Merrie pas in juni uitgerekend, gaat nu telkens liggen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anneke

Merrie pas in juni uitgerekend, gaat nu telkens liggen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-11 23:23

Ik heb 2 merrie's drachtig, waarvan een pas 18 juni is uitgerekend.
Alleen ging ik net de laatste ronde voeren, en daar is ze dol op, en tijdens het voeren ging ze liggen opstaan enz. Ik schrok me rot, dat doet ze echt nooit??
Meteen getemperatuurd, maar geen verhoging. Wel is ze enorm nijdig als ik aan haar buik wil voelen.
Wie oh wie weet wat dit kan betekenen??
Ik ga zo weer kijken en zet mijn wekker vannacht, ben er niet gerust op.

yrsa_karlijn

Re: Merrie pas in juni uitgerekend, gaat nu telkens liggen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 23:25

Zou de DA bellen en wie weet heeft ze koliek. Dus zou haar goed in de gaten houden.

Taniya

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 23:28

Uiteraard eerst de veearts bellen, soms doen ze het als het veulen gaat draaien en laten dan deze verschijnselen zien die wat koliekerig lijken maar voor de zekerheid zou ik de veearts bellen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 23:30

Wat doe je hier op bokt? DA bellen!

Sita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 23:35

Mijn vorige merrie was ook half Juni uitgerekend en had rond deze tijd toen ook lichte koliekverschijnselen. Dus gewoon de DA bellen, beter een keer teveel laten komen dan een keer te weinig..

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 23:37

Het kan inderdaad zijn dat het veulen aan het draaien is en dat de merrie daardoor wat koliekerig lijkt.
Maar wat de rest ook al zegt: Je kan beter voor de zekerheid de DA bellen.

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 23:42

Het veulen kan aan het draaien zijn maar het kan ook koliek zijn
Dierenarts bellen lijkt mij het meest logisch

Letsdunit

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 23:43

Heb ook een merrie gehad die dit standaard een aantal maanden voor de bevalling had. Die had het zo erg dat ik de dierenarts moest bellen die haar dan een pijnstiller gaf en dan stond ze op en ging weer rustig staan eten.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 23:44

Veulen kan draaien. Veulen kan ook net verkeerd liggen. Wat bij mijn paard (op advies van de DA) erg hielp was haar met de bips op de trailer zetten. Dus de kont op het schuine stuk. Zo zakte het veulen weer iets naar voren.

Rijlaarsdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 23:45

hoi Anneke, hoop dat je ondertussen duidelijkheid hebt.
het is sowieso vreemd dat ze tijdens het krijgen van voer gaan liggen.
succes

Anneke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-11 23:47

Bedankt voor de reacties.
Had idd de dierenarts gebeld, maar die zegt het even af te wachten. Het kan zijn dat het veulen draait oid. Het is haar 1e veulen, dus het is natuurlijk wat vreemd voor haar.
Ze eet nu wel weer, en zit aan haar hooi te knabbelen.
Ze staat aan huis gelukkig, dus ga telkens kijken. Ben er zelf nogal onrustig van eerlijk gezegd.

Anneke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-11 23:49

Anya schreef:
Veulen kan draaien. Veulen kan ook net verkeerd liggen. Wat bij mijn paard (op advies van de DA) erg hielp was haar met de bips op de trailer zetten. Dus de kont op het schuine stuk. Zo zakte het veulen weer iets naar voren.

Bedankt voor de tip, die zal ik onthouden.

@ Kvika: Dank je wel!

Anneke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-11 10:06

Even een update, vannacht een paar keer uitgeweest :O , en ze heeft het verder niet meer gedaan.
Heel gek, alleen dat ik haar brok voerde ging ze schrapen/ liggen enz.
Zal dan toch het veulen geweest zijn die niet lekker lag?

Ze staat weer lekker met de andere merrie in hun paddock, en eet rustig hooi. Hun paddock ligt naast mijn huis, dus ik kan ze de hele dagin de gaten houden.
Hopelijk blijft het hierbij :=

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 10:08

Het zou best kunnen zijn dat het veulen draait, of gewoon even niet lekker ligt qua houding voor de merrie. De laatste periode gaan we ook regelmatig een soort proefdraaien, soms lijkt dat heel overtuigend op een beginnende bevalling!

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 10:20

Yessy schreef:
Het zou best kunnen zijn dat het veulen draait, of gewoon even niet lekker ligt qua houding voor de merrie. De laatste periode gaan we ook regelmatig een soort proefdraaien, soms lijkt dat heel overtuigend op een beginnende bevalling!

idd.
bij onze zelf gefokte veulens was dit vaak ook zichbaar(plus aan welke kant ze liggen etc;))
maar blijf maar lekker in de gaten houden en vooral advies vragen bij da etc als je het even niet zeker weet.

indriss

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 10:59

Mijn merrie is pas 8 juli uitgerekend en een kleine maand geleden begon ze ook heel vreemd te doen..
Dacht dat ze toen ging verwerpen.. Schrapen, minder eten, flanken opgetrokken, veel liggen. Heb de dierenarts er twee keer bij gehaald. De eerste keer heeft hij haar opgevoeld en toen lag het veulen heel diep. hij heeft haar toen ook voor koliek behandeld.

Toen de klachten na een week niet over waren, is hij voor de tweede keer gekomen.. Weer opgevoeld.. Het veulen lag toen precies dwars tussen de twee flanken en wanneer de DA voelde aan de rand van haar flank was ze supergevoelig. Ook was het veulen heel druk. Ik heb voor de zekerheid bloed laten afnemen en op alles laten testen.. Hier kwam helemaal niets uit.

Waarschijnlijk was het veulen aan het beginnen met draaien toen de klachten begonnen en lag het een tijdje vervelend voor haar.

Nu is ze volledig hersteld, alleen laatst was ik haar aan het poetsen en ineens trok ze weer haar flanken op en keek ze heel boos naar achteren. Het was precies dezelfde reactie die ze vorige zomer gaf wanneer haar veulen te ruw aan het drinken was bij haar.

Ik zou me dus vooralsnog niet teveel zorgen maken. De DA heeft mij ook gezegd dat je er helemaal niets aan kunt toen, mocht de merrie gaan verwerpen.

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 11:10

Wat de anderen ook al zeggen; het veulen zal wel vervelend gelegen hebben, of druk geweest zijn.
Proefdraaien lijkt het me niet, dat doen ze pas in de laatste weken.

Anneke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-11 12:12

@ Indriss: klinkt heel erg hetzelfde. Ik kon het veulen ook zien/ en voelen. Je voelde bij haar flanken een hard gedeeltde, alsof het veulen ertegenaan lag, heel apart.
Ze reageerd heel boos idd op haar buik. Het is ook sowiso een miep merrie hoor ;)

Zat vannacht informatie te verzamelen over verwerpen etc, en las dat schimmels een hoger percentage hebben met verwerpen, dat is apart?

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 20:59

nog nooit van gehoord,ik heb zelf schimmels en ook jarenlong op een fokstal geholpen waar ze zo,n beetje alleen maar schimmels hadden en ook daar nooit 1 verworpen