Vraag mbt hoogteverschil fokkerij

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

mltex

Vraag mbt hoogteverschil fokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-11 16:21

Ik heb een vraag en kan het nergens terugvinden.

Kan een kleine hengst (ong 1.35m) merrie van 1.57/160m natuurlijk dekken?
hoeveel problemen levert zoiets in de praktijk op?

Anoniem

Re: Vraag mbt hoogteverschil fokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 18:46

Beter zo dan andersom.
Je moet alleen een gaatje spitten.

Uitkomst van zo'n kruising is alleen nogal onvoorspelbaar.

mltex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-11 20:14

Ja dat snap ik en gezien de plannen is de uitkomst zowieso al geen sportpaard ;) , het gaat ook puur of de hengst erbij zou kunnen in het weiland op de natuurlijke manier

speedfiets_2
Badass Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 20:16

ja dat kan de merrie zal er dan voor gaan liggen voor zon stoere kleine man

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 20:21

Heb je er al over na gedacht wat je dan precies wilt met het veulen? Wil je het houden? Ook als het een hengst is? Heb je ook eraan gedacht dat het in de hele conformatie erg slecht kan uitpakken als net de niet-matchende genen van pappa en mamma naar het kind worden doorgegeven? En gebeurt dit, wat doe je dan met het kind? Heb je er ook over nagedacht wat de kosten van een gezonde dracht en opvoedperiode kunnen zijn? Die kunnen aardig in de papieren gaan lopen. En als je het houd, heb je ook die kosten al bekeken? Vind je het niet zonde om het zoveelste papierloze paard te fokken? Heb je er ook over nagedacht dat je merrie de hengst kan afslaan en hem ernstig kan verwonden in het proces? Bij natuurlijke dekking staat er vrijwel altijd een mens zij om toezicht te houden, en dat is niet voor niets! Ja in de natuur, die kennen we. Maar dan wil een klein opdondertje over het algemeen geen veel groter merrie dekken.
Laatst bijgewerkt door s6801881 op 19-02-11 20:23, in het totaal 1 keer bewerkt

mltex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-11 20:23

MLoeser schreef:
Heb je er al over na gedacht wat je dan precies wilt met het veulen? Wil je het houden als het een hengst is? Heb je ook eraan gedacht dat het in de hele conformatie erg slecht kan uitpakken als net de niet-matchende genen van pappa en mamma naar het kind worden doorgegeven? Heb je er ook over nagedacht wat de kosten van een gezonde dracht en opvoedperiode kunnen zijn? Die kunnen aardig in de papieren gaan lopen. En als je het houd, heb je ook die kosten al bekeken? Vind je het niet zonde om het zoveelste papierloze paard te fokken?

Alsjeblieft zeg, meer dan je denkt en dit was niet mijn vraag.

Daarnaast fok ik alleen wat ik niet kan kopen of zou moeten importeren
De enige aangeboden hengst in nederland momenteel is maar 1.35 vandaar de vraag

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 20:26

mltex schreef:
MLoeser schreef:
Heb je er al over na gedacht wat je dan precies wilt met het veulen? Wil je het houden? Ook als het een hengst is? Heb je ook eraan gedacht dat het in de hele conformatie erg slecht kan uitpakken als net de niet-matchende genen van pappa en mamma naar het kind worden doorgegeven? En gebeurt dit, wat doe je dan met het kind? Heb je er ook over nagedacht wat de kosten van een gezonde dracht en opvoedperiode kunnen zijn? Die kunnen aardig in de papieren gaan lopen. En als je het houd, heb je ook die kosten al bekeken? Vind je het niet zonde om het zoveelste papierloze paard te fokken? Heb je er ook over nagedacht dat je merrie de hengst kan afslaan en hem ernstig kan verwonden in het proces? Bij natuurlijke dekking staat er vrijwel altijd een mens zij om toezicht te houden, en dat is niet voor niets! Ja in de natuur, die kennen we. Maar dan wil een klein opdondertje over het algemeen geen veel groter merrie dekken.

Heb je er dan ook antwoorden op? Ik heb trouwens geedit... Je kan wel zeggen: "Wat een achterlijk gezeik" "typisch bokt" of op een persoonlijke noot "wat een biatch" maar erg is een groooooooot paardenoverschot in Nederland, en papierloze kruisingen die al dan niet mislukt zijn staan niet het hoogst op het kooplijstje.

mltex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-11 20:28

MLoeser schreef:
mltex schreef:

Heb je er dan ook antwoorden op? Ik heb trouwens geedit... Je kan wel zeggen: "Wat een achterlijk gezeik" "typisch bokt" of op een persoonlijke noot "wat een biatch" maar erg is een groooooooot paardenoverschot in Nederland, en papierloze kruisingen die al dan niet mislukt zijn staan niet het hoogst op het kooplijstje.

Ik ben jou geen verantwoording schuldig.

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 20:31

sorry hoor, maar ik vind wel dat je me heel erg persoonlijk aanvalt, terwijl ik van mening ben dat dit helemaal niet op zijn plek is. Ik stel je een aantal kritische vragen om je je keuze te helpen overwegen. Ik vind niet dat je meteen zo boos moet reageren.

mltex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-11 20:32

MLoeser schreef:
sorry hoor, maar ik vind wel dat je me heel erg persoonlijk aanvalt, terwijl ik van mening ben dat dit helemaal niet op zijn plek is. Ik stel je een aantal kritische vragen om je je keuze te helpen overwegen. Ik vind niet dat je meteen zo boos moet reageren.

Er is helemaal geen keuze, maar 1 optie en dat was mijn vraag, jij gaat OT

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 20:36

Je vraagt toch naar de problemen, nou dit zijn de nodige praktijkproblemen. Je geeft trouwens helemaal niet in je openingspost aan dat er maar één hengst wordt aangeboden, dus dan is het vrij moeilijk daar rekening mee te houden. Dus als je dan meteen agressief wordt naar mij toe terwijl ik oprecht een goed advies wil uitbrengen (daar is bokt namelijk voor). Dat gaat mij ook niet in de koude kleren zitten. Als je niet wilt dat je deze opmerkingen krijgt moet je denk ik wel een beter openingspost maken, en niet iedereen gaan aanvallen die je een kritische vraag stelt... Maar ja, niet iedereen kan tegen kritiek.

mltex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-11 20:38

MLoeser schreef:
Je vraagt toch naar de problemen, nou dit zijn de nodige praktijkproblemen. Je geeft trouwens helemaal niet in je openingspost aan dat er maar een hengst wordt aangeboden, dus dan is het vrij moeilijk daar rekening mee te houden. Dus als je dan meteen agressief wordt naar mij toe terwijl ik oprecht een goed advies wil uitbrengen (daar is bokt namelijk voor).

Jij geeft ongevraagd advies wat niks met de vraag te maken heeft en daar heb je nog steeds geen antwoord op gegeven.

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 22:23

MLoeser schreef:

Goh, vraag je daar dan ook niet helemaal zelf om?!
Ze vraagt niet om hulp met de keuze, maar of een kleine hengst een grotere merrie kan dekken. Heeft compleet niks met elkaar te maken en ik vind dit de neus in andermans zaken steken, waar je ook niks aan hebt!!!

Dus je "oprecht goed advies" heeft compleet niks met de vraag, topic of wat dan ook te maken!!! Ze vraagt om de problemen met het dekken, niet om de "problemen" die jij nu aan haalt.

TS: Ik heb wel eens gehoord dat een shet hengst een kwpn merrie gedekt heeft, ik denk dat het wel kan. Alleen moet het dan van beide kanten erg gewild worden! :)

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 22:28

MLoeser schreef:
Heb je er ook over nagedacht dat je merrie de hengst kan afslaan en hem ernstig kan verwonden in het proces? Bij natuurlijke dekking staat er vrijwel altijd een mens zij om toezicht te houden, en dat is niet voor niets! Ja in de natuur, die kennen we. Maar dan wil een klein opdondertje over het algemeen geen veel groter merrie dekken.

Dat is toch wel een praktijkprobleem dat helemaal niet zo overdreven bemoeizuchtig is in mijn bescheiden mening... Daar vraagt ze zelf toch om?! Niet alle merries worden blij van een te klein "opdondertje" dat haar wil bespringen. Ik heb zo'n dekking al eens gruwelijk mis zien gaan voor de hengst, omdat hij er gewoon niet goed bij kon, merrie op de top van haar hengstigheid. De hengst is er niet alleen met de nodige wonden af gekomen, maar ook zijn hengstzijn is die dat tot het einde gebracht. Het is zo te lezen niet haar hengst en daarom misschien niet per se haar zorg, maar ik denk niet dat zoiets de bedoeling is? Bij KI is dat dan weer geen probleem maar de TS wil graag een natuurlijke dekking dus tja.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 13:39

Praktisch gezien kan een kleiner hengst altijd een grotere merrie wel altijd dekken mits de merrie erg meewerkend is.
Mocht je het zelf willen 'beleiden' dan zou je de merrie op een zachte helling moeten zetten en dan de hengst er achter waarbij het dan 'hoger' staat dan de merrie.
Problematisch zal het misschien wel zijn met de +/- 20 cm maat verschil maar maar niet onmogelijk.

Is er geen andere hengsten keuze in het buitenland die misschien dichter aan de maat is?

mltex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-11 13:59

Peterina schreef:
Praktisch gezien kan een kleiner hengst altijd een grotere merrie wel altijd dekken mits de merrie erg meewerkend is.
Mocht je het zelf willen 'beleiden' dan zou je de merrie op een zachte helling moeten zetten en dan de hengst er achter waarbij het dan 'hoger' staat dan de merrie.
Problematisch zal het misschien wel zijn met de +/- 20 cm maat verschil maar maar niet onmogelijk.

Is er geen andere hengsten keuze in het buitenland die misschien dichter aan de maat is?

Dan zal de merrie moeten reizen (ver heel ver) en het is niet mijn eigen merrie (draagmoeder) en er is geen KI beschikbaar dus we zullen het hier mee moeten doen.
Het is wel het proberen waard.
Helpt eventueel hengstigspuiten ook mbt willigheid? of is het 'dezelfde hengstigheid' om maar even iets te opperen

Annemeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 14:03

En de hengst op een dekstation laten springen en het sperma door de DA via KI inlaten brengen? Kan de boel meteen gecontroleerd worden op kwaliteit etc.

mltex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-11 14:08

Annemeik schreef:
En de hengst op een dekstation laten springen en het sperma door de DA via KI inlaten brengen? Kan de boel meteen gecontroleerd worden op kwaliteit etc.

Is een dekstation vrij toegankelijk voor elke hengst? zo ja...linkje naar station Noord nederland? weet niet of de eigenaar daartoe bereid is maar eventueel een optie

Annemeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 14:09

Je kan ook op zoek naar een DA met een bok?

Een dekstation is niet vrij toegankelijk, maar vragen staat altijd vrij toch?

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 14:14

mltex schreef:
Peterina schreef:

Dan zal de merrie moeten reizen (ver heel ver) en het is niet mijn eigen merrie (draagmoeder) en er is geen KI beschikbaar dus we zullen het hier mee moeten doen.
Het is wel het proberen waard.
Helpt eventueel hengstigspuiten ook mbt willigheid? of is het 'dezelfde hengstigheid' om maar even iets te opperen

Als de merrie al veulens heeft gehad en niet regelmatig is met haar hengstigheid, dan zou je het kunnen riskeren om hengstig te spuiten.
Ik gebruik de woord 'riskeren' omdat dit echt een hulp middel is dat niet altijd werkt EN !! uit ervaring (niet alleen met eigen merries maar ook met andere fokkers!) weet ik dat als het niet 'pakt' op die spuit je de rest van het seizoen min of meer mag vergeten. Dit omdat de hormonen huishouding van de merrie dusdanig overhoop gegooit is dat het de rest van het seizoen nodig heeft om terug 'normaal' te komen.

Als de merrie een 'maiden mare' is, nooit een veulen heeft gehad, zou ik henstig spuiten ten sterkste afraden!

mltex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-11 14:20

Ah bedankt, het is een 'maiden mare' dan waag ik dat er niet op.
Misschien maak ik me druk om niks en rollenbollen ze straks door het verse gras _O-

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 15:18

Zal alleen waarschijnlijk wat langer duren als het in-de-wei-puur-natuur moet gebeuren. Niet iedere 'jonge' dame laat zich door de eerste beste aanbidder in palmen :D , HIJ moet er voor werken (charmeuren). :(:)

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 15:20

MLoeser schreef:

Wie valt wie nou aan :+

Het is de toon die de muziek maakt

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 15:21

Maar....staat de hengst bij jou?

mltex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-11 15:41

Peterina schreef:
Zal alleen waarschijnlijk wat langer duren als het in-de-wei-puur-natuur moet gebeuren. Niet iedere 'jonge' dame laat zich door de eerste beste aanbidder in palmen :D , HIJ moet er voor werken (charmeuren). :(:)

iaiaiaaaaaa ;)

Nee hengst staat niet bij mij maar de merrie kan daar uit logeren.