Papieren?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

anneuijttt

Papieren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-11 22:42

Hoi!
Mijn shetlander heeft een paspoort met haar ouders erin staan, betekent dat dat ze papieren heeft?
Ik hoor het wel!
Groetjes Anne

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 22:48

ik TEM even, je kan je vraag beter bij SMP stellen, een mod zal het vermoedelijk wel verplaatsen ;)
Papier is wat anders dan een paspoort.

Paspoort is voor alle paarden en pony's verplicht. Met papier bedoeld men een stamboekpapier.
Normaal gesproken bevind zich dan achter in het paspoort een los vel wat dus het stamboekpapier is. Bij het NSPS
kan deze geel, roze of blauw zijn (register, veulenboek of stamboek).
Een enkele vermelding van de vader en moeder in het paspoort zónder bijbehorend stamboekpapier is, dacht ik, niet geldig.

Nicole288

Re: Papieren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 00:01

F-AM -> SMP

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 13:12

En hoe zit dat als je dat papier niet hebt, maar de pony wel een premie heeft gehaald dat in het paspoort staat vermeld?

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 13:14

capopjekop schreef:
En hoe zit dat als je dat papier niet hebt, maar de pony wel een premie heeft gehaald dat in het paspoort staat vermeld?

Is dat mogelijk dan?
Ik weet eigenlijk niet anders dan dat behaalde premies worden vermeld op het stamboekpapier?

Heb hier een shetlandmerrie met behaalde premie, premie staat niet in het paspoort zelf vermeld (volgens mij, ik zal thuis eens even goed kijken maar dacht het toch echt niet hoor) maar wel op het stamboekpapier. Ook de Welsh a merrie heeft (als veulen) een premie behaald, en ook die premie staat volgens mij niet in het paspoort maar wel op het stamboekpapier.

Edit: lijkt me ook zeer onpraktisch om premies in het paspoort zelf te vermelden, zou betekenen dat je iedere keer het paspoort zou moeten opsturen als er weer een premie behaald is.... normaal wordt het gewoon bijgeschreven op het stamboekpapier.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 13:18

Mijn shet heeft een paspoort van het NMPRS. Ik heb geen papier bij haar gekregen, alleen het paspoort. Daar staat de premie in vermeld (stempel). Mss verschilt dat per stamboek?

cupcake1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 13:25

mijn merrie heeft ook een equipass, heb haar pas later laten opnemen in het stamboek (ICS), er zit nu een plastic blaadje bij haar pas dat ze opgenomen is en de punten van de keuring hebben ze ergens achteraan in de equipas ingeschreven met een stempel erbij

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 13:44

Het NMPRS is ook geen shetlandpony stamboek.
Er word hier over shetlanders gepraat, dus over het NSPS (tenzij anders vermeld).

Het NSPS noteerd premies op het stamboek papier. Op de keurings dag zelf met een stempel, predikaten gaan wel via het stamboek (word er een nieuw stamboek papier uitgeprint waar ook de premie-stepels dan op geprint worden ipv gestempeld).

Het NMPRS kladderd een blz in het paspoort vol. Als ik met Dennis nog eens naar de keuring zou weet ik niet hoe ze het willen doen, na 3x is die blz aardig vol.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 13:53

Oké, dan klopt mijn aanname in zekere zin toch wel. Het leek me al zo sterk dat je bij het NSPS géen stamboekpapier hebt, maar wel een paspoort met daarin vermeld een premie.

Maar Ciska, hoe gaat dat dan bij het NMPRS? Die zetten het dus in het paspoort. Oké.
Maar het stamboekpapier dan, die is toch wel aanwezig?
En wat zou er gebeuren als je dus die behaalde premies bij het NMPRS wel in het paspoort hebt staan, maar het stamboekpapier echt 'kwijtgeraakt' bent?
Rare situatie, lijkt me ook haast niet voor te komen, maar dan zou je toch zeggen dat je gewoon contact met het NMPRS kan opnemen, die kunnen zien dat de pony idd bij hen is geregistreerd en is opgenomen in het stamboek incl. behaalde premies, en dat je dan (evt. tegen betaling) een nieuw stamboekpapier kan aanvragen?

Edit: en de vraag van TS dan? want dit was mijn antwoord daar op:
JoyCiej007 schreef:
Paspoort is voor alle paarden en pony's verplicht. Met papier bedoeld men een stamboekpapier.
Normaal gesproken bevind zich dan achter in het paspoort een los vel wat dus het stamboekpapier is. Bij het NSPS
kan deze geel, roze of blauw zijn (register, veulenboek of stamboek).
Een enkele vermelding van de vader en moeder in het paspoort zónder bijbehorend stamboekpapier is, dacht ik, niet geldig.

Ook een rare situatie, maar als TS dus een paspoort van haar pony heeft en daarin staan vaders en moeders vermeld, maar er is geen stamboekpapier aanwezig..... heeft pony dan wel of geen papier, m.a.w. papier niet aanwezig, maar pony wel/niet ingeschreven en opgenomen in stamboek?
Daar zou je dan haast toch even het stamboek over bellen, of de pony bij hen is opgenomen?

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 13:57

Dennis heeft geen los stamboekpapier oid van het NMPRS (maar dat blijft natuurlijk een papierloze shet, met een mooi wit I&R papier ;) ).

Ga er van uit dat alles bij hun in de computer staat en bij het kwijtraken van een paspoort de gegevens zo terug gezet kunnen worden. Bij het NSPS iig wel.

shetlandfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 14:57

Vroegah werden wel degelijk behaalde premies bij het NSPS in het paspoort vermeld.
Mijn Therresa had een stempel in haar paspoort dat ze een veulenpremie had behaald. En ik ben het ook nog wel vaker tegengekomen. Tevens stond het ook vermeld op haar veulenboek papier. Volgens mij was 2003 ook het laatste jaar dat dit gedaan werdt.

Vermelden van afstamming gebeurt ook in het paspoort bij het NSPS!! In geval van TS kan het dus mogelijk zijn dat de pony stamboekpapieren heeft, maar dat de betreffende kaart in het paspoort kwijt is.
Het paspoort heeft speciaal pagina 2 en 3 om de vader en moeder van de pony op te registreren. En bij sommige paspoorten staat de afstamming op ook pagina 1 vermeld. Dus afstamming staat dan vermeld op totaal 3 pagina's.

Het stamboekpapier zelf dat "kwijt" is, komt vaker voor dan je zou denken. Sommige fokkers houden bij de verkoop simpelweg het papier achter! En tja, de gemiddelde koper zal vaak niet weten dat er ook een stamboekpapier bij hoort.

TS, wat zijn de namen van de ouders die vermeld staan in het paspoort? Daaruit moet simpel te weten zijn of jouw pony dus stamboekouders heeft ja of nee. En wat is de volledige naam van jouw pony?

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 14:59

Niet 1 van mijn NSPS pony's heeft een premie in het paspoort staan, dus die kende ik no gniet.
Mijn Trendy (even oud als Therresa dus) heeft ook een veulenpremie gehaald en daar stond hij ook alleen op het papier.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 15:02

NMPRS is een registratie stamboek en neemt de afstamming over in het paspoort, je hebt dus geen los stamboek papier.
Verder kladdert het NMPRS er niks in, maar krijg je een stempel met welke premie en welk jaar. Ruimte zat voor :j

Waarom zou je een paspoort niet ook gewoon als papier kunnen gebruiken? De papierwinkel is al groot genoeg :j

shetlandfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 15:14

Het zal denk niet standaard zijn geweest om de premies in het paspoort te vermelden. En heb je verschil dat het bij de ene premiekeuring wel gebeurt en bij de andere niet.

Zal mogelijk ook te maken hebben met het feit dat het stamboek al lang die stamboekpapieren had voordat de paspoorten er kwamen.
Zo hebben we hier ook een pony gehad die wel de stamboekpapier had maar waar nooit een paspoort voor was aangevraagd. :+ Die stamde nog uit de periode dat paspoort en chip nog niet verplicht was, of nog niet bestond ten tijd van haar geboortejaar. Ze had namelijk nog een veulenboekpapier en was ook nooit naar stamboekopname geweest.

DJB

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 15:21

paspoort kan tegelijktertijd ook 'de papieren' zijn TS. Zo werkt het bij het fjordenstamboek ook. Krijg je een paspoort van het stamboek met daarin de afstamming e.d. en behaalde premies. Daar staan ook tegelijkertijd inentingen enzo in.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 19:04

stef schreef:
Verder kladdert het NMPRS er niks in, maar krijg je een stempel met welke premie en welk jaar. Ruimte zat voor :j

Na 3 keuringen (en overige info die ze er ingeschreven hebben) is de bladzijde bij mij aardig vol hoor. Er niet op een nette manier nog een premie bij passen terwijl de stempels die er nu in staan elkaar al overlappen.

Een los stamboek papier is imo wel zo handig.
Inschrijving voor keuringen word gedaan doormiddel van het stamboek papier opsturen, zelfde met ABOP proeven. Overschrijvingen van eigenaar word ook met het stamboek papier gedaan (als je je paspoort opstuur om over te schrijven kan je met je paard het erf niet eens af).

fiona1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 20:44

Het is idd. op 2 manieren gedaan; mijn Naomi heeft in haar paspoort de volledige afstamming en behaalde premies staan t/m 2003, verder staat alles ook nog eens gedrukt op haar blauwe stamboekpapier.

Van Ruth staan alleen t/m "opa's & oma's" vermeld in het paspoort verder niet, rest staat op haar blauwe stamboek papier. Ook haar premies staan tot 2003 in haar paspoort, en een stempel dat ze heeft deelgenomen aan de nationale kampioenskeuring 2010. Wel staat weer alles op haar blauwe inlegvel.

Damiro heeft ook alleen V + vv mv & M + vm mm in het paspoort en de rest incl. premie vermelding op het inlegvel.

Van mijn tinker staan de keuringsprestaties ook gewoon in het paspoort. Dus per ras is het ook verschillend.

Ik ga wel met Dennis mee, dat het praktischer is om je inleg- stamboekpapier op te sturen bij bv. kroonvermelding etc. en je het paspoort bij de pony kunt houden zodat je toch gewoon kunt reizen met de dieren.

fiona1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 20:51

TS; van welk jaar is je pony? en zoals eerder gevraagd wie zijn de wel genoemde pony's -ouderdieren- in het paspoort.

Miranda06

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 15:22

Bij mijn shetlander staan de ouders in het paspoort vermeld, kan ik dan meedoen aan de keuringen
of moet er echt een stamboekpapier bij? kan je dat vragen bij het NSPS om als nog die papieren
dan te krijgen?
Het is trouwens wel een hengstje.
(sorry als het antwoord al ergens staat,heb er dan overheen gelezen)

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 15:30

Je pony's papier moet op jou naam staan. En om je in te schrijven moet je dat papier op sturen (waarheen hangt van welke keuring af, hengstenkeuring of premiekeuring).

Miranda06

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 15:45

Hij staat nog niet op mijn naam, dat moet nog.

shetlandfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 19:26

Miranda06 schreef:
Bij mijn shetlander staan de ouders in het paspoort vermeld, kan ik dan meedoen aan de keuringen
of moet er echt een stamboekpapier bij? kan je dat vragen bij het NSPS om als nog die papieren
dan te krijgen?
Het is trouwens wel een hengstje.
(sorry als het antwoord al ergens staat,heb er dan overheen gelezen)

Ben je wel lid van het stamboek? Anders krijg je die kosten ook nog. Lidmaatschap is verplicht als je met de keuring wilt meedoen.
En lidmaatschap zelf is 62 Euro...
Plus de andere kosten die je daarbovenop krijgt van overschrijving op naam, nieuwe stamboekpapieren, inschrijfgeld keuring...

Miranda06

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 19:51

Ja dat weet ik, ik ben er al een jaar lid van. :)
Alleen overschrijven op naam moet nog.

DeSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 21:57

Tanja heeft haar veulen en enterpremie in haar paspoort staan, tot 2004 dus.