Hoe groot box voor minipaardje?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Annesneisje

Hoe groot box voor minipaardje?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-11 19:06

Hoe groot zijn de boxen van jullie minipaarden?

Wij willen gaan verbouwen en meteen rekening houden met een aantal boxen voor de mini's. Maar ik heb echt geen idee van de afmetingen die ik best voorzie.
Het gaat dus over BMP en NMPRS minipaardjes.

Zetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 19:23

Onze stallen zijn elk 1.5m op 2m en wanneer Ziva weer bij haar moeder mag kunnen we de tussenschot uithalen en hebben ze lekker samen een grote stal.

Annesneisje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-11 19:38

Kunnen ze daar dan comfortabel in gaan liggen? Rollen? Enz.?
Zetta schreef:
Onze stallen zijn elk 1.5m op 2m en wanneer Ziva weer bij haar moeder mag kunnen we de tussenschot uithalen en hebben ze lekker samen een grote stal.

Janneke_95

Re: Hoe groot box voor minipaardje?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 19:42

wij hadden 2 bij 2, ging prima. Nu staan ze samen in een stal van 3 bij 3. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 19:46

Mijn hengstje van 78 cm heeft ook zo'n stalletje, 1 meter 20 bij 2. Hij komt wel elke dag in de wei. In de stal kan hij prima liggen, hij poept altijd netjes achterin. Rollen is niet zo'n goed idee, dat doet hij in de wei wel. Maar rollen in de stal van 3 bij 3 (met uitloop van 6 bij 3) is voor mijn rijpaardmerrie ook niet echt een goed idee, dat doet ze maar in de bak of wei. Liggen gaat prima en ze ligt elke nacht. Voor mijn minimerrietje van 76 cm komt er straks een kalverhut van 1.20 bij 1.75 lang en 1.40 hoog, met een uitloop. Prima om in te liggen en wat te wandelen. De kleintjes gaan overdag in de wei, dus ruimte zat daar. Mijn merrie gaat lente tot en met herfst in de wei. Als de stal de enige verblijfplaats is en ze gaan niet overdag in de wei of paddock, dan vind ik een grotere stal van minimaal 2 bij 2 maar liever nog 3 bij 3 een vereiste.

xElienx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 20:03

Zetta schreef:

dat vind ik echt wel heel erg klein. daar kunnen ze niet eens languit in liggen.

wij hebben ze 3x3m. daar kunnen ze normaal een rondje lopen zonder pootje over te hoeven, en lekker rollen. ik vind 3x3m voor een groot paard klein.
daarnaast houden ze hun stal ook netter, want ze hoeven niet door hun eigen mest te lopen. scheelt ook weer in bodembedekking

Zetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 20:06

Annesneisje schreef:
Kunnen ze daar dan comfortabel in gaan liggen? Rollen? Enz.?
Zetta schreef:

Ziva is nu 80cm en kan dat perfect, je hoort soms wel eens haar hoefjes tegen het hout maar ze is nog niet vast geraakt ofzo. Amber is 93cm en ze probeert het ook maar dat gaat niet. Gewoon gaan liggen om te slapen gaat heel goed, anders hadden we de stallen ook wel groter gemaakt. Ze hebben beide ook een uitloop waarin ze wel kunnen rollen. En we hebben 2 grote weilanden waar ze overdag op staan. Dus dat gaat perfect. :)

Zetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 20:09

xElienx schreef:
Zetta schreef:

dat vind ik echt wel heel erg klein. daar kunnen ze niet eens languit in liggen.

wij hebben ze 3x3m. daar kunnen ze normaal een rondje lopen zonder pootje over te hoeven, en lekker rollen. ik vind 3x3m voor een groot paard klein.
daarnaast houden ze hun stal ook netter, want ze hoeven niet door hun eigen mest te lopen. scheelt ook weer in bodembedekking

Dat kunnen ze wel en anders kunnen ze nog altijd naar hun uitloop gaan. Ze kunnen mooi in elke richting staan met hun hoofdje laag en ze kunnen perfect rondjes lopen. Hun mest ligt ook altijd mooi in een hoekje en ze vertrappelen het niet want ik kan het iedere dag er perfect uithalen.

xElienx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 20:09

maar als de uitloop een vereiste is om in de behoeften te voorzien (rollen, lopen, languit liggen etc), dan kun je je stal toch niet perfect noemen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 20:11

xElienx schreef:
Zetta schreef:

Dat is dus niet zo, ze kunnen prima languit liggen. 3 bij 3 voor een groot paard klein, tsja zo groot of klein zijn de meeste stallen op maneges enzo. De mijne staan nooit opgesloten moet ik er wel bij zeggen, als ze opgesloten staan is 3 bij 3 voor een paard niet groot.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 20:12

xElienx schreef:
maar als de uitloop een vereiste is om in de behoeften te voorzien (rollen, lopen, languit liggen etc), dan kun je je stal toch niet perfect noemen?

Jawel hoor, uitloop en stal horen bij elkaar. Een stal is om in te kunnen schuilen en slapen, als hij bedoeld is om dieren in op te sluiten is hij nooit perfect :-), kan hij niet perfect zijn.

gaapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 20:15

hier ook 2 stuks in een stal van 3 bij 3.
En dat is alleen in de nacht, overdag buiten ......zodra het weer en het land het toelaat 24/7 buiten

met het bevallen hadden ze ieder een box van 3 bij 3 .
Laatst bijgewerkt door gaapje op 05-03-11 20:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 20:16

Ik heb 2 stallen van 2x3 (het is eigenlijk 3x4 met een schot er in) voor mijn pony's van ong 100 cm. Deze worden alleen gebruikt als er merries moeten bevalen.

Mijn pony's zijn zo gewend aan in een groep staan dat ik er een paar heb die over de muur komen als ik ze alleen op stal zet (dus in 3x4). Vandaar de verdeling met een laag schot (ong 50 cm hoog). Kunnen ze samen, maar toch apart van elkaar op stal. Kriebelen kunnen ze over het schot, staan vaak hoofd aan hoofd te suffen over het schot heen maar kunnen elkaar met een bevalling niet lastig vallen.

xElienx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 20:17

Afbeelding

marjannuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 17:51

Mijne staat nu in een stal van 8 bij 4(a)
Maar dat is ook met de reden dat er een kwpn jaarling bij staat
anders staat ze in een stal van 4 bij 4 maar tussenwand is er uit

Zetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 18:12

joenohoe schreef:
xElienx schreef:

Jawel hoor, uitloop en stal horen bij elkaar. Een stal is om in te kunnen schuilen en slapen, als hij bedoeld is om dieren in op te sluiten is hij nooit perfect :-), kan hij niet perfect zijn.

Daar sluit ik mij helemaal bij aan. :Y)

Rhine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 18:29

Mijn 5 stallen zijn 2 op 3 m, mijn pony's zijn 99 en +- 92 cm.

Annesneisje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-11 11:24

OK, bedankt. Nu zijn mijn 2 stallen 3 bij 3.5 groot (boxen voor groot paard waarbij ze dus ook niet over de rand heen kunnen kijken).
Daar kunnen in principe met gemak 2 mini's in (op voorwaarde dat ze bevriend zijn).

De nieuwe stalletjes zouden 2 bij 2,5 worden. Zo kunnen we er een stuk of 6 zetten. Als ik het hier zo lees, dan lijkt mij dat voldoende groot. Het is wel niet de bedoeling natuurlijk van ze daar hele dagen in op te sluiten. Normaal lopen ze zoveel mogelijk (nagenoeg 24 op 24 u winter en zomer) buiten in groep.

melanie_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 16:07

Hoi Annelies,

Dat zijn is idd een mooie maat voor je staletjes :j
Ik heb verschillende stalletjes van verschillende afmetingen, maar dat komt omdat er steeds weer wat bijgebouwd is geworden.
Het stalletje waar Aranka (paardje op de cam) momenteel instaat en in gaat bevallen is 2 bij 2,5. Dan heb je een idee hoe dat eruitziet met paardje erin ;)

lottex

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 21:29

Bij ons is het nu 4m X 2m, dat is een inloopstalletje (pony's staan 24u buiten) (3 dichte muren & andere zijde loopt uit in weide)
We gaan na de zomer ook nog een schuilstal in de weide zetten, deze zal 3m X 2m zijn (met 2 dichte muren en andere 2 komen uit in pad van de weide) :)

Manon262

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 12:58

ik heb 2 x 2 m, vr mini's met een max van 84 - 90 cm, werkt prima, wél enkel 's nachts op stal ;)

VANDERHORST

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 13:06

Vroeger een shet gehad, die stond in een stal van 3 bij 3. :)

Sharani

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 18:07

Mijn stallen zijn 1 stal van 3x3 waar er meestal 2 in staan, en 3 stallen van 2x3. Op dit moment is het tussenschot tussen 2 stallen verplaatst zodat er 1 stal van 2x4 voor merrie en veulen is en 1 van 2x2. Maar ik vind dat in de 2x2 stal alleen mijn kleine mini's (< 80 cm) goed passen. Ze staan er alleen 's nachts in. Mijn paardjes zijn tussen de 75 cm en 87 cm.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 18:47

Mijn stal is 4x4,er staat 1 shetje van 90 cm in.
Ze staat er alleen in de winter 's nachts in.
ze gaat dan van 6:30 tot 18:30 de wei op (ze gaat naar binnen als het donker is,in deze tijd dus rond half 7)
We hebben alles omlaag gehaald (automatisch drinkbakje,voerbak,deurtje komt nog een laag luikje in) en ze past er prima in!
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 14-03-11 18:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Sarah_Elise

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 18:50

2 bij 2,5 klinkt prima :)
Als ze gewoon ook lekker in de wei komen is het helemaal super!