Welke stang en trens voor arabier!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

piepelie

Welke stang en trens voor arabier!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-11 14:09

Ik heb bijna de punten voor het Z met mijn arabiertje van 1.47 bij de paarden. Nu wil ik zo langzamerhand met stang en trens gaan proberen te rijden maar vraag mij af of iemand met een arabier hier ervaring mee heeft. Er zijn zoveel verschillende stang en trens bitten dat ik het even niet meer weet. Mijn arabier heeft natuurlijk niet zo'n grote mond, dus het is al snel een mond te vol met bitten. Met welke bitten rijden jullie?

Barcelano

Re: Welke stang en trens voor arabier!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 00:41

Ik zal een niet al te dikke nemen zoals je al zei dan hebben ze helemaal een mond vol bit.
Je hebt verschillende maten kwa dikte van een bit.
Ook zal ik niet al te lange scharen nemen.
Ik weet dat bijv dat Harry verschillende maten heeft zowel in dikte als met hoe lang de scharen zijn.
Hoe langer de scharen hoe meer hefboom werking

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 00:46

ja niet te zware en dikke stang, mijn nrps merrie heeft hele smalle lagen en een dik bit werkt daar te heftig op in en dr mond wordt te vol,ik ga ervanuit dat je arabier ook van die dunne randjes heeft waar de boel op noet liggen

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 14:54

Waarom zou je met S&T willen rijden? Je mag in het Z gewoon op trens starten namelijk...

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 14:56

griebels schreef:
Waarom zou je met S&T willen rijden? Je mag in het Z gewoon op trens starten namelijk...

Dat is haar vraag niet...

@TS: op wat voor bitje loopt hij nu?

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 15:01

Goed kijken wat goed ligt in de mond. Want elk paard is anders. En ook elke arabier is anders.
Arabieren staan er wel om bekend dat ze niet veel ruimte in de mond hebben.

Daarnaast moet je bekijken waar je pony het fijnste op loopt! Misschien kan je iets van iemand lenen! Om te proberen!

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 15:29

Oakland1990 schreef:
griebels schreef:

Dat is haar vraag niet...

@TS: op wat voor bitje loopt hij nu?

Ik reageerde dus indd omdat een Arabier weinig ruimte in zijn mond heeft voor S&T...

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 15:35

Ik zou me eerst afvragen of je een S&T nodig hebt met deze pony en of pony er wel genoeg ruimte voor heeft.
Een nette Z proef rijden op een trens zegt voor mij meer over de africhting van de combinatie en de kunde van de ruiter dan er standaard een S&T in hangen omdat het mag of "zo hoort". Kijk naar de (on)mogelijkheden van je pony ipv achter de rest aan te hobbelen.

piepelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-11 20:41

Achter de rest aanhobbelen? Mogelijkheden van mijn pony bekijken? Tjonge wat een antwoorden zeg. Jullie kennen mij niet eens en je moest eens weten wat een leuk commentaar ik altijd krijg van de juryleden juist omdat ik mijn pony zo eerlijk rijd. Ik stel een hele normale vraag volgens mij, maar krijg sommige antwoorden die hier niets mee te maken hebben en alleen maar negatief zijn. Ik vraag alleen maar naar ervaringen met stang en trens bitten bij arabieren, meer niet. Bedankt voor de antwoorden waarin wel ervaringen worden aangegeven. Ik weet weer even waarom ik nooit meer vragen stel.

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 23:19

Mischien kan je vragen bij een ruitersport zaak of je eventueel wat mag uitproberen.
Ik deed dat wel bij mijn vorige baan in een ruitersportzaak.
Omdat het heel moeilijk in te schatten is:)

piepelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-11 14:01

Ik heb een aantal hele leuke reacties gehad via de mail waar ik ook echt iets aan heb. Inmiddels heb ik een stang en trens gevonden en deze uitgeprobeerd. Mijn paardje liep erop alsof hij nooit anders gedaan heeft, hij maakt er totaal geen probleem van. Probleem is dus opgelost.

BabiiVeeraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 16:27

Ik ben nu toch wel benieuwd wat voor S&T jij er nu in hebt hangen?
Bij Pirouette heb ik een gemiddelde dikte, korte scharen en een kleine tongboog van 11,5 cm en een onderlegtrensje van 12 cm. Madam heeft een redelijk flinke mond en ook genoeg ruimte voor S&T, ze loopt er dan ook heel fijn mee, hoewel ik haar er maar heel af en toe op rijdt (ben er mee begonnen vanwege wedstrijd in Aachen)

piepelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-11 13:16

Het is een stang en trens van Harry's Horse geworden. De onderlegtrens is 13 cm en de stang is 12,5 cm (hoezo een breedbekarabier he?). De stand is normale dikte, heeft normale scharen en een lichte tongboog. Verder heb ik er een supermooi hoofdstel van Kieffer bij gekocht, ik ben er echt superblij mee.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 13:18

Willen we binnenkort natuurlijk wel foto's van zien!

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 16:27

piepelie schreef:
Het is een stang en trens van Harry's Horse geworden. De onderlegtrens is 13 cm en de stang is 12,5 cm (hoezo een breedbekarabier he?). De stand is normale dikte, heeft normale scharen en een lichte tongboog. Verder heb ik er een supermooi hoofdstel van Kieffer bij gekocht, ik ben er echt superblij mee.

Fijn dat je wat gevonden hebt.
Ik heb ook vaak gezien in de winkel dat bij pony s en kleinere paarden terecht komt bij Harrys Horse.
had daarom altijd een uitgebreid assortiment van de Stang en trensen.

Roxxiejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 16:31

piepelie schreef:

Die onderlegtrens en stang had ik ook voor mijn pinto pony :j
Fijn dat je de goeie combi hebt gevonden! :j Ik was hiermee ook snel geslaagd, terwijl ik met mijn paard meer afwissel om de juiste combi te vinden..

Vanilla02

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 21:05

foto's? :):)

piepelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-11 07:26

Ja sorry maar het lukt mij echt niet om foto's te plaatsen.