Johnson nakomelingen in de springsport?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

EllenRose

Johnson nakomelingen in de springsport?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-11 12:07

Hoi!

Waarschijnlijk een hele vreemde vraag gezien Johnson echt dressuur is en zijn vader Jazz echt geen springers geeft. Waarom vraag ik het dan? Nou ik ga aanstaande zaterdag kijken bij een 4 jarige Johnson merrie (Johnson X Aram X Duc De Normandie).
Nu ben ik eigenlijk opzoek naar een allrounder, maar deze merrie viel mij op. Ze heeft al eens een sprongetje gemaakt onder het zadel, maar nog niet veel dus daar is nog niet heel veel over te zeggen.

Uiteraard zegt de rest van de afstamming ook iets. Aram is geloof ik spring, maar fokt ook dressuur?

Ik ben benieuwd of er Johnson nakomelingen zijn die ook een leuk sprongetje kunnen maken, of in ieder geval de potentie hebben voor niveau B-L.

Alle info is welkom!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 12:33

Johnson zit ook Flemmingh in en die zijn vaak veelzijdig, de moederlijn van die 4 jarige ook dus waarom zou ze niet kunnen springen?
Er zijn ook wel Jazz nakomelingen die een sprongetje kunnen maken. Het hangt van het paard af en niet perse van het papier alleen.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 12:36

Je zal het paard zelf moeten bekijken. Aram heeft vooral in de springrichting gefokt en Duc is een SF en die zijn vrijwel altijd springen.
Bekijk haar tijdens het losspringen en kijk in hoeverre ze hier aanleg voor heeft en hoeveel plezier ze er aan beleeft.

Over het algemeen vind ik dat ieder paard toch wel B-L nivo zou moeten kunnen springen.

EllenRose

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-11 12:41

[***]: Klopt, heb je helemaal gelijk in! Op een goed papier alleen kan een paard immers niet lopen!
NatasjavE: Uiteraard gaan we zaterdag zelf ook kijken hoe de merrie springt en of ze het leuk vind. Wat je zegt over het B-L niveau ben ik ook wel met je eens. Onder een goede ruiter moet elk paard wel een parcourtje rond kunnen komen. Uitzonderingen daar gelaten uiteraard.

De reden dat ik toch een topic heb geopend is dat ik na wat zoeken echt helemaal niets kon vinden over Johnson nakomelingen die kunnen springen en toch wel benieuwd ben of hier iemand zit die er wel een kent.

Talishe

Re: Johnson nakomelingen in de springsport?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 13:46

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 13:49

Volgens mij loopt of liep er een nakomeling van Jazz 1* of 2* eventing.

voyou

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 15:01

ik heb een Jazz merrie gehad. Ik heb haar in de ibop gereden (moest toen ook nog springen) en ze haalde 7s voor het springen. Dus er zijn zeker jazzen die kunnen springen voor een B/L niveau.
Maar volgens mij zijn er ook die het echt niet kunnen :o

Gewoon gaan kijken.

EllenRose

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-11 09:10

Talishe: Bedankt voor de tip, heb inderdaad iemand daar gezien met haar Johnson springt.
voyou: Dat is netjes! Ik moet zeggen dat mijn Gribaldi merrie ook een beste sprong kan maken, alleen heeft ze niet een hele mooie techniek. Er zullen er inderdaad een hoop zijn die het niet kunnen :P
Ik ga morgen zeker kijken! De merrie spreekt me verder gewoon heel erg aan.

Bedankt voor de info allemaal!

avion5

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 11:06

Ik heb een 4/jarige Johnson x Gribaldi merrie en heeft gister voor het eerst gesprongen in de springles! Heel voorzichtig maar maakt wel goede sprong. Of ze echt de hoogte in kan weet ik nog niet maar ze vond het wel leuk en had redelijk techniek voor die eerste keer zo onder het zadel!!!
Succes!

P.s. mijn instructrice springt ook met haar Johnson ruin en die springt zelfs goed met vermogen! Maar is al wat ouder en meet rond de 1.70m

KhivkJe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 12:56

De Johnson die ik rijd kan ook aardig springen. Dit was de eerste x vrijspringen voor hem. Nu na een keer of 3 gaat het iets vloeiender en weet hij ook aardig de hoogte in te gaan. Onder het zadel springen ga ik niet hoger dan 60 cm, dan ben ik toch bang dat hij z'n benen breekt. :=

en

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 15:34

elk paard kan springen.....tis maar net welk nivo ts wenst te behalen....

b/l parcours komt elk paard over lijkt mij...niet vragen hoe...

ts moet kijken of paard gewenste kwaliteit heeft....

EllenRose

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-11 19:22

@Avion5, leuk om te horen! :)
@KhivkJe, ziet er best prima uit voor de eerste keer!
@sigrid1182, ik ben het niet helemaal met je eens. Ik vind dat er groot verschil is tussen 'springen' en over een steiltje/oxertje van 80 'vallen'. Je andere issues zijn eerder al genoemd in dit topic en ook beantwoord. Eén punt (.) achter een zin is overigens wel genoeg ;)

Zaterdag wat gesprongen met de merrie en ik moet zeggen dat ze dit boven verwachting deed! Klein minpuntje is dat ik thuis te horen kreeg dat de verkoop van mijn huidige merrie niet doorgaat. Zij zal eerst verkocht moeten worden, dus een nieuw paard vinden wordt even op een iets lager pitje gezet.

Spruit

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 19:26

Ach, papier zegt niet alles. Als het paard leuk springt moet een B/L parcours best lukken. Ik ben het er trouwens niet mee eens dat ieder paard een L parcours kan lopen, de mijne is zo vreselijk onhandig dat dat echt niet gaat gebeuren. En dressuurmatig schort er niks aan, hij loopt ZZ-licht, maar hij mist gewoon iedere vorm van techniek (voor bewijs; ik heb filmmateriaal.. _O- ) En dat terwijl het een Pion is, die zelf internationaal sprong. Maar gewoon gaan kijken, wie weet! Succes!

Quidou

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 19:29

Ik heb een Jazz gereden die goed kon springen! :) B/L op concours gelopen maar ze sprong echt niet slecht!