[KG]Hoge witte benen = altijd bont/sabino?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

anneliesdj

[KG]Hoge witte benen = altijd bont/sabino?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-11 19:15

Ik vroeg me af in hoeverre je wat kunt zeggen over het bont zijn aan de hand van hoge witte benen.
Want bij 'normale' effen paarden zijn witte benen nooit hoger dan halverwege de pijp of net onder de knie/sprong.
Maar als het wit nu over de knie/sprong komt, is het dan per definitie een bonte of sabino? Aangezien het wel een kenmerk van zowel bont als sabino is.
Komen hoge witte benen ook voor bij effen paarden?

Ik weet dat je voor een bonte minstens één bonte ouder nodig hebt maar ik vraag me dus af wat je over de kleur kunt zeggen als je de ouders niet kent maar een paard met hoge witte benen voor je hebt staan.
Laatst bijgewerkt door petraaken op 21-02-11 11:04, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: tag toegevoegd

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 20:26

Ik weet niet of een paard met alleen witte benen genetisch bont kan zijn. Ik denk het eerlijk gezegd niet, of ze moeten nog een klein verdwaald plukje wit in de manen of op de kont hebben

Ik heb idd gelezen dat ze sabino zijn als het wit van de benen hoger dan de knie komt. Ben benieuwd of dat ook echt zo is.
Ik heb deze merrie gedekt bij een hengst die ook veel wit aan de benen en het hoofd heeft. Ik hoop eigenlijk dat ze beide sabino dragen en dat er iets met veel vlekken uitkomt

Afbeelding

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 20:36

Laatst bijgewerkt door tamary op 20-02-11 20:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 20:37

tamary schreef:
Witte vlek op de kin = sabinofactor aanwezig. Rest mogelijke aanwijzingen zou ik moeten opzoeken.

Weet je dat zeker? Zijn heel veel paarden met een bles die dat hebben en dan verder geen witte benen oid.

MyrtheJ

Re: Hoge witte benen = altijd bont/sabino?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 20:40

Mijn pony is sabino palomino, hoge witte benen, vlek op de buik en een witte kin...

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 20:41

een paard is officieel bont, als het 1 witte vlek boven de buiklijn heeft.
een sabino heeft meestal meerdere kenmerken.
echt zeker weten doe je het pas, als je een kleur-genetische test hebt gedaan...

MyrtheJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 20:42

DearLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 20:43

grappig eigenlijk nooit geweten (weer iets geleerd!)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 20:44

spicegirl schreef:
een paard is officieel bont, als het 1 witte vlek boven de buiklijn heeft.

Lijkt me niet. Sabino's hebben vaak een vlek onder de buik maar zijn zeker niet genetisch bont.

nolanlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 20:45

[***] schreef:
tamary schreef:
Witte vlek op de kin = sabinofactor aanwezig. Rest mogelijke aanwijzingen zou ik moeten opzoeken.

Weet je dat zeker? Zijn heel veel paarden met een bles die dat hebben en dan verder geen witte benen oid.

Moet je goed lezen ;) Er staat "op de kin" dat is dus niet de bles..

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 20:49

Sabino is een bont patroon. Uiting kan varieren van hoge witte benen tot extremely loud sabino:
Afbeelding

blue_sky

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 20:52

Nooit geweten maar mijn paard is dus een sabino. Vos met vier hoge witte benen, brede bles, witte boven en onderlip, onregelmatige witte vlek onder z'n buik en stekelharen (roan) over z'n hele lijf. Grappig.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 20:55

Toch zie je in NL best veel 'moderate' sabino's, maar ik heb eigenlijk nog nooit een veulen gezien wat 'loud' sabino was (behalve nu dus net op de foto :+ )

KenJeMe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 20:56

Ik heb ook een sabino! 4 hoge witte benen,witte vlek onder z'n buik, melkmuiltje,stekelharig roan!

MyrtheJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 20:58

http://img208.imageshack.us/img208/3691/img2280q.jpg

Mijne komt ook in de buurt van loud sabino geloof ik. Al is dit niet mijn duidelijkste foto... zie hoog opgelopen benen, witte kin, vlek op de buik, brede bles, roaning, en (op de foto onzichtbare) inktvlekjes :) En dat in palomino. In de winter is ze helemaal wit, zie je nog net de bles en de hoge witte benen, zomers komen de sabino/palomino kenmerken weer naar voren. :)

KenJeMe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 20:59

MyrtheJ schreef:
http://img208.imageshack.us/img208/3691/img2280q.jpg

Mijne komt ook in de buurt van loud sabino geloof ik. Al is dit niet mijn duidelijkste foto... zie hoog opgelopen benen, witte kin, vlek op de buik, brede bles, roaning, en (op de foto onzichtbare) inktvlekjes :) En dat in palomino. In de winter is ze helemaal wit, zie je nog net de bles en de hoge witte benen, zomers komen de sabino/palomino kenmerken weer naar voren. :)

Op de foto is deze gewoon wit?

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 21:00

Waarschijnlijk spelen er meerdere genen een rol bij het tot uiting komen van sabino. In Nederland zie je het veel bij tuigpaarden / Gelders paard. Die hebben vaak hoge witte benen en buikvlek.

Bijvoorbeeld bij criollo's en paints zie je vaak de extremere vormen van sabino:

Afbeelding

MyrtheJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 21:06

Afbeelding

Uploaded with ImageShack.us

Dit is dezelfde pony een paar maanden eerder- voor de wintervacht opkomt ;)

KenJeMe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 21:08

Haha grappig! Hier is ze idd duidelijk palomino! Beetje een toverballetje dus..leuk!

blue_sky

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 21:09

De mijne is "gewoon" een Oldenburger.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 23:15

nolanlover schreef:
Moet je goed lezen ;) Er staat "op de kin" dat is dus niet de bles..

Jij goed lezen
Heel veel paarden hebben een bles die doorloopt en een witte vlek op de kin maar dan verder geen sabinokenmerken

Ik vind dat hele gevlekte wit niet zo mooi trouwens. Liever een effen paard met veel wit.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-11 23:40

[***] schreef:
Ik heb idd gelezen dat ze sabino zijn als het wit van de benen hoger dan de knie komt.

Ik weet dat een sabino niet perse veel wit hoeft te hebben maar de hoeveelheid is wel deels bepalend voor de hoeveelheid die er doorgegeven wordt.
tamary schreef:
Aanvulling:
http://en.wikipedia.org/wiki/Sabino_horse

Daar heb ik ook twijfels bij, zoals gezegd zijn er veel paarden met een bles die doorloopt over de lippen, betekend dat per definitie dat het een sabino is, ook als er weinig of geen wit aan de benen is?
gaucho schreef:
Sabino is een bont patroon. Uiting kan varieren van hoge witte benen tot extremely loud sabino:

Sabino en bont hebben genetisch niets met elkaar te maken, ik denk dat je in de war bent met splashed overo, dat geeft vaak gelijkende vlekken.

Maar jullie kletsen om mijn vraag heen; ik zou graag willen weten of witte benen tot boven de knie/sprong ALTIJD een teken is van bont of sabino.
Maw; kan een effen paard wit tot boven de knie hebben?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 23:56

Sabino heeft invloed op de aftekeningen, maar hoe dat precies werkt is "men" nog niet uit.
Bontfactor als overo en tobiano is iets heel anders, hoewel combinatie mogelijk is om het helemaal verwarrend te maken.
Een paard kan een sabino factor hebben zonder bont te zijn, maar veelal zal het stamboek ze onder dezelfde noemer plaatsen.

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 00:03

Ik heb een kruising kwpn tuiger, hoge witte benen, tot net onder de flank uitlopend.
En onder zijn buik 1 vlekje (net voor zijn koker) Heet dat dan ook sabino?

Ik ga de wikipedia eens raadplegen!

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 00:09

Ik heb inderdaad ook altijd geleerd/gedacht dat Sabino juist de aftekeningen van een paard bepaalt: wit aan de benen, bles/sneb/kol en eventueel een buikvlek.

Mijn jongste Tinker is effen bruin maar met sabino want ze heeft een flinke buikvlek maar aan d'r voorbenen witte voetjes en achter half-hoge witte benen en een dunne bles. Haar moeder is bruin-bont en haar vader is zwart-bont.

Maar om op de vraag van TS te komen: volgens mij is het stamboek-afhankelijk maar kun je van een been waarbij het wit boven de knie/hak uitkomt spreken van of extreem sabino of bont.
Had MarijeR vorig jaar niet een minimaal bont veulentje? Die was helemaal effen op een piepklein wit vlekje op de rug/schouder na. En het veulen was 100% bont omdat een van de ouders dominant bont is (d.w.z. die heeft 2 bontgenen en zal dus altijd bonte veulens geven).