Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
MLoeser schreef:Heb je er al over na gedacht wat je dan precies wilt met het veulen? Wil je het houden als het een hengst is? Heb je ook eraan gedacht dat het in de hele conformatie erg slecht kan uitpakken als net de niet-matchende genen van pappa en mamma naar het kind worden doorgegeven? Heb je er ook over nagedacht wat de kosten van een gezonde dracht en opvoedperiode kunnen zijn? Die kunnen aardig in de papieren gaan lopen. En als je het houd, heb je ook die kosten al bekeken? Vind je het niet zonde om het zoveelste papierloze paard te fokken?
mltex schreef:MLoeser schreef:Heb je er al over na gedacht wat je dan precies wilt met het veulen? Wil je het houden? Ook als het een hengst is? Heb je ook eraan gedacht dat het in de hele conformatie erg slecht kan uitpakken als net de niet-matchende genen van pappa en mamma naar het kind worden doorgegeven? En gebeurt dit, wat doe je dan met het kind? Heb je er ook over nagedacht wat de kosten van een gezonde dracht en opvoedperiode kunnen zijn? Die kunnen aardig in de papieren gaan lopen. En als je het houd, heb je ook die kosten al bekeken? Vind je het niet zonde om het zoveelste papierloze paard te fokken? Heb je er ook over nagedacht dat je merrie de hengst kan afslaan en hem ernstig kan verwonden in het proces? Bij natuurlijke dekking staat er vrijwel altijd een mens zij om toezicht te houden, en dat is niet voor niets! Ja in de natuur, die kennen we. Maar dan wil een klein opdondertje over het algemeen geen veel groter merrie dekken.
Alsjeblieft zeg, meer dan je denkt en dit was niet mijn vraag.
Daarnaast fok ik alleen wat ik niet kan kopen of zou moeten importeren
MLoeser schreef:mltex schreef:
Alsjeblieft zeg, meer dan je denkt en dit was niet mijn vraag.
Daarnaast fok ik alleen wat ik niet kan kopen of zou moeten importeren
Heb je er dan ook antwoorden op? Ik heb trouwens geedit... Je kan wel zeggen: "Wat een achterlijk gezeik" "typisch bokt" of op een persoonlijke noot "wat een biatch" maar erg is een groooooooot paardenoverschot in Nederland, en papierloze kruisingen die al dan niet mislukt zijn staan niet het hoogst op het kooplijstje.
MLoeser schreef:sorry hoor, maar ik vind wel dat je me heel erg persoonlijk aanvalt, terwijl ik van mening ben dat dit helemaal niet op zijn plek is. Ik stel je een aantal kritische vragen om je je keuze te helpen overwegen. Ik vind niet dat je meteen zo boos moet reageren.
MLoeser schreef:Je vraagt toch naar de problemen, nou dit zijn de nodige praktijkproblemen. Je geeft trouwens helemaal niet in je openingspost aan dat er maar een hengst wordt aangeboden, dus dan is het vrij moeilijk daar rekening mee te houden. Dus als je dan meteen agressief wordt naar mij toe terwijl ik oprecht een goed advies wil uitbrengen (daar is bokt namelijk voor).
MLoeser schreef:sorry hoor, maar ik vind wel dat je me heel erg persoonlijk aanvalt, terwijl ik van mening ben dat dit helemaal niet op zijn plek is. Ik stel je een aantal kritische vragen om je je keuze te helpen overwegen. Ik vind niet dat je meteen zo boos moet reageren.
MLoeser schreef:Heb je er ook over nagedacht dat je merrie de hengst kan afslaan en hem ernstig kan verwonden in het proces? Bij natuurlijke dekking staat er vrijwel altijd een mens zij om toezicht te houden, en dat is niet voor niets! Ja in de natuur, die kennen we. Maar dan wil een klein opdondertje over het algemeen geen veel groter merrie dekken.
Peterina schreef:Praktisch gezien kan een kleiner hengst altijd een grotere merrie wel altijd dekken mits de merrie erg meewerkend is.
Mocht je het zelf willen 'beleiden' dan zou je de merrie op een zachte helling moeten zetten en dan de hengst er achter waarbij het dan 'hoger' staat dan de merrie.
Problematisch zal het misschien wel zijn met de +/- 20 cm maat verschil maar maar niet onmogelijk.
Is er geen andere hengsten keuze in het buitenland die misschien dichter aan de maat is?
Annemeik schreef:En de hengst op een dekstation laten springen en het sperma door de DA via KI inlaten brengen? Kan de boel meteen gecontroleerd worden op kwaliteit etc.
mltex schreef:Peterina schreef:Praktisch gezien kan een kleiner hengst altijd een grotere merrie wel altijd dekken mits de merrie erg meewerkend is.
Mocht je het zelf willen 'beleiden' dan zou je de merrie op een zachte helling moeten zetten en dan de hengst er achter waarbij het dan 'hoger' staat dan de merrie.
Problematisch zal het misschien wel zijn met de +/- 20 cm maat verschil maar maar niet onmogelijk.
Is er geen andere hengsten keuze in het buitenland die misschien dichter aan de maat is?
Dan zal de merrie moeten reizen (ver heel ver) en het is niet mijn eigen merrie (draagmoeder) en er is geen KI beschikbaar dus we zullen het hier mee moeten doen.
Het is wel het proberen waard.
Helpt eventueel hengstigspuiten ook mbt willigheid? of is het 'dezelfde hengstigheid' om maar even iets te opperen