[KG] Genetica

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

EmmaVZ

[KG] Genetica

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-11 16:28

Hoi,

Ik ben erg geintresseert in genetica en begon dit uit te zoeken en ik wilde snappen dat als je uit een genetische code kan zien welke kleur het paard heeft. Nu snap ik half de basis denk ik, maar ik wilde meer weten over die A, want waren er ook niet At ofzeu?

En wat ik nog meer niet zeker weet is hetvolgende:

Ee/aa/Prl = zwart
Ee/aa/PrlPrl = leverkleurige vacht

Ee/Aa/Ch = Amber- of Sable-Champagne
Ee/Aa/ChCh = Amber- of Sable-Champagne

Ee/Aa/ZZ = Zilverappel-bruin

ee/AA/nZ = Vos (Draagt zilver)

EE/Aa/DD = Bruin dun

ee/AA/Dd = Vos dun
Ee/aa/DD = Grullo

EE/aa/Cr = Smokey Black
EE/aa/CrCr= Smokey Cream
EE/AA/Cr = Valk
EE/AA/CrCr = Perlino
ee/AA/Cr = Palomino
ee/AA/CrCr = Cremello

Ee/aa = zwart
EE/aa=zwart
ee/AA= vos
ee/Aa=vos
ee/aa=vos
Ee/Aa= bruin
EE/AA=bruin
Ee/AA=bruin
EE/Aa=bruin

Is dit een beetje goed of maak ik toch fouten? Ik zou het graag willen weten :o
Laatst bijgewerkt door Nicole288 op 10-03-11 17:52, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Tag toegevoegd

Raineri

Re: Genetica

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 16:40

Bij de eerste keer zwart, kan EE/aa/Prl volgensmij ook, aangezien het E-gen dominant is.. Of hangt dit weer af van de werking van het Prl-gen?
Intressante topic!
Weet jij misschien toevallig wat de genotype's van een stekelharige vos zijn? Daar ben ik namelijk naar opzoek!

EmmaVZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-11 16:44

ik doe dit net een paar dagen xD dus niet dat ik veel weet, maar ik heb een word document waar ik die dingen opschrijf, en EE/aa/Prl wordt ook gwn zwart, maar dan kan ik nog veel meer opties opnoemen en anders werd het topic een beetje vol xD
nee genotype van een stekelharige vos weet ik nog niet.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 16:53

Als je nog meer wilt leren kun je ook naar bioplek.org gaan. Dit gaat dan misschien niet over de genotypes van verschillende kleuren, maar het is wel handig om al die basis dingen te weten want dat kan jij je veel beter verplaatsen in hoe het komt dat jouw paard een vos is, als het uit twee bruin ouders komt. Ik zeg altijd maar zo, ook al levert het je niets op, je kan er nooit dommer van worden;)! En het is ook gewoon ontzettend handig voor je algemene ontwikkeling om al die termen te kennen.

EmmaVZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-11 16:55

xD ik vind het gwn intressant en drm tjah, this idd altijd goed voor je algemene ontwikkeling xD

ik ga wel eens kijken op die site, maar de genotypes die in mijn topic staan, zijn die wel goed?

grietje14

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 16:55

Heb er zelf geen verstand van, maar vind het best interessant.

EmmaVZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-11 16:59

een paar dagen geleden wist ik er ook niks vanaf x'D

grietje14

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 17:01

Aha oke.
Maar hoe kun je dan achter die codes komen?
Want je kunt natuurlijk wel een paard zen kleur zien, maar
hoe kom je achter die codes, een soort scan ofzo?

EmmaVZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-11 17:03

idk, de E staat voor zwart en is dominant, en een e is vos en is recessief, als een paard dus Ee heeft is het paard zwat, maar draagt het wel een vos-gen, je weet dus niet of een zwart paard dit draagt of dat een zwart paard EE is

grietje14

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 17:05

aha oke, maar hoe kom je daarachter?
En hoe komen jullie bij die letters?

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 17:06

Respect hoor. Ik heb genetica les gehad, maar ik kan het echt niet logisch gaan vinden en snap er nog steeds niks van. :+

zigranta

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 17:06

Pb Stef eens die zit helemaal in de kleurengenetica!

grietje14

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 17:07

;) zal ik eens doen.

EmmaVZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-11 17:09

dankje voor de tip ;) ik zal eens PBen

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 17:12

Een scan.. Was dat maar zo!

grietje14, ik weet niet meer precies hoe dat ging maar het gaat van je DNA. DNA zit in de celkern van je cel. Elk organisme heeft DNA. DNA geef je ook door de meiose (zie bioplek.org). Achter de DNA codes komen is echt een hele klus, hier is veel decenia over gedaan.

Die namen hebben overigens niets met het gen zelf te maken, dit is gewoon een naam die is gegeven net zoals bij een ziekte. Niet dat een gen een ziekte is maar als een gen een mutatie heeft en dit komt tot uiting dat kan dit een ziekte worden.

Maargoed terug naar het DNA als je kijkt naar het DNA zie je allemaal basen deze zitten op het DNA, dit is het receptboek voor de werking van je lichaam. Wetenschapers komen achter deze basen door door te kijken naar de celdeling aangezien de chromosomen dan 'uitgerold' zijn en dan makkelijk te zien door kleurstoffen.
HUGO is bezig met het ontrafelen van de menselijke DNA basen! Hier zijn zij al jaren mee bezig en missen nog steeds veel.
En verwar de letters van de basen niet met de letters van de genen!

Hier mist een boel informatie omdat het anders veel te ingewikkeld word, zou iemand mij willen aanvullen en/of verbeteren op eventuele fouten?

grietje14

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 17:16

Heel erg interessant dus, vind het wel leerzaam.
Weer wat geleerd.

EmmaVZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-11 17:21

maar mijn vraag is meer: klopt het wat er in mijn topic staat?
zo jah,, dan leer ik wel snel in 1 dag xD

grietje14

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 17:21

Ik weet het zo niet, anders stef eens ernaar vragen?

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 18:04

http://www.google.nl/imgres?imgurl=http ... 29,r:2,s:0

Ik heb nog een even een duidelijke foto opgezocht waarin duidelijk de schematische opbouw van DNA is te zien. Eerst eens naar de buitenste rij kijken, daar zie je om en om een P en een D. De P staat voor fosfaat en de D voor een glucose molecuul. Fosfaat staat voor het 5'' en glucose voor het 3''. Dit is heel belangrijk want dit bepaalt vanaf welke kant je de streng DNA leest, dit kan je zien als een pen. Je kan alleen met de punt schrijven en immers niet met de achterkant:). Je leest dus vanaf 5'' (staat helaas niet op de foto) Maar als je dus leest in dit geval gewoon van boven naar beneden dan lees je eerst. Ow nog een belangrijke opmerking, het DNA maakt mRNA, dat is een soort kopie van het DNA want DNA is 'kostbaar' en mag niet stuk gaan.

Aan de glucose moleculen zitten de stikstof basen. Op de stikstofbasen zitten allemaal letters, die coderen voor een aminozuur. Aminozuren zijn heel belangrijk zij vormen namelijk de eiwitten in je lichaam. Maargoed terug naar de stikstofbasen. Je ziet bij de bovenste een A tegenover een T. Het zal je dan ook wel zijn opgevallen dat ze als een sleutel en een sleutelgat in elkaar vallen. De A staat voor adenine en de T voor thymine. Daar onder zie je als een paartje de C en de G, deze vallen net als A en T in elkaar. De C staat voor cytosine en de G voor guanine.

Een belangrijke verschil is dat het mRNA niet dubbelstrengs is als het DNA, wat je kunt zien op de foto, je ziet namelijk twee rijen P en D's. Bij mRNA is dit dus 1. Nog een verschil is dat het mRNA geen thymine produceert maar een U, ben de defenitie hier helaas van vergeten. Maar op de de foto staat dus TGC(=een triplet, is dus drie stuks stikstofbasen), dit word UGC. (pakt binas er even bij) dit codeert dus voor het aminozuur cysteine (met trema op de i maar die doet het niet op de laptop:)). Zo ga je dus even door totdat je het stopcodon hebt, nu heb je je eiwit. Nu denk je, wat heb ik nou aan die eiwitten, nou die zorgen voor je bloedgroep. En nog een leuk weetje is dat slechts 2% procent van al je DNA codeert voor je kenmerken zoals haarkleur (bij mensen iniedergeval, kan bij paarden ook wel eens zo zijn) dit betekent dat je maar voor 2% uniek bent! de overige 98 procent codeert voor of je een neus hebt bijvoorbeeld:) (ook heel belangrijk)
Dit is dus de aanvullende informatie op hoe je de informatue van het DNA 'scant' ik hoop dat het zo wat duidelijk voor jullie wordt!

Nies_

Re: [KG] Genetica

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 20:05

Ik ga dit even volgen :D

Vind genetica altijd wel interessant en de 'fjordenkleuren' ken ik al, nu de rest nog :))

EmmaVZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-11 20:30

okej, maar mijn vraag is eigenlijk, klopt er wat er in mijn topic staat?

zigranta

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 21:16

Vraag het dan aan stef!Of peterina heeft er ook veel verstand van.

EmmaVZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-11 21:17

stef wist niet van die codes ofzeu, ik zal het eens aan peterina vragen,

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 21:35

Amy8super schreef:
Hoi,

Ik ben erg geintresseert in genetica en begon dit uit te zoeken en ik wilde snappen dat als je uit een genetische code kan zien welke kleur het paard heeft. Nu snap ik half de basis denk ik, maar ik wilde meer weten over die A, want waren er ook niet At ofzeu?

En wat ik nog meer niet zeker weet is hetvolgende:

Ee/aa/Prl = zwart ... Klopt ... Zwart/vos en pearl drager ... heterozygoot pearl toont niet/huid roze
Ee/aa/PrlPrl = leverkleurige vacht ... Klopt ... ogen meestal blauw of tint van amber, groen, nooit bruin
ee/??/PrlPrl = vos ... vacht licht verdund(apricoos)/huid roze

Ee/Aa/Ch = Amber- of Sable-Champagne ... klopt Amber/Sable afhankelijk van A-type
Ee/Aa/ChCh = Amber- of Sable-Champagne ... idem boven

Ee/Aa/ZZ = Zilverappel-bruin ... Zilver-bruin ... kleur heeft niets met appels te maken

ee/AA/nZ = Vos (Draagt zilver) ... klopt ... Zz ... vos (drager zilver, homozygoot agouti)

EE/Aa/DD = Bruin dun
ee/AA/Dd = Vos dun
Ee/aa/DD = Grullo
... klopt maar dun = dun ongeacht Dd of DD; en A kan AA of Aa zijn bij bruin en vos en Grullo kan ook EE zijn

EE/aa/Cr = Smokey Black
EE/aa/CrCr= Smokey Cream
EE/AA/Cr = Valk
EE/AA/CrCr = Perlino
... klopt maar EE kan ook Ee zijn, en AA kan ook Aa zijn; letter voor niet-creme = C

ee/AA/Cr = Palomino
ee/AA/CrCr = Cremello
... klopt maar AA kan ook Aa of aa zijn

Ee/aa = zwart
EE/aa=zwart
ee/AA= vos
ee/Aa=vos
ee/aa=vos
Ee/Aa= bruin
EE/AA=bruin
Ee/AA=bruin
EE/Aa=bruin