14 jarige haflinger kopen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

zondersokken

14 jarige haflinger kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-11 15:56

Hallo allemaal, eigenlijk was ik een beetje aan het rondkijken naar een Tinker onder de tien jaar.
Nu wil het dat ik hier in de omgeving tegen een leuke haf aanloop (op aanwijzing van mijn instructeur) hij is al 14 jaar maar voldoet aan al mijn wensen...
Hij is bomproof, western ingereden kan alleen en in groep buiten rijden en is daar heel braaf, oud type dus ook lekker breed.
Alleen 14 denk ik dan...... wat denken jullie is dat een goede aankoop om nog vele jaren plezier mee te hebben en te galopperen over het strand, natuurlijk ook relaxte ritten op ons gemak.
Ik zou hem evengoed laten keuren hoor maar de leeftijd is het enige waar ik een beetje over twijfel, graag jullie mening

Roosch

Re: 14 jarige haflinger kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 15:57

Doen!
14 is nog lang niet bejaard. Als hij verder aan alle eisen voldoet, dan zeker doen!

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 15:59

14 is nog niet oud hoor :+ Als zijn leeftijd het enige is dat waar je over twijfelt: gewoon laten keuren & evt kopen. Mijn vorige pony was ook 14, heb hem 4 jaar gehad. Nooit problemen of nadelen ondervonden aan zijn leeftijd :n

Suzan_v_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 16:00

14 jaar, dat kan gewoon nog hoor, kan je echt nog jaren plezier mee hebben! Echt doen, zeker als het aan al je wensen voldoet!

Succes in ieder geval.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 16:01

Voor een haflinger is 14 over het algemeen nog lang niet oud! Vooral als je aangeeft dat je instructeur je op dit paard wijst dan denkt in elk geval je instructeur dat dit een goede klik gaat worden :-)

Je kunt altijd even gaan kijken en gaan rijden, klinkt wel als een leuk paard :-)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 16:02

14 kan prima! Ik heb mijn haf ook toen ze 14 was gekocht. Is inmiddels 18 en doet het nog prima hoor :D

zondersokken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-11 16:02

Die vier jaar waar je het over hebt Doubtless vind ik dus niet zo heel veel 10 jaar klinkt beter!
Kon je paard toen niet meer of wilde je graag een andere?

Dat klinkt goed Yvank kan ze alles nog doen? Hoop dat jullie nog veel plezier hebben voor jaren

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 16:03

gewoon doen :)
ik heb laatst mijn 8 jarige sportpaard ingeruild op een 12 jarige merrie (PRE) onbeleerd
maar nog steeds geen enkel grijntje spijt van sterker nog ik geniet iedere dag met volle teugen van haar
en ondanks dat ze niet beleerd was is het een hele wijze en vooral bomprove brave merrie, en van haar leeftijd merk je echt niks :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 16:06

zondersokken schreef:
Die vier jaar waar je het over hebt Doubtless vind ik dus niet zo heel veel 10 jaar klinkt beter!

Dat klinkt goed Yvank kan ze alles nog doen? Hoop dat jullie nog veel plezier hebben voor jaren

Ja ze kan alles nog en gaat nog steeds vooruit :D , loopt op buitenritten nog steeds voorop en haalt alle jonkies in :D

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 16:18

zondersokken schreef:

Het gaat vooral om het gevoel wat je erbij hebt he :)) Mijn pony doet het nog super, had alleen een hekel aan de bak terwijl ik graag fanatiek wil trainen.

Kitty84

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 16:31

Wij hebben die van ons gekocht op 14 jarige leeftijd....inmiddels wordt ze 17 en gedraagt ze zich met grote regelmaat als een 6 jarige....als je je gezond verstand gebruikt en een pony koopt die niet op deze leeftijd al verschijnselen van slijtage vertoond....dan kan je daar nog heeeeeeel lang plezier van hebben hoor

Dus als de klik er is en de prijs normaal zeker doen!

Vankje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 16:34

Toen ik mijn merrie kocht was ze 15 jaar oud, maar daar merk ik niks van hoor :) Ze gaat prima :D

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 16:35

zelf zou ik het niet willen, heb liever een paard waar je normaalgesproken nog wel 10 jaar mee vooruit kan en die kans wordt hoe ouder hoe kleiner natuurlijk (uitzonderingen daargelaten).
Maar kijken en proefrijden kun je natuurlijk wel doen, mocht het dan wel perfect lijken te zijn dan kun je het voor jezelf afwegen.

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 16:40

Mijn vroegere pony's waren allebei 14 toen ik ze kreeg, nooit problemen gehad mbt hun leeftijd. Eén van de twee liep nog vlotjes parcours van 1.20m toen ze 18 was, zonder ook maar één keer mank te zijn. Nee, zeker als je richting recreatie denkt te gaan, zit dan écht niet in over die leeftijd. Die kan nog jaren meegaan...

_merel_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 16:42

ik vind 14 een prima leeftijd... Zeker voor jou doelen kan dit prima... Hiermee kun je over het algemeen nog tig jaar rondgalloperen op het strand! In dit ras/type maakt dat niet zo heel veel uit.... Ze zijn hard en hebben een hoge leeftijdsverwachting!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 16:47

Er is zeker niets mis met een Haflinger van 14 jaar, die kan nog lange tijd mee!

Maar: waarom wilde je aanvankelijk een Tinker van onder de 10 jaar? Weet je zeker dat je je plannen wil wijzigen?

isverwijderd

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 16:49

Ligt aan de vraagprijs. Opzich niks mis mee, maar voor meer dan 500, zou ik toch erg gaan twijfelen!

Tassie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 16:55

leeftijd sja weet je je kan een jong paard kopen maar die kan net zo goed over 2 jaar overlijden als een beesie van 14 zou er gewoon lekker voor gaan ;) ik heb zelf een merrie gehad die ik op 15 jarige leeftijd gekocht had is 19 geworden maar niet omdat ze ziek was maar in een sloot terecht kwam :+

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 17:05

Henkjan schreef:
Ligt aan de vraagprijs. Opzich niks mis mee, maar voor meer dan 500, zou ik toch erg gaan twijfelen!

Da's wel heel erg weinig!
Ik zou juist nooit een paard van 500 euro kopen, daar moet wel iets mis mee zijn (zou je denken)..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 17:06

Niet altijd hoor ;)

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 17:13

tsja je kunt zelfs een veulen kopen die voor zn 1e jaar doodgaat maar feit is natuurlijk wel hoe ouder hoe meer risico op overlijden of onbruikbaarheid door gebreken, dat is een beetje een scheve vergelijking natuurlijk.

Kaaaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 17:15

Prima leeftijd!
Zou het doen, hij heeft al veel ervaring en ook nog eens vertrouwd aankopen.
Succes met je beslissing en zoektocht! :)

zondersokken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-11 17:19

Over het algemeen dus positieve ervaringen, ik wilde een tinker omdat ik dat een leuk stevig breed paardje vind maar deze haf is dus ook een wat breder type. En onder de tien inderdaad met het idee dan kan ik er nog heel lang plezier van hebben, maar ook met een jong paard ben je daar natuurlijk niet helemaal zeker van. En omdat hij verder aan al mijn wensen voldoet wil ik daar wel van afstappen Robin S.

Henkjan 500 euro zou wel heel weinig zijn voor een fit beestje, de vraagprijs vind ik redelijk en al zijn toebehoren krijgt hij mee.

Morgen ga ik even met iemand kijken die daar ook op stal staat. en vrijdag heb ik afgesproken met de eigenaar spannend hoor iemand nog tips waar op te letten?

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 17:23

Vragen naar zijn medische achtergrond, bezichtig hem zowel los als onder het zadel & als het kan ook op straat/in het bos
(''ja hij is écht verkeersmak!" is een bekende ;) )
& Neem je instructeur een keer mee!

Succes :D

sophie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 17:24

ik heb zelf een haflinger merrie van 16 en die gedraagd zich nog elke dag als een jong paard wat net een paar jaar onder het zadel is. Ze word nog steeks extra blij als ze ziet dat er een hindernis in de weide staat.
Wat betreft de leeftijd zou ik haar dus wel aan schaffen, iets wat mee een beetje tegenhoud bij het kopen van een ouder paard is de geschiedenis.
Mijn vorig hafliner heb ik namelijk als 8 jarige merrie verkocht aan een klein meisje wat nog een beetje wou hobbelen. Die merrie was namelijk al helemaal verknoeit omdat zowel ik als mn zusje er op hebben leren paard rijden en ze daardoor heel hard in de mond was en totaal niet gevoelig op de hulpen. Ze was wel super braaf .

nu weet ik niet of je bij western ook dat soort problemen tegen kun komen.