hengstenkeuze Welsh Cob

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

SunNDLM

hengstenkeuze Welsh Cob

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-11 17:05

Hallo allemaal,
ik zit erover te denken om aankomend of volgend jaar mijn Welsh Cob merrie te dekken en ben al een beetje aan het rondkijken voor een leuke hengst maar heb nog niet echt een goede keuze kunnen maken.

Even wat informatie over mijn merrie:
- Noble Diamonds Lady Morgan
- v. Bronfoel Harri
- Morgan is een zwarte merrie met een 1e premie. Ik rij momenteel M1 dressuur met haar.

Afgelopen zomer:
Afbeelding
Als 2-jarige:
http://94.100.120.224/806000001-8060500 ... _JW2U.jpeg
close-up:
http://94.100.120.137/1187850001-118790 ... _ybVT.jpeg
afgelopen zomer:
http://94.100.115.50/1073200001-1073250 ... _KGVQ.jpeg
afgelopen zomer:
http://94.100.124.12/1073200001-1073250 ... oOx_1.jpeg

Wat wil ik graag van de hengst vererven:
- Lef/moed. Mijn merrie is ontzettend eenkennig en bang voor alles (dierenarst/hoefsmid/paraplu etc.etc.)
- Niet te dikke hals
- Lekker lange achterbenen
- Niet een te korte rug

Nou kwam ik bij deze hengst uit:
- Cwmmaddoc Apollo
- v. Derwen Arthur
- De kleur en de bouw spreken mij erg aan, ik ben alleen bang dat de gangen te vlak worden voor een Cob.
- Ik heb op de site van arvalon ook bij de nakomelingen gekeken en ik vind persoonlijk dat daar veel mooie paardjes tussen zitten.
- Mijn hoefsmid is alleen wel bang dat de rug van deze hengst niet heel sterk is...

Afbeelding
http://www.arvalon.de/Hengste/Apollo20055.jpg

Daarnaast zag ik nog een nakomeling van Thorneyside the Goodfather maar daarover kon ik verder geen informatie vinden op internet.

Nou ben ik zeer benieuwd naar de mening van bokt.
Denken jullie dat uit deze combi een mooi veulentje kan komen en heeft iemand ervaring met deze hengst?

Bedankt alvast! :)

cuneracobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 18:46

weet je ook waar die palomino staat?? denk dat je daar niet zo leuk even heen rijd om te dekken??
met jou beschrijving zou ik niks weten.
je beschrijving waar de hengst aan moet voldoen is beetje tegenstrijdig met wat meeste mensen in een hengst zoeken .

patrick76

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 19:12

heb jij geen mooie 3 jarige zwarte Berry?

SunNDLM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-11 19:28

cuneracobs schreef:
weet je ook waar die palomino staat?? denk dat je daar niet zo leuk even heen rijd om te dekken??
met jou beschrijving zou ik niks weten.
je beschrijving waar de hengst aan moet voldoen is beetje tegenstrijdig met wat meeste mensen in een hengst zoeken .

De afstand is geen probleem ;) we zijn van het weekend nog naar Polen gereden om een marathonwagen te kopen (wat helaas bij bekijken bleef), voor de paarden doen we alles hahaha!

Ik wil graag een nakomeling die, net zoals de merrie, zeer geschikt is voor de (dressuur)sport. Helaas zie je daar niet veel Cobs en ik heb dus ook niet echt een goed beeld welke hengsten de gewenste 'dressuurgangen' doorfokken (denk aan niet té veel knieactie). Daarnaast zou ik wel iets meer massa willen dan de hengst heeft. Kortom, de perfecte hengst kan ik niet vinden, en ik hoop dat iemand op Bokt.nl er wel één weer voor mij!

Een cob als deze vind ik erg kort:
Afbeelding

Dit vind ik ook wel een mooie maar ik twijfel nogal door z'n nek:
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door SunNDLM op 24-02-11 19:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 19:30

Ik vraag me een paar dingen af.
Waarom wil je lange achterbenen? Ik zie liever een voorbeen met voldoende lengte ten opzichte van de achterbenen.
En niet te kort, wat is in jou ogen niet te kort? Ik begrijp het wel hoor, beetje lengte is wel nodig voor beweging.
Een stevige hals tref je denk al snel, zeker bij een hengst.

SunNDLM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-11 19:41

Dyonne schreef:
Ik vraag me een paar dingen af.
Waarom wil je lange achterbenen? Ik zie liever een voorbeen met voldoende lengte ten opzichte van de achterbenen.
En niet te kort, wat is in jou ogen niet te kort?
Een stevige hals tref je denk al snel, zeker bij een hengst.

Een stevige hals zie je inderdaad snel. Maar als je de palomino met de koffievos vergelijkt zie je wel een goed verschil. En daarbij spreekt de hals van de palomino mij toch echt meer aan!
En niet kort, alsin minder dan 1/3 van de totale lichaamslengte, wat ik toch wel vind dat de snel ziet bij hengsten. Een lange rug is vaak minder sterk en daarom een nadeel. Met 'niet kort' bedoel ik dus een afwijkende lengte van de meeste hengsten.
Eigenlijk blijf ik bij de sport, als het gaat om de benen, ook daarin vind ik een sterke achterhand met (voor een Cob) lange benen toch echt een voordeel in de dressuur.

patrick76

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 19:42

ik heb geen problemen met de nek van de vos hierboven. Meer met de vorm en de zwaarte van de hals en de hoofd/hals aanzet.

SunNDLM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-11 19:52

patrick76 schreef:
ik heb geen problemen met de nek van de vos hierboven. Meer met de vorm en de zwaarte van de hals en de hoofd/hals aanzet.

Een zware hoofd-hals verbinding vorm meestal een belemmering in de afbuiging en dus in de sport. Ik wil mijn Cob daarvoor fokken, de dressuursport, waarbij afentoe aan een keuring mee zal worden gedaan.

cuneracobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 23:44

Waarschijnlijk heb ik niks ter dekking aan cobs dit jaar.
persoonlijk moet ik zeggen dat je te moeilijk doet met zoeken en waar

SunNDLM

Re: hengstenkeuze Welsh Cob

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-11 23:50

@ berry; Tips zijn natuurlijk altijd welkom. Wat voor hengst zou jij erop zetten? De vader is Harri (OP), de moeder schuddebeurs mon cheri maar ik weet zosnel niet wat daar voor bloedlijn achter zit. De merrie heb je afgelopen jaar voorgebracht op Houten (als je je dat nog kan herrineren).
Ik ben benieuwd! (Ps, ik wil graag een pony geschikt voor de dressuur maar het moet wel een echt cob blijven natuurlijk)

LdJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 08:27

Dan denk ik dat het toch een lange zoektocht gaat worden... Want een echt cobtype komt niet echt overeen met de bouw van een sport-/dressuurpony volgens mij :o

SunNDLM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-11 10:07

Nee maar dat is ook niet wat ik zoek. Ik wil wel een echte Cob, maar eentje die wel geschikt is voor de dressuur, dus niet te veel knieactie en niet zo'n korte holle rug zoals je bij veel hengsten ziet.

dion1anouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 12:35

Afbeelding

Je wilt dus zoiets fokken als ik het begrijp!!! :D deze heeft als vader Trefaes Brennin Du staat in Duitsland! Levert wel altijd leuke cob's voor in de sport! Deze was groot 1.62m maar ik vond dat niet erg want we hadden ze immers voor de sport gekocht! Getipt door een Cob fokster die ze als veulen had gekocht maar zag toen ze een 1.5 jaar oud was te groot zou worden voor haar fokkerij!Wij waren hier heel blij mee. Maar je moet wel altijd in je achter hoofd houden dat het niet altijd makkelijk is om met een Cob in de dressuur sport te rijden!! Je moet een beetje lef hebben zeggen wij altijd :j Deze Cob draaide altijd goed mee kwam altijd met winst en prijs naar huis(liep tussen de paarden).

SunNDLM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-11 12:47

dion1anouk schreef:
http://94.100.118.185/429800001-4298500 ... _ejXA.jpeg

Je wilt dus zoiets fokken als ik het begrijp!!! :D deze heeft als vader Trefaes Brennin Du staat in Duitsland! Levert wel altijd leuke cob's voor in de sport! Deze was groot 1.62m maar ik vond dat niet erg want we hadden ze immers voor de sport gekocht! Getipt door een Cob fokster die ze als veulen had gekocht maar zag toen ze een 1.5 jaar oud was te groot zou worden voor haar fokkerij!Wij waren hier heel blij mee. Maar je moet wel altijd in je achter hoofd houden dat het niet altijd makkelijk is om met een Cob in de dressuur sport te rijden!! Je moet een beetje lef hebben zeggen wij altijd :j Deze Cob draaide altijd goed mee kwam altijd met winst en prijs naar huis(liep tussen de paarden).

Het is zeker gewaagd om met een Cob de sport in te gaan maar 'Rond de Scheld'-cobs zullen ze eens een poepie laten ruiken *\o/* hahaha!
Lekker groot is ze trouwens, dat spreekt me inderdaad wel aan, maar de kans dat je dat fokt...
Laatst bijgewerkt door Nickeltje op 02-03-11 23:17, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Graag geen foto quoten. Foto in link geplaatst.

dion1anouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 13:33

Helaas zal deze niet meer op de show verschijnen van "Ronde de Schelde" ze is immers verkocht en loopt nu in het noorden des lands!! Maar voor de toekomst heb ik zeker nog een leuke staan hihi :j en deze word ook lekker groot!!! De vader hiervan zou ook een leuke zijn voor jouw merrie :o

malissapaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 13:52

ik weet wel een mooie hengst voor je. :)
http://www.dyonnebos.nl/evenementen2010 ... _1939.html
dit is een hengst van stal gerstloo. hij heeft echt een super karakter is zadelmak en nergens bang van geft goede veulens. zijn roepnaam is fictor weet alleen niet wat zijn echte naam is.

http://www.dyonnebos.nl/evenementen2010 ... _1979.html
of deze hengst dit is een 3 jarige hengst van trefeas arfon hij is nederland kampioen 2 jarige hengsten geworden in 2010. hij is zadelmak en heeft een super karakter.
dit is ook een hengst van stal gerstloo.

zijn naam is : gerstloos ender
moeder: gerstloos empress star
vader: trefeas arfon

voor meer informatie graag een pb tje terug :)

malissapaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 14:11

stal gerstloo heeft trouwens nog meer welsh cob hengsten staan.

patrick76

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 15:41

cuneracobs schreef:
Waarschijnlijk heb ik niks ter dekking aan cobs dit jaar.
persoonlijk moet ik zeggen dat je te moeilijk doet met zoeken en waar

je hebt de zwarte toch? Had die eigenlijk ook wel verwacht op de HK .

cuneracobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 15:49

was ook de bedoeling, maar hij groeide van de winter ineens nog een paar centimeter dus kreeg hem nooit meer goed klaar in een paar maandjes, hij is nu beleerd en doet het super onder het zadel

darwin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 15:55

cuneracobs schreef:
was ook de bedoeling, maar hij groeide van de winter ineens nog een paar centimeter dus kreeg hem nooit meer goed klaar in een paar maandjes, hij is nu beleerd en doet het super onder het zadel

Hier zei je iets anders ;)

cuneracobs schreef:
esther je hebt het nu over die bruine?? kwa deken enzo?
hier stromen de dekkingen nu al binnen

cuneracobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 21:40

klopt maar er zijn wat grote ontwikkelingen aan de gang op prive gebied waardoor het niet mogelijk is de merries goed te bedienen dit seizoen ja de a wel

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 16:01

stalgerstloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 14:44

De juiste partner vinden voor jouw merrie kan inderdaad pittig zijn! Wij zien dat iemand je op dit forum attent heeft gemaakt op onze stal. Dat is heel aardig, maar helaas is er onjuiste informatie verstrekt. Een indruk van onze hengsten kun je wel alvast vormen wanneer je onze website bezoekt, www.stalgerstloo.nl. Wanneer je meer informatie wilt, vind je daar ook onze telefoonnummers. Uiteraard ben je van harte welkom om de hengsten een keer te komen bekijken, dan kun je ook het beste een beeld vormen. Veel succes met het vinden van de juiste hengst voor jouw merrie.
Herman & Helma

malissapaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 21:26

heb je al een geschikte hengst gevonden?

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 00:03

Deze staat bij ons in het dorp.
Hij heeft al een paar hele mooie veulens rond lopen. Vorige week waren we op een keuring met 1 van zijn nakomelingen. Dit veulen heeft een gouden premie gehaald.
Het is een hengst met een heel goed karakter en zeer veel beweging.
Stokmaat is rond de 1.50

H-S Let's go

V : Llanarth Lord Nelson
MV: Menai Sparkling Magic

Afbeelding

Afbeelding