[BEH] Advies met betrekking overname oma-pony
Samengevat:
Vrijdag 11 maart 2011, heb ik deze merrie opgehaald bij mijn pensionhouder. Merrie zou 15-17 jaar oud zijn, momenteel slecht op haar benen. Ze oogde somber en oud en imo een oude oma pony.
Afgelopen vrijdag heb ik de hoefsmid er bij gehad, welke bevestigde dat ze bevangen is geweest en dat we wel een 'weg te gaan hebben' wat betreft haar been stand en ze nog wat kilo's 'moet' afvallen. Met die intentie heb ik haar dan ook mee naar huis genomen en op stal gezet bij ons ruintje van 5.
Gisteren bleek deze oude taart te ontpoppen tot een vrolijk dribbelende dame, kroop ze geheel uit haar schulp en toonde veel interesse. De gedachte die ik had om haar de eerste dagen maar te laten staan zodat ze kon wennen heb ik dan ook laten varen en had vandaag de grote schoonmaak (wassen, knippen, scheren en poetsen) in gedachte
Vanmorgen heb ik haar paspoort opgehaald. Één hele meevaller, ze is een stamboek merrie van 12 jaar ipv een papierloze 15-17 jarige.
Echter kwam er tijdens het scheren toch wel een schok toen ik naar haar uier keek................is ze niet heel toevallig gewoon drachtig ipv veelste dik

Ter info:
- Ze heeft de afgelopen 7 jaar in groepsverband gelopen bij dezelfde hengst.
- Ze is die periode nooit drachtig geweest en ze hebben haar ook niet hengstig gezien.
- Groepsgenootje is afgelopen dinsdag bevallen van een veelste groot dood hengstveulen van dezelfde hengst. Merrie heeft hier een scheurtje in haar baarmoeder aan overgehouden en het is afwachten of deze het allemaal zal overleven (mogelijk buikvliesontsteking).
Naast het feit het eigenlijk niet geweldig uitkomt en ik er nog niet over nagedacht heb maak ik me enorm zorgen over een evt bevalling ivm haar groepsgenootje, daarnaast zou ik echt niet weten hoever ze opweg zou zijn. Ik heb foto's gemaakt, hopende dat jullie mij gerust kunnen stellen

De dierenarts kan het idd uitwijzen, maargoed tis zondag....en ja ik weet dat het evt. veulen ook niet wegloopt

http://www.mijnalbum.nl/Foto-OGBDPBQE.jpg

En tot slot het belangrijkste, haar uier

Is dit hars, of kan het ook vuil zijn?

http://www.mijnalbum.nl/Foto-K4MDLQ47.jpg
Ik mag niet aan haar uier komen........