[M] Welke merrie voor 'mijn' hengst?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Figaro

[M] Welke merrie voor 'mijn' hengst?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-11 14:51

Ja, de titel klopt echt ;) Maar heeft misschien enige uitleg nodig :+

Al 10 jaar ben ik in het bezit van mijn lieve ruin. We hebben samen heel veel meegemaakt en hij is echt mijn maatje. Nu is hij 14, en ik hoop dat hij nog minstens 10 jaar bij mij kan zijn natuurlijk. Het is een eerlijk, nuchter en gevoelig paard met een gouden karakter. Als hij een merrie was geweest had ik wel een veulentje van hem willen hebben als 'opvolger' :+ Maar aangezien dit biologisch gezien niet logisch is ben ik al een tijdje aan het nadenken over een andere mogelijkheid.

Namelijk een geschikte merrie zoeken om te laten dekken door de vader van mijn ruin, zodat ik het veulentje kan kopen...

Op zich zou ik daar nog even mee kunnen wachten, aangezien ik hoop en verwacht dat mijn huidige paard nog wel eventjes op deze aardkloot rondloopt. Maar de papa van mijn paard is al op leeftijd en heeft natuurlijk ook niet het eeuwige leven. Ik snap dat ik op deze manier nooit een kopie van mijn paard zou kunnen krijgen. Maar ik hoop wel zo dicht mogelijk in de buurt te komen van het karakter van mijn huidige paard.

Heeft iemand wel eens iets dergelijks gedaan? Is dit een haalbaar plan?
Ik ben zelf totaal niet thuis in de fokkerij, dus schiet vooral op mijn plan ;) Ik zou ook graag horen waar ik rekening mee zou moeten houden. Ik zoek dus eigenlijk een soort draagmoeder, welke risico's moet ik van te voren indekken?

Ik heb de andere topics over 'vermeerderen/fokken' gelezen. Als je het echt niet laten kunt, mag je dat nogmaals vermelden, maar over dat aspect heb ik wel degelijk goed nagedacht. Ik zoek een maatje, geen sportpaard dat fantastische papieren heeft en een goede toekomst heeft als dressuur- of springpaard. Zo'n paard ben ik ook niet waard, want dan haal ik er nooit uit wat er misschien wel in zou zitten ;) Het doel is om er recreatieve dressuur mee te rijden, buitenritten, grondwerk, etc. Ik zou het heel erg leuk vinden om me een keer te verdiepen in een geschikte match met de hengst. En een paard vanaf veulenleeftijd in bezit te hebben (of in dit geval al als bevrucht eitje :+ ). Het is dus niet zo dat ik de eerste de beste merrie van de buurman zou willen hebben als 'draagmoeder'.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 15:02

Gewoon een paard kopen met die vader??
Is denk ik veel slimmer. Of is het niet goedgekeurde hengst ofzo?

petraaken

Re: [M] Welke merrie voor 'mijn' hengst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 15:03

EHK --> F-AM

Figaro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-11 15:03

Het is wel een ggk hengst, maar hij dekt nauwelijks meer..

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 15:05

Figaro schreef:
Het is wel een ggk hengst, maar hij dekt nauwelijks meer..

Maar er bestaan dus wel nakomelingen van? Dan zou ik dat gaan doen.
Met een merrie zoeken voor een veulen heb je veel gezeik, veel kosten en heel veel risico.

Figaro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-11 15:08

Suzanne F. schreef:
Maar er bestaan dus wel nakomelingen van? Dan zou ik dat gaan doen.
Met een merrie zoeken voor een veulen heb je veel gezeik, veel kosten en heel veel risico.

Ja, er bestaan wel nakomelingen van, maar die zijn allemaal al 'op leeftijd' (lees ouder dan een jaar of 10). Mijn huidige paard heb ik sinds hij 4 is, dat is op zich ook een mooie leeftijd om een paard te kopen. Maar als ik over een jaar of 3-6 een 4/5-jarige wil van deze hengst gaat dat niet lukken ben ik bang.

Maar jij denkt niet dat het plan haalbaar is? Of iig teveel gedoe?

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 15:10

Je zou evt ook de eigenaar van de hengst kunnen vragen of zij niet nog jong grut hebben rondlopen of in aankomst hebben. Neem aan dat ze zelf wel een goede combinatie kunnen vinden bij hun hengst en daarmee een fijn paard kunnen fokken ;)
Ik snap jouw gedachtengang ook goed hoor :) Ik ben zelf ook weg van een hengst, waar ik (later als ik groter ben :P ) graag een nakomeling van zou willen hebben. Binnen het ras en met een goede merrie uiteraard, dus dat inzicht laat ik tegen die tijd aan de fokkers over.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 15:11

Wil je kwa karakter in de buurt komen is mijn ervaring dat je beter een broertje of zusje uit de zelfde moeder dan van de zelfde vader kan hebben.

Ik heb in 1 jaar 3 (kwa karakter) totaal verschillende merries gedekt met de zelfde hengst. Kwa type allemaal aardig het midden tussen papa en mama, kwa karakter 3x mama. Het jaar daarna 2 merries met die zelfde hengst, weer 2x precies mama (1x vol zusje van de 1e jaargang van die hengst, de ander precies als een eerder veulen van een andere hengst).

Ik heb tot nu toe 10 veulentjes gefokt waarbij ik van 8 veulens de vader van dichtbij (en van 6 veulens de hengst zelfs een tijd op stal gehad) heb mee gemaakt. Maar karakters liggen bij allemaal veel dichter bij mama dan bij papa.

Figaro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-11 15:15

@ Dennis, ja dat heb ik ook wel begrepen. Dat het karakter voor een groot gedeelte bepaald wordt door de moeder. Ik ken de eigenaren van de moeder van mijn paard niet. Maar een simpel rekensommetje laat zien dat zij minstens 18 jaar zal zijn, waarschijnlijk ouder.. (minimaal 4 jaar ten tijde van de geboorte van mijn paard + 14 jaar). Dus ik ben bang dat zij niet meer in staat is om een veulentje ter wereld te brengen, als ze überhaupt nog leeft.

Figaro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-11 15:17

RianneH schreef:
Je zou evt ook de eigenaar van de hengst kunnen vragen of zij niet nog jong grut hebben rondlopen of in aankomst hebben.

Dat ga ik inderdaad doen :j
Ik weet wel wie de eigenaren zijn van deze hengst. Maar volgens mij is het alleen een hengstenhouder. Maar misschien weten zij wel welke merries drachtig zijn van deze hengst. Of welke merrie-eigenaren van plan zijn om deze hengst te gebruiken.

Helmaaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 15:31

wat voor een hengst heb je in gedachte? Ik denk een merrie vinden moeilijk zal worden. Aangezien niet veel mensen dat zo maar zouden doen..

Figaro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-11 15:35

Waarom zouden merrie-eigenaren dit niet zo gauw doen denk je?
De vader van mijn paard is de angloarabier Figaro x.

Calimero_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 15:36

Helmaaatje schreef:
wat voor een hengst heb je in gedachte? Ik denk een merrie vinden moeilijk zal worden. Aangezien niet veel mensen dat zo maar zouden doen..

Dat denk ik wel. Er fokken heel veel mensen om daarna het veulen weer te verkopen.
Dan is het toch nog beter om van te voren al te weten waarvoor je het veulen kan verkopen en aan wie..

Ik ben ook erg benieuwd naar de hengst.

Calimero_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 15:38

Figaro schreef:
Waarom zouden merrie-eigenaren dit niet zo gauw doen denk je?
De vader van mijn paard is de angloarabier Figaro x.

Ik denk alleen niet dat iemand het zou doen tegen alleen de dekprijs van de hengst.
Je zult dan denk ik wel meer geld kwijt zijn.

Figaro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-11 15:41

O maar dat snap ik wel! Anders zou de merrie-eigenaar er verlies op draaien. Dat lijkt me niet de bedoeling.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 15:53

Ik denk dat als je een paard zoekt met dezelfde eigenschappen als je huidige paard je beter uit die moeder en of moederlijn er een kan kopen. Wellicht heeft de fokker zelfs een volle broer of zus van jouw paard staan. De moeder bepaald namelijk voor een groot deel het gedrag van een paard door haar opvoeding die ze aan het veulen mee geeft.

Wellicht dat die fokker ook nog bereid is om nogmaals met die hengst te fokken als jij bereid bent om het veulen te kopen.

Figaro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-11 16:01

NatasjavE schreef:
Wellicht dat die fokker ook nog bereid is om nogmaals met die hengst te fokken als jij bereid bent om het veulen te kopen.

Dat is inderdaad ook nog wel een optie. In het paspoort staat het adres van de fokker. Ik heb geen idee of ze nog actief zijn en of ze daar überhaupt nog wel wonen. Maar ik zou dat altijd kunnen proberen natuurlijk. De moeder van mijn paard zal waarschijnlijk niet meer geschikt zijn voor de fok, maar misschien hebben ze een ander paard van dezelfde bloedlijn die daarvoor geschikt is?

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 16:03

Figaro schreef:
Dat is inderdaad ook nog wel een optie. In het paspoort staat het adres van de fokker. Ik heb geen idee of ze nog actief zijn en of ze daar überhaupt nog wel wonen. Maar ik zou dat altijd kunnen proberen natuurlijk. De moeder van mijn paard zal waarschijnlijk niet meer geschikt zijn voor de fok, maar misschien hebben ze een ander paard van dezelfde bloedlijn die daarvoor geschikt is?

Precies.. wellicht kan het stamboek je vertellen welke fokkers nog meer een merrie uit die moederlijn hebben.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 16:04

Misschien heeft hij wel een jonger zusje (met andere vader) van jou paard lopen. Niet geschoten is altijd mis.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 16:10

Hoe heet de moeder en de vader van de moeder?

Figaro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-11 16:12

Ik ga eens kijken of ik het telefoonnummer kan achterhalen. En anders stuur ik een brief. Nu maar hopen dat ze daar nog wonen ;)

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 16:14

Laat je ons het resultaat weten :D

Helmaaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 16:16

Nouja, inderdaad. Een merrieeigenaar zou het denk ik niet voor het dekgeld doen. Ivm ook de risico's voor de merrie. Denk dat de meeste toch meer vragen. Zelf zou ik het miss wel doen, maar mijn paard zal mogelijk niet in je beeld passen. Juist ook om te zien hoe ze een veulen opvoed en hoe ze fokt. Om daarna een keer een eigen opvolging te willen fokken.

Figaro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-11 16:25

NatasjavE schreef:
Hoe heet de moeder en de vader van de moeder?

De moeder is Jaqueline, van Jaguar ox. Ik denk dat de moeder een NRPS-ponymerrie is. Ik weet niet of ik dat ergens kan zien?

zandvangers

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 16:28

is het deze hengstenhouder ? de carstens hoeve in elim ?

http://decarstenshoeve.websitemaker.nl/ ... eve/485742
daar staat figaro nu namelijk , en zo te zien staan er ook nog een merrie en hengst veulen van 2007/2008 .
en ook nog een drachtige merrie van figaro .
moet je maar even zoeken .