Hengsten gezocht voor mijn merries

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

marjo4evah

Hengsten gezocht voor mijn merries

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-11 10:28

Hallo allemaal,

Sinds kort hebben wij onze haflingers aan huis en nu dus alle ruimte en mogelijkheid om een veulentje te fokken bij onze merries. Ik ben alleen niet zo heel erg thuis in de hengsten. Graag zou ik jullie advies/ tips op gebied van hengsten willen.

Het gaat om de volgende merries:

Marjolijn van den Nullenshoeve
Vader: Martijn uit de Polder Hf.K. 144
Moeder: Anieta van Marschall Hf.K 2784
Moeders vader: Marschall van Schafferden Hf. 5783

Ik zoek bij deze merrie een hengst die maat, ruime gangen en iets meer luxe doorgeeft.

Marjolijn
http://94.100.120.168/1156600001-115665 ... gaj_1.jpeg

Stefanie van 't Ootmaan
Vader: Starwin Hf.K. 136
Moeder Annet van 't Ootmaan Hf. 12893
Moeders vader: Alex van de Heibloem Hf. K 86

Voor deze merrie zoek ik een hengst die vooral haar drukke karakter een beetje tempert, en ook maat doorgeeft.

Stefanie:
http://94.100.120.186/1205050001-120510 ... _KJy6.jpeg

Sjelle

Re: Hengsten gezocht voor mijn merries

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 11:30

pff je kan heeeel veel kanten op met je beide merries.
Beide hebben een wat oudere nl'se lijn als stamboom.

Maat luxe en mooie aansluiting lang voorbeen ---> Whetu hij geeft echt super mooie gelijnde veulens met veel maat en houding!

Verder heb ik afgelopen week kennis gemaakt met de hengst Nymo en dat is ook een super leuke hengst. Onwijs lief. Mooi rank en een super lief koppie. Rustig en eerlijk in omgang een echte knuffel.

Ik weet niet of je lid bent van het kvth? In het blad van afgelopen week kun je veel terug lezen over de hengstenkeuring en de hengsten!

Succes met je keuze!

marjo4evah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-11 11:52

heey,
Bedankt, ik ga eens wat meer info over deze hengsten opzoeken!

irisvtzant91

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 14:29

ik zeg Wallentstein !,

Prachtig behang. Ontzettend lief maar temperament vol karakter.

Geweldige nakomelingen. :j

Nessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 19:48

Heb zelf een Wallenstein (Wolder) :) , Wallenstein geeft vaker leuke nakomelingen . 2 van mijn favoriete hengsten in Nederland zijn: Winser-G, een hengst met een goed karakter en mooie moderne bouw. Standing Ovation vind ik ook erg aansprekend, modern type, mooie gang.

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 19:51

Nessie schreef:
Heb zelf een Wallenstein (Wolder) :) , Wallenstein geeft vaker leuke nakomelingen . 2 van mijn favoriete hengsten in Nederland zijn: Winser-G, een hengst met een goed karakter en mooie moderne bouw. Standing Ovation vind ik ook erg aansprekend, modern type, mooie gang.

Heb je de kvth van deze maand gelezen?
Hij was zowat in alle gangen onzuiver en kort.....

Nymo is zeker een leuke hengst maar zal zich eerst nog moeten bewijzen.
Het baasje van Nymo heeft ook net een Abel veulen gekregen(uit een merrie die van ons komt), Abel fokt groot.
Ik heb hier een jaarling die zeker de 1,55 gaat halen op 4 jarige leeftijd.

Persoonlijk blijf ik Allacher en Midas Hanja fijne hengsten vinden

Nessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 19:55

Nee dat blad krijg ik wel maar lees ik nooit. Ik vond hem eerder wel fijn bewegen ;) , het kan ook een momentopname zijn (Zeg niet dat het zo is want ik was er niet bij dus dan kan ik het ook niet beoordelen, maar tijdens de gebruikstest in Ermelo heb ik ooit ook 1 hengst zeer onregelmatig zien lopen, wat ook echt niet kon. Maar dat zal ook wel een momentopname zijn geweest, want met zulke onzuivere gangen zou hij niet meer zijn goedgekeurd)

edit; In het boekje staat niets over onregelmatig? Ik lees in ieder geval; ''Hij heeft een mooi lang voorbeen en beweegt met voldoende ruimte en kracht''

Sjelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 19:59

@ wildgirl.
Daarom is ook leuk dat er hengsten gekozen worden die zich nog moeten bewijzen.
Zelf ben ik van mening dat midas hanja niet echt moderniseerd qua type...en hij voert vreemd bloed.
En van allacher lopen er echt al heeeeeel veel rond waaronder 1 bij mij ;) niks ten nadele van de hengst want die heeft zich dubbel en dwars bewezen zelfde in mijn ogen voor Abel.

marjo4evah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-11 09:38

Bedankt allemaal!
Wallenstein ben in zelf ook erg van gecharmeerd. heb een aantal nakomelingen van hem gezien en dat waren stuk voor stuk leuke en lieve dieren!
zou denk ik best een leuke hengst zijn voor Marjolijn, omdat zei een vrij rustig karakter heeft.

@ Nessie: Heb even in je profiel gekeken, wat een prachtig dier zeg Wolder!! Hoe is zijn karakter?

Sjelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 10:15

Ja Wallensteintjes zijn geweldig heb er zelf ook 1 :) Ze is werklustig, eerlijk knuffelbaar maar ook pittig en snel gestresst!

PaukJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 11:48

Ik heb zelf ook een Wallenstein, een heerlijk dier, zo rustig en relax.

Toch als ik naar jou merries kijk zou ik er geen wallenstein opgooien maar een hengst met wat meer lengte.

Als ik naar jou merries kijk roept er bij mij gelijk Allacher of Stakkato op.

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 11:51

Ik heb er een van Allacher. Mv is Martijn uit de Polder.

Echt een superpony, ze heeft alleen wel zwarte vlekken.

Nessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 20:37

Bedankt :) Wolder is echt mijn maatje, maar hij is wel eenkennig. Hij loopt niet zomaar zo met iedereen mee en is ook niet echt de favoriet van elke stalhulp :+ . Hij is vrij druk van karakter, laat merken dat hij aanwezig is en ook onder zadel kan hij soms ook wat stuiterig en druk zijn. Maar daarnaast is hij wel koel en lief in het hoofd, hij vindt alles leuk om te doen, soms vindt hij dingen eerst wat spannend, maar hij vertrouwt je wel goed. Over het algemeen doet hij dus goed zijn best :j , maar heeft soms wel wat praatjes. Het is een pony die je voor je moet winnen, maar dan heb je wel een super maatje wat voor je door het vuur gaat :j !

amazone77

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 21:11

Aron van de haflingerborg. :j
luxe,maat,geweldig gangwerk,erg fijn karakter,super bloedvoering. en dit alles fokt hij geweldig door.
is voor het leven gekeurd heeft de 30 dagen test in duitsland (leistungsprufung) met vlag en wimpel doorstaan.

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 19:08

Inderdaad, vind Aron erg luxe en ook veel luxe doorgeven als ik zijn kinderen zie!
verder kun je eens bij de kymmelshof kijken daar heb je ook de 'luxere' hengsten staan!
zoals Wirbelstein en Standing ovation!

Wat wil je ermee gaan doen?

marjo4evah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-11 10:13

Uiteindelijk wil ik er dressuur mee gaan rijden. En ook lekkere lange buitenritten!

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 12:10

Wat dacht je van Angelo-W of Abel voor de eerste, en voor de 2e Neidhart, Wallenstein of Wirbel?

marjo4evah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-11 09:42

Bedankt allemaal voor de reacties:)

20 maart ga ik naar Allacher en Whisper van de Landsard kijken en 2 april naar Standing ovation. En dan hoop ik een keuze te maken:)