[KG]vraagje over kleurenvererving

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

ingace

[KG]vraagje over kleurenvererving

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-11 10:27

Hallo,
Ik zou graag willen weten wat de mogelijke kleurverervingen zijn bij een donkervalk hengst en ook zou ik dit graag weten van een zilverappelbonte hengst.
Kunnen jullie mij hier meer over vertellen?

alvast bedankt
Laatst bijgewerkt door petraaken op 01-03-11 11:15, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: tag toegevoegd

Donja

Re: vraagje over kleurenvererving

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 10:32

En wat is de kleur van de merrie?

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 17:05

ingace schreef:
Hallo,
Ik zou graag willen weten wat de mogelijke kleurverervingen zijn bij een donkervalk hengst en ook zou ik dit graag weten van een zilverappelbonte hengst.
Kunnen jullie mij hier meer over vertellen?

alvast bedankt

De kleurverervingen zijn ook afhankelijk van de kleur 'bagage' van de merrie en ook van wat de hengst nog bij zich draagt.

De donkervalk hengst draagt zowiezo 1x zwart allel (E), 1x Agouti allel (A) en 1x creme allel (CCr)... de vraagt is dan of hij vos drager (e) is en wat de andere agouti allel is (A of a). Deze bepalen mede de andere kleuren mogelijkheden.

De zilverappelbonte hengst ... de correct term is zilver-bruin-bont of zilver-zwart-bont daar zilver 'appel' als kleurbeschrijving niet officieel bestaat. Hier dus ook de vraag:
- welke kleur heeft de hengst als basis kleur: bruin of zwart
- welke patroon is het 'bont': tobiano, overo of sabino enz
- waren beide ouders van de hengst zilver dragers? Is hij misschien homozygoot of heterozygoot voor zilver?
- draagt hij vos?

En dan hebt je de kleur 'bagage' van de merrie:
- welke kleur heeft zij?
- is zij vos drager?
- heeft zij een 'patroon'

Voordat je enkelen van deze vragen kan beantwoorden is het echt niet 123 een antwoord te geven op je vraag.

ingace

Re: [KG]vraagje over kleurenvererving

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-11 18:25

zow... dat is inderdaad een nog behoorlijk ingewikkeld.
Ik heb geen merrie, maar zit erover te denken een maatje voor mijn paard te kopen en heb een aantal leuke paardjes voorbij zien komen waarvan er dus 2 de bovengenoemde kleuren hebben.
De donkervalk heeft een valk vader en een zwarte moeder
de zilverappelbonte (sorry weet nu even niet welke van de 2 namen ik nu hoor te gebruiken) heeft een zilverappelbonte vader en een zwart bonte moeder..

(bedankt alvast voor de antwoorden tot nu toe)

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 18:30

Valk hengst kan:
- de gewone kleuren zwart en bruin geven, en misschien ook vos
- de 'enkel-verdund creme' kleuren geven smokey black en valk, en misschien ook palomino

Zilverappelbont hengst kan:
- de gewone kleuren zwart, bruin of vos geven
- de gewone kleuren zwart, bruin of vos geven MET bont
- de 'enkel-verdunde zilver' kleuren geven zilver-bruin, zilver-zwart of een vos die zilver draagt (zilver-vos als beschrijving bestaat niet)
- de 'enkel-verdunde zilver' kleuren MET bont.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 03:05

Bovenstaande klopt niet helemaal, aangezien ook de dubbel verdunde kleuren doorgegeven kunnen worden, als de merrie die kleur ook bezit.

ingace

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-11 10:32

oke kijk aan, ik begin het te snappen!

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 12:11

Neonlight schreef:
Bovenstaande klopt niet helemaal, aangezien ook de dubbel verdunde kleuren doorgegeven kunnen worden, als de merrie die kleur ook bezit.

Er wordt alleen gevraagt wat de hengsten kunnen doorgeven dus boventstaande klopt wel.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 14:34

Dan moet je er ook geen vos bij zetten, want daar heb je ook zeker de merrie voor nodig. ;)

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 14:37

De hengsten kunnen zowiezo vosdrager zijn en daarom heb ik 'misschien' erbij gezet.
Indien ze daadwerkelijk vosdragers zijn dan kunnen heel zeker 'misschien' vos gekleurd veulens geven.
Het gaat niet over wat ze in combinatie met wat kunnen geven maar de vraag was alleen wat de hengsten zouden kunnen geven.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 14:42

Bij de zilverappelbonte hengst staat geen misschien. ;)
Dus kunnen ze ook misschien de dubbel verdunners geven. :) Want net zoals voor een voskleurige heb je daar ook altijd het gen van de merrie voor nodig.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 15:56

Natuurlijk is de uiteindelijke kleur van het veulen afhankelijk van de kleur van de moeder MAAR dat was niet de vraag!

Een valk of zilver gekleurd hengst kan een vos gekleurde veulen geven als hij de vos-gen draagt. En natuurlijk moet de moeder het ook dragen EN moeten beide ouders het doorgeven, maar dat was niet de vraag.

M.i. is de vraag beantwoord. Als de TS de kleuren combinaties wilt weten met bepaalde merries dan had ze dat moeten vragen want dan zijn er eenhonderd en een andere mogelijkheden.