Hoe schat bokt de kans op drachtigheid?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

linda_arnold

Hoe schat bokt de kans op drachtigheid?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-11 16:29

Vooraf gaande topic:
[BEH] Advies met betrekking overname oma-pony

Samengevat:
Vrijdag 11 maart 2011, heb ik deze merrie opgehaald bij mijn pensionhouder. Merrie zou 15-17 jaar oud zijn, momenteel slecht op haar benen. Ze oogde somber en oud en imo een oude oma pony.

Afgelopen vrijdag heb ik de hoefsmid er bij gehad, welke bevestigde dat ze bevangen is geweest en dat we wel een 'weg te gaan hebben' wat betreft haar been stand en ze nog wat kilo's 'moet' afvallen. Met die intentie heb ik haar dan ook mee naar huis genomen en op stal gezet bij ons ruintje van 5.

Gisteren bleek deze oude taart te ontpoppen tot een vrolijk dribbelende dame, kroop ze geheel uit haar schulp en toonde veel interesse. De gedachte die ik had om haar de eerste dagen maar te laten staan zodat ze kon wennen heb ik dan ook laten varen en had vandaag de grote schoonmaak (wassen, knippen, scheren en poetsen) in gedachte

Vanmorgen heb ik haar paspoort opgehaald. Één hele meevaller, ze is een stamboek merrie van 12 jaar ipv een papierloze 15-17 jarige.

Echter kwam er tijdens het scheren toch wel een schok toen ik naar haar uier keek................is ze niet heel toevallig gewoon drachtig ipv veelste dik :+ .

Ter info:
- Ze heeft de afgelopen 7 jaar in groepsverband gelopen bij dezelfde hengst.
- Ze is die periode nooit drachtig geweest en ze hebben haar ook niet hengstig gezien.
- Groepsgenootje is afgelopen dinsdag bevallen van een veelste groot dood hengstveulen van dezelfde hengst. Merrie heeft hier een scheurtje in haar baarmoeder aan overgehouden en het is afwachten of deze het allemaal zal overleven (mogelijk buikvliesontsteking).

Naast het feit het eigenlijk niet geweldig uitkomt en ik er nog niet over nagedacht heb maak ik me enorm zorgen over een evt bevalling ivm haar groepsgenootje, daarnaast zou ik echt niet weten hoever ze opweg zou zijn. Ik heb foto's gemaakt, hopende dat jullie mij gerust kunnen stellen :o

De dierenarts kan het idd uitwijzen, maargoed tis zondag....en ja ik weet dat het evt. veulen ook niet wegloopt :+ ......maar toch :')

Afbeelding

http://www.mijnalbum.nl/Foto-OGBDPBQE.jpg

Afbeelding

En tot slot het belangrijkste, haar uier ;(

Is dit hars, of kan het ook vuil zijn?

Afbeelding

http://www.mijnalbum.nl/Foto-K4MDLQ47.jpg

Ik mag niet aan haar uier komen........

Eilinora

Re: Hoe schat bokt de kans op drachtigheid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 11:27

ze lijkt me niet echt drachtig hoor....hoelang zou ze nu al drachtig moeten zijn dan?

en dat aan het uier is denk ik gewoon vuil want zo heeft zo goed als geen uier

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Re: Hoe schat bokt de kans op drachtigheid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 11:32

Nee, ik zie hier ook geen drachtige merrie in.
Wel een leuk ding hoor.

linda_arnold

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-11 17:30

Dankjulliewel voor de reactie.

Wij gaan er na wat over en weer ge PB toch ook maar vanuit dat het vuil is. Aangezien ze sommige momenten nog ietwat schuchter is, mag ik er nog niet aankomen..............maar zal het binnenkort even schoonmaken.

Ik heb geen idee hoever ze opweg zou zijn. Haar weidegenootje is vorige week dinsdag bevallen en behalve dat deze dik leek (á la het tegen bevangen aan zijn) had niemand er aan afgeleid dat ze drachtig zou zijn. En aangezien dit echt een rampzalig scenario was, waarbij ik het dode veulentje uiteindelijk met behulp van 2 veeartsen er af heb moeten halen en de merrie hierdoor vanbinnen beschadigd is was ik iets te bang voor een dejavu :(

@Cayenne, dankje. Het is zeker een leuk ding!

Diana29

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 20:34

leuke merrie :) heb je de DA er nog bij gehad, om zeker te zijn?

linda_arnold

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-11 19:58

Diana29 schreef:
leuke merrie :) heb je de DA er nog bij gehad, om zeker te zijn?

Nee,we gaan er inprincipe vanuit dat het vuil is.

Ze wordt momenteel iets toegangelijker (Lees: Ze slaat niet direct als je bij haar uier in de buurt komt), dus ik wil van het weekend kijken of ik het schoon kan maken. Hangt het er dan weer in notime aan,dan is het een ander verhaal, en hebben we weinig keus....

GittekeZ1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 20:17

ook al komt er weer afscheiding op dan nog heeft ze echt geen uier
ik denk dat je niet ongerust moet zijn als ze al jaren bij die hengst loopt
en nooit drachtig is geworden lijkt het mij ook nu niet
ze ziet er ook echt niet drachtig uit
en vergeet niet dat een bevalling van een dood veulen heel heftig is voor de merrie
en ook erg zwaar
ook al zou ze drachtig zijn van de hengstg houd niet in dat haar bevalling ook zo zwaar zou zijn
een levend veulen is veel makkelijker de hoormonen zorgen dan ook veel beter voor de
voor bereidingen van de bevaling

linda_arnold

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-11 21:18

GittekeZ1 schreef:
ook al komt er weer afscheiding op dan nog heeft ze echt geen uier
ik denk dat je niet ongerust moet zijn als ze al jaren bij die hengst loopt
en nooit drachtig is geworden lijkt het mij ook nu niet
ze ziet er ook echt niet drachtig uit
en vergeet niet dat een bevalling van een dood veulen heel heftig is voor de merrie
en ook erg zwaar
ook al zou ze drachtig zijn van de hengstg houd niet in dat haar bevalling ook zo zwaar zou zijn
een levend veulen is veel makkelijker de hoormonen zorgen dan ook veel beter voor de
voor bereidingen van de bevaling

Het ging er meer om, wanneer haar uier opnieuw afscheiding aanmaakt en hiermee verandert laat ik haar wel na kijken.

Deze hengst heeft bijna 8 jaar bij de koppel gelopen en na wat ik vernomen heb zijn er in deze periode hooguit twee 'levende' nakomelingen van hem geboren. Voor eerder genoemde merrie was dit nr zoveel in de reeks van 'doodgeborenen', dat ligt enerzijds aan merrie (smal in de bekken) en b. dat het hengstje vrij breed/groot is. Maar ook de andere merrie's hebben dode veulens van hem geworpen. Verhalen achter deze geboortes ken ik echter niet, maar dit maakte toch het feit dat ik er tijdens het plaatsen van het topic niet gerust was op een drachtigheid :o

Deze merrie kwam 'iets' te vroeg bij ons op stal, dan daadwerkelijk de bedoeling was. Ik ben voor mijn werk gemiddeld 36 uur van huis en zou bij een mogelijke dracht en eerder genoemde scenario's niet met een gerust hard naar mijn werk vertrekken en de pony alleen achterlaten. In dat geval zou het voor mij fijn zijn als ik ongeveer zou weten wanneer een mogelijke bevalling te verwachten zou zijn :D

Maar voorals nog, we gaan er gewoon vanuit dat ze leeg is :j