lange voorpluk?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Fiorini

lange voorpluk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-11 20:31

Hoe doen jullie dat toch die voorpluk zo lang krijgen? Ik heb een fjordje (van Brijol) van bijna een jaar en zijn voorpluk blijft maar klein en pluizig. Ook mijn vroegere fjord kreeg ik zijn voorpluk maar niet lang |(

Daantje1981

Re: lange voorpluk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 20:33

Dat heeft meer te maken met aanleg voor een lange voorpluk. Als vader en moeder een langere voorpluk hebben heb je daar meer kans op.
Zeker niet alle fjorden hebben een lange/dikke voorpluk.

Fiorini

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-11 20:34

en kan je er iets aan "helpen"?

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 20:48

qua lengte helpen niet, dikte wel
ik heb bij de mijne wat meegesmokkeld van zijn manen, dus de plaats waar het hoofdstel ligt iets verder naar achter gesmokkeld O:)

alesha

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 20:58

Ik heb gehoord dat cowboy magic ook helpt. Ik weet alleen niet meer of dat helpt in de dikte of lengte..

Als je hier de zoekfunctie gebruikt en intikt cowboy magic en iets met verschil, kom je een topic tegen waar je heel duidelijk verschil kan zien!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 21:00

Het beste wat je kunt doen met voorplukken en staarten is er af blijven. CM helpt ook niet, dat laat het niet groeien. Het zorgt alleen voor een minder pluizig gezicht en voorkomt dat de haren afbreken als je ze borstelt.

sarosxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 21:06

Het zal vast genetisch bepaald zijn. Onze welsh heeft een flinke pluk tot aan de neus en bij de andere drie paarden worden ze niet langer en lijkt het alsof het niet groeit. Ik doe er nooit iets aan, ben er heel voorzichtig mee dat het niet afbreekt maar het wil niet langer worden. Twee hebben een kort plukje, de andere merrie tot net over de ogen, is ook maar een dun plukje.

SandraWierda

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 21:15

sarosxx schreef:
Het zal vast genetisch bepaald zijn. Onze welsh heeft een flinke pluk tot aan de neus en bij de andere drie paarden worden ze niet langer en lijkt het alsof het niet groeit. Ik doe er nooit iets aan, ben er heel voorzichtig mee dat het niet afbreekt maar het wil niet langer worden. Twee hebben een kort plukje, de andere merrie tot net over de ogen, is ook maar een dun plukje.

Bij ons hetzelfde, hebben een shetlander met zo'n prachtige mega pluk. Diesel (Fjord) zo'n dikke pluizge pluk en Zoë (Fjord) een nette maar niet zo'n lange pluk.

Melvern

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 21:19

De voorlok is niet te beinvloeden qua groei, helaas. Mijn pony heeft ook maar een heel klein plukje op zijn hoofd, er past geen knotje in. Het is ook geen gezicht, maar ze heeft het al 16 jaar zo en het groeit niet. Mijn paard heeft een leuke voorpluk, niet dik maar ook niet heel klein en voldoende lang. Ik borstel de manen en staart altijd uit met babyolie of haarserum en dat werkt goed tegen het breken van de haren, dat scheelt wel iets.

Jeskim

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 23:41

Je kunt inderdaad iets smokkelen door iets meer van de manen erbij te laten groeien en verder niet te veel aan zitten, dus niet te veel kammen en als je wel een keer gaat kammen, niet met een metalen kam maar een gewone borstel en antiklit gebruiken.
Maar het blijft genetisch aangelegd!!

Amber_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 21:51

Ja, ik heb mazzel met de pluk van Toot ! :D Die is lang en dik,
Fjordy heeft ook zo'n kleine, hopelijk dat Gio ook een langere krijgt.

Siets

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 21:53

Dat zit gewoon in de genen, kun je niets aan doen. Mijn merrie heeft er een tot aan haar neus, en die kam ik
elke dag door. Hij wordt daar echt niet nog langer of korter van ;).

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 21:55

Het valt me ook op dat de voorpluk en manen van hengsten bijna altijd langer zijn dan van vroege ruinen en merries....

Amber_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 21:56

Juangi schreef:
Het valt me ook op dat de voorpluk en manen van hengsten bijna altijd langer zijn dan van vroege ruinen en merries....

Daar heb ik nog nooit over nagedacht ?
Ik ken genoeg Fjordenhengsten met een korte pluk, en juist ruinen/merries met een lange ?

Fjordy is hengst geweest tot zijn 3de, maar heeft een kleintje :P

fjordlinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 23:00

Ik heb een veulen van 9 maanden en haar voorpluk komt al over dr ogen.
Ik hoop dus dat die zo door blijft groeien!

Finnea

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 15:34

Mijn merrie had met dank aan papa en mama een prachtige volle witte voorpluk...totdat ze besloot om 'm zelf af te schuren -:(- Hoop dat ie in het weideseizoen weer aan gaat groeien!

mairead

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 17:32

Siets schreef:
Dat zit gewoon in de genen, kun je niets aan doen. Mijn merrie heeft er een tot aan haar neus, en die kam ik
elke dag door. Hij wordt daar echt niet nog langer of korter van ;).

Die van mij heeft een behoorlijk lange, donkere voorpluk. En het groeit ook nog door: ik zie duidelijk verschil met toen ik haar pas had. Ik laat de pluk echter niet veel voorbij de neusriem groeien; dan knip ik de puntjes er weer even af...

Maargoed, de voorpluk is denk ik vooral mede mogelijk gemaakt door haar mama, denk ik: ik heb foto's gekregen van de fokker van mijn Fjordje en haar moeder heeft echt een enorm lange pluk! (Moedersvader is overigens Gardar...)
Papa van mijn Fjordje was Bjorgard, overigens. Ik kan maar 1 foto van hem vinden en daarop is niet zo goed te zien hoeveel voorpluk hij had. Iemand meer informatie hierover?

Als ik 1 voorbeeld zou moeten noemen van een indrukwekkend lange voorpluk, is het trouwens wel de hengst Hermansen.

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 19:27

Persoonlijk vind ik die van Hermannsen dan weer té lang,haha

Jilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 21:04

Gezien haar ouders zou ik me nog niet teveel zorgen maken hoor! Paps kreeg pas rond z'n 3 jaar een beetje een deftige pluk. Daarvoor had hij zo'n klein bosje pluis.
Haar mams heeft geen dikke voorpluk, maar wel een nette lengte ( http://i56.tinypic.com/2ufyia8.jpg )

Als ik verder terug kijk (oma's, opa's etc.) kom ik er niet een tegen die een pluk heeft die niet onder de ogen komt, dus het lijkt me gewoon een kwestie van geduld te hebben :D Als ik van alle fjorden hier foto's kijk zie ik heel vaak een groot verschil in voorpluk tussen 3 en 4 jaar dus zo lang groeit dat ding door!

Je kan het ook positief bekijken: zo'n hele dikke, lange voorpluk is een merde om een beetje netjes te houden. Een tussenlengte vind ik ideaal!

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 13:07

Ik zorg er voor dat er nooit klitten in zitten dmv anti-klit, of het helpt geen idee, maar merk wel dat ze voorpluk en manen nogsteeds langer blijven worden.

Fiorini

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-11 16:51

oké, niet elke dag borstelen maar wel zien dat hij netjes blijft en hopen dat die voorpluk ooit een groeispurt doet! :-)

rehtse

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 14:37

tja ach ik ben ook n lucky basterd... want waar ik ook kom, ik krijg altijd complimenten op mn pluk en op het behang :o <3 !!
maar een ding is wel wat minder van zoveel haar... je komt er dus moooi niet doorheen met knippen! Want haar pluk is mega dik en lang maar haar manen zijn ook 4 handen dik :+ .

verder heeft mijn andere schatje ook best een aardig plukje alleen niet echt dik..

Liefss :9

sarosxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 17:36

Bij ons welshje doe ik er hooguit wat antiklit in en borstel ik het met een zachte borstel heel voorzichtig zodat er zo min mogelijk haren af gaan. Dat doe ik maar heel weinig.
Bij mijn vorige paard heb ik ooit haar pony ingekort om de uitgebleekte stukken er uit te halen, het groeide wel weer aan maar tot op de lengte wat ze had. Ze had het maar net tot boven haar ogen, wel een redelijke volle pluk.

Corally_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 17:39

Ik heb ook gesmokkeld en een stuk van de manen mee laten groeien met de voorpluk. 3e oor zit bij mij daarom ook iets meer naa achteren.
Verder idd gewoon afblijven!

melissaxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 10:00

gewoon laten groeien.
ik heb nu ook een fjord die lekker lang is. :Y)