[EH][KWPN] Hengst voor Elcaro x Wolfgang

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Rozanne

[EH][KWPN] Hengst voor Elcaro x Wolfgang

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-11 14:58

De plannen liggen er al jaren, maar dit jaar gaat het dan echt gebeuren, ik wil mijn merrie graag laten dekken. Voor mij is het ook een beetje nu of nooit (ze wordt dit jaar 8) ivm haar leeftijd en de risico’s (aangezien dit haar eerste veulen is). Ik ook graag ervaringen horen over mensen die een eerste veulen hebben gefokt op 8 jarige leeftijd of ouder. Het ‘doel’ van het fokken is het veulen zelf te houden.

Mijn paard Allround gefokt. En ik zou toch echt iets meer dressuurmatig paard willen fokken.
Ze is een Elcaro x Wolfgang.

Ik zou graag verbeteren:
- De draf, die mag krachtiger/ ruimer
- Sterker achterbeengebruik
- De maat, mijn merrie is ongeveer 1.65, dus zou meer maat willen.
- Nuchterder karakter

Voorkeuren voor de hengst:
- Een die maat fokt
- Nuchter karakter (!)
- (zeer) Goede draf
- (zeer) Sterk achterbeengebruik (!)
- Hoogbenig dier

Momenteel ligt voor mij de keuze bij Westenwind. Als mensen meer informatie over hem hebben of ervaring met die hengst hoor ik het graag.

Foto's:

http://img100.imageshack.us/img100/2351/32071177rt4.jpg

Afbeelding

Stap foto:
http://i22.tinypic.com/23ti1y9.jpg

Draf foto:
http://i20.tinypic.com/23t2yr9.jpg

Alle tips zijn welkom!

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 08:54

qua nakomelingen heb ik weinig ervaring met westenwind, vind het een heel fijne symphatieke hengst (zijn afstamming liegt er dan ook niet om)

ook kan je eens kijken naar oscar, over het algemeen geeft hij zeker maat mee! goed achterbeen en heel goed karakter!

Rozanne

Re: [EH][KWPN] Hengst voor Elcaro x Wolfgang

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-11 09:30

Oscar is van Wolgang, en dat zit ook achter mijn merrie dus dat gaat hem niet worden.

Mijn momentele voorkeuren:
Westenwind
Bretton Woods
Voice

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 09:45

o sorry had ff niet goed opgelet :D

kun je je keuzes onderbouwen, wat denk je dat de hengsten gaan verbeteren op jou merrie?

Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 09:53

Mooie merrie! Zal thuis eens voor je kijken, zit nu op m'n blackberry.
Onthoud wel dat kinderen van Elcaro klein fokken! :)

Rozanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-11 10:01

Westenwind: Goed karakter, hoogbenigheid, goede draf, schuine schouder
Bretton Woods: Goed karakter, maat, front, goede draf (tegens: OCD, hoge dekprijs)
Voice: Fijn karakter, en heb ik mij voorderest nog niet heel veel in verdiept.

(Heb duidelijk niet veel verstand van fokken, daarom ben ik er blij met advies!)

Rozanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-11 10:02

Rivaldo schreef:
Mooie merrie! Zal thuis eens voor je kijken, zit nu op m'n blackberry.
Onthoud wel dat kinderen van Elcaro klein fokken! :)

Daarom wil ik graag een hengst met veel maat erop.
Je weet natuurlijk nooit of er een veulen met meer maat uit komt,
maar kan het natuurlijk wel proberen.

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 10:08

bretton woods heeft geen ocd maar 2x een oc (afvlakking)
voice vind ik een heel goed paard, groot voordeel dat hij nu al op dit niveau is! wat je dus niet weet met bretton woods.. uiteraard kan die heel goed lopen maar van voice weet je wel al meer (ook qua nakomelingen, en dat hij zelf het hoogste niveau aankan!)

Rozanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-11 10:09

Maar zoude beide hengsten geschikt zijn voor mijn merrie?
Ik vind Bretton Woods ontzettend gaaf, maar is die OC erfelijk overdraagbaar?
En het dekgeld is echt hoog voor zon onbewezen hengst in mijn ogen.

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 10:13

alles is erfelijk :j maar door zijn kwaliteiten hebben ze hem wel gekeurd.
hij kan super lopen maar ik persoonlijk vind het fijn om nakomelingen te zien van een jonge hengst.. het moet natuurlijk nog maar uitwijzen of hij zelf op het hoogste niveau komt.. en dat weet je met voice wel

ik zal nog eens verder denken voor je :)

smeetjoew

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 18:08

De F-jes zijn de eerste nakomelingen van BW toch? Dus er valt nog niet zo heel veel te zeggen over wat BW vererft. Daarnaast vind ik het zonde dat ze het dekgeld zo hoog hebben gemaakt. Relatief gezien heeft hij nog niet zoveel gepresteerd; zowel in sport als fokkerij. En dan ook nog 2x OC. Maargoed, da's weer bijzaak.

Denk dat Voice heel mooi zou kunnen passen bij jouw merrie. Buitendat ook een commerciele keuze, kan nooit verkeerd zijn. Heb al een aantal hele gave Voice nakomelingen gezien. Soms wat lang achterbeen, maar hebben allen een heel prettig karakter en kunnen goed bewegen. Lichtvoetig en met souplesse.

Ik vraag me bij Westenwind af of hij genoeg bloed voert. Hij komt wel uit een ontzettend mooie moederlijn. Maar vraag me af of je icm jouw merrie genoeg ras krijgt in het veulen.

karinna

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 20:22

Zou United niet aan al je 'voors' tegemoet komen; hoogbenig, super karakters en een sterke draf?
Heb je een link van je merrie naar paardenfokken.nl?

chinou

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 20:29

Rozanne schreef:
Ik ook graag ervaringen horen over mensen die een eerste veulen hebben gefokt op 8 jarige leeftijd of ouder.

Mijn merrie was 11 jaar toen zij haar eerste veulen kreeg en ze heeft vorig jaar haar 2e veulen gekregen. Normale dracht gehad en geen problemen bij de bevallingen. Ze is nu dus 15 en wordt dit jaar opnieuw gedekt.

Onze pony werd voor het eerst moeder toen ze 17 jaar was en nog een keer op 22 jarige leeftijd. Drachtig geworden allebei de keren in 1x dekken en hele makkelijke bevallingen.

Pony en paard zijn beide wel in goede conditie zowel voor, tijdens als na de dracht.

Rozanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-11 09:16

smeetjoew schreef:
De F-jes zijn de eerste nakomelingen van BW toch? Dus er valt nog niet zo heel veel te zeggen over wat BW vererft. Daarnaast vind ik het zonde dat ze het dekgeld zo hoog hebben gemaakt. Relatief gezien heeft hij nog niet zoveel gepresteerd; zowel in sport als fokkerij. En dan ook nog 2x OC. Maargoed, da's weer bijzaak.

Denk dat Voice heel mooi zou kunnen passen bij jouw merrie. Buitendat ook een commerciele keuze, kan nooit verkeerd zijn. Heb al een aantal hele gave Voice nakomelingen gezien. Soms wat lang achterbeen, maar hebben allen een heel prettig karakter en kunnen goed bewegen. Lichtvoetig en met souplesse.

Ik vraag me bij Westenwind af of hij genoeg bloed voert. Hij komt wel uit een ontzettend mooie moederlijn. Maar vraag me af of je icm jouw merrie genoeg ras krijgt in het veulen.

Bedankt voor je inbreng!
BW is inmiddels al van mijn lijstje.

karinna schreef:
Zou United niet aan al je 'voors' tegemoet komen; hoogbenig, super karakters en een sterke draf?
Heb je een link van je merrie naar paardenfokken.nl?

http://www.paardenfokken.nl/pedigree.php?horseid=117501

chinou schreef:
Rozanne schreef:
Ik ook graag ervaringen horen over mensen die een eerste veulen hebben gefokt op 8 jarige leeftijd of ouder.

Mijn merrie was 11 jaar toen zij haar eerste veulen kreeg en ze heeft vorig jaar haar 2e veulen gekregen. Normale dracht gehad en geen problemen bij de bevallingen. Ze is nu dus 15 en wordt dit jaar opnieuw gedekt.

Onze pony werd voor het eerst moeder toen ze 17 jaar was en nog een keer op 22 jarige leeftijd. Drachtig geworden allebei de keren in 1x dekken en hele makkelijke bevallingen.

Pony en paard zijn beide wel in goede conditie zowel voor, tijdens als na de dracht.

Fijn om te horen!