[H] hengst voor Bazuin x Elegant merrie

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

vienna1987

[H] hengst voor Bazuin x Elegant merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-11 15:35

Ik ben op zoek naar een geschikte hengst voor mijn 100 % gelderse merrie. Het liefst wil ik ook gelders maar daarbij is de keuze wel beperkt.
Wat ik verbeteren wil is vooral haar karakter. Ze is best heet. Zeker voor een gelderse of eigenlijk is meer onzeker. Ze is ook ouderwets gebouwd en gelijnd persoonlijk vind ik dit geen min punt, maar zwaarder moet ze niet worden.
Verder sta ik open voor kritiek op mijn merrie dus ga je gang.
Ook sta ik open voor hengsten keuze. Ik heb zelf wel al een beetje een voorkeur, maar ik wil graag weten wat andere mensen vinden.
Foto's zijn te vinden in deze link
http://www.mijnalbum.nl/Album=FNNIHIRF
Ik heb geprobeerd een film te maken maar dat is mislukt.

Maar ze is heel werkwillig en heeft een actief achterbeen. Ze heeft niet een over dreven knie actie en stapt voldoende over (kan ruimer).
Laatst bijgewerkt door Nicole288 op 24-02-11 21:48, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Tag toegevoegd

kleinvosje

Re: hengst voor Bazuin x Elegant merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 15:37

Je zou NatasjavE hier op bokt eens kunnen vragen, die zit helemaal in de Gelderse hengsten!

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 16:04

kleinvosje schreef:
Je zou NatasjavE hier op bokt eens kunnen vragen, die zit helemaal in de Gelderse hengsten!

:D

Dank....

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 16:09

Zo van de foto's denk ik zo dat jouw merrie een moderne Gelderse hengst goed kan verdragen. Mooi Gelders bloed en ik vind het een aansprekende merrie, inderdaad van het klassieke type. Wat je ook zeker van deze afstamming mag verwachten. Is ze al eens voor de stamboek keuring geweest?

Ik zou denken aan Vitens, Parcival, Alexandro of Chablis. Chablis is van deze hengsten het meest modern.

Foto's in mijn profiel, behalve van Chablis...die moet er nog effe tussen.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 16:09

Hoe heet je merrie? Heb je een linkje naar Paardenfokken?

vienna1987

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-11 16:11

nou NatasjavE,

Ik hoor het graag.
Wil je nog meer weten?

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 16:13

vienna1987 schreef:
nou NatasjavE,

Ik hoor het graag.
Wil je nog meer weten?

DSe rest van de afstamming, de merrielijn en of ze al een voor stamboekopname geweest is? :D

vienna1987

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-11 16:14

vienna1987

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-11 16:15

Ze is nooit voor de keuring geweest. Ik heb daar vaak wel aan gedacht, maar nooit durven doen.

urosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 16:18

Ik kan je niet helpen met een hengstenkeuze :+ maar ik moest toch even zeggen dat ik haar aftekeningen echt heel gaaf vind, erg mooi! Ik heb zelf ook een gelders paard echt een topper :D

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 16:19

vienna1987 schreef:
Ze is nooit voor de keuring geweest. Ik heb daar vaak wel aan gedacht, maar nooit durven doen.

Hoezo niet...ze bijten niet :D ;)

Altijd doen.. ze staat daarna in het stamboek en je krijgt informatie over de goede en minder goede punten van je merrie.

Anders vraag je eerst een thuiskeuring aan. je krijgt dan advies of het zin heeft om voor het sterpredikaat in Didam te gaan. Ze kunnen je ook een fokadvies geven.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 16:20

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 16:23

Wat is de bedoeling met het veulen?

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 16:28

Dit is overigens Chablis:
Afbeelding

Die zou ik proberen. Komt uit een heel fijn stammetje ( :o het is het neefje van mijn merrie)
Mooie modern type. Veelzijdig. betovergrootmoeder was een nationaal springpaard. Moeder heeft al veel dressuurpaarden gegeven. Fijne werkwillige karakters.

vienna1987

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-11 16:48

Tja haar aftekeningen daar viel ik ook voor toen ik haar kocht. We hebben wel samen een heel vervelend verleden achter ons, maar nu is ze super. Wel vind ik haar echt nerveus voor een Gelderse, maar dat zeg ik dat kan dus ook komen door haar verleden. Ze is heel onzeker en angstig, maar daar is wel door heen te komen. Gewoon volhouden.
Waarom ik het niet aan durfde is dus dat ze zo heftig zou gedragen dat ik haar niet aan kan. Ik moet zeggen dat ik daar nu totaal niet meer bang voor ben. Ik ken geen mensen die haar zou voor kunnen brengen en ik ben zelf gewoon totaal niet thuis in hoe dat dan allemaal moet. Thuis keuring heb ik ook wel aan gedacht en als ik haar laat dekken ga ik haar zeker ook laten keuren.
Laatst bijgewerkt door vienna1987 op 24-02-11 17:24, in het totaal 3 keer bewerkt

vienna1987

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-11 16:51

Ik wil het veulen wel verkopen of het moet een merrie zijn en heel erg leuk zijn. Chablis staat ook zeker hoog in mijn lijst. Ik heb ook gekeken naar Robin Hood

vienna1987

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-11 16:53

Dus moderner moet het zeker worden want dat is ook wat de markt wil ergens vind ik dat ook wel jammer.
Ik houd wel van wat meer massa

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 17:26

Robin Hood? Das toch een Jazz x Zep ruín? Qua ruin niet zo handig om mee te dekken en qua Jazz niet voor het karakter dan! Of bedoel je een andere?

Fantastische aftekeningen! Echt heel apart.

Ik vind je merrie idd ook aan de ouderwetse kant. Zelfs voor een Gelders paard mag het wel iets hoogbeniger en meer maat.
Dat heeft niks met massa te maken. Een hengst als Alexandro voert het moderne Koss bloed maar hij is en fokt niet kortbenig maar wel heel veel massa! Dus als je dat mooi vindt is Alexandro een hele goede optie, ook qua karakter. Vitens precies hetzelfde verhaal, braaf dier en hij fokt paarden met een duidelijk Gelders type. Maar met zo'n merrie houd je genoeg massa over, ook als je Chablis kiest.

vienna1987

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-11 17:49

Ehh je hebt helemaal gelijk dat is niets, maar die bedoelde ik ook niet ik was in de war met James Bond en die bedoelde ik dus. Ik was in de war, omdat ik naar een Foto van Robin Hood aan het kijken was en hier 2 drukke kinderen heb rond lopen. Naams verwarring. Sorry!!!
Ik moet zeggen dat ik haar zo op de foto ook korte beentjes vind hebben, dat was mijn eerder nooit zo opgevallen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 18:28

James Bont is niet KWPN goedgekeurd en die gaat het model ook niet zo 123 verbeteren want die is zelf ook klassiek. Bovendien, waarom een bonte nemen als je merrie al zulke leuke aftekeningen heeft? Best grote kans dat ze haar vlekken doorgeeft als je een kwaliteitsvolle hengst neemt met een 'gewone' effen vos of bruine kleur.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 18:51

James bont zou ik om meerdere redenen niet doen. Hij is niet KWPN goedgekeurd en dat betekend meestal een gebrek aan kwaliteit( de 1ste rede om het niet te doen)
De 2e rede is dat je er dan een reg b papier bij en dat ligt niet lekker in de markt.

Wil je luxer en moderner Chablis. Wil je moderner maar idd zoals janne zegt massa behouden Alexandro.

Maar Vitens blijf ik ook een mooie optie vinden. Bovendien denk ik dat Vitens ook Sabino voert(via Zep) en dat je dan nog meer kans hebt op een Sabino vos...maar ik moet bekenen dat ik niet voldoende weet van de vererving van kleuren....dus is ook een gokje.

Zo zie je maar...met zo'n merrie heb je erg veel keus binnen de Gelderse fokkerij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 18:55

Ik heb idd een Vitens met heel veel wit, bles, witte neusgaten en lip en 3 hoge witte benen. En ik heb er meerdere gezien met veel wit. Als de hengst dat gen draagt dan heb je kans op heel veel wit in combi met jouw merrie, net zoveel als James Bont :Y) want je merrie die draagt het gen zeker! Ik vind het erg leuk en wel wat aparts hebben.
Upperville is de vader van Chablis en die heeft ook hier en daar veulens gegeven met heel veel wit, wat dat betreft zou hij ook best een stiekeme drager van dat gen kunnen zijn!

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 18:59

[***] schreef:
Ik heb idd een Vitens met heel veel wit, bles, witte neusgaten en lip en 3 hoge witte benen. En ik heb er meerdere gezien met veel wit. Als de hengst dat gen draagt dan heb je kans op heel veel wit in combi met jouw merrie, net zoveel als James Bont :Y) want je merrie die draagt het gen zeker! Ik vind het erg leuk en wel wat aparts hebben.
Upperville is de vader van Chablis en die heeft ook hier en daar veulens gegeven met heel veel wit, wat dat betreft zou hij ook best een stiekeme drager van dat gen kunnen zijn!

En Chablis heeft ook nog eens als moeders vader zep...en die geeft ze soms met hoge witte benen...en soms ook niet(zoals die van mij -O- )
Dus ik denk dat Chablis idd op dat gebied voor verassingen kan gaan zorgen.

Ria had(heeft?) een Upperville die aan de onderkant helemaal wit was :D

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 19:03

Het ligt er denk ik wel een beetje aan of je echt wil gaan voor het Gelderse ras, of dat je een fijn rijpaard wil hebben als je veulen volgroeid is?
Oeps..dat staat er wel een beetje fout, want de Gelder kan natuurlijk ook een fijn rijpaard zijn!
Maar wat wil je met je veulen later?
Ik heb trouwens zelf een Bazuin merrie staan.

stoffel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 19:11

Chablis viel mij in Den Bosch erg tegen, en deed een beetje klein aan, verder voert hij een flinke dosis Amor bloed, hoewel ik dat een voordeel vindt, worden velen daar niet blij van.

Uit deze moederlijn zijn al verschillende goede Koss nakomelingen gekomen, maar denk ook eens aan Wilson