[KG] Sabino of Rabicano?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

LADPR

[KG] Sabino of Rabicano?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-11 18:21

Door het Sabino topic ben ik nu wel heel nieuwschierig geworden of hij nou een rabicano is of een sabino.

De hoeveelheid witte haren hij heeft verschillen per jaar, wel is het pas met zijn 3de jaar gaan kleuren. In de winter heeft hij minder wit dan in de zomer.

De wite haren zitten het meeste op de achterhand en worden naar het hoofd toe minder maar ook op zijn oren en hoofd heeft hij altijd wat witte haren zitten.

Het gaat van zo extreem
Afbeelding

Tot zo minimaal in de winter
Afbeelding

Ook heeft hij soms vlekjes (witte haren met enkele vos haren er door) en donkere strepen die vooral na het scheren goed zichtbaar worden.
http://i652.photobucket.com/albums/uu25 ... 0_5175.jpg

Hij heeft niet veel wit aan zijn benen, wel een blesje.
http://i652.photobucket.com/albums/uu25 ... 0_6621.jpg

Zijn manen zijn wit en zijn staart is wit met zijn vacht kleur.

Ook misschien handig voor zover ik weet zijn zijn ouders minimaal wit, alleen blesjes en witte voetjes. Zijn nakomelingen zijn ook niet extreem wit of zo.
Laatst bijgewerkt door Nicole288 op 22-02-11 18:31, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Tag toegevoegd + max 2 foto's zichtbaar, rest in link

Paintlinger

Re: [KG] Sabino of Rabicano?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 13:14

Ik zie geen coontale en eigenlijk ook niet een duidelijk rabicano patroon.
Daarvan is het meeste wit te zien in de flanken en soms om de schouders.

Kan het niet 'gewoon' roan zijn?

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 13:22

Dit is mijn Rabicano (bonte)........
Afbeelding

Coontale
Afbeelding

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 13:26

Ik zie er ook geen rabicano in (en bij de bonte ook niet)

Afbeelding

Coontail is witte haren bij de staartwortel niet bij de staartpunt, en witte haren op het lichaam bij een rabicano meestal op de buik, het ribbenpatroon volgend. Foto hierboven is van een rabicano Volbloed Arabier.

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 13:29

Mijn pony heeft ze ook bij de staartwortel (natuurlijk bedoelde ik de punt niet)........een hele rand aan de bovenkant.
Ik heb daar geen betere foto van.

Mijn hengstje is absoluut rabicano, alleen iets minder uitgesproken als de bovenstaande arab.

Anouk_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 13:52

Ik heb niet veel verstand van kleuren, maar mij lijkt je pony ook een roan. Die vlekjes heeft mijn haf soms ook in de zomervacht.

Ik had het sabino topic ook gevolgd. Van Sox had ik al het idee dat hij sabino was, en dat weet ik nu wel ongeveer zeker. Maar Vlinder is bruin, en heeft ook dat witte haar bij haar staart. Dacht dat het iets te maken had met de flaxen van haar moeder ofzo, maar is dat dan ook coontail? (had er nog nooit van gehoord :o ) en betekend dat dat ze ook sabino / rabicano is? want ze heeft alleen achter 2 witte voetjes, en op haar kin en voorhoofd een vlek.. Ben ik eigelijk wel nieuwsgierig naar!

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-11 14:28

Een roan zou technisch niet moeten kunnen omdat beide ouders geen roan zijn maar zijn vader heb ik zelf nooit gezien dus het zou kunnen dat ze die gewoon vos hebben genoemd terwijl hij misschien dan toch een vos roan is.

Maar een roan heeft geen wit op het hoofd toch? Hij heeft duidelijk in de zomer ook witte haren op zijn hoofd en oren zitten. Hij is wel op zijn achterhand veel witter dan de rest van zijn lichaam.

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 14:29

Het zou natuurlijk heeeeeel minimaal kunnen zijn ofzo......
Mijn bronco heeft ook witte haartjes op hoofd en oren in de zomer :j

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-11 14:32

Ja ik heb geen idee vandaar ook de vraag haha.

Hij zit in de zomer echt onder de witte haren. Bijna tot aan zijn schoft is het zoals op de eerste foto, vanaf daar naar voren worden de hoeveelheid witte haren steeds minder zeg maar. In de winter dus nagenoeg alleen op zijn achterhand met op de rest van zijn lichaam hier en daar een verdwaald groepje witte haren zeg maar.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 14:38

Roan houd een donker hoofd en benen. Al is Roos op haar hoofd ook wel een tikkie stekelharig (iets meer dan een gewone vos).

Ik weet niet hoe minimaal roan kan zijn. Ik ken alleen de echte toverballen.
Is het niet gewoon dat het witte nu minder goed te zien is maar wel evenveel is als zomers? Mijn Roos is nu meer vos dan de winter foto van Jimmy (alleen als ze gaat zweten en krullerig op droogt zie je haar witte ondervacht nu).

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-11 14:45

Nee hij kleurt wel per seizoen. Als hij geschoren is in de winter zie je net als met vacht wel witte haren maar niet veel en niet in het 'patroon' waarin hij ze in de zomer heeft zeg maar.

Als hij zweet met zijn wintervacht veranderd er kwa kleur niks.

Edit: Zijn achterbenen kleuren ook mee tot halverwege ongeveer maar niet met zoveel wit als op de achterhand. Zijn voorbenen kleuren nouwelijks.

IcePrincess

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 17:14

Sabino :j

Precies dezelfde vorm stekelhaar als mijn pony heeft en die is absoluut niet roan of rabicano (of schimmel zoals ook vaak gedacht wordt)

Bovenop de achterhand een berg stekelhaar (hij heeft zelfs een zelfde voskleurige vlek :D ) en naar onderen en voren toe minder witte haren (behalve rond de aftekeningen want daar zit juist weer meer). Elk jaar komen er meer witte haren en in de winter lijkt het minder.
Deze foto is wel grappig van vorig jaar, half in de wintervacht half de zomervacht, duidelijk te zien dat de zomervacht veel stekelhariger is:
Afbeelding

Ik kocht hem als jaarling met een paar witte haartjes en elk jaar is er meer wit haar bijgekomen, ik vrees voor dit jaar want erg mooi vind ik het niet :\ . Vooral omdat het zo onregelmatig is verdeeld, hij heeft vanuit zijn hals en midden op de rug 'roanpatches', duidelijk vlekken waar meer wit haar zit dan de rest. Vooral bovenop zijn achterhand denk ik dat de verdeling dit jaar wel 50/50 van wit en oranje zal zijn (of eigenlijk nog minder oranje want hij wordt tegelijkertijd ook donkerder door sooty en krijgt naast witte haren ook steeds meer zwarte haren, maar goed dat hij zo'n leuke uitstraling heeft want zijn vacht is echt heel lelijk :+ )

Die onregelmatige verdeling zoals jouw pony ook heeft is een duidelijk kenmerk van sabino :)

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 17:16

Jimmy is absoluut geen roan :n

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-11 17:21

IcePrincess: Ohh ik vind het prachtig, elk jaar weer een verassing hoe hij eruit gaat zien haha. Klinkt inderdaad precies als die van jou!