Gra Hengst

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Stagediver

Gra Hengst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-11 01:01

Hallo,

Ik zit te denken om mijn fjord te dekken, Haar vader is Timor en vader van de moeder is anton.
Liefst zoek ik een hengst in de kleur gra, hopend op een gra veulentje natuurlijk.
Zoek een hengst met een zeer rustig/koek karakter en absoluut geen zomerexceem in de familie heeft.
Aangezien mijn fjord wel exceem heeft en een vrij pittig karakter.
Iemand die misschien een leuke hengst weet?

smurffie

Re: Gra Hengst

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 01:15

Ehm... fokken met een paard met exzeem?

Stagediver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-11 01:24

Is dat verboden???, graag even on topic blijven, Ik hoef namelijk niet dat soort commentaar :)

countrygirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 01:28

Niet verboden, wel onverantwoordelijk. Aangezien de kans heel groot is dat je veulen het ook oploopt.
Wil je het veulen houden en accepteer je zo'n risico, OK.
Is het veulen voor de verkoop bedoeld... zadel je andere mensen ermee op.
Ik vind wel dat je dit moet weten.

Stagediver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-11 01:31

Dat weet ik zeer goed,
Veulen is niet voor de verkoop. Teminste ik plan het niet, En bovendien is het niet wetenschappelijk bewezen dat het uberhaud wel erfelijk is. Vaak kan exceem ook veroorzaakt worden (vaak bij fjorden) door het voer, of andere gevoeligheids factoren. Zoiezo heb 1 op de 10 paarden in Nederland exceem.
Ik heb al eerder gefokt met een exceem haflinger, nakomeling had niets.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 11:37

Ik kan er heel kort over zijn. In Nederland zijn geen goedgekeurde gra hengsten.
De enige (nog dekkende) grijze hengst is Drafur en hij is tot op heden alleen goedgekeurd in Duitsland. Bart v.d. Berg kan je daar meer over vertellen.

De hengsten die verder de gra factor kunnen vererven zijn Orsta, Zortin, Kventin.

Oriënteer je echter niet op kleur, dat is slechts een leuke bijzaak. Sowieso ben ik het met de anderen eens dat je beter niet kunt fokken met een eczemer.
Of de eczeem zelf erfelijk is, is inderdaad nog steeds de vraag. De theorie van (erfelijke) gevoeligheid voor eczeem icm omgevingsfactoren lijkt echter steeds aannemelijker.

Ik heb zelf wel een grijze merrie, maar fok ook bewust niet op kleur omdat de hengsten niet altijd bij mijn merrie passen. Liever een kwalitatief goed veulen in het geel dan een gekleurd veulen met kromme poten.

rehtse

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 14:02

fjordnina schreef:
Ik kan er heel kort over zijn. In Nederland zijn geen goedgekeurde gra hengsten.
De enige (nog dekkende) grijze hengst is Drafur en hij is tot op heden alleen goedgekeurd in Duitsland. Bart v.d. Berg kan je daar meer over vertellen.

De hengsten die verder de gra factor kunnen vererven zijn Orsta, Zortin, Kventin.

Oriënteer je echter niet op kleur, dat is slechts een leuke bijzaak. Sowieso ben ik het met de anderen eens dat je beter niet kunt fokken met een eczemer.
Of de eczeem zelf erfelijk is, is inderdaad nog steeds de vraag. De theorie van (erfelijke) gevoeligheid voor eczeem icm omgevingsfactoren lijkt echter steeds aannemelijker.

Ik heb zelf wel een grijze merrie, maar fok ook bewust niet op kleur omdat de hengsten niet altijd bij mijn merrie passen. Liever een kwalitatief goed veulen in het geel dan een gekleurd veulen met kromme poten.

En Zo is het maar net! :o *\o/*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 14:06

fjordnina schreef:

_/-\o_

Anita45

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 16:15

Ook ik sluit me volledig aan bij het verhaal van Yvonne (fjordnina). Fokken met een eczemer vind ik not done. Wat ik me trouwens afvraag: als jij er van overtuigd bent dat eczeem niet erfelijk is dan snap ik niet dat je met nadruk vraagt om een hengst die absoluut geen zomerexceem in de familie heeft. Je spreekt jezelf met deze zin nogal tegen.

Stagediver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-11 18:04

Ik spreek mezelf helemaal niet tegen anita, Ik wil gewoon niet meer risico lopen dan nodig.. En dan nog is niets wettenschappelijk beweerd. En ik zou het op prijs stellen als je ontopic blijft want dit topic gaat over een dekhengst vinden, Ik weet dat het beter is om niet te fokken. Maar wie zegt dat je een exceem veulen krijgt? Het is een risico dat wel.

@ Fjord nina waarom worden de gra veulens geboren met kromme benen etc? Ben er gewoon nieuwschierig naar hoor? Zijn het kwaliteit gezien slechte paarden of zijn er gewoon geen goede hengsten hier in Nederland.

Ik vind de kleur super maar als er slecht gebeende veulens uitkomen dan pas ik der natuurlijk voor.

countrygirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 18:29

Stagediver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-11 18:40

Volgens mij weet je dan niet hoe een onderwerp te onderscheiden..
Want volgens mij gaat het over een exceem vrije gra hengst met een goedkarakter.

als er geen goedgekeurde gra hengsten bestaan kan hier ook duidelijk een slotje op.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 18:49

Stagediver schreef:
@ Fjordnina waarom worden de gra veulens geboren met kromme benen etc? Ben er gewoon nieuwschierig naar hoor? Zijn het kwaliteit gezien slechte paarden of zijn er gewoon geen goede hengsten hier in Nederland.

Ik vind de kleur super maar als er slecht gebeende veulens uitkomen dan pas ik der natuurlijk voor.

Ik zeg niet dat de gra veulens persé kromme benen hebben, alleen dat ik liever een correct geel veulen heb dan een gekleurd veulen die het kwalitatief eigenlijk net niet helemaal is.

Doordat er in Nederland zo'n beperkt kleuraanbod is (geweest) vliegen heel veel mensen met een gekleurde (of kans op kleur) merrie naar de eerste de beste gekleurde hengst die goedgekeurd wordt. Of de types matchen is van ondergeschikt belang en dat gaat te vaak ten koste van de kwaliteit.
Op het moment dat het om een "gewone" gele merrie gaat en een "gewone" gele hengst wordt er vaak meer naar de plus en minpunten van beide paarden gekeken wat de kwaliteit van het veulen ten goede komt.

Stagediver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-11 19:14

Ben ik het helemaal mee eens. Ikzelf ben ook absoluut niet van plan om de eerste beste hengst erop te knallen. Zoiezo wil ik eerst naar de keuring met die van mij, en zien wat haar sterke en zwakke kanten zijn. En een passende hengst vinden. Wil pas volgend jaar gaan laten dekken dus heb voorlopig nog wel de tijd om iets goeds te vinden, zoiezo is karakter voor mij ook erg belangrijk, Mijn merrie heb een flink temperamentje en is niet zo best opgevoed zoiezo wil ik geen onopgevoed paard hebben en die het veulen ook de verkeerde dingen aanleerd.. Dus ben echt nog gewoon aan het rondkijken, en wat de beste opties zijn en dergelijke

Bella

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 23:02

Hoi,

even gericht op Biscuit en de lijn achter biscuit die mij erg bekend is, wil ik toch de eczeem weer even benadrukken. Niet dat je het niet mag, zeker niet dat is jou keuze, maar neem het wel goed in overweging. Vanaf de merrie Pybelien af (Ybelientje weet ik het helaas niet van), die op latere leeftijd zeer zeer ernstige eczeem ontwikkelde, heeft iedere lijn daarna (whisper en dus ook biscuit) redelijk ernstige eczeem. Wil je het risico aan om ook weer een eczeemveulen ter wereld te zetten?

Ik weet wel, het is ontzettend leuk om te fokken, maar ik zou met Biscuit, in de wetenschap van de eczeem die ook in de merrielijn ervoor doorgevoerd is, mezelf denk ik wel in de hand kunnen houden en dan maar op zoek gaan naar een mooi grijs veulen óf met een andere merrie fokken. Het risico om het 'er op te gokken' zou mij te groot zijn..

Stagediver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-11 23:25

Als het echt in de lijn zit, dan zeker niet.
Ik heb helaas geen andere merrie:-(
Maarja ben denk ik wel van gedachten veranderd.. Nee ik wil geen exceem paardje op de wereld brengen, Ik zou wel graag eigen fok willen, Maar ik heb al 2 knollen Helaas 1 ruin.
Ik heb biscuit gekocht omdat niemand wat aan der exceem deed. En ik ga haar ook niet wegdoen aan iemand, Want niet iedereen weet hoe ze exceem moeten behandelen Kost geld en tijd..
ze heb nu eindelijk haar op der koppie :/

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 23:27

Goed dat je er toch voor kiest om t risico niet te nemen :) Zou zonde zijn als t veulen wel exceem zou hebben..

Even heel offtopic; wat ontzettend grappig! Eerste andere Biscuit die ik in 1,5 jaar ben tegengekomen hier :+ Heb mijn poown ook Biscuit genoemd :D

Stagediver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-11 23:30

Nou ja ik weet wat het meebrengt, Ik kan wel er voor zorgen dat dat dier geen jeuk heeft, maar wat als ik het weg moet doet? Wie zorgt er dan voor, we kijken wel op een tijdbestek van ong 25 jaar of weet ik veel hoe oud het dier word. je weet nooit wat er gebeurd. Jeuk is wel onder controle te houden, maar of andere het willen/kunnen doen is ook nog maar de vraag toch?

Ik noem haar geen biscuit hoor :-p We noemen haar diva (Helaas ook niet echt mijn naam maar geen zin om te veranderen)

BritHittepit
BatmanBrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 23:37

moet de hengst papier hebben?

uudje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 10:55

Slim van je om het niet te doen, als je graag een gra wil kun je beter een gezond gra veulen kopen.
Ik heb een fries gehad waarvan de moeder ernstig eczeem heeft, mijn fries had het ook, al was het in mindere mate.
Om eczeem de wereld uit te helpen moet je niet met zo'n paard willen fokken.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 11:34

verstandig dat je toch niet met je merrie gaat fokken.
ik snap wel hoe leuk het is hoor!

inderdaad,als je graag een veulen wil,elk jaar worden er weer veel leuke fjordenveulens geboren,waar vast wel iets naar je zin tussen zit.

succes!

Stagediver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-11 17:31

Ik wil geen veulen kopen, Ik wil een veulen wat bij mij opgroeid en geboren word. Dat maakt het toch weer wat specialer vind ik, wel wat lastiger.. Maar misschien dat ik diva als ze wat ouder is aan mijn kleinere broertje geef als die ook wat ouder is, maar die is nu nog net iets te jong en dat is zelf een gezonder paardje koop :) maar dat duurd nog wel een paar jaar :D

Foss

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 15:48

Een gra veulen is ook helemaal mijn kleur, ik heb 2 jaar geleden een heel mooi hengstveulen gekocht van fjordnina.
Wilde zelf ook graag een eigen veulen fokken maar had geen merrie met papier en ze is erg klein dus heb ik de keuze gemaakt er een te kopen geen risico dat er wat fout gaat en je hebt de keus in hengst of merrie.
Misschien is dat voor jou ook een optie, er zijn best leuke gra veulens te koop in belgie is een fokker met 2 gra kleurige hengsten wie weet heeft hij wat voor je.
Succes en verstandig dat je niet fokt een exceempaard is geen pretje.

Siepi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 16:50

Ik heb een gelderse merrie gehad met exzeem en dat is geen pretje voor het dier zelf dus ook fokken voor jezelf is eingelijk geen optie vind ik bovendien heb ik een goede dierenarts gevraagd of het erfelijk was en hij zei van wel dus hopelijk neem je het goede besluit om er af te zien en zo te lezen heb je dat al gedaan.

Stagediver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-11 20:48

Ik heb met mijn moeder gesproken, En misschien dat mijn moeder haar neemt. Zoniet dan pech, want ze gaat nergens anders heen, Maar als ze besluit haar erbij te nemen, Neem ik wel een andere merrie ergens einde van het jaar :D