[HK] Springhengst voor onze merrie (sport)

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Amaryllis

[HK] Springhengst voor onze merrie (sport)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 18:50

Hallo,

Hengsten moeten het liefst in Nederland staan in verband met de eis dat de merrie gedekt moet worden met VERS sperma ivm problemen met diepvries. Merrie wordt dat moeilijk dragend.

Pedigree: http://www.paardenfokken.nl/pedigree.ph ... id=103968f

Sterke punten merrie:
* Springen (techniek, afzet)
* Werkwilligheid
* Goed karakter, braaf
* Fijn achterhandgebruik

Verbeterpunten merrie
* Soms een harde mond
* Draf
* Maat
* Nuchter karakter

Nakomelingen van deze merrie (2x Chellano) doen het goed in de sport. Missen wat hals en gangen hadden nog wat ruimer gemogen maar zijn voor een springer zeker niet slecht.

Alvast bedankt!

Zarena

Re: [HK] Springhengst voor DamiroxEquador merrie (sport)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 15:42

Het is de bedoeling om een springpaard te fokken neem ik aan he? Is de draf dan een heel belangrijk verbeterpunt? (Lees: hierop een hengst selecteren?) En bij de pluspunten geef je aan dat de merrie een goed karakter heeft, braaf is, maar niet nuchter? (Omdat dat verbetert moet worden?)

Ik moest zelf denken aan de hengsten Baltic VDL, vooral omdat deze hengst veel souplesse en vermorgen gaat geven verwacht ik, en ook zeker de sprong niet ten nadele zou doen.. Nu kan ik het niet goed zien, maar het lijkt of jou merrie voldoende ruimte/lengte heeft in de hals en rug, en ook wel aardig front heeft zie ik dat goed? Baltic is zelf wat kort in de hals, dus hier moet wel rekening mee gehouden worden, dat de merrie niet te kort is.

Ben ook erg benieuwd welke hengst jouw vader zelf in gedachten heeft..