Neonlight schreef:Zou het NNFPS niet beter in navolging van het NRPS ook niet het verrichtingsonderzoek kunnen uitstellen?
absoluut!
Ik begrijp de (economische) redenen waarom een hengst als 2,5 jarige wordt voorgesteld. Zou dat een jaar later gebeuren, dan zouden vele goede pony's al verkocht en geruind zijn voor aanvang van de JHK.
(Dat wil overigens niet zeggen dat ik een voorstander ben van een 2,5 jarige op de JHK, o.a. vanwege het risico "uit de maat groeien" in het jaar erna, maar dat is een andere discussie)
Om de druk op de hengst niet te groot te maken, zou ik er voorstander van zijn als een hengst rustig de tijd krijgt om het jaar daarna uit te groeien, zowel fysiek als mentaal, zowel als dekhengst als onder het zadel. Vergeet niet dat sommige hengsten pas in juli, augustus of september geboren zijn en dus feitelijk pas tijdens de CHK 2,5 jaar oud zijn.
Ook ben ik het met Neon eens dat deze jonge hengsten in hun tweede jaar (dus het jaar na hun eerste goedkeuring) vaak tegenvallen in beweging, juist doordat ze hun balans nog moeten hervinden. Niet alleen onder het zadel, maar juist door het inrijden, ook aan de hand.
Op 4,5 jarige leeftijd verrichtingsonderzoek, wat zou er nou op tegen kunnen zijn. Waarom zou je het risico op blessures verhogen, waarom is de tijdsdruk / prestatiedruk soms zo hoog dat er hengsten flippen, nog voor hun dek - en sport-carrière goed en wel begonnen is.