Hengstkeuze Welsh A

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

MadelonSunny

Hengstkeuze Welsh A

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-11 15:27

Hallo allemaal,
ik heb een aantal vragen.
- Mijn Welsh A is geboren op 07-05-2009. Ik wil der misschien dit jaar laten dekken. Is het nadelig om dat al op 2 jarige leeftijd te doen? Wel wil ik er voor zorgen dat ze uitgerekend is na der 3e verjaardag.
Naam: Amity's Olivi (schimmel)
Vader: Maestir Oddessey (schimmel)
Moeder: Amity's Paisley (v. Synod Prophet) (schimmel bruin geboren)
- 1e premie
- Super karakter
- Toont nu al springtalent
- Erg goede beweging

http://i53.tinypic.com/2nlfz9k.jpg

Afbeelding

- Ik heb op internet heel wat afgezocht naar de juiste dekhengst. Zomerdijks Willie Wortel spreekt me heel erg aan. Een prachtige hengst, veel dressuurtalent en mooie beweging. Ook denk ik dat zijn karakter heel fijn is. Ik heb even zitten uitrekenen en als ik mijn merrie door hem laat dekken is de kans groot dat het een valk wordt, voor mij nog een pluspunt.
Maar nu wil ik graag van de echte Welsh-kenners weten of het een juiste keuze is om mijn merrie door hem te laten dekken. En welke hengst zou nog meer geschikt zijn?
Ik heb een aantal 'eisen'
- Goedgekeurde dekhengst
- Het liefst geen schimmel
- Dressuur en eventueel springtalent.
- Een goed karakter
- Hele goede beweging
- Sprekend hoofd
En dus ook dat hij dit alles doorgeeft.

Ik hoop dat er mensen willen meedenken :)
Laatst bijgewerkt door MadelonSunny op 26-02-11 15:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Dyonne
Moderator Over Paarden

Re: Hengstkeuze Welsh A

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 15:41

Waarom al op 2-jarige leeftijd? Dit zou absoluut niet mijn keus zijn, een pony eerst fatsoenlijk uit laten groeien.

Je wilt geen schimmelveulen, ik denk dat je dan een verkeerde merrie hebt gekocht. Zelfs met een effen hengst heb je 50% kans op een schimmelveulen.
Dressuur en springtalent, sja, dit hangt denkt ook samen met beweging. Of heb je meer eisen qua dressuur/springtalent?
Zoals ik het lees gaat het niet zozeer om rasfokkerij, maar gebruiksgericht?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 15:45

Ik vind twee jaar ook te vroeg, drie jaar ook.
En als je geen schimmel wilt, doe je er beter aan om een veulen te kopen. Geen risico dat je merrie niet drachtig wordt, geen risico van een miskraam, geen risico voor de merrie bij de bevalling. Je kunt geslacht uitkiezen, en de kleur....

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 15:47

Ik zou zeggen: koop een veulen.
Merrie is te jong, je wilt geen schimmelveulen maar je merrie is een schimmel dus grote kans dat je d'r wel een krijgt...

MadelonSunny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-11 15:54

Okee, nu voel ik me wel heel erg aangevallen.
Ik weet dat schimmel dominant is. En ik open niet voor niks een topic over der leeftijd. Zelf twijfel ik er namelijk heel erg aan. In mijn omgeving hebben er veel 3 jarige een veulen gekregen en dat ging allemaal goed. Daarom vroeg ik me af hoe er tegenwoordig over gedacht wordt.
Ik wil sowieso een veulen van haar omdat ik der de kans wil geven derzelf te bewijzen in de Welsh wereld, om het maar even zo te noemen.
Als het veulen een schimmel wordt zit ik er ook niet mee, ik zou gewoon graag iets anders willen omdat er al zoveel schimmels zijn. En een veulen kopen is voor mij geen optie. Het gaat mij om mijn merrie, niet om een andere.
Voor mij gaat het juist wel meer om rasfokkerij maar dat heb ik blijkbaar niet duidelijk laten merken.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 15:55

Volgens mij valt niemand je aan?

Ik vind zelf 2 jaar te jong en 3 jaar ook nog. Ik zou wachten tot ze is uitgegroeid. :)
Schimmel heb je wel grote kans op aangezien je merrie schimmel is, maar natuurlijk hoeft het niet. Maar even wachten zou ik sowieso doen...

MadelonSunny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-11 15:57

Ik had iets 'leukere' reacties verwacht, maargoed.
Bedankt voor je reactie.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 15:59

Nouja, volgens mij worden je vragen gewoon beantwoord maar misschien had je liever iets anders willen horen... ik denk dat iedereen het goed bedoelt.

MadelonSunny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-11 16:00

"Zoals ik het lees gaat het niet zozeer om rasfokkerij, maar gebruiksgericht?"
Dit kwam een beetje slecht op mij over, maar dan ligt dat waarschijnlijk aan mij ;)
Laten we ontopic blijven :)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 16:02

Omdat velen in je omgeving een 2 jarige merrie laten dekken om haar op haar derde een veulen te laten krijgen, ga jij dat ook doen?

Een meisje gaat ook met 12 jaar menstrueren, dat betekent niet dat het lichaam klaar is voor een zwangerschap en een bevalling.

En als je nog een jaar of twee gaat wachten, komen er weer nieuwe hengsten die de moeite zijn om als vaderdier te dienen. En de hengsten die nu nog dekken, zouden in die tijd kunnen overlijden of uit de dekdienst gehaald kunnen zijn.
Dus gebruik de tijd om je eens goed te orienteren. En als je zegt dat je wilt dat je merrie zich gaat bewijzen in de Welsh fokkerij, zou je er eerst een goede basis in kunnen (laten)brengen. Onder het zadel of voor de kar. En als het dier wat heeft gepresteerd, nog eens aan een veulen kunnen denken.

MadelonSunny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-11 16:06

Cassidy schreef:
Omdat velen in je omgeving een 2 jarige merrie laten dekken om haar op haar derde een veulen te laten krijgen, ga jij dat ook doen?

Een meisje gaat ook met 12 jaar menstrueren, dat betekent niet dat het lichaam klaar is voor een zwangerschap en een bevalling.

En als je nog een jaar of twee gaat wachten, komen er weer nieuwe hengsten die de moeite zijn om als vaderdier te dienen. En de hengsten die nu nog dekken, zouden in die tijd kunnen overlijden of uit de dekdienst gehaald kunnen zijn.
Dus gebruik de tijd om je eens goed te orienteren. En als je zegt dat je wilt dat je merrie zich gaat bewijzen in de Welsh fokkerij, zou je er eerst een goede basis in kunnen (laten)brengen. Onder het zadel of voor de kar. En als het dier wat heeft gepresteerd, nog eens aan een veulen kunnen denken.

Nee dat heb ik net gezegd. "Ik vroeg me af of er tegenwoordig anders over gedacht wordt." Ik doe juist altijd alles anders dan anderen -.-
Onder het zadel gaat ze volgend jaar sowieso, heb inmiddels 2 meisjes gevonden die niet te groot zijn en goed kunnen rijden. Ook gaat ze zodra ze goed loopt op wedstrijd.
Ik denk dat het niet helemaal duidelijk is dat ik hier heel goed over na heb gedacht. Het enige waar ik over twijfelde is de leeftijd waarop ik der laat dekken. Vandaar uiteindelijk toch een topic.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 16:09

Ik denk niet dat er tegenwoordig anders gedacht wordt over de minimale leeftijd van een paard of pony waarom je dekken kunt, want de discussie of wel of niet een veulen op 2 jaar bestaat al langer. En je zult nog steeds mensen vinden die vinden dat een 2 jarige dat aankan, of die alleen denken aan het veulen en het geld dat deze op kan brengen. Helaas zijn veulens tegenwoordig ook niet zo snel verkocht dus dat valt tegen.

MadelonSunny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-11 16:13

Okee. Maar mij gaat het om mijn merrie zoals al eerder vermeld.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 16:17

Zorg eerst dat er een aantal keuringen mee zijn gelopen, vervolgens wat wedstrijden. En afhankelijk van de resultaten, kun je overwegen of je laat dekken of niet.

Als je het veulen zelf wilt houden, hoeft dat allemaal niet. Maar dan ben je bezig met het fokken van een gebruikspony...en dan heeft je merrie een veulen gehad maar zich nog niet bewezen voor het Welsh ras. En uit je bericht maak ik op dat dat is wat je wilde.

MadelonSunny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-11 16:20

Dit jaar gaat ze voor de 3e keer naar de keuring. Als veulen en jaarling heeft ze een 1e Premie behaald.
Mijn merrie zal niet der hele leven bij mij blijven aangezien ik over een jaar of 4 het huis uit ga en ook nog een Haflinger heb die ik moet onderhouden. Nu kost het me niks maar dat zal dan wel anders worden. Als mijn merrie een veulen heeft gehad en die het goed doet denk ik dat ze iets waard wordt voor de Welsh fokkerij en dan hoop ik der dus ook aan een Welsh fokker te kunnen verkopen. Maargoed, dat is een beetje ver over de toekomst nadenken.

Hawaii

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 16:23

Je hebt een hele mooie pony. Geniet daar maar lekker van.
En bij de Welsh is schimmel zeer gewenst, dus wat dat betreft zit je goed.

Wat ik heb begrepen, is dat fokkers op 2 jarige leeftijd hun merrie laten dekken als de merrie te groot dreigt te worden.
Dus buiten de maximale stokmaat gaat vallen. De dracht remt namelijk de groei.
Maar volgens mij is het binnen de Welsh wereld wel gewenst om vanaf 3 jaar te laten dekken en niet eerder.
En het wordt zeker niet gepromoot om je merrie al op 2 jaar te laten dekken.

En over de kleur van de hengst heb ik weinig verstand. Ik weet wel dat schimmel dominant is, maar misschien kan je eens gaan informeren bij de hengstenhouders welke kleur de diverse veulens hebben van bewezen hengsten. En welke kleur de veulens hebben die dan uit schimmel moeders komen en of je daar een verband in kan zien?

Succes.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 16:25

Een vroege dracht belemmert de groei niet, die vertraagd hem alleen maar. Een paard wordt zo groot als genetisch mogelijk, of hij moet in jonge jaren heel ziek zijn geweest.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 16:26

SunnyJazz schreef:
Dit jaar gaat ze voor de 3e keer naar de keuring. Als veulen en jaarling heeft ze een 1e Premie behaald.
Mijn merrie zal niet der hele leven bij mij blijven aangezien ik over een jaar of 4 het huis uit ga en ook nog een Haflinger heb die ik moet onderhouden. Nu kost het me niks maar dat zal dan wel anders worden. Als mijn merrie een veulen heeft gehad en die het goed doet denk ik dat ze iets waard wordt voor de Welsh fokkerij en dan hoop ik der dus ook aan een Welsh fokker te kunnen verkopen. Maargoed, dat is een beetje ver over de toekomst nadenken.

Idd. In vier jaar tijd kan er een heleboel gebeuren...

MadelonSunny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-11 16:27

Ik geniet zeker van der, ze heeft een heerlijk karakter! Ja vooral het spierwitte.
Ik ben wel bang dat ze te groot gaat worden. Ze is nu al ruim 1.15m maar daar ga ik der niet voor laten dekken.
Ik heb zitten kijken naar wat eruit zou kunnen komen als ik der door Zomerdijks Willie Wortel laat dekken, hij is Perlino en dan is er een nog redelijk grote kans op een valk. Maar door wie ik der laat dekken ga ik in de toekomst meer naar kijken aangezien de meeste mensen ook vinden dat 2 jaar te jong is.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 16:29

Er kan behalve valk ook palomino uitkomen.
Is je merrie vos of bruin geboren?

MadelonSunny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-11 16:30

Ja alleen die kans is kleiner.
Dat weet ik niet, dat zou ik aan der fokker (yorick) moeten vragen. In der stamboek papieren staat er niks over. Der moeder is in ieder geval bruin geboren.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 16:33

Waarom is de kans kleiner op palomino?

Als de merrie vos is, en de hengst creme doorgeeft maar het zwart niet, dan heb je een palomino.
Als de merrie bruin is, maar heterozygoot is voor zwart, het vosgen doorgeeft, en de hengst zwart niet doorgeeft, heb je nog steeds een palomino.
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 26-02-11 16:36, in het totaal 1 keer bewerkt

MadelonSunny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-11 16:36

Uitgerekend met zo'n programma :P

Hawaii

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 16:37

Cassidy schreef:
Een vroege dracht belemmert de groei niet, die vertraagd hem alleen maar. Een paard wordt zo groot als genetisch mogelijk, of hij moet in jonge jaren heel ziek zijn geweest.

Oh, je zal vast gelijk hebben. Heb het anders begrepen.
Maar op 3 jarige leeftijd (of vanaf) worden de pony's aangekeurd en gemeten op de keuring.
En als er dan een vertraging in de groei heeft plaatsgevonden, dan is de kans dus groot dat ze binnen de maximale maat vallen.
Ik kan het fout hebben, maar volgens mij worden ze maar één keer gemeten en daarna niet meer. Maar deze opmerking dan met een groot vraagteken?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 16:37

Om het uit te rekenen via een programma, moet je wel de kleur van de moeder (voor schimmelen) hebben...