Haha, nee niet alle, mar gewoon, de meeste welshjes
LdJ
Geplaatst: 24-02-11 15:29
Volgens mij zijn alle rondeels pony's welsh... Je kan beter met specifieke namen komen, dan zal je veel eerder reactie's hebben
patrick76
Geplaatst: 24-02-11 15:31
info geven over alle Rondeel Welsh pony's? Is toch niet te doen?Kun je een boek over schrijven. Konden wel eens honderden pony's zijn die de stalnaam Rondeel voeren.
Dat zijn er een heleboel. Er heeft volgens mij in het blauwe jaarboek wel eens een artikel over Rondeel gestaan. Je kan ze wel redelijk groeperen, omdat er toch maar een beperkt aantal lijnen zijn op Rondeel. De G lijn, de P lijn, de C lijn, de S lijnen, de M lijn (ook wel F lijn), de W lijn. Hengsten ingezet waren Revel Tobias, Twyford Thunder, Rowfant Sacha, Rondeels Pengwyn, Rondeels Matheus, Rondeels Carino, Rondeels Seren Light en in de latere jaren zijn er ook wat andere hengsten ingezet.
Joost, Je bedoeld het artikel in het jaarboek van 1999. De laatste jaren wordt er door mevr. Peletier niet meer gefokt. Naast de door jou genoemde hengsten zijn ook Rondeels Fawn en Bengad Damask Oak op Rondeel gebruikt.
xirisx123
Geplaatst door de TopicStarter: 17-03-11 21:35
LdJ schreef:
Volgens mij zijn alle rondeels pony's welsh... Je kan beter met specifieke namen komen, dan zal je veel eerder reactie's hebben
Zo'n 25 jaar geleden reed een vriendin op een pony genaamd rondeels virginia , ik denk inderdaad dat je wat selectiever moet worden..anders krijg je een heel dik boek..
(Ik ga ervan uit dat die correct ingevoerd is op allbreed)
Coed Coch Olfyr ken ik goed. De laatste Coed Coch hengst in Nederland. Wij hebben er ook mee gefokt, Sumrin Sorella was in een grijs verleden nog eens jeugdkampioene alle sekties in Serooskerke, hoewel Sorella geen erg groot licht was. Coed Coch Olfyr was niet de beste vertegenwoordiger van Coed Coch, met name voor wat betreft beweging. Zijn vader Coed coch Nerog is naar Zuid-Afrika vertrokken en heeft daar best gefokt. De volle broer van zijn vader, Coed Coch Brodor was in Nederland en is de best fokkende Coed Coch hengst in Nederland geweest. Coed Coch Doli (moeder van Olfyr) is naar Australië vertrokken.
De moeder van Carnation is dus Rondeels Caprice, zo te zien een volle zus van Rondeels Carino. Mooie moederlijn, daar zijn vele toppers uit gekomen. De vader van Rondeels Caprice is Rondeels Pengwyn, de eerste in Nederland gefokte Royal Welsh kampioen hengst. Die is via het moederland doorverkocht naar Nieuw Zeeland.
Redelijk internationale voorouders dus
De merrie Rondeels Carnation zegt me niks. Zo te zien heeft ze in 1994 een veulen gehad van Boskants Cupido, Carnations Janneke. Janneke heeft in 2001 weer een hengstveulen gehad van Ceulan Suran.