Fokkers of Vermeerderaars??? (kwpn)

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

DiamondHorse

Fokkers of Vermeerderaars??? (kwpn)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-11 18:57

Wat is dat toch tegenwoordig!?!

Het lijkt wel of iedereen die een merrie heeft tegenwoordig het erg leuk en nodig vind om een veulentje uit hun eigen merrie te fokken!
Vaak omdat ze zo vreselijk lief is, of om de doodnormale reden! Het lijkt me gewoon zo leuk!!
Vaak staat er ook bij, als het een merrie is het voor eigen gebruik en een hengstje word direct verkocht!
Er niet bij stil staande dat 2 paarden onderhouden voor de meeste niet eens weg gelegd is en uiteindelijk 1 van de 2 toch verkocht word!

Het is niet mijn insteek om hier een rel topic van te maken, maar ik ben benieuwd wat nou echt de toegevoegde waarde is om van je eigen merrie (dan praat ik over foktechnisch niet interessante merries uit geen bewezen moederlijnen) een veulentje te fokken met alle risico's van dien, terwijl er momenteel oh zo veel interessant gefokte veulens te koop staan voor weinig!

Ik zou zeggen hou het netjes en brand los :D

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 19:28

Je stelling is niet juist.
Zeker bij het KWPN en andere kwaliteits stamboeken loopt het aantal dekkingen behoorlijk terug.
En daar gaat het in jou topic toch om??

Misschien dat er veel gefokt wordt met ander spul, maar daar zijn nauwelijks betrouwbare cijfers van.

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 19:34

Tja, en waarom willen mensen een kind?
Geef toe, 99% heeft genetisch nou ook niet bijster veel interessants toe te voegen aan de wereldpopulatie?
En er zijn al mensen genoeg op de wereld hé. :roll:

Het is toch een vanzelfsprekend antwoord op jouw vraag?
Het gaat niet om de o zo interessante genen. Het gaat om het paard, dat uniek is voor de persoon die ermee wil fokken.
Net zoals mensen graag een kind van zichzelf willen, terwijl de kleine van de buurvrouw best ook een leuke koter kan zijn. ;)

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 19:35

er lopen genoeg paarden rond met goede papieren ook, dus dan moet dat ook maar gelijk onder vermeerdering gegooit worden. Vaak zijn het de papierlozen paarden die geweldig zijn als recreatie paarden en dat blijft nou eenmaal toch in het algemeen het meest gezocht type paard!

DiamondHorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-11 19:41

Luckystory schreef:
Net zoals mensen graag een kind van zichzelf willen, terwijl de kleine van de buurvrouw best ook een leuke koter kan zijn. ;)

:D Nou dat lijkt me toch niet een echte goede vergelijking!

LecyTinker

Re: Fokkers of Vermeerderaars??? (kwpn)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 19:48

en als we naar het overgrote deel kijken dan komen het gross van de stamboek paarden op precies dezelfde plek terecht als de papierloze paarden. Namelijk op een stal met een ruiter die af en toe misschien wat wedstrijden doet en de rest recreatief rijd in de bak, op buitenrit etc.
Ik begrijp niet geheel de aversie die hier op bokt rondgaat over het fokken met je eigen merrie of hond.
We leven al in een land met zo verschrikkelijk veel regeltjes, laat ons in ieder geval de keuze houden om bepaalde dingen te doen zonder deze gelijk op eeen zwarte lijst te gooien omdat er een overvloed is.
Want dan ben ik van mening dat we de KI moeten afschafffen en alles weer op de natuurlijke manier gan doen, want bij zo een tophengst kan van 1 sprong ik weet niet hoeveel veulens komen, maar zo een huis tuin en keuken paard waar een hengst bijkomt, daar komt per dekking maar 1 veulen uit. Dus als je het op die manier bekijkt is het fokken via ki vermeerdering en de live dekkingen fokken.

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 19:49

om een antwoord te geven op de vraag van de TS.
Eigen veulen heeft als voordeel dat je precies weet wat ermee gebeurd is. Je kan het geheel naar eigen hand zetten. Ik persoonlijk vind dat een groot voordeel. Daarbij kan je de wat mindere punten van je merrie proberen te verbeteren door het kiezen van een goede hengst.
Wat is het punt als je 1 van de dieren eventueel toch moet verkopen?

Tody

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 19:53

Maar waarom dan gelijk zeggen dat het veulen de helft van de keren waarschijnlijk verkocht gaat worden? Als je dan zo graag een nakomeling wil van jou eigen lieve paardje, dan moet je er daarna ook voor zorgen! Dat wou je toch? Of toch niet?

DiamondHorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-11 19:55

piezze schreef:
Eigen veulen heeft als voordeel dat je precies weet wat ermee gebeurd is. Je kan het geheel naar eigen hand zetten. Ik persoonlijk vind dat een groot voordeel.

Dat kan met een aangekocht veulen bij de fokker vandaan natuurlijk ook :)

DiamondHorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-11 19:56

Tody schreef:
Maar waarom dan gelijk zeggen dat het veulen de helft van de keren waarschijnlijk verkocht gaat worden? Als je dan zo graag een nakomeling wil van jou eigen lieve paardje, dan moet je er daarna ook voor zorgen! Dat wou je toch? Of toch niet?

Ben ik helemaal mee eens, maar in praktijk wijst het toch meest anders uit!

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 20:02

Maar datis dezelfde intentie die veel (hobby)fokkers van paarden met papieren ook, om een veulen te fokken voor de verkoop. dus dan is dat een probleem?

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 20:05

DiamondHorse schreef:
Luckystory schreef:

:D Nou dat lijkt me toch niet een echte goede vergelijking!

Goh, volgens mij toch wel.

Ik heb bijvoorbeeld zo'n 13 in een dozijn paard.
Niks speciaal, een kruising en zelfs een beetje defect.
Maar wel 'mijn' paard. Ik heb haar nu 10 jaar en als ik kon, zou ik haar klonen met al haar goede eigenschappen maar net zo goed de slechte.
Tegen dat ze 20 is wil ik een opvolger voor haar. Dus laat ik haar dit jaar dekken. Er staan inderdaad een land vol paarden te koop, die mooier zijn als zij, beter waarschijnlijk, gezonder ook etc...
Maar die hoef ik niet. Al gaf je ze mij gratis. Ik wil alleen haar, of een veulen van haar. En dat zal inderdaad geen topsportpaard worden en ook papierloos. Maar wel een veulen van mijn geliefde merrie.

DiamondHorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-11 20:08

LecyTinker schreef:
Maar datis dezelfde intentie die veel (hobby)fokkers van paarden met papieren ook, om een veulen te fokken voor de verkoop. dus dan is dat een probleem?

Dat is ook geen probleem, maar ik ga er wel van uit dat die (hobby) Fokkers als doel hebben om de kwaliteit binnen het Kwpn hoog te houden dmv het fokken met gezonde (lees Prok) en het liefst bewezen merrie stammen!

DiamondHorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-11 20:11

Luckystory schreef:
Ik heb bijvoorbeeld zo'n 13 in een dozijn paard.
Niks speciaal, een kruising en zelfs een beetje defect.
Maar wel 'mijn' paard. Ik heb haar nu 10 jaar en als ik kon, zou ik haar klonen met al haar goede eigenschappen maar net zo goed de slechte.
Tegen dat ze 20 is wil ik een opvolger voor haar. Dus laat ik haar dit jaar dekken. Er staan inderdaad een land vol paarden te koop, die mooier zijn als zij, beter waarschijnlijk, gezonder ook etc...
Maar die hoef ik niet. Al gaf je ze mij gratis. Ik wil alleen haar, of een veulen van haar. En dat zal inderdaad geen topsportpaard worden en ook papierloos. Maar wel een veulen van mijn geliefde merrie.

:j Ik begrijp dat helemaal en nogmaals..

Citaat:
Het is niet mijn insteek om hier een rel topic van te maken, maar ik ben benieuwd wat nou echt de toegevoegde waarde is om van je eigen merrie (dan praat ik over foktechnisch niet interessante merries uit geen bewezen moederlijnen) een veulentje te fokken met alle risico's van dien, terwijl er momenteel oh zo veel interessant gefokte veulens te koop staan voor weinig!

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 20:17

DiamondHorse schreef:
LecyTinker schreef:

Dat is ook geen probleem, maar ik ga er wel van uit dat die (hobby) Fokkers als doel hebben om de kwaliteit binnen het Kwpn hoog te houden dmv het fokken met gezonde (lees Prok) en het liefst bewezen merrie stammen!

Wat heeft zo een merrie bewezen dan? want ik snap je standpunt, maar het grotere deel van de ruiters in de wereld zijn recreatieve ruiters. Dus prima dat die papierpaarden allemaal bewezen hebben op een bepaald niveau te kunnen springen of dressuur te hebben gelopen. Maar die hebben niet bewezen dat je er een kind van 5 op kan zetten. En datzelfde wat als bewezen word geacht in stamboek paarden, kan ook bewezen worden geacht in sommige papierloze merries dat ze perfect liever recreatie merries zijn en dat ook doorgeven.
Ik ben van mening dat deze "fokken of vermeerdering" theorie vaak word aangehangen door paarden mensen die in de wedstrijdsport meedraaien. Want als je dit aan de recreative huis tuin en keuken paarden eigenaren zou vragen dan krijg je een heel ander antwoord.
Wat een paard moet zijn is aan de gene die hem bezit. De ene wil dat een paard hoog springt, de ander wil dat hij hoger dressuur kan lopen, de ander wil dat zijn paard 50 kilometer kan afleggen, etc en dan heb je ook een groep die gewoon lekker hun paard wil poetsen en er op hangen en knuffelen en op buitenrit rond sjokken. En voor elk doel is een type paard. Ik snap daarom niet de minderwaardigheid die er is over paarden zonder papieren. Een paard met papieren is niet automatisch beter in bouw, karakter of kunnen. Er zijn genoeg hopeloze stamboek paarden als dat er genoeg geweldige papierloze paarden zijn.

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 20:19

oh en bewezen stamboek merries... ik denk dat er meer merries zijn die nooit een stap in een wedstrijd piste hebben gezet waar mee gefokt wordt dan dat er met merries wordt gefokt die daad werkelijk in de sport hebben meegedraaid!

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 20:20

DiamondHorse schreef:
:j Ik begrijp dat helemaal en nogmaals..

Citaat:

Dat snap ik. ;)
Ik probeer alleen je vraag te beantwoorden.

Vaak gaat het niet om objectieve criteria, als mensen besluiten om met een eigen merrie te fokken.
Het gaat om het gevoel, niet iets wat je kan vatten met predicaten, stambomen en fok-indexen.

En is dat fokken of vermeerderen, tja...
Als je met de intentie fokt dat het veulen voor jezelf is. (Zoals je aangeeft in je OP)
Dan kan je dat volgens mij niet 'vermeerderen' noemen. Je hebt dan wel degelijk een intentie.
Ik wil bijvoorbeeld bepaalde punten van mijn 13 in een dozijn merrie terug zien in dat veulen. Misschien zijn dat wel elementen die op een officiële keuring eerder banaal zijn. Maar voor mij zijn ze belangrijk. En ik probeer de hengst ook zo uit te zoeken, dat hij de merrie aanvult op de punten die ik belangrijk vind. Vind jij dat dan fokken of vermeerderen?

DiamondHorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-11 20:22

LecyTinker schreef:
Ik snap daarom niet de minderwaardigheid die er is over paarden zonder papieren. Een paard met papieren is niet automatisch beter in bouw, karakter of kunnen. Er zijn genoeg hopeloze stamboek paarden als dat er genoeg geweldige papierloze paarden zijn.

Wie doet er hier minderwaardig over papierloze paarden??? Daar gaat deze stelling ook niet over! Ik heb het specifiek over Fokkers of Vermeerderaars binnen het Kwpn!

DiamondHorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-11 20:24

Luckystory schreef:
[ Ik wil bijvoorbeeld bepaalde punten van mijn 13 in een dozijn merrie terug zien in dat veulen. Misschien zijn dat wel elementen die op een officiële keuring eerder banaal zijn. Maar voor mij zijn ze belangrijk. En ik probeer de hengst ook zo uit te zoeken, dat hij de merrie aanvult op de punten die ik belangrijk vind. Vind jij dat dan fokken of vermeerderen?

In dit geval vind ik dat dan doordacht fokken ;)

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 20:30

TS ik heb het niet over jou, maar over sommige topics hier op bokt als iemand met zijn papierloze merrie wil gaan fokken.
Ik weet even niet meer zeker, maar wel bekend springpaard is nou in de internationale kringen terecht gekomen doordat hij voor oude koelkasten geruild was?
Kijk, ik sta geheel achter dat als je gaat fokken, dat je dan zeker moet proberen om te verbeteren op de min punten van je merrie. Maar vermeerdering is in mijn ogen het doelloos fokken van producten die geheel geen waarde toevoegen aan wat er al is. Papierloos en/of stamboek. En er zijn ontzettend veel papierloze paarden die echt geweldige hobby paarden zijn. Een keer een veulen fokken met je merrie is gewoon leuk. het doelloos elk paard dat je hebt jaar op jaar voldouwen om te hopen dat je er een centje uit kan slaan, dat is vermeerdering in mijn ogen.

DiamondHorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-11 20:36

LecyTinker schreef:
En er zijn ontzettend veel papierloze paarden die echt geweldige hobby paarden zijn. Een keer een veulen fokken met je merrie is gewoon leuk. het doelloos elk paard dat je hebt jaar op jaar voldouwen om te hopen dat je er een centje uit kan slaan, dat is vermeerdering in mijn ogen.

;) Haha... zo kan je het ook bekijken

Splendesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 20:37

Ik voel het hetzelfde als Luckystory. Zou ook graag een opvolger van mijn paardje willen hebben. Mijn paard heeft dan toevallig wel papier maar dat maakt verder niet veel uit. Het liefst zou ik een merrie veulen willen hebben zodat de lijn dan doorgezet kan worden. 99% kans dat dit toch nooit gaat gebeuren en ik uiteindelijk een ander paard moet kopen als opvolger, maar vind het idee erg mooi. :)

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 20:43

Ik vind het alleen jammer dat de romantiek uit het fokken is gehaald. Vroeger had je 1 of 2 paarden en dan zocht je echt het hele jaar naar een hengst voor je merrie. Toen was KI er nog niet en dus moest je in je omgeving blijven. Tegenwoordig draait het alleen nog maar om geld en is het dier een product geworden ipv een creatie van je passie. Er word in mijn ogen op een te grote schaal gefokt met paarden en met honden ook. De echte fokkers die 1 merrie hebben en gewoon hethele gebeuren zo geweldig vinden dat ze het gewoon een keer willen meemaken. deze mensen word het onthouden omdat een of andere fokker met zijn 20 boerenknollen de eitjes en de zwemmers in een buisje laat samenkomen en dan in zijn knollen plaatst En dan wanneer die veulens geboren moeten worden is het net prijsschieten op de kermis en vervolgens gaan de veulens weer de wei in totdat ze bij hun moeder weg kunnen en verkocht kunnen worden. En dan heb je zo een hobby iemand met 1 paard en 1 veulentje thuis waar ze heel veel tijd en liefde in steken. Dan vraag ik me af in de naam van het paard, welk dier is beter af?

Umeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 21:37

De romantiek is ook snel over als je oh zo lieve niet zo gezonde merrie straks een veulen geeft dat meer kosten (dierenarts) met zich meebrengt dan plezier. Want bij mij zou het plezier op deze manier snel over zijn! Het plezante is er ook snel vanaf als je om één of andere (onvoorspelbare reden - want ja je hebt nu eenmaal niet alles in de hand) van je paardje moet afgeraken. Vindt dan maar is een goede eigenaar voor je nakomeling. Zo iemand interesseert het niet dat de moeder kusjes kan geven :D :+ (even dom uitgelegd maar je snapt wat ik bedoel).

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 22:04

LecyTinker schreef:
Ik vind het alleen jammer dat de romantiek uit het fokken is gehaald. Vroeger had je 1 of 2 paarden en dan zocht je echt het hele jaar naar een hengst voor je merrie. Toen was KI er nog niet en dus moest je in je omgeving blijven. Tegenwoordig draait het alleen nog maar om geld en is het dier een product geworden ipv een creatie van je passie. Er word in mijn ogen op een te grote schaal gefokt met paarden en met honden ook. De echte fokkers die 1 merrie hebben en gewoon hethele gebeuren zo geweldig vinden dat ze het gewoon een keer willen meemaken. deze mensen word het onthouden omdat een of andere fokker met zijn 20 boerenknollen de eitjes en de zwemmers in een buisje laat samenkomen en dan in zijn knollen plaatst En dan wanneer die veulens geboren moeten worden is het net prijsschieten op de kermis en vervolgens gaan de veulens weer de wei in totdat ze bij hun moeder weg kunnen en verkocht kunnen worden. En dan heb je zo een hobby iemand met 1 paard en 1 veulentje thuis waar ze heel veel tijd en liefde in steken. Dan vraag ik me af in de naam van het paard, welk dier is beter af?

Dus de echte fokker heeft één merrie.En een veulentje :(:)
De fokker met 20 merries heeft dus knollen en is dus eigenlijk geen fokker, daarnaast hebben de knollen het daar per definitie uitermate slecht.
_O- _O- _O- komt iets onsamenhangend bij mij over.

Over knollen gesproken := :=