[H] Welke hengst voor tp-merrie? Waterman x Renovo x Marius

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Adil

[H] Welke hengst voor tp-merrie? Waterman x Renovo x Marius

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-11 14:18

Mijn vriend en ik hebben mogelijk de gelegenheid uit de volgende merrie een veulen te fokken:

http://www.paardenfokken.nl/pedigree.php?horseid=204974
Tenderrose heeft inmiddels ook met succes haar IBOP-proef afgelegd. Dit staat alleen nog niet op paardenfokken vermeld.

Ze stamt uit de bekende en succesvolle Derderose-stam, waaruit o.a. de Elite-merrie Wendelrose stamt (genomineerd voor KWPN-paard van het jaar 2010, in 2008/2009 overwinning in de Staalservice Zuidbroek Trophy, in 2010 kampioen fokmerries West en Nederlands kampioene fokmerries in Luttenberg).

Het leuke van deze stam is, dat hij niet alleen uit tuigpaarden bestaat, maar ook uit succeslvolle dressuur- en springpaarden (o.a. van Jazz, Gribaldi en Contendro I)

Moeder Irose heeft 6 nakomelingen, waarvan 4 ster. De andere twee, geboortejaar 2008 en 2010, kunnen nog volgen.

Over Tenderrose zelf:

Tenderrose is een merrie die van nature uit een goed karakter heeft, er zit niks kwaads aan. Ze is wel extreem pittig en temperamentvol, wat de omgang voor de koets en onder het zadel soms wat gecompliceert maakt, maar dit is een kenmerk wat we zeker willen behouden. Ze heeft een enorm krachtige beweging, laat zich vrij makkelijk verzamelen en laat zich ondanks vrij typische tuigpaard-gangen heel makkelijk voor dressuurdoeleinden onder het zadel gebruiken. Ze is ook een fantastische springer. Vrij springt ze ruim 1.60 m., onder het zadel (met mij) 1.40 m., meer hebben we nog niet geprobeerd.
Belangrijke punten die we graag anders zouden zien: De merrie is vrij klein (1.61m.), dus we willen een hengst die maat geeft. Ze heeft wat korte voorbenen, voor de rest zou de halsaanzet wat fijner mogen zijn en mag de hals een tikkeltje meer lengte hebben.

Ik heb niet de beste foto's, maar om een beeld te krijgen:
Afbeelding
Na lange tijd weer iemand op haar rug.

Afbeelding
Tijdens een tocht buiten

We zijn zelf nog een beetje aan het twijfelen over de hengst. We hebben er een paar op het oog, maar we zijn er nog niet helemaal over uit of we helemaal richting tuigpaard gaan, of wat meer richting sportpaard (ik wil niemand hier mee voor de kop stoten, ik weet dat de Tuigers het ook goed doen over het zadel, maar ik denk dat iedereen weet wat ik bedoel). Wanneer we meer voor het sportpaard gaan, weet ik niet wat zinvoller is. Het lijkt me dat je met deze merrie een fijn dressuurpaard met een krachtige achterhand kunt fokken...Aan de andere kant, kijkend naar haar eigen kwaliteiten als springpaard....

Heen en weer en heen en weer...!

Bokkers: Help!
Laatst bijgewerkt door Nicole288 op 09-03-11 15:49, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Tag toegevoegd

GJ9

Re: [H] Welke hengst voor tp-merrie? Waterman x Renovo x Marius

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 17:04

De gulden middenweg is een Gelderse hengst.

Sluit mooi aan op het tuigpaardenbloed, en zijn veelzijdig gefokt, kunnen dressuren en een leuke sprong laten zien.

Als je echt voor de sport wilt gaan zou ik Koss, Wilson of Parcival gebruiken. Of de nieuwe, Chablis.
Deze paarden laten allemaal een mooie sprong zien, en Koss bloed kan ook mooi dressuren.

MariekeA

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 18:20

Ik denk dat je eerst moet bedenken wat je wilt. Als je met het veulen wilt gaan rijden onder het zadel (niet de intentie heb om shownummers in de tuigpaardensport te doen), dan zou ik niet voor een tuigpaardhengst gaan.
Is het veulen uberhaupt voor eigen gebruik, of voor de verkoop?

En heb je een standfoto van opzij?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 18:34

Uit zo'n goede stam zou het idd interessant zijn om voor een moderne Gelderse hengst te gaan zoals GJ zegt. Daar kan je echt een veelzijdig sportpaard mee fokken en het blijft voor de fokkerij en eventueel verkoop ook interessant. De combi rijpaard x tuigpaard is dat niet.

11 maart is de Gelderse hengstenshow in Ermelo, dan worden er diverse Gelderse hengsten en nakomelingen getoond aan de hand, onder het zadel zowel springen als dressuur en voor de wagen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 18:36

En ze verloten daar ook 2 dekkingen van Chablis en Parcival!

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 21:53

Ja in welke richting je wil fokken kan alleen jij beslissen. Maar als je wil rijden en mennen(geen showrubrieken) dan ga ik met de vorige sprekers mee en zou ik een Gelderse hengst kiezen.

Een hengst die het in combinatie met een Tuigtypische merrie goed doet is Vitens. Hij is groot en hij vergroot de stokmaat gemiddeld iets. Hij geeft voldoende maat en lengte in het lijf maar heeft wel een merrie nodig met een flitsend achterbeen.

Chablis zou ook een mooie optie kunnen zijn. Er zijn nog geen nakomelingen van maar uit het stammetje komen fijn te rijden werkwillige paarden.

Alexandro geeft paarden met stiekjes in de knietjes en een super mooi front.

Elegant, Rubus en Ahoy blijf je iets meer bij het Tuigtype in combinatie met jouw merrie. Dat is denk ik niet wat je dan wil.

Laurentz kan ook fokt hele fijne veelzijdige paarden, wel klassiek.

Foto's in mijn profiel maar je kan waarschijnlijk beter ook hier jannes advies opvolgen en 11 maart komen kijken in Ermelo...ik zie echter dat je in Duitsland woont....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 19:37

Qua maat omdat de merrie niet al te groot is zou ik denken in de richting van Alexandro en Vitens.
Chablis is 1.64 en komt uit een moeder van 1.62
Hij zal nog wel wat groeien maar ik verwacht dat de eerste 2 meer maat fokken.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 21:16

Ja dat vergeet ik steeds...Bella is ook zo groot. :o

Maar klopt wel....

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 21:33

Even geduld hebben en Dior (Sander x Ahoy) er op zetten.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-11 16:41

Bedankt voor het advies! Gelderse hengsten heb ik nog niet eens zo in overweging genomen en zou inderdaad een mooie middenweg zijn. We willen inderdaad niet een paard fokken met uiteindelijke doel showrubrieken bij de tuigers te verrijden, maar we willen graag een paard wat het zowel voor de koets als onder het zadel verdienstelijk kan doen.

Ik ga eens een paar van de genoemde Gelderse hengsten bekijken. Chablis valt denk ik al af door de maat...Hij is zelf ook niet de grootste en het is niet bekend hoe hij fokt. Hoewel we er zeker niet per definitie van afzien met een meer jongere, "onbewezen" hengst te fokken.

@Albert: Heb je meer info over deze hengst?

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 17:07

Als je meer rijtypische eigenschappen wil zou ik niet voor Dior gaan. Het is een mooie Gelderse hengst maar behoorlijk Tuigtypisch. Hij gaat waarschijnlijk naar het najaarsonderzoek dus volgend jaar pas beschikbaar.

Zoals janne al zei zou ik dan voor Vitens of Alexandro gaan.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 17:09

O en ik vergeet Parcival. Ook een zeer goede optie.

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 17:41

Adil schreef:
Bedankt voor het advies! Gelderse hengsten heb ik nog niet eens zo in overweging genomen en zou inderdaad een mooie middenweg zijn. We willen inderdaad niet een paard fokken met uiteindelijke doel showrubrieken bij de tuigers te verrijden, maar we willen graag een paard wat het zowel voor de koets als onder het zadel verdienstelijk kan doen.

Dan zit je helemaal goed bij de Gelderse hengsten, leuk dat je ze gaat overwegen.

(Ik ben verder helemaal niet weg van Gelders hoor <3 <3 ).

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-11 18:11

NatasjavE schreef:
Als je meer rijtypische eigenschappen wil zou ik niet voor Dior gaan. Het is een mooie Gelderse hengst maar behoorlijk Tuigtypisch. Hij gaat waarschijnlijk naar het najaarsonderzoek dus volgend jaar pas beschikbaar.

Had ik al verwacht gezien de afstamming...Maar dacht dat Ahoy niet alleen voor de tuigpaarden, maar ook voor de Gelderse fok goede diensten bewezen heeft...? Kan daar misliggen, het is niet helemaal mijn wereld....

NatasjavE schreef:
Zoals janne al zei zou ik dan voor Vitens of Alexandro gaan.

Alexandro vind ik errug gaaf. Hij zou de punten van Tenderrose die ik genoemd heb goed kunnen verbeteren :) En lijkt me ook best een allround type :j Vind ik persoonlijk erg fijn. Hij heeft zich met zes jaartjes toch al behoorlijk bewezen, heeft een overtuigend papier en het dekgeld is ook meer dan ok vind ik.

Vitens moet ik even gaan bekijken :)

Edit:

Vind overigens Sirius (Zichem x Goudsmid) ook interessant...!

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 18:22

Kom vanavond naar de hengstenshow...als dat nog lukt vanuit duitsland...kan je ze allemaal zien.

Sirius is zeker ook een interessante hengst..

okey...doeg...ik vertrek naar Ermelo..ik moet er om 18:30 al zijn.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-11 18:25

NatasjavE schreef:
Kom vanavond naar de hengstenshow...als dat nog lukt vanuit duitsland...kan je ze allemaal zien.

Sirius is zeker ook een interessante hengst..

okey...doeg...ik vertrek naar Ermelo..ik moet er om 18:30 al zijn.

Helaas niet...Ik ben sinds woensdagavond aardig ziek, ander had ik me wel weer eerder gemeld in mijn topic...Ben helaas niet fit genoeg, anders was ik zeker gegaan. Ermelo is ook goed te doen. Woon dicht bij de grens en Nederland is klein ;)

In ieder geval veel plezier, misschien kom je nog met nieuwe ideeen voor me terug :D

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 18:27

Beterschap!

Ik zal wel wat filmpjes en foto's maken. Als dan de deskundigen er begeleidende tekst bij doen, heb je al weer wat meer info :D

caro29

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 15:11

Chablis heeft een erg braaf karakter. Ik heb hem op een show gezien en vind hem voor zo'n jong paard eigenlijk te braaf. Als jouw merrie wat te heet is denk ik dat hij qua karakter wel zou passen. Daarnaast is hij ook erg goedkoop in het dekgeld (400E)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 15:15

Albert schreef:
Even geduld hebben en Dior (Sander x Ahoy) er op zetten.

Die moet eerst nog maar eens goedgekeurd worden en bovendien, die mag ook wel een merrie met maat hebben want ik vond hem niet al te groot.

Caro: Gelders braaf heet dat. Als ze maar werkwillig zijn en dat is ie wel.
Op youtube staat een filmpje van hem.

caro29

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 15:31

Ja braaf is hij maar persoonlijk vond ik hem te braaf voor zo'n jong dier. Ruiter moest behoorlijk werken om hem voorwaarts te houden. Lijkt wat traag maar ik denk een hele fijne hengst voor merries met een wat lastiger karakter. Moet wel zeggen dat hij op het filmpje veel beter loopt en springt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 15:34

Tis een 3,5 jarige hengst die al veel werk achter de kiezen heeft en uit een laatrijpe stam komt. Dan kan het voorkomen dat ze zich een dagje eens wat minder laten zien. Ik zou me over het voorwaarts zijn van deze hengst helemaal geen zorgen maken.

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 19:49

Hoi TS,

ben je al wat verder met de hengstenkeuze?

Ik had op die show nog allerlei filmpjes gemaakt, als je het interessant vindt kan ik de linkjes wel even posten.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-11 08:18

Heel graag, GJ9!

We hebben al veel hengsten doorgehad en bekeken. Ik twijfel tussen Sirius en Alexandro...Mijn vriend weet het nog niet zo. Hij zou er ook nog graag en typische tuiger op willen hebben sinds een fokker hem gezeg heeft dat zo'n merrie veel te zonde is om er een Gelderse op te pakken :roll: _-:(

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 09:32

[EV-ITP] Gelderse hengstenshow Ermelo 11 maart
Dit is een linkje met filmpjes van de hengstenshow. Je ziet wel dat Alexandro veel veer heeft, en ook knieactie.
Ik heb er nog meer op mijn pc staan, dus als je nog meer wilt zien, roep maar.

Hier een nakomeling van hem uit een tuigpaardgefokte merrie:
[KS-ITP] Geboren Gabbana (Alexandro P x Jorina van Ahoy)

Alexandro komt zelf ook uit een tuigpaardmoeder (Satteliet). Dus je fokt er niet ineens een heel ander paard mee, maar wel met een veel betere galop en meer aanleg voor het werk onder het zadel dan met een tuigpaardhengst.
Ik denk dat je goed naar je fokdoel moet kijken. Tuigpaardconcoursen of veelzijdig gebruik.

Ik vind het iig geen zonde. Ik vind de inbreng van veel hackney op het tuigpaard zonde ;) Maar dat is heel persoonlijk.

MariekeA

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 10:18

Hallo,

Gezien de motivatie van je vriend, zou ik dan voor Alexandro gaan.

Ik heb al heel wat geroezemoes gehoord van tuigpaardfokkers die willen proberen of Alexandro geen bloedverversing daar kan geven.
Hebben je vriend en jij elk wat wils :D (Jij wat meer dan je vriend waarschijnlijk 8-) )

Die nakomeling in het linkje is heeeeeeeeel leuk trouwens :o :+