[H]Welke hengst voor Flemmingh x Goodtimes merrie??

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

sandra1977

[H]Welke hengst voor Flemmingh x Goodtimes merrie??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-11 20:57

Omdat we nog behoorlijk zitten te dubben welke hengst we op onze merrie willen zetten toch maar eens hier een lichtje opsteken.
Mijn vriend en ik hebben een merrie gekocht en zijn beiden nog niet heel ervaren in het fokgebeuren.

Mensen waarvan we de merrie hebben gekocht hadden Zacharov of Quality Time aan top van hun lijst staan maar nu heb ik ook adviezen gekregen om, gezien de afstamming van de merrie, helemaal niet voor een springhengst te gaan maar juist een dressuurhengst te kiezen. (naast negatieve karaktereigenschappen en fokresultaten van die beide hengsten icm onze merrie)

Nu zijn we eigenlijk het overzicht helemaal kwijt en tolt het ons behoorlijk. Misschien dat de ervaren kenners hun licht erover kunnen laten schijnen en ons weer wat meer richting kunnen geven.

Hier kan je de gegevens van de merrie vinden: http://www.paardenfokken.nl/pedigree.php?horseid=67759

Verbeterpunten die de hengst zou moeten aanvullen:
Sneller en sterker achterbeen
Sterke bovenlijn, niet te lang (hengst moet in rechthoeksmodel staan)
Correct en hard fundament
Geen hoge /stijle voeten

Hengst moet een goed karakter hebben. Mag wel wat pit inzitten maar moet niet de spuigaten uitlopen.

Stamboek maakt niet zo veel uit (KWPN/Duits)

Afbeelding
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Nicole288 op 14-03-11 02:02, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Tag toegevoegd

pullaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 21:07

Ik zou eens kijken richting een zoon van Ferro, deze staan bekend om een sterke achterhand.

Anoniem

Re: Welke hengst voor Flemmingh x Goodtimes merrie??

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 21:24

Wat zijn de goede punten van de merrie? Heeft ze ook een sportprestatie? Geen predikaat zag ik.
Nakomelingen al wat gepresteerd?
Ik vind het op het eerste gezicht niet echt een fokmerrie.

marije1987

Re: Welke hengst voor Flemmingh x Goodtimes merrie??

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 21:44

Ik deel de mening van [***]. Misschien kun je haar deze zomer aanbieden op de keuring en proberen om haar ster te krijgen, dat maakt haar al een stuk interessanter voor de fokkerij en eventuele verkoop van het veulen. Je kunt ook bij KWPN advies vragen of bij de hengstenhouder (dan niet vergeten dat zij voor eigen hengsten gaan en niet altijd voor de beste combinatie ;)).
Daarnaast is het nog wel belangrijk om er over na te denken wat je met het veulen wilt.. Als je wilt verkopen, zou ik niet kiezen voor de fokkerij op dit moment. Handel ligt wat stil en je weet nooit wat je eruit fokt.
Wellicht kun je nog met de vorige eigenaar overleggen waarom hij destijds voor de andere hengsten heeft gekozen en welke punten hij wilde verbeteren en welke daarvan gelukt zijn en welke juist niet. Foto's van nakomelingen plaatsen zou hier helemaal handig zijn :)

Succes met je keuze!

sandra1977

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-11 22:04

Goede punten van de merrie zijn:
Karakter, is erg lief en aanhankelijk maar je moet wel een leider zijn bij haar anders voert ze de boventoon.
De bewegingen van de merrie zijn op zich goed en ze geeft dit ook duidelijk door aan haar nakomelingen. Qua verbetering zou er vooral meer draagkracht mogen zijn, ruimte in de beweging heeft ze zeker genoeg en dit geeft ze ook door aan haar nakomelingen.
Merrie is goed aan de maat en geeft dit ook door.

Merrie heeft tot nu toe 4 nakomelingen gehad. Hier is de oudste van verongelukt, dat was een stermerrie, en haar nakomeling van 2005 loopt momenteel M2 en is nu drachtig. Verder heeft ze nog een 3 en een 2 jarige lopen, die hebben nog niets gepresteerd. De 2 jarige heeft een 1ste premie in Duitsland bij het Oldenburger stamboek gehaald. Merrie zelf is toen ook in het stamboek opgenomen.

De merrie zelf heeft als hoogste M2 gelopen en hierna een ongeluk gehad waarbij ze haar griffelbeentje gebroken heeft gehad. Ze is niet meer onder het zadel geweest hierna. Ze loopt soms dus ook niet helemaal rad, denk dat dit wel van invloed is als we haar eventueel zouden aanbieden op de keuring of niet?

Doel is om een leuk sportpaard te fokken met het oog op verkoop. Mocht dit nu, gezien de markt, niet lukken is dit ook geen ramp..

KWPN fokadvies heb ik net vandaag een mail over gestuurd dus zal tzt daar ook wel advies uit krijgen.

Rhea

Re: [H]Welke hengst voor Flemmingh x Goodtimes merrie??

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 14:59

typisch dat ze om een merrie die verbetering op de bovenlijn behoeft en een sterker achterbeen, juist San Remo en Gribaldi hebben gezet.... Maar zie dan weer wel dat de San Remo ster is geworden wat me op papier positief verbaasd.

Een hengst die een goede bovenlijn en kracht vanachter geeft is bijv. Special D. Daarnaast is zijn zoon Andretti wellicht interessanter, ook qua karakter.

Ben het ook eens met de boodschap die Marije probeert over te brengen. Fokken met een predicaatloze merrie (die daarnaast niet ook nog op een ander vlak uitblinkt) heeft weinig toegevoegde waarde. Wellicht voor jezelf maar voor de verkoop zeker niet. Dat kost meer dan dat het opbrengt en je draagt daarbij ook nog de nodige risico's.

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 10:01

Ik zou denken aan United.
Wel niet het simpelste karakter zelf, maar ik hoor wel positieve berichten over z'n nakomelingen en het teveel aan lengte van de merrie en het tekort aan lengte van de hengst kan mekaar goed opvangen.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 12:30

Waarom heb je deze merrie gekocht????

Een 11 jarige stamboek merrie zonder gezondheid of prestatie predicaat is op dit moment geen verstandig uitgangspunt om mee te fokken.

sandra1977

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-11 14:16

We hebben haar vorig jaar gekocht omdat ze, onverwacht, te koop kwam. Ik ken haar en 2 van haar nakomelingen persoonlijk en die zijn, zoals het nu lijkt, niet verkeerd. De 3 jarige gaat straks onder het zadel en heeft qua beweging behoorlijk wat in huis. Dit moet er natuurlijk nog wel uitkomen straks onder het zadel maar de verwachtingen zijn goed...

Zal eens proberen te achterhalen waarom ze, destijds, niet voor de keuring gebracht is..

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 14:19

sandra1977 schreef:
We hebben haar vorig jaar gekocht omdat ze, onverwacht, te koop kwam. Ik ken haar en 2 van haar nakomelingen persoonlijk en die zijn, zoals het nu lijkt, niet verkeerd. De 3 jarige gaat straks onder het zadel en heeft qua beweging behoorlijk wat in huis. Dit moet er natuurlijk nog wel uitkomen straks onder het zadel maar de verwachtingen zijn goed...

Zal eens proberen te achterhalen waarom ze, destijds, niet voor de keuring gebracht is..

Maar waarom heb je haar gekocht als rijpaard, dat lijkt me prima, of als fokmerrie???
Ze staat in het stamboek dus is voor de keuring geweest en kennelijk niet premiewaardig bevonden.
Je kan haar cijferlijst opvragen bij de fokker.

sandra1977

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-11 14:28

We hebben haar gekocht als fokmerrie, ze kan namelijk niet meer bereden worden door breuk griffelbeentje.
Dan zal ik haar resultaten proberen op te vragen bij de fokker, daar ben ik dan wel benieuwd naar.

Maar ja, haalt niet weg dat wij sowieso een veulentje gaan fokken bij haar, of dit nu gezien het papier lucratief is of niet. Hopelijk dat er dan toch nog meer adviezen naar boven komen mbt hengstekeuze..

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 14:53

De adviezen om er niet mee te fokken zijn in dit geval serieuzer dan degenen die met een dek advies komen.
De prijs voor veulens uit predicaatloze merries is zo laag dat je er altijd op moet toeleggen, het is de vraag of je dat weet en dat wilt.
Dus het lijkt verstandiger om eerst eens alle kosten tegen het licht te houden.

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 14:58

Dus alleen als een paard een predikaat heeft mag je er mee fokken?

Komaan, een paard bestaat uit meer dan een stukje papier...

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 15:04

Predicaten zijn geen stukjes papier, ze zeggen wat over de kwaliteiten van het paard en dat wordt vastgelegd op papier
Laatst bijgewerkt door Nicole288 op 17-03-11 18:27, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: persoonlijke opmerking verwijderd

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 15:10

met oneliners antwoorden is makkelijk...

Hoe kan nu iemand hier op Bokt op basis van een foto en een vodje papier zeggen of de merrie al dan niet goed is...

Neem nu onze merrie: nooit in de sport gelopen door een ongeval als jaarling. Nadien wel PROK gekeurd, iets wat ik voor merries wel belangrijk vindt.
Nu zijn alle nakomelingen Old ingeschreven en vanuit Nederland naar Duitsland verkocht en niet meer opgevolgd. Daardoor weet ik ook niet waar ze zitten en wat ze nu presteren.

En dus, omdat ze zelf geen sport heeft gelopen en ik weinig van de nakomelingen weet zou ik er niet mee mogen fokken?
Kom nu...

Natuurlijk moet je kritisch zijn voor je eigen fokmateriaal, maar zomaar elke predikaatloos paard afschieten is onzin.
Laatst bijgewerkt door Nicole288 op 17-03-11 18:28, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: quote van verwijderde zin weggehaald

marije1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 20:04

Daar ben ik het met eens, sommige merries kunnen inderdaad door omstandigheden niet aangeboden worden op een keuring of in de sport uitgebracht worden. Dat ontkent Sarabande denk ik ook niet, maar feit blijft dat in de praktijk veulens uit predikaatrijke moeders beter verkocht worden.. puur omdat de koper dan een stukje zekerheid heeft, wat anders gissen of vertrouwen in de merrie/verkoper blijft..

PROK is belangrijk, maar zegt ook niet alles.. Sommige paarden worden voor de sport afgekeurde en voor PROK goedgekeurd of andersom..

Natuurlijk mag je zelf kiezen en niemand die jou kan verbieden om met de merrie te fokken ;)

sandra1977

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-11 13:36

Ik ben me er wel degelijk van bewust dat predicaatrijke merries een streepje voor hebben qua verkoop e.d. maar dat hoeft idd nog niet te betekenen dat er geen leuk, interessant veulen uit gefokt kan worden.

Dat we er kosten aan maken die misschien niet gedekt worden door een eventuele verkoop van het veulen is ook bekend. Desalnietemin willen wij er toch graag een veulentje bij fokken. Mede ook omdat ik nakomelingen ken van de merrie en deze toch niet geheel verkeerd zijn.

Ik ga in ieder geval eens proberen om achter de keuringsgevens te komen van de merrie..

pullaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 23:50

Als je een mailtje stuurt naar het KWPN met de gegevens van je merrie, krijg je vrij snel antwoord.
Ik had binnen de week het scoreformulier van mijn merrie.

KahluaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 23:02

sandra1977 schreef:
Ik ga in ieder geval eens proberen om achter de keuringsgevens te komen van de merrie..

Hiervoor kun je het beste het KWPN bellen en vragen om een merrie overzicht(merrie en nakomelingen +sport /keurings resultaten) van je merrie (en evt haar moeder)Als je een beetje geluk hebt staat het binnen 5 minuten op je mail ! ;)