Geboortebewaking of niet? Kostprijs?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

sofieenuniek

Geboortebewaking of niet? Kostprijs?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-11 21:12

Dilemma: of ik laat mijn paard in haar vertrouwde omgeving op de pensionstal waar ze nu zit, maar door mijn druk schema loop ik dan het risico niet bij de bevalling te zijn, als er dan wat misgaat... of ik plaats haar onder geboortebewaking bij een dierenartspraktijk hier in de buurt of de ouders van mijn lesgeefster NH hebben een fokkerij en zij willen ook wel "bewaken", maar als daar iets misgaat, moeten zij natuurlijk ook wachten op een DA, dus dat lijkt me niet echt aangewezen... Mij lijkt de praktijk de beste optie, heeft iemand een idee hoeveel dit kost?

ponyparadijs

Re: Geboortebewaking of niet? Kostprijs?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 21:14

Is er op stal niet de mogelijkheid om met de eigenaar tot een schema van controle te komen? De vertrouwde omgeving is voor je merrie natuurlijk het fijnste!

sofieenuniek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-11 21:22

ponyparadijs schreef:
Is er op stal niet de mogelijkheid om met de eigenaar tot een schema van controle te komen? De vertrouwde omgeving is voor je merrie natuurlijk het fijnste!

Die eigenaar is eigenlijk altijd thuis, maar mijn vertrouwen in hem is momenteel beneden alle peil. Ben daarom ook op zoek naar een andere stal, maar met de zwangerschap wil ik mijn merrie niet nog eens belasten met een verhuis. Ikzelf heb eigenlijk ook de kennis niet :o om een drachtige merrie in de gaten te houden en een bevalling in goede banen te leiden en volgens mij heeft mn staleigenaar dat evenmin...

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 21:31

wanneer is je merrie uitgerekend.

Zelf zou ik als je vertrouwen weg is op je huidige stal, haar op de fokkerij van je lesgevester haar ouders hebben. Hun hebben denk ik de ervaring als ze al lang tijd fokken om vroegtijdig te zien of er complicaties zijn of niet. Op de kliniek is toch vaak wel een hele andere omgeving en meestal redelijk druk en dan is het ook maar afwachten of het merken.

sofieenuniek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-11 21:49

momo_lover schreef:
wanneer is je merrie uitgerekend.

Zelf zou ik als je vertrouwen weg is op je huidige stal, haar op de fokkerij van je lesgevester haar ouders hebben. Hun hebben denk ik de ervaring als ze al lang tijd fokken om vroegtijdig te zien of er complicaties zijn of niet. Op de kliniek is toch vaak wel een hele andere omgeving en meestal redelijk druk en dan is het ook maar afwachten of het merken.

11 juli is ze uitgerekend. Ja, die mensen hebben al veel ervaring in bevallingen, maar in een kliniek zijn er meteen artsen bij moest er iets misgaan. Dat doet me twijfelen... een verandering van omgeving zal ze zowiezo moeten ondergaan, omdat ik al zeker ben dat ik het bevallen uit handen geef.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 21:53

Ik zou eerlijk gezegd NIET voor een kliniek kiezen. Waarom niet: omdat er op een kliniek naar mijn mening meer virussen, bacillen zijn.
Dan dus bij de ouders van je instructrice. De kans dat je een DA nodig hebt voor een bevalling is vrij klein!

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 22:02

Ik zou je merrie ook naar de ouders van je instructrice brengen, daar zal je paard meer persoonlijke aandacht krijgen, en zoals eerder gezegd minder virussen.
Daarbij moet de kliniek dan ook nog beschikken over iemand die 24/7 op de kliniek is en dienst heeft.

Een DA kan over het algemeen binnen een half uur op stal zijn, dat moet in principe ook genoeg zijn. En ervaren fokkers kunnen een hoop zelf, en kunnen complicaties ook tijdig herkennen.

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 23:04

als de merrie in juli is uitgerekend kan je nu best nog haar verhuizen.
Ik heb met waken altijd een camera op de stal staan. Ik maak met 10 mensen een afspraak die dan gaan mee waken. Zo zijn er op elk moment van de dag/nacht minstens 2 mensen naar de camera beelden aan het kijken. Als er dan iets niet klopt bellen ze me.
10 mensen lijkt veel, maar daar zit je zo aan. Enthousiaste vriendinnen, ouders, vrienden, ik heb zelfs een keer de hele nachtafdeling van het ziekenhuis waar ik lag zo gek gekregen dat ze terwijl ik lekker sliep de camera in de gaten hielden. Dat jaar heb ik de geboorte ook niet meegekregen omdat ik te ziek was, de eerste keer dat ik toen de kleine echt zag was toen hij al 3 weken oud was.

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 00:29

Ik zou haar dan gaan verhuizen naar de ouders van je lesgeefster.
Kan ze nu nog lekker wennen aan de omgeving, en leren hun je merrie kennen.
Straks als ze moet veulenen dan hebben hun er de toezicht op en weten ze hoe je merrie is qua karakter en op dingen reageert.

Ook qua ervaring lijkt me dat een aangewezen plek. Als je elkaar maar vertrouwd.

CharlotteLSL

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 00:32

Er bestaan ook camera's die je in je paard haar stal kan hangen.
Bij een dierenarst kan je haar niet zomaar zetten want dat is alleen als je paard ziek is tijdens de zwangeschap of er iets met het veulen is.