[EH] Exterieur van deze merrie + goede keuze springhengst.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Charisma

[EH] Exterieur van deze merrie + goede keuze springhengst.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-11 11:20

Hey iedereen,

Dit is mijn merrie, Hera. Ze is deze maand 4j geworden en meet 1.65m.
De afstamming zet ik er in link bij.

http://www.paardenfokken.nl/pedigree.php?horseid=551049

http://img535.imageshack.us/i/hera1.png/ (betere standfoto heb ik niet)
http://img20.imageshack.us/i/hera2u.png/

We gaan haar dit jaar opnieuw laten dekken, vorig jaar is ze het vruchtje na 100dagen kwijtgespeeld.
Wij hebben gekozen voor deze hengst, Lord chin.

http://www.paardenfokken.nl/pedigree.php?horseid=113537

http://img406.imageshack.us/i/lordchin2 ... small.jpg/

Qua exterieur: ben ik een leek, dus daar wil ik graag meer over weten.
Qua karakter: het is een paard dat in de stal nogal dominant kan zijn, eens uit de stal valt dit heel goed mee. Je kan er vrijwel alles mee, ook op de trailer en in de poetsplaats gaat ze makkelijk.
Qua rijden: ze is niet snel onder de indruk van dingen, schrikt niet snel. Ze is licht in de hulpen en heeft mooie makkelijke ruime gangen. Ook heel evenwichtig voor een jonkie. (dit is denk ik het dressuurbloed) Ze heeft echter wel wat karakter en vraagt wel respect (dit is het heartbreakerbloed denk ik).

De bedoeling is om een springpaard te fokken (die tot Z-springen kan komen).
Qua verbeterpunten van uiterlijk heb ik niet zodadelijk een idee, ken er niet zo heel veel van. Het is in mijn ogen een fijn gebouwd, bloedgemaakt paardje.
Ze is heel voorzichtig in het springen en begint nu steeds beter te openen vanachter op de sprong.

De hengst geeft maat en vermogen door. Het is een iets zwaardere klassieke holsteiner.
Graag willen we het zelf houden, maar is de combinatie eventueel interessant voor de verkoop of keuring?

Graag jullie meningen!
Ps: de ruiter op de foto ben ik niet, daarom is het gezicht ook weggeveegd.

Grjtes
Laatst bijgewerkt door Nicole288 op 10-03-11 16:41, in het totaal 2 keer bewerkt
Reden: Tag toegevoegd

Charisma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-11 11:16

Niemand een mening? :o

sportfokker

Re: [EH] Exterieur van deze merrie + goede keuze springhengst.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 18:20

De afstamming van je paard is merkwaardig, springen x dressuur. Voor een springveulen dat je evt wilt verkopen, is dat geen pluspunt. De merrie lijkt wat week in de rug, dat is wel een aandachtspunt. Ze is wel chique. Die hengst ken ik niet, de afstamming is prima, maar het paard zelf is mij onbekend. Dat is geen vordeel wanneer je een veulen wilt verkopen. Als het puur voor jezelf is, maakt het niet uit.

pullaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 20:12

Een echte dressuurafstamming ook weer niet, want Moriaan is dan weer springen.
Tis een beetje een mengelmoes van dressuur / springen.
Als je een veulen voor je eigen fokt, is dit niet zo erg,
maar voor de verkoop zou ik uit deze merrie geen veulen fokken.

Charisma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-11 09:34

Ze heeft idd dressuurbloed aan de moederskant, idd een minder punt. Maar de hengstenhouder (ook fokker) zei dat de lijn die zij had niet noodzakelijk paarden geeft die niet kunnen springen. En ze springt zelf echt wel meer dan behoorlijk goed! :)
De hengst heeft altijd op 1.60m gelopen onder Anton martin bauer. Hij is vooral in oostenrijk meer bekend, heeft daar ook verschillende afstammelingen lopen in 1.20m-1.30m proeven. De hengst zelf is ook meer compact gebouwd, dus die weke rug zou dan gecounterd worden hoop ik.
Het is de bedoeling om het veulen zelf te houden, sowieso, maar moest het echt tegenvallen, tja dan zal het toch de verkoop in moeten, desnoods als recreatiepaard... maar hopelijk komt het niet zo ver :)

germie

Re: [EH] Exterieur van deze merrie + goede keuze springhengst.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 10:44

Waarom is dressuurbloed opeens fout bij een springpaard? Ferro was ook als springpaard op de wereld gezet. En waar bleek hij extra goed in te zijn? precies, dresuur.

pullaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 11:10

germie schreef:
Waarom is dressuurbloed opeens fout bij een springpaard? Ferro was ook als springpaard op de wereld gezet. En waar bleek hij extra goed in te zijn? precies, dresuur.

Je spreekt jezelf een beetje tegen, lees je zin nog maar eens opnieuw ...
Ferro ís springbloed en kan goed bewegen,
maar dressuurbloed dat goed kan springen is nog wel wat anders hoor!

Ik ken weinig paarden met volledige dressuurafstamming, die goede springtechnieken hebben.
Bij de springpaarden daarentegen zitten vaak best goed bewegende paarden tussen.

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 21:02

germie schreef:

nu spreek je jezelf wel heel erg tegen :+
dressuurbloed is inderdaad heel erg fout bij een springpaard ..zie niet wat dat zou toevoegen want die breken vaak hun nek over een kruis van 1 meter hoog :D en bovendien heb je ze ook niet nodig om wat meer functionele beweging erbij in te brengen

Charisma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-11 10:19

Gelukkig springt mijn merrie dan wel meer dan behoorlijk! :)
De dressuurlijn die erin zit zal dan ook misschien wat onderliggend springtalent hebben :)

Moderatoropmerking:
Vanaf hier is een tweede (dubbel)topic van TS samengevoegd met het EHK topic, om de antwoorden uit het tweede topic niet verloren te laten gaan
Laatst bijgewerkt door Nicole288 op 01-03-11 01:10, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Topics samengevoegd

Charisma

Meningen over papier ongeboren veulentje.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-11 12:57

Charisma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-11 13:55

celano

Re: Meningen over papier ongeboren veulentje.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 15:29

niet te zien omdat het niet opgeslagen is.

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 15:33

Ik vind het wel een beetje vervuiling van HorseTelex wat je nu doet eigenlijk :o Hoewel er verder niks te zien is, zoals Celano al zegt

Je kunt de afstamming toch ook wel hier neer zetten?? Mocht je niet weten hoe je het moet noteren kunnen we je daar vast wel bij helpen..

Charisma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-11 15:58

Dan zet ik het zo maar even neer. :)

De eerste combinatie is:

Hera van 't Kruis (del piero p&b x don renoir) gedekt door Lord Chin (Lord x constant)

De tweede combinatie:

Hera van 't Kruis (del piero p&b x don renoir) gedekt door Centurio (Cassini II x calvados II)

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 16:07

Ik snap simpelweg de combinatie Del Piero x Don Renoir al niet...

Een springhengst op een dressuurgefokte merrie.

Charisma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-11 16:13

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 17:47

Het is inderdaad een beetje een merkwaardig papier.. :+ De persoon die Don Renoir op Moriaan-merrie heeft gezet heeft niet zo'n knappe zet gemaakt, ondanks dat jij er nu (zoals je zelf zegt) er een best leuk paard aan over hebt gehouden.

Mocht je dan voor 1 van de 2 genoemde hengsten willen gaan zou ik op papier neigen naar Centurio. Maar dat is eigenlijk nutteloos, gezien er niks bekend is van de merrie.. Wat wil je verbeteren bij je te fokken veulen? En belangrijker: waarom wil je een veulen fokken?

mvdbijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 17:52

plaats een standofto van de merrie, wat zijn de plus/min punten, wat wil je verbeteren? Wat moeten we hier aan zien. Zonde van horsetelex, dat is niet voor deze dingen bedoeld..

Charisma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-11 18:07

http://img535.imageshack.us/i/hera1.png/ (betere standfoto heb ik niet)
http://img20.imageshack.us/i/hera2u.png/

Qua exterieur: ben ik een leek, dus daar wil ik graag meer over weten.
Qua karakter: het is een paard dat in de stal nogal dominant kan zijn, eens uit de stal valt dit heel goed mee. Je kan er vrijwel alles mee, ook op de trailer en in de poetsplaats gaat ze makkelijk.
Qua rijden: ze is niet snel onder de indruk van dingen, schrikt niet snel. Ze is licht in de hulpen en heeft mooie makkelijke ruime gangen. Ook heel evenwichtig voor een jonkie. (dit is denk ik het dressuurbloed) Ze heeft echter wel wat karakter en vraagt wel respect (dit is het heartbreakerbloed denk ik).

De bedoeling is om een springpaard te fokken (die tot Z-springen kan komen). Ik wil graag verder in de sport en met mijn huidige paard kan dit niet. De merrie zelf is niet van mij, ze is ondertussen verkocht, maar ik mag er dit jaar nog een veulentje mee fokken.
Qua verbeterpunten van uiterlijk heb ik niet zodadelijk een idee, ken er niet zo heel veel van. Het is in mijn ogen een fijn gebouwd, bloedgemaakt paardje.
Ze is heel voorzichtig in het springen en begint nu steeds beter te openen vanachter op de sprong.
Ik wil vooral wat meer maat fokken en het karakter wat nuchter houden, de merrie voert heartbreakerbloed, dus wil er geen "heet konijn" opzetten.

Heb het al geprobeert van horsetelex te gooien, ik zal het nooit meer doen :o

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 18:20

Maar.. Je hebt zelf een paard waarvan je weet dat het nooit verder in de sport zal raken. Dekken met een hengst die springgenen meegeeft geeft je deze garantie ook niet.

Fokken is een serieuze aangelegenheid die je niet moet opstarten voor je eigen gewin. Verdiep je eerst eens in wat voor jou een goed sportpaard is en welke eisen je stelt aan een paard. Ga niet klakkeloos een veulen fokken. Het kost je altijd veel geld (dat vergeten mensen snel) en een ander gegeven is, is dat 1 op de 3 paarden de 3 jaar niet eens haalt. Wat nog geen garanties geeft dat het paard wat je uiteindelijk fokt, ook daadwerkelijk het paard wordt wat je had verwacht mocht het al de 3 jaar halen.

Je kunt dan beter de 4 jaar die je zou moeten wachten tot je die 3-jarige op stal hebt staan je geld opsparen en investeren in een paard wat in je plaatje past.. Dit is misschien niet wat je wilt horen, maar wel wat ik je graag wil meegeven.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 18:26

Amaryllis schreef:
Maar.. Je hebt zelf een paard waarvan je weet dat het nooit verder in de sport zal raken. Dekken met een hengst die springgenen meegeeft geeft je deze garantie ook niet.

Dat staat er niet. Er staat dat de merrie nu verkocht is en dat TS er dit jaar nog de kans voor krijgt een veulen te fokken. Kortom, zij rijd deze merrie straks niet meer. Tenminste, dat is wat ik er van begrijp.

roelie74

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 18:34

is het dan niet handiger om een nieuw paard te kopen. waar wel potentie in zit. zodat je meer zekerheid hebt. plus dat je niet hoeft te wachten tot het dier 4 jaar is.
als je ambities hebt om hogerop te komen heb je met een paard van een jaar of 4 meer zekerheid dan met een paard wat nog geboren moet worden waarvan je weet dat de moeder niet verder komt.
of je moet perse van deze merrie een nakomeling willen hebben. maar dan loop je het risico dat je een paard krijgt waar dat Z springen niet in zit.
(het is maar een idee en niet verkeerd bedoeld hoor)

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 18:36

roelie74 schreef:
waarvan je weet dat de moeder niet verder komt.

Dat staat toch nergens?

roelie74

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 18:47

o, overheen gelezen. las dat haar paard niet verder kwam. maar dat is natuurlijk niet die merrie

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 20:29

GamblersCup schreef:
Amaryllis schreef:

Dat staat er niet. Er staat dat de merrie nu verkocht is en dat TS er dit jaar nog de kans voor krijgt een veulen te fokken. Kortom, zij rijd deze merrie straks niet meer. Tenminste, dat is wat ik er van begrijp.

Maar het gaat er toch om dat de capaciteiten van de merrie waarbij een veulen gefokt gaat worden niet passen bij haar doelen, bij haar droom om Z te rijden met een paard? Of het paard wel of niet van haar is heeft geen rol van betekenis in mijn verhaal. Mijn punt is gewoon dat je niet moet gaan fokken met een paard wat niet aan je wensen voldoet. Je moet niet verwachten dat door te dekken met een aardige hengst je ineens een topper fokt, dat is gewoon niet reeël. Daar gaan jaren van fokken en kennis overheen voordat je bij een mooie combinatie van bloedlijnen komt. Zoals het er nu uitziet bij deze merrie is het (vanaf papier gezien) niet reeël om te denken dat je gelijk een paard fokt wat met winst een 1.30 parcours rond komt.

Edit: zie nu dat je ook dit topic hebt geopend: [EHK] [EH] Exterieur van deze merrie + goede keuze springhengst. . Dat bedoel ik ook te zeggen wat zij daar zeggen: voor de verkoop is dit ongeboren veulen niet interessant. En wat dan als het bij jou tegenvalt? Heb je tijd, geld, en moeite in een onsuccesvol project gestoken. Daarom ook in mijn eerdere post: ga liever sparen.

Snap dat dit allemaal heel onaardig overkomt, maar het is in mijn ogen gewoon de realiteit.