Gewoon uit nieuwsgierigheid... Wie heeft er hier een gezonde shetlander kunnen kopen op de paardenmarkt? Ik ben aan het nadenken om een shetlander te gaan kopen... Het is nog een gedachte. Maar terwijl ik stil aan rond neus merk ik wel dat ik kieskeurig ben. Ik zoek een gezond en braaf pony'tje. En volgende week is hier in BE limburg Kuringen paardenmarkt. Ik dacht... Zou ik eens gaan kijken? Maar hoe groot is de kans om daar een ideale pony te vinden, waarvan je zijn karakter daar (ocharm) niet eens kan inschatten door heel die drukte... Dus.. Wie heeft een leuke shet gevonden op de markt (en wat heb je ervoor betaald). Vele groetjes, Daisy
umh er lopen hier zeker 10 stuks die afkomstig zijn van de markt.
Maar let wel zeer goed op. beenstand,hoeven,bevangenheid,tanden,conditie,leeftijd.
en dan uiteraard de prijs. Paarden en ponys die niets kunnen kosten weinig op dit moment!
probabeest
Geplaatst: 09-03-11 23:52
natuurlijk zijn er leuke en gezonde shetten te vinden, maar je moet wel goed zoeken! als je ook nog eens kieskeurig bent en goed naar het karakter wil kijken zou ik niet op de markt kijken. koop gewoon een nette pony bij een fokker, zo kan jij veel beter kijken naar je wensen en je steunt het wilde fokken van al die pony's ook niet door toch maar weer zo'n paardje van de markt te halen!
Wij hebben een shetlander hengstje op de zuidlaarder paardenmarkt gekocht, jaren geleden. Op de markt was hij rustig en duidelijk onder de indruk van alle drukte. Eenmaal thuis heeft het een weekje geduurt voordat meneer zijn praatjes een beetje terug kreeg. Dus nee, op de markt is vooral het karakter niet te bepalen.
Bedankt voor de reacties. Nee, het is ook niet in te schatten, die beestjes komen daar ineens in die hele drukte te staan. Het is dat ik er toch wel een aantal op een rij wil zien en dan kan zeggen van: DIE! De opvoeding van een paardje kan je altijd nog bijschaven. Het beestje moet gewoon gezond zijn. We zullen zien...
shetties
Geplaatst: 10-03-11 11:58
Let ook op voor zomereczeem, veel shetjes hebben dat (op de markt)! Maar in de winter is dat (vaak) helaas niet te zien...
Ja: wij hebben Vosje gekocht op de jaarlijkse paardenmarkt in Alphen aan den Rijn. Ze was helemaal gezond natuurlijk Het is een ontzettend leuke pony en ook erg populair bij de lesklantjes!
ik heb een shetlander van de paarden markt in putten ossenmarkt. hij was toen veulen zit een top papier bij!! en had veulenpremie koste mij 50 euro dus eigenlijk betaal ik bijna alleen de chip voor een pony die premie heeft een extreem goed papier
aangezien de shetlandmarkt compleet op zn gat ligt staan er tegenwoordig ook zat pony's met prima papier tussen. Prima papier is natuurlijk geen garantie voor een gezonde pony, maar toch. Daarnaast, als je zelf voldoende ervaring hebt, of iemand mee neemt die dat heeft, kan je rustig een pony op de markt komen. Want wees eerlijk, nu staat die pony op de markt, en volgende week ga je via een mp advert wellicht bij dezelfde pony kijken, alleen dan staat ie ergens in een weiland... Geen wezelijk verschil.
En de tijd dat er alleen maar afgeschreven paarden op de markt stonden is ook allang voorbij
Wat stef hierboven zegt, de tijd dat je alleen maar afgekeurde dieren op de markt koopt is echt voorbij. Helemaal door de crisis tijd is een paard luxe en staat er veel te koop ook bij handelaren die nu toch maar weer eens met wat dieren naar de markt gaan.
Ik ken diverse shetten van de markt, allemaal met papier. Vaak hebben ze niet eens een slecht karakter zijn ze alleen wat groen en weinig in handen geweest. Dat komt goed, iedere nieuwe combi moet aan elkaar wennen en leren. Goed kijken en onderhandelen, dan kan je best een leuke shet op de markt vinden lijkt mij.
Ik heb ondertussen een shetlander uitgekozen vandaag, tussen 8 andere bij een oude boer! . Hij is super leuk, heb nog geen foto. Zwart met beetje wit en ik geloof 4 witte voeten. Jaarling. Groetjes!
sMieke
Geplaatst: 13-03-11 19:22
in hedel zag ik alleen maar slechte. je kunt beter via een fokvereniging dat hoeft niet eens duur te zijn. Ikzelf heb nog een zwart merrieveulen (bijna jaarling) te koop met papieren en stamboek en premie ouders. Die hoeft niet veel op te brengen omdat we gewoon een goed huis zoeken en de wei niet overbevolkt raakt. Ze is al vanaf begin af aan in de hand en sociaal opgevoed (mede door de kudde ) Zo zijn er meerdere fokkers succes!
Al mijn pony's komen van de markt (leste mert in Druten, vaak wel gezonde en leuke dieren, het is een kleine markt waar veel hobbyfokkers op af komen). Super karakters, zou ze niet meer kwijt willen.
Leuk dat je er eentje gekocht hebt trouwens!
DaisNBenj
Geplaatst door de TopicStarter: 14-03-11 21:51
Fotos in profiel! Ik hoop hem dit weekend te kunnen gaan halen. Hij moet duidelijk eens gepoetst! En aangezien ik eentje heb gevonden mag hier een slotje op...