Hoe het allemaal begon...

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

LisaDG

Hoe het allemaal begon...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-11 18:31

Hallo
Ik denk dat der titel wel voor zich spreekt,
Zelf heb ik enkele jaren geleden geholpen bij een paar hengstenkeuringen,en nu kriebelt het toch wel om iets in die richting te doen.
Aangezien mijn eigen hengstje nog maar 1,5 jaar is en niet geschikt voor keuringen en dergelijke dingen ben ik heel erg aan het twijfelen om zelf een eerste eigen mini paard aan te kopen en hiermee verder te gaan.
Ik vind het zo leuk om shows mee te lopen,de paardjes showklaar te maken,...
Graag had ik dus geweten hoe jullie in het minipaarden gebeuren gekomen zijn. Keuringen,shows,eerste mini paard,...

:evaw:

DTF

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 10:38

Ik heb ongeveer 10 jaar geleden mijn eerste nmprs hengstjes gekocht.
Ik ben toen bij de nmprs keuringen terecht gekomen en kon mijn draai hier niet helemaal in vinden.
Er werd toen veel promotie gemaakt voor het MHCE en ben zo bij mijn eerste shows terecht gekomen.
Dit beviel me stukken beter als keuringen en ben hier dan ook blijven hangen.
In de loop van de jaren heb ik mezelf verder verdiept in het show gebeuren en dan voornamelijk de reglementen.
In 2005 is de ICAMH opgericht en daar heb ik heel mijn draai kunnen vinden.
Sinds een aantal jaar ben ik AMHA judge en sinds kort ook licensed showmanager voor de AMHA.
Doordat ik veel kennis en ervaring in deze tijd heb opgebouwd geef ik nu ook regelmatig educatie aan de beginners in de show wereld.
Zo geef ik sinds vorig jaar ook beginners clinics bij de ICAMH over het showen en showklaar maken van minipaarden.

Even een kleine opsomming van wat ik op dit moment doe binnen de minipaarden:

AMHA licensed Judge
AMHA licensed Showmanager
Vertaling van het AMHA rulebook
Clinic gever
Coachen van showers
AMHA honnory director voor de ICAMH
Adviesgever voor de reglementen gebruikt door het MHCE

Gr Dennis

@TS: Waar gaat jou voorkeur naar uit? Is dat shows of keuringen?

probabeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 11:55

leuk is het he! pas maar wel op hoor, want het is ook erg verslavend :j

ik heb eerder altijd in de arabieren gezeten, toen ik mijn vriend leerde kennen had hij 2 merrie's in zijn land lopen zonder papier.
via internet kwam ik op het NMPRS uit om bij deze merrie's eventueel een veulen te fokken waarbij een half papier mogelijk was en ben toen lid geworden en op zoek naar een hengst gegaan (heeft 2 jr geduurd voordat ik de juiste heb gevonden voor die van mij :o )
merrie's laten keuren bij het NMPRS en zijn beide opgenomen in het stamboek.
heb nu 3 veulens hier gekregen, 1 word dit jaar 2, en de andere zijn van afgelopen jaar die worden nu 1.
ben nog steeds met mezelf in overleg of ik dit jaar mijn sophietje nog een keer laat dekken......
als bubbles en chickie 3 of 4 zijn wil ik daar ook tegen die tijd een leuke hengst voor uitzoeken.

shows en keuringen vind ik ook erg leuk om te doen :j
afgelopen jaar met flappie naar show en keuringen geweest en waarschijnlijk gaat hij dit jaar ook mee.
verder nu 2 jr achter elkaar vic (van tosadog) klaar gemaakt voor de hengstenkeuring en dit jaar is wynn (van sandra3235) hier, ook erg leuk om te doen!

Fjorden007

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 17:02

Mijn vriend heeft sinds 2001 een shetlandhengstje gehuurd, in 2003 heeft hij zelf 1 gekocht.
Ik ontmoette mijn vriend in 2006 en toen hadden we samen 1 shetlandhengstje en 2 shetlandmerries.

Daarnaast had ik een Fjordenmerrie die ik vorig jaar verkocht heb, om ons volledig te richten op de shetlandpony's. Omdat mijn gezondheid het niet toeliet om nog intensief te gaan rijden, besloten om met de shetlanders te gaan mennen en een beetje hobbymatig te gaan fokkken. Om zo toch nog bezig te zijn met de paarden. Vorig jaar hebben we 2 merrieveulens gekregen die we nu nog hebben (en ook blijven), afgelopen jaar nog wat shetlandpony's er bij gekocht, zelf een website gemaakt ( http://www.stalnijend.nl) en hier dus een leuke hobby aan over gehouden :D

LisaDG

Re: Hoe het allemaal begon...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-11 18:52

@DTF: ik heb vroeger nog meegedaan op keuringen en dit vond ik wel leuk,shows heb ik nog niet gedaan. Dus dat zou een beetje zoeken zijn.
Ook ben ik naar Flanders Horse Expo geweest dit weekend,en heb de stand van het BMP (België) bezocht en ook info meegenomen.
Eest had ik zo mijn twijfels of ik nog wel een 2de paardje zou aankopen,maar na het super schattige hengstje te zien in de expo en gepraat te hebben met de eigenaren ben ik toch wat minder aan het twijfelen.

DTF

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 22:52

Misschien dat ik je kan adviseren om eens bij een show van de ICAMH te gaan kijken.
Zij showen met minipaarden volgens de reglementen van de AMHA.
Het BMP noemt het ook shows maar eigenlijk zijn dit gewoon stamboek keuringen.

Mocht je interesse hebben om meer te weten over AMHA shows kun je op de website van de ICAMH kijken of mij een pb sturen dan help ik je wel verder.

8 mei heeft de ICAMH een springfling show in de mortel in nederland.
Dit is een show toegankelijk voor alle soorten minipaarden maar loopt wel volledig volgens het AMHA reglement.
Misschien dat dit wel een leuke kennismaking voor je kan zijn.

Gr Dennis

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 19:40

ik heb pas 2 jaar geleden mijn eerste nmprs merrietje gekocht, had heel internet afgestruind over informatie, kreeg toen via bokt een uitnodiging van een fokster bij me in de buurt om eens te komen kijken, zij heeft zowel nmprs, als nsps pony's staan( nu ook amha) toen kon ik het verschil goed zien en heb bij haar een mooi smokeyblack merrie veulen gekocht, toen een naam/papierloos pony'tje erbij gekocht voor de gezelligheid en om de kosten te drukken :o , het werkt erg verslavend hoor, een jaar later kocht ik een drachtige mini apploosa stermerrie erbij en in januari van dit jaar een amha hengstje van bijna een jaar oud, met hem ga ik op 19 maart naar de beginnersclinic van dennis(post hierboven ;) ) om te leren hoe je moet showen en hopelijk nog veel meer :D op 3mei ga ik naar de toiletteercursus van het nmprs

melanie_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 08:21

Bij mij is mij passie voor het minpaard begonnen met een maatje te zoeken voor mijn Tinker toendertijd.
Ik kocht een dorp verder een zwart/bont shethengstje voor 50 gulden toen nog :P
Nadat ik hem tijdje had kwam er iemand mij vertellen dat dat geen misschien wel eens een minipaardje kon zijn aangezien hij zo rank was.
Minipaardje :? wist ik veel. Dus het internet op en minipaard ingetikt.
Wat ik daar zag :+: Liefde op het eerste gezicht :o ik viel natuurlijk voor de famous "Boones Little Buckeroo"(jaja ik weet het ik verklap mijn grootste geheim nu) :') Ik moest en zou zo'n paardje hebben.
Er werd het internet afgestruind en ja hoor ik was verliefd geworden op een merrietje, wel 3 uur rijden hiervandaan maargoed alles voor het paardje, ik moest en zou gaan kijken.
Tja eenmaal daar over mijn oren verliefd en mijn eerste minipaardje nmprs was een feit. (Ondertussen had ik voor het zwart/bonte hengstje toevallig iemand die een paardje zocht voor de kleinkinderen waar hun oude paardje van was overleden en ik heb besloten om mijn hengstje naar deze mensen toe te laten gaan.)
Natuurlijk kon mijn merrietje niet bij mijn tinkerhengst en er moest een maatje komen. Onee wacht eens ze is drachtig dan wachten we gewoon die enkele maanden nog en dan heeft ze vanzelf een maatje. helaas verliep dit anders en werd haar veulentje dood geboren.
Er moest dus toch nog een maatje komen voor haar en zo ben ik op zoek gegaan naar mijn 2 de paardje ook een nmprs.
Ik ben naar de keuringen gegaan om eens te kijke hoe het ging en kwam in aanraking met het AMHA. Ooh weer was ik op slag verliefd totdat ik de prijzen hoorde :oo
Hmmm toch maar verder met het NMPRS. Merries naar de keuring en voor mijn 2de merrietje werd een passend hengstje uitgezocht, het werd een AMHA hengstje. Door bij deze fokker te gaan dekken is er een vriendschap onstaan en zij heeft me helemaal wegwijs gemaakt in het AMHA gebeuren.
Nou doorsparen maar dan ik wilde zo graag zo'n paardje en na een jaar kreeg ik van deze fokster de kans om mijn eerste AMHA merrietje te kopen.
Om een lang verhaal kort te maken ondertussen ben ik helemaal over naar de AMHA paardjes. Mijn eerste minipaardje heb ik nog steeds en is onze kudde in de loop van jaren uitgebreid. We hebben ondertussen nu 3 amha merries, 1 amha hengstje, mijn eerste paardje nmprs en een nmprs merrie zeer stevig echt een tank voor mijn dochtertje als rijpony.
Door de AMHApaarjes ben ik langzaam in het showwereldje gerol en ik vind het super.
Mijn tinker is inmiddels ook al een aantal jaren verkocht aangezien mijn hart toch lag bij de minipaarden.
Al met al het is dus begonnen met een simpel zwart/bont hengstje van 50 gulden een deur verder _O-

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 11:37

Al vanaf ik me kan heugen hebben we kleintjes, dan wel puur al gezelschap voor de maxi's.
4 jaar geleden heb ik mijn papierloze shet merrie verkocht en op zoek gegaan naar een leuke merrie met papier.
Dat werd een appaloosamerrie, drachtig kwam ze hierheen.
Heb met deze merrie 2 veulentjes gefokt, en die zijn hierna verkocht.
1,5 geleden ging het weer kriebelen en wou ik er graag een merrie bij.
Ditmaal iets kleiner, en liefs nmprs ( na wat verdiepen daarin leek het me ook leuk daar wat in te gaan doen ) maar vooral een diertje wat me aansprak en correct was.
Zo kwam de 2e mini erbij .. Ze kon drachtig zijn maar het was nog niet 100 % zeker.
Uiteindelijk kwam er toch een mooi valk hengstveulen uitrollen, eerst had ik de keuze gemaakt te verkopen maar uiteindelijk is hij toch gebleven.
Maarja , 1 hengstje alleen laten opgroeien is ook niets dus vorig jaar ook weer op zoek gegaan naar een vriendje en gevonden.
Conclusie inmiddels 4 mini's lopen :D

mvdbijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 12:05

Ik had 2 fjorden maar de kleinste vond ik altijd zo leuk dat ik besloot een klein fjordje te zoeken.

Het moest een mini met een aalstreepje worden, op bokt vond ik mijn nmprs, geen wildkleur maar een grullo.
De vroige eigenaresse deed wel keuringen en zo ben ik een keer gegaan. Ik vond het erg leuk om te doen en er kwam een tweede mini.

Ik had toen een leuk stel ( broers van elkaar ) een armani en een victory. Helaas was de laatste niet helemaal in orde, hij had een geboren afwijking aan zijn luchtpijp. Hij geniet nu bij een bokker van zijn luxe weideleven als gezelschapspony.

Ik de toekomst komen er geen rijpaarden meer dat weet ik wel, ik vind de kleintjes ontzettend leuk en zou ooit wel een 2 span grullo's willen.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 12:51

Het is begonnen bij een verzorgpony die ik kon kopen.
Na voor de grap naar de HK van het NMPRS geweest te zijn (waar hij goedgekeurd werd met een 1e premie en een kampioenschap) een tijdje lekker van hem genoten.
Daarna eigen land gekregen, toen kwam er een NSPS merrie bij en beetje bij beetje kwam er een kleine fokkerij.
Fokkerij gedeelte is op het moment beperkt. Sport is het hoofddoel (en kwa fokkerij het fokken van gebruikspony's).

xNattrun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 15:35

Pixie is mijn eerste en nog steeds
de enigste Mini Pony die ik heb.
Ze is een lieve,ontdeugende merrie die van eten,gras en aandacht houd.

Ik heb der gekregen toen ik bijna 2 jaar was.
We zijn zeg maar samen opgegroeid.
Ze is nu 14 jaar en ik 12.
Maar wij hebben haar van een handelaar met allemaal mini's.
Waar dat was weet ik niet meer,......
Maar orspronkelijk komt ze uit Engeland. :)

Dorien1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 16:17

Ik ben begonnen zoals zovelen met mini's met... rijpaarden en een 'toevallige' shet die als gezelschap mocht dienen voor de rijpaarden.
De shet beviel ons zo enorm goed hebben we ons verdiept in de minirassen. En dan een show eens gaan bekijken... en dat beviel mijn vriend enorm goed en mij ook! En toen wat clinics gedaan omdat we ons toch goed wouden informeren voor we aan iets begonnen en toen terecht gekomen bij een vriendelijke fokker in Be waar we onze eerste mini kochten.

Heb geen rijpaarden meer maar nu heb ik 3 volwassen mini merries (amha en bmp), en 2 hengstjes (amha en de 2de nmprs en bmp). Er staat nog een 3de hengstje bij ons tot eind deze zomer (in opfok als je het zo wilt noemen bij onze jonge hengst) en er is nog eentje op komst voor mei als alles goed gaat *\o/*

Dus het begint met 1 en voor je het weet heb je er een kleine groep van :D
Zo besmettelijk dat minivirus! Heb er nog geen moment spijt van dat we er ooit ons hebben aan gewaagd

Laureas

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 19:37

Dorien is bij mij de eerste minipaardjes komen kopen, weet je nog Dorien? Wie had gedacht dat we ondertussen zo'n goede vriendinnen zouden worden, want dat is ook heel leuk bij de mini's..je krijgt er leuke vriendinnen van. ;)

Zelf had ik inderdaad ook eerst een shetlanderhengstje, ik mocht geen grote paarden want daar heeft mijn moeder schrik van. Fury was zijn naam..en hij was mijn alles, ik was 14 jaar of zo..toen hij stierf was ik kapot van verdriet en zocht ik een nieuwe hengst, voor mijn twee merrietjes die ik toen nog had..Fury's dochter en diens mama. Maar ik ging verderzoeken, want ik wou iets met papieren..en kwam toen bij de mini's terecht. Zo kwam ik in contact met een goede Belgische fokker en daarmee kwam mijn eerste merrie in huis..en er kwamen er sindsdien alleen maar bij,.ik heb er nu elf, in alle kleuren en geuren. :D

Dorien1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 20:24

Juist dat was bij jou Vanneke!
En we hebben nog steeds een serieuze boon voor haar ;-)

Wel grappig om te lezen dat er toch nog een aantal mensen van groot naar klein gaan :D
Meestal loopt het anders maar ja...eens een mini, altijd een mini! :D Blijf die kleine rassen geweldig vinden allemaal. Elk een uniek karakter en soms snap ik niet waarom mensen zeg, wat? Mini's (of shets) houden? Wat heb je daar nu aan? Je kunt er toch niet op rijden? Nee maar er zijn zoveel andere leuke dingen ;) Maar leg het maar eens uit aan iemand die er niet van gebeten is. Ze weten niet wat ze missen }> :P

Laureas

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 20:43

Het is inderdaad een echt virus..en elk jaar kunnen uitkijken naar de veulens en shows doen, samen met de andere fokkers..maakt het ook allemaal zo leuk.

LisaDG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-11 13:26

Wat leuk om jullie verhalen te lezen en ook dat er mensen tussen zitten van België :D