Merrie steriliseren, wat is mogelijk ?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Letsdunit

Merrie steriliseren, wat is mogelijk ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-11 19:35

Ik ben even benieuwd of er al mogelijkheden zijn om een merrie te kunnen steriliseren.
Stel je hebt een merrie met sterke afwijking, je wilt niet dat er in verkeerde handen toch mee gefokt gaat worden dan zou steriliseren wellicht een oplossing kunnen zijn.
Ik ben al aan het rondzoeken maar kan weinig vinden over het steriliseren van merries.

friesiszwart

Re: Merrie steriliseren, wat is mogelijk ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 19:38

Ik heb wel eens gehoord dat er een knikker geplaatst kan worden in de baarmoeder. Je kunt het beste hier informatie over opvragen bij je DA.

Letsdunit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-11 19:39

Ja ga ik maandag even navragen maar ben wel benieuwd of er mensen ervaring mee hebben.

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 19:40

in de kliniek kunnen de eierstokken er uit gehaald worden.
het beste is een kliniek zoeken die staand via de flank opereerd,dit geeft het minste risico.
van kliniek in merelbeke [moerbeke] weet ik zeker dat ze het zo doen.
vergis je niet,het is best een zware ingreep voor je paard.

Lilliputter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 21:40

Zware ingreep, maar ook het kostenplaatje... Ben benieuwd naar de mogelijkheden!

Letsdunit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-11 21:49

Zal maandag eens gaan rondvragen wat tegenwoordig mogelijk is. Je zou zeggen dat ze tegenwoordig met embryo transplantatie enzo al heel ver zijn dat ze wellicht een minder zware ingreep kunnen doen.
Het gaat om een dwergmerrietje, ze is nu in goede handen dus de ingreep is niet nodig maar voor dit soort merrietjes zou een kleine ingreep een uitkomst bieden. Vooral omdat veel mensen dwergroei niet zien of niet willen zien en bij mini's nogal snel een hengstje zetten.

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 22:20

dan denk ik dat het moeilijk gaat worden.

knikkeren kan maar is omkeerbaar,bovendien kan knikkeren vervelende bijwerkingen geven.
hormoon kan ook maar werkt ook alleen zolang het gegeven word.
blijft over de kliniek.
is erg duur en om de reden die jij opgeeft lijkt het me niet zo'n handige keus.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 22:32

Typically there are two methods used for ovariectomy of mares. One is a flank incision which is most commonly performed as a standing surgery, is usually the more expensive of the techniques, but typically carries less risk to the mare; the other is a colpotomy where the ovaries are removed through an incision made next to the cervix in the vagina. This too is a standing surgery, is typically considerably cheaper, but does carry more risk to the mare.

Depending upon the need for sterilization, there may be chemical techniques available such as immunization against GnRH or even the use of progestins to suppress estrus. Those techniques are reversible (unlike ovariectomy of course) but if used in the long term will be likely to end up costing a lot.

One point to consider: Many people want to ovariectomize their mares because the mares are demonstrating persistent estrus which is causing problems (e.g. in the show ring). Be aware of the fact that the ovaries are the producers of the hormone that prevents estrus display (progesterone), so removal will not suppress estrus, but may even in some circumstances result in persistent displays! Tease mares on large breeding farms used in semen collection are often ovariectomized so that they remain persistently in heat.