wel al te rijden hoor, yeah right...Arme rug van beestje"!

;( :n

Blij dat hij dan in goede handen terecht is gekomen, ipv. pubermeiden die het alleen om het rijden gaat en het verder niets uitmaakt.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 22:33

Veranderen naar een armer dieet geeft meestal niet zoveel problemen. Maar als je je daar zorgen over maakt kun je het natuurlijk altijd af bouwen. Dus binnen een week of twee van het ene naar het andere dieet te wisselen.

DaisNBenj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-11 22:35

Hij is nog geen jaar ocharm, trouwens zal ik er nooit op rijden! ;)
Zie je mij al, met mijn 1.83m hahahaha.
Nee hoor, kheb een dochtertje, die is net 2. Die vind het allemaal wel interessant.
En als ze beide groot genoeg zijn, dan is het leuk he.

Ja der stonden der zo veel, maar hij had meteen mijn aandacht.
Die merrie's vroeg hij 350€ voor - Hadden wel een verdacht ronde buik :+
Als ik kon nam ik ze allemaal mee, want ze rende stuk voor stuk naar me toe van: please kies mij ;(
Achja!