Wie gaat er met zijn PRE naar de APTO/APTA keuring 20/21 Mei

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

unamie

Wie gaat er met zijn PRE naar de APTO/APTA keuring 20/21 Mei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-11 22:35

Wie gaat er 20 of 21 Mei met zijn Spaanse schone naar de APTA APTO keuring in Bunschoten ?
Hoe bereiden jullie je paard voor en beginnen jullie thuis al met oefenen
Ik hoorde dat het "meetapparaat" behoorlijk groot is dus ik kan me voorstellen dat sommige paarden het wel een beetje eng vinden :+

Zelf ga ik met mijn 3 jarige merrie en natuurlijk hoop ik dat ze APTA goedgekeurd word

Cyrina

Re: Wie gaat er met zijn PRE naar de APTO/APTA keuring 20/21 Mei

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 11:10

Ik weet nog niet of ik met mijn 3 jarige merrie ga, ik laat ze pas dekken als ze 4 jaar zijn dus misschien ga ik volgend jaar pas.

Wat je moet oefenen is netjes stilstaan, zich overal laten aanraken ( met meetstok stokmaat, meetstok bortsomvang en bandje pijpomvang).

XshaartjeX

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 16:11

Die van mij is al APTO gekeurd (in Italië) lijkt me wel heel gaaf om dr nog een keer te laten keuren maar het zelf niet de kennis om dr voor te brengen :(

Cyrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 18:49

Dan moet je niet op de APTO zijn, maar de jaarlijkse Campeonato.

Weet je hoe het voorbrengen bij de PRE gaat?

mirol3

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 19:23

Ik ga waarschijnlijk met mijn 3 jarige hengst heen. (hij is dan 3 jaar en 5 dagen oud :P)
ik twijfel nog een klein beetje, maar het lijkt me wel heel leuk en ik vindt het een goede oefening voor hem om op vreemd terein te komen.
en het is natuurlijk heel leuk als hij APTO goedgekeurd zou worden :) niet dat ik hem al wil inzetten als dekhengst daar mag hij nog een paar jaar mee wachten.

XshaartjeX

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 09:45

Cyrina schreef:
Dan moet je niet op de APTO zijn, maar de jaarlijkse Campeonato.

Weet je hoe het voorbrengen bij de PRE gaat?

haha nee das het probleem. We zijn enkel ooit met de shetlander van mijn zus op zoiets uit geweest :P Ik heb mijn P.R.E. ook slechts 4 maanden dus ben nog redelijk nieuw in het 'wereldje' zegmaar..

Cyrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 13:39

Ik heb er hier een video's van; http://www.youtube.com/watch?v=y3ndXIY2 ... re=related
http://www.youtube.com/watch?v=SsvkJ9nE ... re=related

Je gaat dus eerst in stap over de middellijn naast je paard. Vervolgens enkele voltes in galop (bij volwassen paarden, jonkies hoeven dit niet) aan de longe. Daarna Rechtuit over de lange zijde in (uitgestrekte) draf, hierbij behoud je dus de lengte van de longe waarmee je in galop longeerde. Dit doe je ook nog een keer over de middellijn en vervolgens stel je op in het midden voor de exterieurbeoordeling. Je gaat er in draf dus niet strak naast lopen zoals men dat in Nederland kent omdat het paard zo vrij mogelijk dient te bewegen zonder hulp (of belmmering) van de voorbrenger. Het is niet zo erg als je een keer een extra volte draaft, als het er maar niet een heleboel zijn.

Dit is dus voor op de Campeonato he, niet voor de APTO. De APTO is een simpele basiskeuring zonder toeters of bellen, je mag er gewoon in je dagelijkse kloffie heen in tegenstelling tot de Campeonato.

XshaartjeX

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 17:12

Bedankt voor je uitleg! Ben jij het zelf die het paard voorbrengt?
Het ziet er een tikkie ingewikkelder uit dan bij de shetlanderkeuring :P
Misschien dat ik er toch maar vanaf zie :P

Cyrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 19:25

Het 2e filmpje ben ik. Het is niet moeilijk hoor, als je kan longeren kan je dit ook.

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-11 21:50

@Cyrina
Bedankt voor je uitleg en de filmpjes
Mooi manier van voorbrengen zo
Enne.. gaaf paard zeg
Kan goed bewegen ook 8-)
Bijna net zo goed als z'n begeleidster :D

Tja dat probleem heb ik nu ook
Ik wil haar laten dekken maar vind het ook nog wat te vroeg met 3 jaar
Anderzijds kan ze dan nog mooi 1½ extra krijgen voordat het veulen is afgespeend is ze bijna 5 jaar
Maar ik heb ik nog geen geschikte hengst op het oog
Ik zou graag een kwalitatief goede hengst willen met een speciaal kleurtje (liefst cremello of Palomino)
Ga die maar zien te vinden :7

Ik heb wel een fokkernummers
Blijft dat altijd geldig of moet je elk jaar 200 euro betalen? :(:)

Cyrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 10:57

Haha, ja je rent je de...... Zijn galop was hier wat minder. Cantaor was beste beweger van sectie 12 en ging dus door naar het kampioenschap welke op het filmpje staat. Nu is Cantaor wel echt een hengst wat dat betreft, je de eerste 10 minuten aan iedereen laten zien...en dan is ie op :D Dus galop was daar wat minder, zijn stap (staat niet op het filmpje) en draf waren gelukkig nog wel goed.

Nee hoor, je fokkersnummer blijft voor altijd geldig en voor al je paarden, dus stel je koopt er 10 paarden bij hoef je niks meer te betalen aan fokkersnummers etc.

Ik denk dat je dan voor zo'n hengst naar Spanje moet. Vos is hier nog wel te vinden, maar dan houdt het op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 14:56

hoe kom je aan de plaats?
Mijn vriendin doet ook mee maar op de site staan nog steeds geen plaatsen..

just_kiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 21:38

Ik ga dit jaar niet, vind me hengst nog te klein :D
Dus wacht liever tot hij 4 is ;)

kimmbliej

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 19:34

Vraagje; is er al bekend welke van de twee dagen de hengsten worden gekeurd?
Kun je er ook heen om te kijken, kan ik alvast een beetje snuffelen voor als mijn jaarling zover is..
Hebben ze toevallig ook en website..?! Wat een vragen hé!

Alvast bedankt..!!

just_kiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 20:45

zover ik weet allemaal te gelijk hoor :=

nouwja, wel 1 voor 1, maar hengsten en merrie's :j

kimmbliej

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 20:52

Oh, kijk aan..
Kan ik als leek daar heen om mooie paardjes te spotten? Of is het puur keuren, niks meer dan dat..?!

asterid

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 23:02

Je kan in principe gewoon naar de locatie van de APTO keuring toegaan om een kijkje te nemen, maar het wordt pas later bekend bij wie de keuring gehouden wordt. Meestal is dat bij iemand die zelf een paard laat keuren. In de buurt van Lelystad zal het dichtsbijzijnd voor jou ergens in het noorden zijn, misschien Havelte, misschien bij iemand in Friesland... Aan een dergelijke keuring is weinig bijzonders, je brengt je paard erheen, hij moet 10 minuutjes stilstaan zodat ze alle maten kunnen opnemen en dan is het weer gebeurt. Op de site van de PRE vereniging staat later misschien wel waar de keuring gehouden zal worden.

kimmbliej

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 23:09

asterid schreef:
Je kan in principe gewoon naar de locatie van de APTO keuring toegaan om een kijkje te nemen, maar het wordt pas later bekend bij wie de keuring gehouden wordt. Meestal is dat bij iemand die zelf een paard laat keuren. In de buurt van Lelystad zal het dichtsbijzijnd voor jou ergens in het noorden zijn, misschien Havelte, misschien bij iemand in Friesland... Aan een dergelijke keuring is weinig bijzonders, je brengt je paard erheen, hij moet 10 minuutjes stilstaan zodat ze alle maten kunnen opnemen en dan is het weer gebeurt. Op de site van de PRE vereniging staat later misschien wel waar de keuring gehouden zal worden.

Kijk aan, duidelijk verhaal!! Dan wacht ik nog wel een paar jaar totdat die van mij eraan toe is!!
In ieder geval iedereen veel succes met de keuringen!!!

asterid

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 23:29

Leuker en leerzamer is het om naar de premiekeuring toe te gaan in september. Veel meer paarden in alle types en je kunt er ook de bewegingen bekijken zodat je een mooie vergelijk kan maken. Daarbij is het gewoon heel gezellig.

Cyrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 10:34

Kimmbliej, de Aproo keuring is echt niets aan om te zien. meestal ook maar tusse nde 5 en de 10 paarden die gekeurd worden en puur alleen op exterieur en alleen maar goed of niet goed, geen plaatsing of wat dan ook. Kar in kar uit zeg maar. In september moet je op de premiekeuring zijn(Campeonato) voor het echte werk.

Morfeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 10:38

Ik twijfel nog of ik zal gaan!
Tot wanneer kan je je aanmelden?

Mijn hengst is nogal een druktemaker, daarom durf ik niet zo goed maar wil wel heeeel graag eigenlijk.
Ook zit ik helaas met vervoer.

Cyrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 11:09

Tot eergisteren.

Morfeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 11:19

Ahhh neee echt?? Jeetje dat is vroeg..jammer!

Cyrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 11:28

Ja, tot de 21e, maar je kan het altijd nog even vragen hoor.

Ik ga niet met mijn merrie, heb besloten volgend jaar te gaan als ze 4 is. Ik laat ze toch altijd pas op hun 4e dekken.

Morfeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 11:28

Misschien dat ik het dan ook nog maar een jaartje uitstel..al is dat al de 3e x, haha!
Kan tot hun 8e toch?