van dressuurmerrie tot allround veulen..?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Amelii

van dressuurmerrie tot allround veulen..?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-11 12:37

Hallo!

Ik vroeg me af of het eigenlijk een goed idee is om met een echte dressuurmerrie (Weltart) een allround veulen te kweken?
We willen er zelf eentje kweken en hebben een dressuurmerrie ter beschikking. Echter begin ik te twijfelen of een dressuurveulen wel iets voor mij is omdat ik toch graag wat variatie heb en graag spring. Dus zou ik het liefst een allround veulentje kweken.
Een echte springhengst moet dan denk ik niet gekozen worden.
Wat denken jullie? In welke richting van hengsten moet je dan kijken om de goede gangen te behouden en springcapaciteit te krijgen?

Ik hoop dat jullie me wat raad kunnen geven.
Alvast bedankt!
Groetjes!

kleinvosje

Re: van dressuurmerrie tot allround veulen..?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 12:41

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 14:42

Wil je de merrie hier voorstellen inclusief plus/ en minpunten en foto´s, of bedoel je de vraag meer algemeen? In het laatste geval zou je topic verplaatst moeten worden naar F-AM.

Amelii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-11 14:28

Het is toch een meer algemene vraag. Ik was nog aan het twijfelen waar ik het zou zetten.

Laurentii

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 17:48

Al het dressuurbloed komt van springbloed. Dus als je er gewoon een springgefokte hengst met knap model en allures op zet. Dan krijg je een allround paardje. Vb. Stedinger of 1 van zijn ggk zonen.
Die is volledig springgefokt maar loopt nu hoog in de dressuursport.
Als het je echt niet uitmaakt wat voor dier maar puur recreatief kan je ook een leuke kruising fokken natuurlijk.
Maar ind zoals hierboven, niet gewoon maar willen fokken omdat je een merrie hebt ;)

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 18:04

EHK -> F-AM

(en graag niet alleen ingaan op wel of niet fokken, maar antwoord geven op de gestelde vraag over allround fokken)

Amelii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-11 18:22

Neenee, niet gewoon maar fokken omdat ik een merrie heb hoor! Deze is trouwens niet van mij maar van mijn nonk. Ik wil graag een allround veulen fokken om dan van veulen af er mee bezig te kunnen zijn en dan later ook wedstrijden mee kunnen rijden.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 18:39

Een allround paard wordt niet gefokt maar door training 'gecreert'. Dat gezegt moet ik wel er toevoegen dat het dressuur en springen wel enigzins aanwezig moet zijn om uberhaupt het met training uit te halen.

Wat je wel moet beseffen dat je geen uitblinker in dressuur EN springen moet verwachten die hoger klassen kan lopen want meestal 'ligt' de talent toch meer gericht naar de ene richting.

PrimaDonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 20:23

Ik zelf heb gefokt met Diarado het is een springer maar ook één die beweging mee vererft. Een plaatje van een veulen en reeds verkocht naar Frankrijk naar een springstal. Rhodium is ook een hengst met capaciteiten van beide kanten dus zowel springen als dressuur (Ferro x G Ramiro Z) ook een optie.
groetjes, Primadonna

Amelii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-11 10:21

Peterina: Volledig mee eens, maar de gangen kan je niet zelf gaan creeren als het er niet al een beetje inzit. :)

PrimaDonna: Wow! Ja! Diarado had ik al gespot! Alleen vind ik hem wel net iets te duur. :)

isverwijderd

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 13:25

Ik zou gewoon een leuk springgericht veulen met nette beweging kopen. Dressuurpaarden zijn gefokt voor de dressuur, dus beweging, exterieur van een dressuurpaard enz. Vaak al generaties lang. Als je daar dan 1 keer een springhengst op zet hoef je niet te verwachten dat je veulen goed zal kunnen springen.

ptiteblue

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 13:55

Ik heb eigenlijk het omgekeerd gedaan. Van een springgefokte merrie naar een meer dressuurgefokte veulen.
Maar ja, merrie bewoog wel heel netjes, en ik wou graag haar kracht houden in de achterhand met meer geste in de voorbenen. Weet niet of het gelukt is, eerste veulen van United is bij het speenen naar frankrijk verkocht, en tweede veulen van Andretti verwachten we in juni :)

Maar ik heb eigenlijk vaak gehoord dat je geen springpaard maakt vanuit een dressuurpaard. Waarom, weet niet zeker, mischien omdat ze al zolang gefokt zijn voor dressuur en dat de spring eigenschappen niet meer aanwezig zijn?
Maar een dressuurpaard fokken vanuit een springpaard lukt blijkbaar beter.

Als iemand daar een duidelijker uitleg voor heeft?

pikamumu

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 18:46

Hallo,

Weltart is in de dressuur uitgebracht, maar sprong ook parcours van 1m20, en kwa papieren zit er Airport (Argentan) en Gotthard in , dus kan je alle kanten uit met je merrie *\o/*

Amelii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-11 19:39

Leuk om te weten! :) In de merrie zit ook Zuidpool (is ook springericht naar het schijnt).
Ik heb zelf geen hengst gekozen om te laten dekken, maar heb het allereerste veulentje dat ze gekregen had genomen. :p Een allrounder (nu al 2,5 jaar oud)! Zo weet ik wat ik in handen heb.
Bedankt!