Gezwellen bij arabieren

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

DorSer

Gezwellen bij arabieren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-11 21:59

Ik las ergens dat arabieren gevoelig zijn voor plaatselijke vetophoping en dat als ze dat in de buikholte hebben dit de darmen kan omsluiten en ook afsluiten. Het heeft een naam lipose liposomen o.i.d. maar ik kan het op google ook niet meer vinden. Wat is jullie ervaring hiermee, is dit zo of valt dat wel mee ?

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 22:40

Vet lipomen?

Nog nooit van gehoord dat arabieren hier gevoelig voor zijn, ik hoop het niet ook!
Mijn pony (haflinger) is overleden aan koliek als gevolg van zo'n vetlipoom, in Utrecht is mij verteld dat ze voornamelijk voorkomen bij oudere paarden (20+) en bij paarden die in het algemeen veel vetafzetting hebben, dus de sobere rassen en paarden met insulineresistentie. Mijn pony was 24 en had inderdaad veel vetbulten ook op de buitenkant van haar lichaam (manenkam, buik, staartaanzet.).

http://www.gezondheidvanmijnpaard.nl/in ... ontent=158

elise474

Re: Gezwellen bij arabieren

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 22:09

nou ik heb er nog nooit van gehoord als ik eerlijk mag zijn.

JKiya

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 00:05

elise474 schreef:
nou ik heb er nog nooit van gehoord als ik eerlijk mag zijn.

Dat betekent het nog niet dat het niet bestaat ;)

De NRPS pony van mijn schoonzusje is hier aan overleden, inderdaad een koliekaanval door een vetuitstulpsel dat om de darmen is gedraaid en alles heeft afgesloten. Ze is met spoed naar Utrecht gebracht maar ze was helaas niet meer te redden. Wat we toen gehoord hebben is dat het te maken had met een teveel aan eiwitrijk voedsel bij paarden die dit niet nodig hebben. Verder heb ik er gelukkig geen ervaring mee. Deze pony was trouwens rank en had naar mijn weten geen vetophopingen, maar het is al weer een aantal jaar geleden. De pony was toen rond de 20 jaar.

griebels

Re: Gezwellen bij arabieren

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 14:56

Dus het is een voordeel dat mijn Arabier op een eiwit-arm voer staat!?

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 21:55

Volgensmij heeft het meer met suiker/koolhydraten te maken, dezelfde veroorzaker als hoefbevangenheid, insulineresistentie etc. Vroeger dachten ze dat dat ook door eiwitten kwam.

Mijn pony kreeg al jaren eiwit en suiker arm voer, omdat ze insulineresistentie had. Ik geloof zelf dat het sowieso beter is om op die manier te voeren, dus mijn arabier voer ik hetzelfde (als ze al krachtvoer krijgt).
Leeftijd is volgensmij de grootste risicofactor voor deze vorm van koliek. Ze vertelden mij in utrecht dat het wel redelijk veel voor komt, maar dat maar weinig paarden uiteindelijk in utrecht terecht komen, omdat een koliekoperatie de enige oplossing is en het vaak al om oudjes gaat en de paarden heel snel verslechteren.

Ik heb later nog met iemand contact gehad die haar paard ook hier aan verloren was, dat was een KWPN'er van in de 20. Denk dat het ook gezien de reacties hier wel mee zal vallen dat arabieren er extra gevoelig voor zijn.