NRPS stamboek

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

different1

NRPS stamboek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-11 23:24

Wie is er bekend met het NRPS stamboek?
En wie kan me meer vertellen over de keuringen van het NRPS?

Ik heb een 1,5 jarige NRPS hengst, die ik zo lang mogelijk hengst wil houden.
Nu vind ik het wel interessant om mee te gaan doen aan keuringen, maar ik ben totaal niet bekend met het NRPS stamboek, behalve dat ik veel fijne dieren voorbij zie komen.
Uiteraard heb ik al wat navraag gedaan bij het NRPS, en het is mogelijk om dit jaar al mee te doen aan een keuring met mijn paard.
Echter, qua premie's en predikaten ben ik enkel bekend met het KWPN, dus zou ik graag wat meer info en ervaringen willen horen hoe dat zit bij het NRPS.
En kunnen de kenners hier me iets vertellen over de bloedlijnen van mijn paard?
http://www.paardenfokken.nl/pedigree.php?horseid=647482

Ik ben vooral afgegaan op het paard zelf, meevallertje voor mij is het feit dat er Voltaire in zit, waar ik erg gek op ben.
Maar verder...
Brand maar los!

Mansolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 10:59

Ik ben zelf een keer met een 1,5 jarige hengst naar de provinciale keuring geweest. Nou ja bijna 2 jarige dan. Was een goede ervaring voor hem. Ook al liet hij zich met de voorbrenger niet goed zien, toch wist hij een 1A premie te krijgen. Ook vertelde één van de juryleden hem graag terug te zien op de hengstenkeuring. Helaas hebben we dat niet kunnen doen.
Maar goed, het was voor ons een leuke ervaring en voor de hengst ook. Verder, tja of mensen commercieel gezien veel waarde hechten en premie en predicaten laat ik even in het midden. Wat is je motivatie om mee te doen?

different1

Re: NRPS stamboek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-11 11:21

fijn dat je reageerd :)
waarom heb je je hengst niet op de hengstenkeuring aangeboden?

mijn motivatie om aan een keuring mee te doen is vooral de ervaring voor het paard, en daarnaast om te kijken hoe mijn paard gewaardeerd word door kenners van het NRPS.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 11:32

Wat wil je allemaal weten?

Vwb het verhaal van wat ik nu lees kun je meedoen aan de provinciale keuringen. Hier krijgt je paard afhankelijk van zijn exterieur een premie.
Vanaf hun 3de kunnen ze opgenomen worden in het stamboek en ook predikaten verdienen. Maar wil jij het houden bij provinciale keuringen? Of echt naar de hengstenkeuring?

Meedoen aan keuringen is trouwens ook erg gezellig is mijn mening :D Er heerst een leuke sfeer en je ziet veel leuke dieren voorbij komen.
Daarnaast is het natuurlijk ook erg leuk om te weten wat de jury ervan vind!

different1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-11 12:10

ik wil in ieder geval proberen om hem zo lang mogelijk hengst te laten, eventueel met het oog op de hengstenkeuring inderdaad.
maar ik weet niet of dat een haalbare kaart is, ook met het oog op zijn afstamming.
ik ben totaal niet bekend met de meeste NRPS hengsten, dus als iemand mij daar meer over kan vertellen dan graag.
ik ben erg wijs met het paard, en hoor tot nu toe alleen maar positieve geluiden over hem.
verder heb ik inderdaad gehoord dat de NRPS keuringen erg gezellig zijn, en daar ik eigenlijk alleen ervaring heb met het KWPN, lijkt het me erg leuk om ook eens in andermans keuken te kijken :)

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 21:11

Of je paard foktechnisch interessant is voor het nrps weet ik niet :o
Ben niet erg bekend met het zangersheide bloed, maar weet wel dat er weinig met zangersheide bloed rondlopen binnen het nrps dus misschien dat ie daardoor interessanter is :D
Wat me wel opviel is dat de moeder er geen predikaten bij had staan op paardenfokken... Heeft ze die niet?

different1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-11 21:31

de moeder heeft inderdaad geen predikaten, dat viel mij ook op.
mijn hengstje is ook haar enige nakomeling geloof ik, maar wil binnenkort even langs de fokker om een en ander na te vragen.
de vader van mijn hengstje is inmiddels al gecastreerd, maar uit diezelfde lijn is nu anthonio goed gekeurd.
hoorde wel dat nakomelingen van zangersheide-paarden altijd gecheckt worden door dhr. melchior, en als ze goed genoeg zijn voor hem dat hij ze dan direct aankoopt.
wat daarvan waar is weet ik natuurlijk niet, misschien iemand anders hier?

Mansolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 08:45

svdijk schreef:
fijn dat je reageerd :)
waarom heb je je hengst niet op de hengstenkeuring aangeboden?

mijn motivatie om aan een keuring mee te doen is vooral de ervaring voor het paard, en daarnaast om te kijken hoe mijn paard gewaardeerd word door kenners van het NRPS.

Hij werd veel hengst en was eigenlijk niet te houden op de stal waar we stonden. Hij was braaf maar we moesten dagelijks, om hem naar het land te brengen, door een smal pad waar andere grote ruinen op hem afstoven en hem uitdaagde. Daardoor werd hij helemaal gek. En het werd dus te gevaarlijk. We hebben toen heel NL doorgebeld om hem ergens te kunnen zetten, maar dat zou betekenen dat hij 24/7 binnen zou komen te staan. En dat zagen we niet zitten voor hem. Heel zonde, maar het was niet anders. Voor foto's van toen hij jong was een een foto van de dag van de keuring kun je terecht op mijn site. Even doorklikken naar zijn eigen pagina:

http://www.mansolein.com/modules/smarts ... ?itemid=35