[H][KWPN] Welke hengst voor United x Ferro merrie

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

botoga

[H][KWPN] Welke hengst voor United x Ferro merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-11 20:43

Graag wil ik jullie mening of advies bij de hengstenkeuze voor mijn voorlopig keur merrie.
Het is een merrie van United x Ferro x Heidelberg x Intendant
http://www.paardenfokken.nl/pedigree.php?horseid=196541

Haar pluspunten zijn:
- Goed in het rechthoeksmodel
- Recht op haar benen
- Goede draf

Naar mijn mening zou haar voorbeengebruik in galop iets verbeterd mogen worden. Ook zou ze ietwat meer front mogen doorgeven.

Afbeelding

Het veulen in het filmpje is een Andretti.

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 08:34

mooie merrie :)
ik zou zowiso niks toegeven op de lengte, zowel united als ferro staan er niet om bekend echt lengte te geven dus je hebt geluk ;) haha
ze heeft ruimte genoeg in het bewegen! zou misschien net wat meer opwaarts mogen bewegen maar het is natuurlijk ook zomaar even een filmpje in de wei.
wil je perse bij kwpn blijven?
ik zou zoveel mogelijk zoeken naar ander bloed aangezien je al krack en ferro bij elkaar hebt.
bij het kwpn zou misschien maestro kunnen passen (grand prix, van contango x joost) geeft een super karakter, super galop, veel balans en heel veel front. voor een foto van nakomeling onder het zadel kan je me pben.

als je niet perse bij kwpn wil blijven kan je is kijken binnen het donnerhall bloed, zal eens verzinnen welke dan het beste zou kunnen passen, het eerste komt don romantic naar boven, deze geeft opwaarts bewegende veulens.

Robsi_Vigaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 00:11

Als ik jou verbeter punten hoor, zou Vic heel goed kunnen passen. Zorgt voor lengte, het bergopwaartse en het voorbeen gebruik.

Je moet dan wel een sportpaard willen fokken. Want genetisch gezien zit er dan 2 keer flemmingh, ferro en jazz in. Wat het voor de fokkerij een stuk minder interessant maakt. Echter voor een sportpaard kan dit nooit verkeerd zijn om zulke stempelhengsten in de lijnen te hebben.

botoga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-11 11:11

Robsi_Vigaro schreef:
Als ik jou verbeter punten hoor, zou Vic heel goed kunnen passen. Zorgt voor lengte, het bergopwaartse en het voorbeen gebruik.

Je moet dan wel een sportpaard willen fokken. Want genetisch gezien zit er dan 2 keer flemmingh, ferro en jazz in. Wat het voor de fokkerij een stuk minder interessant maakt. Echter voor een sportpaard kan dit nooit verkeerd zijn om zulke stempelhengsten in de lijnen te hebben.

wil inderdaad wel een sportpaard fokken, maar ben bang dat men terug schrikt als er teveel van de drie bekende hengsten ( jazz, ferro en flemming ) in voorkomt
anderszijds zou ik dan gaan voor johnson
Laatst bijgewerkt door botoga op 08-03-11 11:20, in het totaal 1 keer bewerkt

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 11:18

4... krack nl ook aangezien united een krack c x partout is

botoga

Re: [H][KWPN] Welke hengst voor United x Ferro merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-11 20:07

iemand nog een ideetje? :)

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 21:30

botoga schreef:

:)* Zowel de m. als de g.m. zijn klein, dus je moet om de ontwikkeling denken.
Ik denk aan een hengst met ontwikkeling, veel front en Florestan-of Gribaldi bloed.
Blijkbaar combineert Gribaldi en Florestan-bloed goed bij deze merriestam.
Dus, eerste keus, Florencio x Jazz, Charmeur,
of Bodyguard, Gribaldi x Negro. Goed ontwikkelde hengst met veel front.Wel in de derde lijn Ferro maar dat vind ik geen probleem.
Eeveneens Grib-en een generatie verder Ferro, Bon Bravour, lijkt een fijn te bewerken hengst die zich flink heeft verbeterd sinds Stegeren.
Florencio zelf is ook een optie, een bewezen hengst maar dan ken je niet alleen de sterke maar ook meteen de zwakke punten in de vererving.
Geeft nog wel eens kleintjes.

SantaCruz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 04:10

Als je opwaartse bouw zoekt dan zou ik Jazz overwegen. Dat zou goed kunnen passen denk ik. Of zijn zoon Charmeur (Florencio x Jazz).
Uphill zou misschien ook een optie kunnen zijn. Geeft krachtige bewegingen door. Jouw merrie heeft voldoende lengte dus dat zou ik best overwegen.

Je hebt nu een Andretti veulen erbij lopen. Ben je daar blij mee? Kan wel lekker galopperen :D

Jaydy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 23:18

misterA schreef:
botoga schreef:

Ik denk aan een hengst met ontwikkeling, veel front en Florestan-of Gribaldi bloed.
of Bodyguard, Gribaldi x Negro. Goed ontwikkelde hengst met veel front.Wel in de derde lijn Ferro maar dat vind ik geen probleem.
Eeveneens Grib-en een generatie verder Ferro, Bon Bravour, lijkt een fijn te bewerken hengst die zich flink heeft verbeterd sinds Stegeren.
Florencio zelf is ook een optie, een bewezen hengst maar dan ken je niet alleen de sterke maar ook meteen de zwakke punten in de vererving.

Als je voor een Gribaldi wilt gaan kijk eens naar Climax M ( Sandreo ( True Hit) x Gribaldi ) ;)

http://www.youtube.com/watch?v=0hkxFVqFlqQ

botoga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-11 21:03

misterA schreef:
botoga schreef:

Bodyguard en Charmeur had ik zelf ook al aan gedacht. Puur op gevoel neig ik dan toch meer in de richting van Bodyguard.
Verder heb ik ook nog zitten denken aan Amazing Star.

SantaCruz schreef:
Als je opwaartse bouw zoekt dan zou ik Jazz overwegen. Dat zou goed kunnen passen denk ik. Of zijn zoon Charmeur (Florencio x Jazz).
Uphill zou misschien ook een optie kunnen zijn. Geeft krachtige bewegingen door. Jouw merrie heeft voldoende lengte dus dat zou ik best overwegen.

Je hebt nu een Andretti veulen erbij lopen. Ben je daar blij mee? Kan wel lekker galopperen :D

Ook Uphill of zijn zoon Briljant spelen rond in mijn hoofd..
Het Andretti veulen uit het filmpje ontwikkeld zich goed. Nu een heerlijk overbouwde jaarling...

Jaydy schreef:
Als je voor een Gribaldi wilt gaan kijk eens naar Climax M ( Sandreo ( True Hit) x Gribaldi ) ;)

http://www.youtube.com/watch?v=0hkxFVqFlqQ

Ik ben op zoek naar een KWPN goedgekeurde hengst, maar toch bedankt voor je reactie :)

lovelybelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 11:24

Bodyguard lijkt me inderdaad een mooie combi met de merrie.
Of iets heel anders, Vivaldi?

ptiteblue

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 16:11

Vivaldi is weer een zoon van Krack C...

smeetjoew

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 16:17

Naar mijn mening zou Uphill heel goed kunnen passen. Zie over het algemeen veel paarden met mooi front en Uphill's vallen vooral op door hun mooie verbindingen.
En zoals hierboven al genoemd is, kan jouw merrie het makkelijk hebben omdat ze voldoende langgelijnd is. Soms worden Uphill's een beetje een propje, maar daar hoef je met deze merrie niet bang voor te zijn.

botoga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-11 21:21

wat dachten jllie van westenwind ( flemming x contango ) of charmingmood ( winningmood x contango ) ???

sportfokker

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-11 21:36

Charmeur is een hengst met formaat , royaal en opwaarts. Dat kun je goed gebruiken op je merrie. Dat zou dus mijn keuze zijn.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 13:20

Ik zou Charmeur er niet op zetten met zijn lange achterbeen.Maar voor een hengst gaan die een zeer goed fundament heeft want dat zou bij deze merrie wel wat beter kunnen.Ze lijkt wat hol in het voorbeen en het achterbeen lijkt vrij lang met een spronggewricht wat ook mooier afgewerkt had kunnen zijn.
Westenwind zou een optie kunnen zijn als de merrie een echt actief achterbeen heeft maar ik weet niet hoe het met zijn fundament zit.
Uphill zou een goede optie kunnen zijn,maar je hebt wel het risico op een propje want hoewel deze merrie het niet heeft.Zit het er genetisch natuurlijk wel in.

botoga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-11 14:42

Elisa2 schreef:
Ik zou Charmeur er niet op zetten met zijn lange achterbeen.Maar voor een hengst gaan die een zeer goed fundament heeft want dat zou bij deze merrie wel wat beter kunnen.Ze lijkt wat hol in het voorbeen en het achterbeen lijkt vrij lang met een spronggewricht wat ook mooier afgewerkt had kunnen zijn.
Westenwind zou een optie kunnen zijn als de merrie een echt actief achterbeen heeft maar ik weet niet hoe het met zijn fundament zit.
Uphill zou een goede optie kunnen zijn,maar je hebt wel het risico op een propje want hoewel deze merrie het niet heeft.Zit het er genetisch natuurlijk wel in.

Persoonlijk trekt Charmeur mij ook niet aan.
Qua fundament ben ik van mening dat dit bij mijn merrie goed is.
Wat denken jullie van Charmingmood? Of heeft iemand nog een ander idee?