lijnenteelt; wat is jullie mening hierover in mijn geval?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Esssther

lijnenteelt; wat is jullie mening hierover in mijn geval?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-11 16:53

Mijn merrie is over 3 weken uitgeteld. Maroon Face B verwacht een veulen van Uphill. Zoals je via de links kunt zien zit er bij beide paarden in de 4e generatie Farn achter. Ik heb via het internet eens goed gekeken naar de kwaliteiten van Farn. Deze hengst heeft zich in het verleden goed bewezen, vooral in het springen.

Ik heb Uphill uitgekozen vanwege zijn kwaliteiten en de kwaliteiten die hij doorgeeft aan zijn nakomelingen die hopelijk ook mijn merrie zullen verbeteren. Ik heb niet bewust voor lijnenteelt gekozen maar kwam er pas later achter.

Wat is jullie mening in dit geval, kan lijnenteelt goed uitpakken? Vinden jullie dit te dichtbij?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 17:06

Oh dat is lijnenteelt ver weg. Beide in de 4de generatie. Dat is helemaal niet erg, kan juist positief zijn.
HK kampioen Diebrecht voert ook lijnenteelt. Zizi-top x Kennedy. Lijnenteelt op Ferro.

Het gebeurt soms nog wel gekker dan dit. Ik vind dat je het niet moet overdrijven, niet te dichtbij.
Maar misschien dat ik met die van mij (Wynton x Kennedy) ook lijnenteelt ga doen. Er zit natuurlijk Jazz in en Ferro. Dan word je al meer beperkt in je keuze.

misterA

Re: lijnenteelt; wat is jullie mening hierover in mijn geval?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 17:44

In "de Paardenkrant" EXTRA, de fokkerijbijlage van maart 2011, staat een artikel over lijnenteelt.
Het is een verslag van een rondetafelgerprekwaarin 4 fokkerij-deskundigen hun mening over lijnenteelt geven.
saemvattend in één citaat,
Jac Remijnse, "Sterk instrument om vooruitgang te boeken"
Arnold Kootstra, "Merrie belangrijker dan hengst in de fokkerij".
Arie Hamoen, "Geen lijnenteelt om lijnenteelt toe te passen".
Bart Ducro, "Geen wetenschappelijk bewijs dat het werkt".

Mijn mening? Sluit me aan bij de 2 laatsten,
Met als achterliggende opmerking dat zo ongeveer alle dressuurpaarden meerdere keren Farn en/of Ulft in de afstamming hebben.
Dus het succes van elke topper kan daaraan te danken zijn.
Maar ook elke minkukel kan het gevolg zijn van die lijnenteelt.

Verder een interessant artikel.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 20:02

Geen wetenschappelijk bewijs dat het werkt maar evenmin dat het niet werkt.

Praktijk: indien goed toegepast wordt hte produkt voorspelbaar.

En voor mij is de merrie belangrijker dan de hengst, wat de hengst niet gelijk onbelangrijk maakt.
En ik van mening ben dat, omdat ik de merrie belangrijker vind, ik gezocht heb naar een hengst die uitdezelfde merrielijn komt als dus mijn merrie.

Ik zit dus hard te denken over (bijv.) deze combinatie.

http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-YYFONV3L.jpg

Van de hengst en de merrie zijn de overgrootmoeders aan moederszijde volle zusters.

Lilliputter

Re: lijnenteelt; wat is jullie mening hierover in mijn geval?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 21:51

In het geval van de TS zit het ver genoeg weg, maar een voorstander ben ik er niet van!

Esssther

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-11 22:57

dank jullie voor de reacties...

naar aanleiding van het artikel in paardenkracht extra editie fokkerij ben ik mij nog eens extra in de materie gaan verdiepen. Vandaar dus ook dit topic.

Ikzelf, als jong fokker, vind het moeilijk hier een mening in te vormen. Zoals in het artikel ook blijkt zijn er voorbeelden waarin het goed gepakt heeft. Daar staat tegenover dat er geen wetenschappelijk bewijs is dat lijnenteelt daadwerkelijk een toegevoegde waarde heeft.

Zoals ik al zei heb ik gekozen voor Uphill vanwege zijn kwaliteiten. Ik ken mijn merrie (nog niet) voldoende om met zekerheid te kunnen zeggen wat zij doorfokt en daarom denk ik dat het zeker niet de allerbeste basis voor lijnenteelt. Maar voor nu is het afwachten...

(En hopelijk kan en mag ik in de toekomst nog veel leren wat betreft fokken...)

juliomariner

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 10:38

Volgens mij geen enkel probleem, het zit in de 4e generatie. Er zullen wel veel meer paarden in Nedreland rondlopen die het veel dichter bij hebben zitten en dat levert ook geen probleem op.