Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
sarabande"]
[quote="Vonnie84 schreef:De natuur heeft het zo geregeld dat veulens in het voorjaar-zomer worden geboren, omdat er dan genoeg te eten is voor de merrie.
AlmostBlack schreef:. By the way (weet niet meer wie het zei, maar ja), zonder hormoontoediening zouden de merries in de winter idd niet meer hengstig zijn, simpelweg omdat ze in de natuur niet rond de winterdagen kunnen baren (dan zou het veulen bijna zeker weten doodgaan).
animals"]
als je nu je pony wil latendekken dan komt het rond februarie uit de moeder ik weet niet of je het veulen ilt verkopen maar als je je veulen wilt verkopen kun je het beste begin april laten dekken want dan verkopen ze ook beter
[/quote]
[quote="Yessy schreef:als je nu je merrie laat dekken komt het veulen het veulen uiterlijk eind september, en vooral bij wedstrijden voor jonge paarden is het een groot verschil of je veulen van begin februari is of van eind september, dat scheelt toch bijna 8 maanden in training!
Excuseme schreef:is het niet zo dat:
1. merries hun beste en heftigste hengstigheden hebben op het moment dat de dagen het langst zijn, zo rond half juni
2. veel fokkers dekken in veulenhengstigheid afraden vanwege de geringe kans op een dracht, vanwege infecties in de baarmoeder
3. Het niet uitmaakt of je een 4 jarige hebt, die in februarie is geboren, of in juni, verschil is te verwaarlozen.
4. Een paard draagt 11 maanden dus het is niet waar dat je ieder jaar later in het seizoen een veulen krijgt.
Citaat:4. Een paard draagt 11 maanden dus het is niet waar dat je ieder jaar later in het seizoen een veulen krijgt
Kendra"]
[quote="Scherps schreef:ik laat mijn merrie begin april dekken, zodat het veulen vroeg geboren wordt en dat het de hele zomer de tijd heeft om te groeien. Zodat hij aan het eind van de zomer sterk genoeg is, om van zijn moeder af te gaan.
sarabande"]
[quote="animals"]als je nu je pony wil latendekken dan komt het rond februarie uit de moeder ik weet niet of je het veulen ilt verkopen maar als je je veulen wilt verkopen kun je het beste begin april laten dekken want dan verkopen ze ook beter
[/quote]
[quote="Yessy schreef:als je nu je merrie laat dekken komt het veulen het veulen uiterlijk eind september, en vooral bij wedstrijden voor jonge paarden is het een groot verschil of je veulen van begin februari is of van eind september, dat scheelt toch bijna 8 maanden in training!
Scherps schreef:met het turbo zaad van mijn hengst, ben ik er niet echt bang voor. Volgens onderzoek heeft mijn hengst zeer actief sperma. Ik heb nu in totaal 10 merrie's gedekt en alle waren na 1 dekking al drachtig. Maar inderdaad het is altijd maar gokken.