[H][KWPN] Hengst voor Uptown x Jazz x Rheinblick

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

voyou

[H][KWPN] Hengst voor Uptown x Jazz x Rheinblick

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-11 17:33

Ik wil mijn merrie eventueel dit jaat weer dekken. Ze is nu 5 jaar, heeft vorig jaar een veulen gehad van Westenwind. Ze wordt nu getraind voor een IBOP zodat ze (als ze het haalt) KEUR kan worden.

Exterieurmatige opmerkingen op de keuring:
- iets horizontale hals, iets diep uit de borst
Beweging:
- ruim in alle drie haar gangen, zou iets meer tot dragen moeten komen
Dus niet heel veel opmerkingen.

Karakter:
Ze is fijn in de omgang en het is een heel fijn trainbaar paard (al verwachten mensen dat niet altijd met haar afstamming :) ).

Wat ik zoek in een hengst is front en draagkracht. Ben benieuwd welke jullie vinden passen.

Hierbij de link naar haar afstamming:
http://www.paardenfokken.nl/pedigree.php?horseid=137550

Hierbij wat foto's:
Op de keuring:
Afbeelding

Met haar veulen (v Westenwind):
Afbeelding

Onder het zadel:
http://www.mijnalbum.nl/Foto-3UPSWQIJ.jpg

http://www.mijnalbum.nl/Foto-3PUEFMTC.jpg
Laatst bijgewerkt door Nicole288 op 22-02-11 17:38, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Max 2 foto's zichtbaar, rest in link

voyou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-11 15:18

Niemand die een tip heeft?
Misschien willen julie dan wel reageren op mijn lijstje.

In de merrie zit al Jazz en Ferro. Jazz wil ik niet in een hengst, Ferro zu nog kunnen, als hij ver genoeg weg zit.

Uit de moederlijn is in Duitsland een Donnerschlag goedgekeurd, dus het Donnerhall-bloed zou kunnen passen. En de Jazz merrie (moeder) is een keer onderwerp van een hengstenkeuze-avond bij een fokkerijvereniging geweest. Toen kwam daar Dream of Glory uit. Vanwege de combinatie van Donnerhall bloed met Romadour II bloed. Romadour II bloed komt weer terug in deze merrielijn achter Rheinblick. Dream of Glory is echter overleden.

Als ik kijk naar andere hengsten met deze combinatie kom je op:
Winningmood, is voor 2011 weer beschikbaar en lijkt goed te vererven
Don Romantic, een aantal bokkers is heel blij met hun nakomelingen van hem
Delamanga, heeft Dream of Glory in zijn lijn

Het liefst heb ik een hengst die al nakomelingen heeft, zodat je al iets weet. Maar de jonge hengsten Chippendale en Charmingmood (waar ik op werd gewezen) zijn mogelijk ook interessant. De moeder van deze merrie is voor dit jaar overigens drachtig van Chippendale.

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 16:38

De Niro, een halfbroer van Dream of Glory.
Van deze hengst heb ik fijne afstammelingen. Paarden met veel aanleg voor de sport.
We hebben nu bijv. nog een 8-jarige De Niro x Cabochon, ZZL die we verder op gaan leiden.
Je merrie kan dat wel hebben, De Niro fokt wat klassiek.
Als je voor sportaanleg gaat dan is Voice zeker een aanrader, is wat ext.vererving betreft vergelijkbaar met De Niro.

De twee jonge hengsten die je zelf noemt hebben ook veel bewezen verervers in hun afstamming, met resp.Lord Sinclair- Negro
en Contango-Donnerhall wel dressuurhengsten die in Nederland succesvol zijn.
Florencio, heeft veel goede (nog jonge) nakomelingen die het in de diverse aanlegtesten erg goed doen.
Hij fokt wel wat wisselend maar kan een topper geven, zeker in combinatie met Jazz bloed.

voyou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-11 18:10

Met zo'n Florencio-topper als Charmeur zou ik dat misschien wel moeten overwegen! :)
Het lastige is dat hij zoals je zelf al zegt wisselend fokt. Dat zou je dan eerder met een merrie doen waar je al wat meer van weet. Deze heeft pas 1 veulen gehad.

De Niro geeft veel interessante nakomelingen. Jij geeft aan dat je denkt dat mijn merrie dat 'klassieke' wel kan hebben. Ik weet dat nog niet zo zeker. Maar misschien het proberen waard. Voice liet zich veelbelovend zien onder Edward. Ik ben alleen nooit zo'n fan van de bria stam. Gevoelsmatig, zonder dat heel goed te kunnen verklaren.

Van Chippendale en Charmingmood vind ik de hengsten in de afstamming inderdaad heel goed! Ik wil de moederlijn nog iets verder bekijken. Wat zit daar verder in?

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 23:45

de niro zou wel goed kunnen passen idd

maar ook don romantic vind ik absoluut geen verkeerde keuze! geeft echt opwaarts bewegende paarden (heeft dat veeel meer gedaan als de niro bloed bij mijn merrie)
je behoud het goede karakter! (ook altijd fijn) en mooi type
foto s in m n profiel van de don romantic
en ook nog van een depardieu (= de niro) werd verkocht op de veiling maar was naar mijn mening veel minder als de don romantic

charmingmood is idd heel interessant qua bloedvoering!
van florencio weten we idd dat hij nogal wisselend fokt

Anneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 08:15

Ampére?
Beweegt zelf gedragen en bergop.
Kan beweging verbeteren, en schijnt fijne karakters te geven.

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 11:25

Don Romantic is idd een hele toffe hengst met goeie nakomelingen.
1 opmerking bij hem: de merrie moet maat meegeven.

voyou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-11 12:00

s0173957 schreef:
Don Romantic is idd een hele toffe hengst met goeie nakomelingen.
1 opmerking bij hem: de merrie moet maat meegeven.

Ik maak me over de maat niet heel zorgen. De Jazz was ca 1.70m en deze merrie ook.
Van de veulens uit de jazz is alleen haar eerste van Osmium niet de grootste geworden. De United en Krack uit haar zijn allebei groot. Het Westenwind veulen uit de Uptown had ook voldoende maat (weet natuurlijk niet hoe groot hij uiteindelijk wordt).

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 15:50

Dan is Don Romantic zeker een goeie optie!
Het is bv een van de weinige redenen waarom wij hem niet gebruiken.

En als je De Niro bloed wilt zou ik eerder kijken naar hengsten met De Niro in de merrielijn. Die spreken mij meer aan als rechtstreekse De Niro's zelf.
Al hadden we voor vorig jaar wel Danone I (De Niro x Weltmeyer x Bolero) op het nr 1 staan (uiteindelijk de merrie niet laten dekken).

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 15:54

mijn don romantic is idd ook gewoon mooi aan de maat. niet zo asociaal groot als de rousseau (gelukkig ;) ) maar gewoon wel een mooie maat

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 15:57

Zo zie je maar dat je nooit een constante kan trekken in de vererving van hengsten :)
Ik zeg ook niet dat hij altijd kleintjes fokt hoor, maar er zitten er wel dikwijls tussen.

En essie, die Rousseau is dan ook idd een beetje een kasteel è ;) (wel een goed bewegend en knap kasteel)

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 16:01

hahah ja en waar dat nou perse vandaan komt weet ik niet maar goed ze is een kasteel en we veranderen er niet veel aan ;) :)

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 20:26

voyou schreef:
Niemand die een tip heeft?
.

Ik zou een hengst kiezen voor deze merrie die veulens maakt die door het lichaam bewegen waarbij je een duidelijk ruggebruik kunt zien..
Dit veulen gaat in mijn opinie vlot over de benen maar het ruggebruik is zeer statisch.(kortom mag veel meer gummy door het lichaam hebben en dan gaat dat opgeprikte ook weg.) Ben je tevreden ga je toch gewoon weer terug. Misschien dat het volgende keer wel weer anders is. Kan maar zo...
http://www.sell-veulenveiling.nl/paarde ... php?id=281

Anneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 07:57

Anneke schreef:
Ampére?

voyou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-11 09:19

ceasario schreef:
Ik zou een hengst kiezen voor deze merrie die veulens maakt die door het lichaam bewegen waarbij je een duidelijk ruggebruik kunt zien..
Dit veulen gaat in mijn opinie vlot over de benen maar het ruggebruik is zeer statisch.(kortom mag veel meer gummy door het lichaam hebben en dan gaat dat opgeprikte ook weg.)

Het veulen kon inderdaad erg opgeprikt lopen, maar ook zeker heel erg los. Dat filmpje is gemaakt in twee rondjes, net uit de trailer op vreemd terrein.. Maar thuis door de wei kon hij enorm 'dansen' als hij met zijn vriendjes aan het spelen was. Maar het was natuurlijkk beter geweest als hij dat altijd deed.

Welke hengsten maken volgens jou veulens die door het lichaam bewegen?
Van de eerder genoemde hengsten weet ik dat ik Florencio in een VHO op de hengstenkeuring in Den Bosch (weet niet meer welk jaar) super losgelaten vond. Echt heel veel swung!! Maar geeft hij dat ook (consequent) door aan zijn veulens?
ceasario schreef:
Ben je tevreden ga je toch gewoon weer terug.

Ik wil graag een andere hengst proberen.
Laatst bijgewerkt door voyou op 25-02-11 09:34, in het totaal 1 keer bewerkt

voyou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-11 09:26

Anneke schreef:
Ampére?

Daarmee kies je voor inteelt op Ferro. Ik vind Ampere niet zo veel toevoegen dat ik die inteelt zou aangaan.. En Flemmingh kan je op een andere manier wel toevoegen.

Waarom vind jij dit wel een goed idee?

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 18:29

Alane

Re: [H][KWPN] Hengst voor Uptown x Jazz x Rheinblick

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 13:32

Moet het een KWPN ggk hengst zijn?

Anders zou Estobar NRW een passende keuze kunnen zijn.
Hij komt uit een oude maar zeer succesvolle moederlijn.

http://www.estobar-nrw.de/