veulen vreugde veulen leed

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-03 19:25

Kendra schreef:
Ik denk dat goede veulens van grotere fokkers vaak al in de buik zijn verkocht


Veel veulens van die grotere fokkers staan in de catalogussen van de diverse veilingen, kijk maar na. Die willen ook graag meedoen, omdat ook zij niet zomaar alles kwijtraken.

Het best te verkopen zijn veulens uit prestatiestammen.

Gaitkeeper

Berichten: 517
Geregistreerd: 16-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-03 19:58

sarabande"]
[quote="Gaitkeeper"][quote="sarabande schreef:
Marije leg even aan de minder ingevoerde lezer uit wat voor soort paard je hebt en van welk niveau. Dat ligt toch anders dan het doorsnee KWPN veulen.


Euhmmm....dat had je in het startberichtje zelf dan ook wel even aan mogen geven Scheve mond .
Want net als Marije haar ponies vanzelfsprekend zijn voor haar praat jij over KWPNers alsof iedereen dat maar moest snappen ! Haha!
Voor mij net zo goed niet vanzelfsprekend !
[/quote]

Ik bedoelde 2 dingen
Marije haar cobs zijn van hoge kwaliteit waardoor vergelijkbare ponyveulen goedkoper zijn
En ja de meeste veulens die niet te slijten zijn, zijn KWPN veulens en die hebben ook het meeste gekost.
Daar worden ook zoveel veilingen voor gehouden.
[/quote]

Ow sorry, Bloos!
Ik ging er vanuit dat jij bedoelde dat men niet kan ruiken over welk ras het gaat. Op bokt zijn soms veel berichtjes waaronder zo'n thread die jij hier start waar men er een beetje vanuit gaat dat iedereen in de gaten heeft dat het over KWPNers gaat.
Een veulen is toch niet per defenitie KWPN Verward
Maar voor mij is dat niet vanzelfsprekend en kan dit over allerlei rassen gaan.

Ik denk dat paarden van sommige andere rassen misschien momenteel beter gaan. Zo is de handel in tinkers volgens mij een nog steeds groeiende markt. Mischien omdat ze te boek staan als braaf en makkelijk en er steeds meer behoefte is aan betrouwbare recreatiepaarden.
Dit zie je ook duidelijk bij bijv. ijslanders. Betrouwbare recreatiepaarden zijn nog steeds goed geld waard en worden vrij makkelijk verkocht.
Maar dan heb ik het ook over ingereden paarden en niet over veulens...ook ijslanderveulens zijn steeds lastiger te verkopen; zeker omdat ze laatrijp zijn en men dus met een lange opfok zit.

Maar misschien bedoelde jij toch met veulens alleen KWPN en ga ik nu off-topic. Dat bedoelde ik met aangeven... Clown

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-03 20:07

Wilga is al verkocht en de komende veulens zijn ook al weer onder de pannen Haha!
Het volgende veulen van Lisa is voor Kim en het volgende veulen van Ilindra gaat naar een fokker van klassieke Gelderse paarden.

Loolapelooza

Berichten: 5911
Geregistreerd: 31-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-03 20:28

Nou, de fokster van mijn veulen heeft niet te klagen. Ik heb Xender van haar gekocht toen hij ocharme 12 uur oud was *LOL*

Maar das ook de enige van de hoop die daadwerkelijk al verkocht is .... Scheve mond

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-03 20:59

Gaitkeeper"]
Maar misschien bedoelde jij toch met veulens alleen KWPN en ga ik nu off-topic. Dat bedoelde ik met aangeven
[/quote]

Ik had wellicht duidelijker het kosten in relatie tot opbrengst aspect kunnen verwoorden. Dat ligt bij veulens uit een sportpaardenfokkerij (niet alleen KWPN is totaal probleem) aanzienlijk moeilijker dan bij rassen waar de dekgelden niet alleen goedkoper zijn, maar het dekken nog natuurlijk en vaak zonder volledig DA begeleiding gaat.

Al die kosten maken het paardenveulen erg duur, als er dan ook nog een overvolle markt is wordt niet alleen winst een probleem, maar zelfs het verkopen voor een lagere prijs.

[quote="Ilindra schreef:
Wilga is al verkocht en de komende veulens zijn ook al weer onder de pannen Haha!
Het volgende veulen van Lisa is voor Kim en het volgende veulen van Ilindra gaat naar een fokker van klassieke Gelderse paarden.

Ja idd Illindra het is ook niet mijn probleem. Ik fok als ik er van uit ga dat het product voor mijzelf is. Meestal maak ik tijdens de opfok de definitieve keuze bij merries, hengtveulens verkoop ik tegen de marktwaarde.
Het veulen dat er nu in zit is voor Sjuim Knipoog

Belker

Berichten: 15329
Geregistreerd: 28-05-01
Woonplaats: Veluwezoom

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-03 21:06

De veulens van mijn schoonzus zijn beiden verkocht. Dit zijn NF pony en zij heeft de kosten er uit en nog iets toe. Beiden hengst. Ik heb er 1 gekocht en 1 is er via internet verkocht.

Ik denk niet dat ik het aanschaf bedrag en de kosten eruit krijg maar deze wil ik voorlopig niet kwijt. Mijn plan is om M dressuur er mee te worden. Mijn opfokadres kost tussen de 35 en 50 euro. Dat hoor ik nog wel.

ThePast03
Berichten: 49845
Geregistreerd: 01-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-03 21:22

Vandaag gelezen dat de werkeloosheid blijft toenemen.
Ons land zit officeel in een recessie.
Je zou toch zeggen dat de prijzen van paarden (die volgens mij op het moment belachelijk hoog liggen) toch echt moeten gaan zakken.
De echt goede veulens zullen altijd goede bedragen op blijven leveren, maar de middenmoot en zeker wat daaronder ligt zal toch moeilijk te verkopen zijn lijkt me.

Ergens vind ik het niet erg,vooral als ik bijvoorbeeld een advertentie lees waar ze voor een 13 jarige kwpn-er met een heel gewone afstamming en zonder sportprestatie nog rustig 5000 euro durven vragen.

Volgens mij is het dus niet alleen en kwestie van over aanbod maar ook een kwestie van het minder makkelijk geld uit durven geven door mensen.

Mer1980

Berichten: 18877
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-03 10:01

Nou ik heb dus zoals eerder in dit topic mijn veulentje te koop gezet. Mensen moeten een bod doen, toch heb ik nu zo'n 37 mailtjes gekregen of ik de vraagprijs wil geven. Mijn vraag was dan in welke prijsklasse ze zoeken. de bedragen liggen bij de bieders tussen de 500 euro en de 7500 euro. Nogal gevarieerd. er komen 5 mensen kijken deze week.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-03 10:05

Myst is dus ook tk. Ivm haar onderbijt is ze erg in waarde gedaald. Voor een goed en blijvend tehuis mag ze van mij dus voor een klein prijsje weg als gezeldschapspaardje

Adriana

Berichten: 11102
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Haselau

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-03 10:10

Maar ja, dan kom je denk ik op de vraag.
Hoeveel kan je voor een veulen vragen?
Die wel uit leuke lijnen komen.

Maar ik vind ook wanneer je adverteert met veulens je duidelijk moet zijn over de lijn en predikaten.
Als je er alleen neer zet, Flemmingh x Nimmerdor schiet het niet op, maar als je bij die Nimmerdor ook nog sportprestaties + predikaten kan vermelden is het al interessanter

Even terug komend op die Sell veiling, ik dacht dat Nederland in een recessie zat, maar toch is er iemand die zeker nog genoeg geld over heeft om idioot veel geld uit te geven.

Off topic; Als ik dat veulen weer zie denk ik Geld, geld!

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-03 10:39

adriana schreef:
Off topic; Als ik dat veulen weer zie denk ik Geld, geld!


Gezien jouw eigen rapportage rond dit veulen vaaf het begin, kan ik me niet voorstellen dat je er zelf in gelooft. Dus die opmerking over resessie begrijp ik niet.

Kendra

Berichten: 8740
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-03 10:41

Er zijn altijd uitschieters, en er is altijd een beperkte groep mensen voor wie geld geen rol speelt - recessie of niet. Maar het merendeel van de fokkers zit niet in dat segment van de markt. Vooral het aanbod van 'gewone' veulens is hoog en de vraag beperkt.

Adriana

Berichten: 11102
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Haselau

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-03 10:43

Ik betaal niet, iemand anders betaalt.
En ik in het ook niet.

Voor mij is het nog steeds hetzelfde veulen als vanaf dag 1, het enige verschil is er hangt een prijskaartje aan.

En ik neem aan dat dat geld wel word betaald.

Sprintje

Berichten: 2144
Geregistreerd: 31-03-03
Woonplaats: Emst

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-03 10:55

Volgens mij wordt er voor een "populair" papier nog steeds net geld betaald, de "gewone veulens" zullen lastiger kwijt te raken zijn.

Maar ik geloof niet dat de vraagprijzen al zo hard aan het zakken zijn. Als mensen de mogelijkheid hebben houden ze de dieren volgens mij eerder aan om over drie jaar te verkopen dan dat ze er nu geld op toe moeten leggen. In ieder geval dat was mijn ervaring toen ik op zoek ging.

Al werd ik laatst wel nog door iemand gebeld bij wie ik had geïnformeerd naar een Jazz veulentje welke (ver) boven mijn budget zat... of ik al geslaagd was op mijn veulen zoektocht en als niet, of ik nog eens kwam kijken...

Voorlopig ben ik blij met mijn (misschien gewone spring Verward ) veulen Lovers voor een gewone prijs! Ik geloof niet dat ik heel hard heb geprofiteerd van de "recessie", maar ja dan had ik misschien wat geduldiger moeten wachten tot het einde van de zomer...

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-03 11:19

Sprintje schreef:
Maar ik geloof niet dat de vraagprijzen al zo hard aan het zakken zijn. Als mensen de mogelijkheid hebben houden ze de dieren volgens mij eerder aan om over drie jaar te verkopen dan dat ze er nu geld op toe moeten leggen. In ieder geval dat was mijn ervaring toen ik op zoek ging.


Je geeft zelf het antwoord op je eigen vraag

Sprintje

Berichten: 2144
Geregistreerd: 31-03-03
Woonplaats: Emst

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-03 11:29

't was meer een redenering Haha!, niet echt een vraag. Wat ik eigenlijk bedoel te zeggen is dat er misschien minder veulens verkocht worden maar dat de prijzen (nog) niet echt gezakt zijn; dat zal misschien nu tegen het einde van de zomer wel gaan gebeuren.

amen

Berichten: 5041
Geregistreerd: 19-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-03 16:01

Ik heb mijn hengstveulen vorige week verkocht en de prijs is naar mijn tevredenheid. ( 500 gulden minder als het merrieveulen van 2 jaar terug)Hij komt samen met een ander hengstveulen te lopen en mensen willen hem voor de sport kopen , geen handel...

Ga donderdagavond bij hun kijken....wil natuurlijk wel zien waar die terecht komt...Hij word oktober opgehaald....met afspraak bij verkoop 1e koop terug....

Sigrid

duivelintje
Berichten: 510
Geregistreerd: 13-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-03 16:30

ik snap niet wat jullie bedoelen hoor met lage prijzen voor veulens, misschien dat ik een dom blondje ben. als je op marktplaats kijk dan zie je veulens staan van gemiddeld zo´n 3200 euro soms zit er 1 onder, maar vaker nog erboven. zelfs veulens van 5000 euro. sorry hoor, maar dat kan ik niet bepaald lage prijzen noemen. sta er ook niet van te kijken als je een veulen niet kwijtraak voor zo´n bedrag. denk je eens in dat je in het geval van een veulen van 5000 euro, dus meer dan 10.000 gulden neertelt. maar dat zie ik zowiezo al aan de prijzen van de paarden. de meeste mensen hebben het guldenteken gewoon voor een euroteken omgeruild.
momenteel staat er een advertentie op marktplaats voor een dressuurtopper, echt unieke kans. uit nieuwsgierigheid, maar even bij de advertentie wezen kijken, vragen ze dus 10.000 euro (ipv van de 15.000) voor een m1 dressuurpaard. ik krijg dus mijn vraagtekens dan ruim 20.000 gulden voor een paard dat m dressuur loopt?

sorry voor dat ff oftopic, maar de prijzen van tegenwoordig slaan gewoon nergens op.

voor merilyn, sorry maar wat jij doet vind ik ook niet kunnen, je zegt je veulen verkocht te hebben aan iemand, maar omdat diegene nog niet betaald heeft is ie nog beschikbaar voor andere kopers? is niet echt een betrouwbaarheids kwestie he op deze manier. en zeker om dan dat veulen op marktplaats te gooien als wijze van proef.... sorry hoor, maar ik zou nooit meer zaken doen met zo´n persoon.

ThePast03
Berichten: 49845
Geregistreerd: 01-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-03 16:37

Dat zijn de vraagprijzen. Het valt natuurlijk te betwijfelen of die paarden echt die prijzen opbrengen.
Heel vaak zie je zo'n paard (of veulen) een tijdje later weer op marktplaats verschijnen met een veel lagere vraagprijs.
Verder ben ik het met je eens dat dit soort vraagprijzen echt belachelijk hoog zijn.
Maar ja: zolang er nog altijd gekken zijn die het er voor geven Haha!

duivelintje schreef:
ik snap niet wat jullie bedoelen hoor met lage prijzen voor veulens, misschien dat ik een dom blondje ben. als je op marktplaats kijk dan zie je veulens staan van gemiddeld zo´n 3200 euro soms zit er 1 onder, maar vaker nog erboven. zelfs veulens van 5000 euro. sorry hoor, maar dat kan ik niet bepaald lage prijzen noemen. sta er ook niet van te kijken als je een veulen niet kwijtraak voor zo´n bedrag. denk je eens in dat je in het geval van een veulen van 5000 euro, dus meer dan 10.000 gulden neertelt. maar dat zie ik zowiezo al aan de prijzen van de paarden. de meeste mensen hebben het guldenteken gewoon voor een euroteken omgeruild.
momenteel staat er een advertentie op marktplaats voor een dressuurtopper, echt unieke kans. uit nieuwsgierigheid, maar even bij de advertentie wezen kijken, vragen ze dus 10.000 euro (ipv van de 15.000) voor een m1 dressuurpaard. ik krijg dus mijn vraagtekens dan ruim 20.000 gulden voor een paard dat m dressuur loopt?

sorry voor dat ff oftopic, maar de prijzen van tegenwoordig slaan gewoon nergens op.

duivelintje
Berichten: 510
Geregistreerd: 13-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-03 16:43

ThePast03: wat dat betreft heb je idd gelijk, net als met een hoop dingen het is wat de gek ervoor geeft.
ik vraag me alleen idd af hoe reëel de prijzen tegenwoordig zijn, ik heb geloof ik echt geluk gehad met mijn veulen die ik als ik de prijzen bekijk voor een schijntje heb kunnen kopen.
ik heb trouwens een advertentie gezien van een veulen voor 5000 en daar stond bij dat dat de vaste prijs is....
waar gaat het heen? nog even en alleen de echt rijke mensen kunnen zich paarden veroorloven net als vroeger, jammer voor de hardwerkende paardengek.

ThePast03
Berichten: 49845
Geregistreerd: 01-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-03 16:49

Of deze prijzen reeel zijn vraag ik me ook af. Ik zou ook best willen weten voor welke bedragen dit soort paarden uiteindelijk verkocht worden. Dan heb ik het niet over paarden die werkelijk gepresteerd hebben maar ik zie ook oudere paarden zonder wedstijdervaring waar rustig 5000 euro voor wordt gevraagd....

Waar het heen gaat? Ik denk dat het minder wordt. De economie draait slecht en het ziet er niet naar uit dat daar in korte tijd verbetering in komt. Steeds meer mensen raken werkeloos, terwijl een hoop dingen duurder gaan worden.
Ik denk dat (helaas) veel mensen hun paard zullen moeten verkopen waardoor er veel aanbod koopt. Aan de andere kant hebben mensen minder te besteden waardoor er minder vraag is.
Misschien dat we dit deze winter al gaan merken maar anders toch wel volgend jaar lijkt me.
Niet zo'n postieve verwachting maar ik denk dat het echt niet uit kan blijven.

duivelintje schreef:
[*olduser*]: wat dat betreft heb je idd gelijk, net als met een hoop dingen het is wat de gek ervoor geeft.
ik vraag me alleen idd af hoe reëel de prijzen tegenwoordig zijn, ik heb geloof ik echt geluk gehad met mijn veulen die ik als ik de prijzen bekijk voor een schijntje heb kunnen kopen.
ik heb trouwens een advertentie gezien van een veulen voor 5000 en daar stond bij dat dat de vaste prijs is....
waar gaat het heen? nog even en alleen de echt rijke mensen kunnen zich paarden veroorloven net als vroeger, jammer voor de hardwerkende paardengek.

duivelintje
Berichten: 510
Geregistreerd: 13-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-03 16:55

ik ga helemaal met je mee ThePast03. het zal idd zo zijn dat de koopkracht nog minder wordt (die is natuurlijk al gedaald sinds de euro) terwijl de goederen duurder worden. een hoop mensen zullen hierdoor hun paard en waaschijnlijk zelfs hun auto door moeten verkopen. de armen worden armer en de rijken?........ vertel het maar..........

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-03 17:09

Moeten jullie ook een keer aan de fokkers denken. Die verdient geen cent aan een veulen dat voor 2500 euro weggaat. Is het dan de bedoeling dat er verlies gemaakt wordt? Alles heeft z'n prijs. En dan zie je die mensen die geen geld willen geven aan een veulen, wel in een auto rijden van 50.000 euro. Daar wordt niet over de prijs gediscussieerd...

duivelintje
Berichten: 510
Geregistreerd: 13-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-03 17:19

deze discussie gaat geloof ik niet over auto´s, ik heb net zo min 50.000 voor een auto over als 5000 voor een veulen, voor dat geld kan ik ook een leuk ingereden paard kopen (even afgezien van echte wedstrijdpaarden die in de hogere catagorieën meelopen).

wat de fokkers betreft, je weet wat voor risico je loopt als je gaat fokken ook wat betreft verkoop. en het lijkt mij dat je echt wel verdient op een veulen, ook als ie voor 2500 weg gaat. ik bedoel de dekkingskosten zijn ook geen duizenden euro´s en de eerste paar maanden opfok (wat kost een veulen nou in die eerste 3 maanden) ook niet.

wat nou eenmaal vaststaat is dat de prijzen sinds de euro abnormaal hoog zijn geworden (voor alles) en wij als consument betalen daar voor ja.
dat neemt niet weg dat dit soort ´luxe´ strakjes niet meer weggelegd is voor de ´gewone´ hardwerkende mens, maar alleen voor diegenen met topsalarissen of mensen die van zichzelf al meer geld hebben.
als dat de bedoeling is van deze maatschappij dan zullen er over een jaar of 2 een hoop mensen in ´armoede´ leven.

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-03 17:22

NOu, een auto van 50.000 vind ik ook niet normaal! Mwah, het is net zo als met de huismarkt. Ow, die 'man'of in dit geval fokker krijgt zoveel voor z'n huis, "Dan kan ik dit wel vragen". Zonder daadwerkelijk even na te gaan of iets ook zoveel wel waard is.

Maar je hebt gelijk; als fokker moet je toch ook je brood verdienen. De mensen kijken sosm niet verder dan hun neus lang is. Alles gaat omhoog, dus om zelf nog winst te houden moet je ook omhoog. Netals de horeca, al kunnen sommigen het ook overdrijven. 10.000 euro voor een m1 dressuurpaard, met óf zonder goede afstammeling of een Z2 dressuurpaard met óf zonder goede afstammeling vindt ik nog al een verschil.