http://www.paardenfokken.nl/pedigree.php?horseid=204974
Tenderrose heeft inmiddels ook met succes haar IBOP-proef afgelegd. Dit staat alleen nog niet op paardenfokken vermeld.
Ze stamt uit de bekende en succesvolle Derderose-stam, waaruit o.a. de Elite-merrie Wendelrose stamt (genomineerd voor KWPN-paard van het jaar 2010, in 2008/2009 overwinning in de Staalservice Zuidbroek Trophy, in 2010 kampioen fokmerries West en Nederlands kampioene fokmerries in Luttenberg).
Het leuke van deze stam is, dat hij niet alleen uit tuigpaarden bestaat, maar ook uit succeslvolle dressuur- en springpaarden (o.a. van Jazz, Gribaldi en Contendro I)
Moeder Irose heeft 6 nakomelingen, waarvan 4 ster. De andere twee, geboortejaar 2008 en 2010, kunnen nog volgen.
Over Tenderrose zelf:
Tenderrose is een merrie die van nature uit een goed karakter heeft, er zit niks kwaads aan. Ze is wel extreem pittig en temperamentvol, wat de omgang voor de koets en onder het zadel soms wat gecompliceert maakt, maar dit is een kenmerk wat we zeker willen behouden. Ze heeft een enorm krachtige beweging, laat zich vrij makkelijk verzamelen en laat zich ondanks vrij typische tuigpaard-gangen heel makkelijk voor dressuurdoeleinden onder het zadel gebruiken. Ze is ook een fantastische springer. Vrij springt ze ruim 1.60 m., onder het zadel (met mij) 1.40 m., meer hebben we nog niet geprobeerd.
Belangrijke punten die we graag anders zouden zien: De merrie is vrij klein (1.61m.), dus we willen een hengst die maat geeft. Ze heeft wat korte voorbenen, voor de rest zou de halsaanzet wat fijner mogen zijn en mag de hals een tikkeltje meer lengte hebben.
Ik heb niet de beste foto's, maar om een beeld te krijgen:

Na lange tijd weer iemand op haar rug.

Tijdens een tocht buiten
We zijn zelf nog een beetje aan het twijfelen over de hengst. We hebben er een paar op het oog, maar we zijn er nog niet helemaal over uit of we helemaal richting tuigpaard gaan, of wat meer richting sportpaard (ik wil niemand hier mee voor de kop stoten, ik weet dat de Tuigers het ook goed doen over het zadel, maar ik denk dat iedereen weet wat ik bedoel). Wanneer we meer voor het sportpaard gaan, weet ik niet wat zinvoller is. Het lijkt me dat je met deze merrie een fijn dressuurpaard met een krachtige achterhand kunt fokken...Aan de andere kant, kijkend naar haar eigen kwaliteiten als springpaard....
Heen en weer en heen en weer...!
Bokkers: Help!