zadel en fjord

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Mousetimor

zadel en fjord

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-11 09:16

hallo,

ik had even een vraagje. Ik en mijn dochter gaan een fjord verzorgen maar wat me opgevallen is dat
het zadel niet stabiel op haar rug ligt hij schuift soms heen en weer (van links naar rechts) kan het zijn
dat het zadel dan niet goed pas en zou je dit kunnen oplossen door er een bontje onder te leggen?

gr. sandra

fjordnina

Re: zadel en fjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 12:14

Bontjes zijn nooit een definitieve oplossing. Ik zou even overleggen met de eigenaar van de fjord of je er een zadelmaker bij mag halen. Oriënteer je daar vervolgens goed op, want er zit veel kaf tussen het koren.

Mousetimor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-11 13:35

ja klopt maar aangezien we pas met haar begonnen zijn wil ik niet gelijk over dat zadel beginnen dus dacht miss is een bontje voor nu even een oplossing. ze moet trouwens nog 5 worden dus ik weet ook niet of het al slim is om er een zadelmaker bij te halen.

Sarah_Elise

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 13:41

Hmm ik snap dat je daar niet meteen over wilt beginnen. Het is alleen echt niet goed voor de fjord als er gereden wordt op een slecht passend zadel, je kan zo wie zo kijken of het zadel beter ligt met bontje en later met de eigenaar praten over een definitieve oplossing.

Bella

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 23:11

Je kunt altijd even informeren bij de eigenaar of het de bedoeling is dat het zadel zo schuift. Bontje kan een (tijdelijke) oplossing zijn als het zadel iets te breed is.
Maar schuiven is ook mogelijk door ongelijke bespiering van het paard (gooien ze je op een kant) of nog niet helemaal stabiel zittende ruiter. (meestal is het een combinatie van die twee, bespiering én ruiter)

Is de fjord ook zonder zadel te rijden? Dan kun je eens proberen te voelen of hij/zij je op een kant gooit tijdens het rijden. Vervolgens is het zaak (geldt voor ieder paard) deze zo te trainen dat ze lekker los worden in het lichaam en naar beide kanten lekker en gelijkwaardig willen inbuigen, waarbij ze uiteindelijk dus ook beide kanten van het lichaam even gespierd wordt.

Het kan heel goed zijn dat het zadel daarna wel een stuk beter ligt. Het nadeel van het veel rijden met een in feite goed zadel op een scheef paard is dat het zadel op den duur ook scheef wordt, omdat je als ruiter een scheve druk op het zadel uitoefent (tegenhangen/scheef belasten).

Mousetimor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-11 09:23

ok dat is duidelijk. wat mijn dochter overigens wel zei is dat ze tijdens het rijden er niet veel van merkte maar als ze stilstond zag je ook dat ze helemaal naar een kant hing en ja of dat er nou mee te maken heeft want ze stond verder gewoon op vier benen en niet in rust ofzo. nou is het al moeillijk om op een fjord een goed passend zadel te vinden en deze fjord is best wel fors.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 11:36

dat is imo geen excuus om er een slecht passend zadel op te hebben,omdat het moeilijk is.

een bontje is alleen een tijdelijk lapmiddel.

lastig,omdat het niet jullie fjord is,kijk eens wat de eigenaar ervan zegt, ik zou niet op een verzorgpony met slecht passend zadel willen rijden

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 11:38

Gewoon melden bij de eigenaar, maar breng het niet als een beschuldiging.
Een goede oplossing kan trouwens ook zijn om zelf een boomloos zadel aan te schaffen, die liggen naar mijn ervaring prima op fjorden. Mocht je een andere verzorgpony krijgen, kun je het zadel zo weer meenemen en ben je niet je geld kwijt.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 18:54

Toen ik mijn fjord kocht had ze totaal geen bespiering, heb er toen ook tijdelijk een bontje onder gehad voor ik mijn redelijk passende zadel helemaal precies heb laten aanpassen, kan prima imo.