Afmeting roundpen minipaarden

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

moos24

Afmeting roundpen minipaarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-11 15:05

Aangezien wij dit jaar de stallen voor onze minipaardjes gaan bouwen bij huis, wil ik ook graag weten wat de -minimale- afmeting moet zijn om je paardje goed te kunnen trainen.

Ik hoop dat jullie mij hier informatie over kunnen geven :)

LadyMadonna

Re: Afmeting roundpen minipaarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 15:07

minimaal 10m doorsnede, 15 vind ik zelf prettiger

DTF

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 10:36

Wij hebben zelf een round-pen staan met een diameter van 12 meter.
Ik vind dat persoonlijk prettig werken en ook voor de paarden is dit net de afmeting om goede beweging te hebben. Met 10 meter vind ik de cirkel die ze lopen net te klein om een goede beweging te maken. 15 meter zou het beste zijn als de mogelijkheid er is.

Gr Dennis

moos24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-11 09:16

Bedankt voor jullie info ! :)

Ik ga eens kijken hoe ik het in de praktijk kan toepassen. Heb al wat afgezet tijdens het longeren waar ik nu staat, en dan is 8 mtr echt het minimale moet ik wel zeggen inderdaad. Dus 10 mtr zou echt perfect zijn. Groter is altijd beter natuurlijk, maar daar is de ruimte totaal niet naar. Ik moet gaan roeien met de riemen die ik heb om toch te kunnen trainen. De maximale breedte maat wat mogelijk is bij ons is 7 mtr (helaas), en het zou dan rechthoekig kunnen worden, dus 10 mtr lang. Niet geheel ideaal, maar kan toch wat doen.

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 12:58

moos24 schreef:

Ik ga eens kijken hoe ik het in de praktijk kan toepassen. Heb al wat afgezet tijdens het longeren waar ik nu staat, en dan is 8 mtr echt het minimale moet ik wel zeggen inderdaad. Dus 10 mtr zou echt perfect zijn. Groter is altijd beter natuurlijk, maar daar is de ruimte totaal niet naar. Ik moet gaan roeien met de riemen die ik heb om toch te kunnen trainen. De maximale breedte maat wat mogelijk is bij ons is 7 mtr (helaas), en het zou dan rechthoekig kunnen worden, dus 10 mtr lang. Niet geheel ideaal, maar kan toch wat doen.

Ik zou wel de afmetingen gelijk nemen, ik longeer zo nu en dan eens in de paddock (8 bij 12 ong.) en dat werkt echt niet prettig..

moos24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-11 13:17

ZusJacobs schreef:
moos24 schreef:

Ik zou wel de afmetingen gelijk nemen, ik longeer zo nu en dan eens in de paddock (8 bij 12 ong.) en dat werkt echt niet prettig..

Maar 7x7 is echt te klein, en ik moet wat. Ik ga die afmetingen 7x10 ook even in de praktijk proberen. Punt is wij hebben hier 2000m2 dijkweide, en er is hier niks plat. Bij ons aan huis hebben we dik 500m2, maar het is zo neergezet dat achter de stal het paddock(je) geplaatst word. Tussen de stal en de damwand is 7 mtr. Ik zit een beetje met een dilemma, maar er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden. Als de dijk wat vlakker was geweest, dan had ik makkelijk daar iets kunnen realiseren.

Maar net wat je zegt, het word lastig.

lottex

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 20:06

Volgend jaar gaan we onze weide laten omploegen, herzaaien, etc.
en dan mag ik ook een longeercirkel afzetten, denk dat ik ga gaan voor 12m diameter :)

moos24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-11 21:56

lottex schreef:
Volgend jaar gaan we onze weide laten omploegen, herzaaien, etc.
en dan mag ik ook een longeercirkel afzetten, denk dat ik ga gaan voor 12m diameter :)

lucky you ! ;)

Meavey

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 14:33

Roundpen op een heuvel is juist ideaal, goede training bergop en af. ;)
Doen sommige juist expres!

Hoewel degene waar we laatst een clinic van hadden van de ICAMH helemaal geen round-pen gebruikt.
Teveel is idd slecht zeker op te kleine rondjes, dus zeker niet klein maken, dan liever niets!
Die man traint ze alleen aan een golfkarretje, zou bv ook gewoon aangespannen kunnen. ;)
Want idd alleen in een round-pen is ook nog doodsaai...

moos24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-11 23:20

Dank jewel voor de info ! Daar ben ik heel blij mee. Ik zat best in m,n rats om eerlijk te zijn. Het is bij mij echt een dijk, en na 8 mtr is het echt te steil. Wel ideaal natuurlijk. Sta ik straks op een show met een paardje met een gigantische dik gespierde kont :')
Is inderdaad een heel goed idee ! Ik was al van plan om ze aangespannen te beleren. En een weidesleep speciaal voor minipaarden aan te schaffen. Kunnen ze gelijk hun eigen wei bij gaan houden die ze zelf vervuilen :P Sla ik 2 vliegen in 1 klap :)

En inderdaad, alleen maar trainen in een roundpen is echt saai op den duur, en dan is het paardje niet de enige. En ik heb altijd al zo'n hekel gehad aan longeren met de grote paarden.

stal_HD

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 21:26

Ik longeer mijn paardjes gewoon in de grote bak, die te klein is (eigenlijk) om dressuurmatig met een groot paard in te rijden.
Maar hierin heb ik ook geen keuze. De bak is zo'n 16 x 30 denk ik. Soms gooi ik ze ook wel eens los in de bak en dat vinden ze ook leuk.
Of lekker langs de weg lopen.

moos24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-11 11:11

Nu train ik hem ook in de rijbak waar ik sta. Lekker de ruimte. Maar over een maandje komt hij naar huis ! *\o/*

Sharani

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 17:51

Van het weekend hadden wij ook een gesprek over roundpen maten, Juim heeft er ook 1 van 8x12 of zoiets. Zij vind dat best goed werken, ovaal kan dus wel. Ik heb bij Tina in haar roundpen van 14 meter gewerkt, maar dat vind ik best heel groot voor een mini. 12 meter vind ik perfect, maar dat moet wel kunnen.
Zeker als je toch veel afwisseld en de roundpen maar af en toe gebruikt zou ik gewoon een ovaal maken.

Lacuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-11 12:39

Ik zou toch voor een rechthoek kiezen. Eventueel een ovaal met twee rechte lijnen op de lange stukken, maar geen cirkel.
Op een cirkel kun je namelijk heel lastig ook een stukje rechte lijn pakken, terwijl je in een vierkant/rechthoek gemakkelijk een cirkel kunt maken.
Zeker als je straks verder zou willen gaan in het grondwerk en je toch dressuurmatig wat wil gaan oefenen, je eerste schouderbinnenwaarts-oefeningetje bijvoorbeeld is erg lastig hoor op een cirkel.
En eventuele problemen met in de hoek gaan stilstaan kun je vrij gemakkelijk in een paar korte trainingssessies oplossen.

succes
lacuna