Hoe lang drachtig volgens jou?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

arabs

Hoe lang drachtig volgens jou?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-11 10:45

Ik had dacht ik ergens gelezen dat vanaf een bepaalde maand tijdens de dracht het veulen begint te oefenen om zich te draaien (ter voorbereiding van de geboorte). Nu vroeg ik me af of iemand weet vanaf welke maand dit is? (ik vind het nergens terug...)
Ik heb een drachtige merrie, waarvan ik een vermoeden heb wanneer ze zal bevallen (heb ze drachtig gekocht en wist dit niet...), maar nu begint ze toch wel erg dik te worden en de dierenarts vind dat ze toch al verder lijkt dan 9 maanden... Haar uier is nog niet zover dat ze op elk moment zou kunnen bevallen, maar ik las hier op bokt dat dit soms heel snel kan veranderen...
Ik weet ook dat een dikke buik erg verschilt van merrie tot merrie, dus is ook geen referentie...

potverdikkie

Re: Hoe lang drachtig volgens jou?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 10:50

foto's zouden handig zijn...........

vannah

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 10:50

arabs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-11 12:44

ja die website ken ik, en heb ik al veel bezocht de voorbije maanden :D
ik weet niet goed hoe ik foto's moet posten (ik zal het eens uitzoeken)
maar weet je niets over dat draaien? hoeveel tijd daar precies aan vooraf gaat, op die ene site staat enkele weken...

vannah

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 13:33

ik moet zeggen dat bij mijn merrie het draaien/ flink bewegen met een maand of 9 echt heel duidelijk te zien was...het was de enige drachtigheid die ik heb meegemaakt dus veel ervaring heb ik ookniet :o

Steffi_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 14:20

Enkele weken voor de bevalling gaat het veulen beginnen oefenen met draaien indd.

arabs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-11 21:50

Hier zijn wat beelden...
Hier is Shamala nu, ze zou nu 9 maanden zijn volgens de dekdatum die ik heb gekregen...
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

en nu eentje in vooraanzicht waarop je goed ziet hoe dik haar buik is...

Afbeelding

en dit is 2 maanden geleden... (dus op 7 maanden dracht)

Afbeelding
Afbeelding

vannah

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 00:06

zo,die ziet er goed uit!!
ik neem aan dat de datum wel klopt toch?
de ene merrie is dikker dan de andere dus ikdenk dat je daar weinig over kan zeggen...
spannend hoor!!!

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 00:14

haha is net of ik kijk naar mijn merrie
hetzelfde halster heb je en ook een schimmel

zijn haar banden dan ook al slap?

dit is een verglijk van mijn merrie op de voorlaatste dag
http://www.mijnalbum.nl/Foto-I4SQYY48.jpg

in de laatste week
http://www.mijnalbum.nl/Foto-CGEA7KSL.jpg
ik wist ook niet dat ze dragens was tot ik de DA liet komen
nou ze zei nog een maand of 2 a 3 dan is het veulen er

ja ja 3 weken later was ze er :=

1 dag oud
http://www.mijnalbum.nl/Foto-DPLOGR67.jpg

hoe ziet de uier uit van je merrie? is die al gevuld of niet?
dit was de eerste uier foto toen ik het net wist
http://www.mijnalbum.nl/Foto-HNNBYTEE.jpg

en de laatste 2 dagen voordat de kleine geboren is
http://www.mijnalbum.nl/Foto-VORS4ZXR.jpg

door welke hengst is ze gedekt?

arabs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-11 09:51

@ onley: ik heb dat topic gevolgd met jouw paardje, ik was ook super benieuwd omdat ik in een soortgelijke situatie zit... (ik heb met je mee zitten duimen, zo spannend dat dat was en zo snel dat het bij jou ging!)
Als ik de beelden vergelijk met die van jouw merrie dan kan er nog wel wat bij denk ik...
haar uier is totaal niet ontwikkeld maar ik denk dat ze missschien zucht heeft, ik weet niet goed wat ik daarvoor moet doen? donderdag komt de dierenarts wel langs dus ik ga hem eens vragen om te kijken...
Spijtig genoeg weet ik niet welke hengst het is, enkel dat het ook een arabier is: een witte egyptische hengst hebben ze mij verteld..., zijn papieren waren naar het schijnt niet in orde dus kan zal ik gewoon een equipas laten maken voor het veulentje, ik vind het wel een beetje spijtig
ik weet zelfs zijn naam niet...
en ik vertrouw het niet helemaal (de datum) omdat ze bijvoorbeeld tegen me zei toen ik mailde om te zeggen: ze wordt zo dik en ze is nog niet hengstig geweest zou ze misschien drachtig kunnen zijn? dat ze me dat toch verteld had...
wat dus absoluut niet was
ik vind het niet erg hoor, een veulentje is zeker welkom, maar ja dat schaadt het vertrouwen toch
daarbij komt dat toen ik haar gekocht heb ze een complete mess was: diepe wond tot op het bot aan het achterbeen: 3 maanden lang elke dag verzorgd... (ze was gevallen van een trailer, omdat de dierenarts haar een spuit wou geven en ze was meters naar beneden geknald in een beek...: achteraf bleek omdat hij een echo wilde nemen zonder verdoving) omdat ze bij mij heel raar liep heb ik een osteopaat laten komen, bleek dat ze vol zat met blokkades en zelfs een gebroken rib had gehad... ze was echt onderkomen, had zwemvliezen als hoeven en was echt mager (behalve die buik van haar, ik dacht dat die dik stond van de wormen...) je had dat hok moeten zien dat als stal diende en het hooi: waren stengels uitgetrokken langs de kant van de weg... ik heb echt gehuild toen we terug naar huis gingen om die toestand daar...
nu is ze er echt volledig door, ben er super blij mee en ze loopt echt prachtig (geen pijn meer) en een goed gevulde buik... :D

arabs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-11 23:01

Hey allemaal, volgens de dierenarts klopt de datum, het kan misschien zelfs nog later zijn. Ik was ietsje te bezorgd omdat ze al zo dik is, en dan dat draaien erbij... Alles ok, tip top in orde! Fieeuwww...

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 23:12

Nou jee zeg kon wel dezelfde handelaar zijn als waar mijn merrie vandaan komt :=
ze was niet mager maar ook niet gevuld hoe ik haar kreeg
gelukkig wel goed verzorgd op haar hoeven na die waren echt eens goed eraan toe om gekapt te worden :x
maja die handelaar zelf viel eerst van zijn stoel toen ik zei dat ze dragend was, en dit kon dus absoluut niet...
waarna hij na een half uur terug belde dat het toch bij hem gebeurt was die dekking :=

waarop later nog eens door zijn vriendin werd gezegd 'ja ik wist dat ze dragend was hoor, hadden we dat niet gezegd?' maar wel niks aan mij vertellen %)
naja ik heb gelukkig alles kunnen regelen. en vind het verder prima zo.
:D

ik vind wel dat je merrie toch al een flinke toet heeft hoor :j
dus ik ben reuze benieuwd wanneer ze gaat bevallen en vooral wat eruit gaat komen :))

gewoon ook haar gedrag in de gaten houden en ook haar uier ook al kun je hier soms niet van opaangaan.

arabs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-11 10:40

Hey onley,
meer en meer hoor ik van meries die drachtig verkocht worden zonder dat het gezegd wordt aan de koper. Maf hè... Ik was heel blij om te zien dat het bij jou zo goed was gegaan,, dat gaf me wel moed! Ik zal haar uier goed in de gaten houden. Ben erg benieuwd! Ik denk wel dat het een hevig ding zal zijn te voelen aan de stampen in haar buik, vind ik wel leuk. Ik zie dat graag: paarden met veel pit!
:) De diernarts vond dat aan haar uier te zien, het nog langer kan duren dan 2 maand...
Maar ik had hier op bokt gelezen, dat dat van dag op dag kan veranderen... Afwachten dus...
Omdat ze zo dik werd heb ik me toch maar eens geïnformeerd bij het PAVO grooming team ivm voeding. Ik heb nooit kunnen checken of ze drachtig zou zijn van een tweeling of niet. (DA vond haar nu niet te dik, dus kan meevallen) Wil toch graag meedelen wat ze zeiden, voor diegenen die het wel nodig zouden hebben. Indien beide veulens het halen en overleven (een erg kleine kans, maar het gebeurt)... zal er in de meeste gevallen een zwak en een sterk veulen zijn, het sterke veulen zal onmiddellijk aanstalten maken om te drinken bij de moeder en omdat het het beste is om zo natuurlijk mogelijk (via de melk van de moeder) op te groeien is het best hier niet tussen te komen en flesvoeding bij te geven... Het zwakke veulen zal je met de fles moeten voeden, die voedingstabellen staan online op de website www.pavo.nl (dat begint met 18 voedingen per dag... is erg intensief)
Hoe lang heb jij gewacht met het veulen en moeder samen op de wei te laten, is daar een soort "regel" voor?
Ze zal waarschijnlijk op stal bevallen... Maar stel dat ze op de wei bevalt, kan ik haar dan best buiten laten staan? En hoe lang dan?
Zijn er nog tips die je me kan geven?