Informatie gewenst over Appaloosa's

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

rien10

Informatie gewenst over Appaloosa's

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-11 20:50

Ik weet niet of ik het hier goed plaats; maar ik ben op zoek naar wat meer info over Appaloosa's. Uiteraard heb ik al 't een en ander gelezen, en weet ik ook al wat vanuit het verleden. Maar waar ik me met name in interesseer is het karakter van de Appaloosa. Niet de mini's maar D-E ponies of paarden.
Zijn ze echt zachter van karakter dan het gemiddelde paard? Later volwassen dan andere rassen?

Ik heb er een aantal gekend, waarbij me opviel dat het erg lieve dieren waren, meewerkend.
Wat me ook opviel is dat er in NL niet veel te koop worden aangeboden. Althans niet via internet te vinden. In België wel.

Lise81

Re: Informatie gewenst over Appaloosa's

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 21:40

Hoi rien, ik heb zelf nog geen duidelijk antwoord gevonden op jou vraag.
De appaloosa is in nederland vooral een kleurtekening en niet zo zeer een ras. http://www.appaloosa-stamboek.com/ En volgens mij is daar karakter soms ondergeschikt.
De amerikaanse appaloosa is wel meer een ras naar mijn mening, voor meer daarover http://www.appaloosa.nl/ en er zijn op bokt wel meer topics over de appies; [WN-AM] appaloosa's (western) en [HK] Appaloosa Bokkers Deel III! Alle appie-liefhebbers welkom ! (algemeen)
Via fokkers en stamboeken worden appaloosa's wel aangeboden.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-11 00:11

Dank je Lise, het is voor mij nu duidelijk dat er "kleur" appaloosa's bestaan en "ras" appaloosa's. Eigenlijk wel logisch, als je ziet dat ze er zijn van 90 cm en van 1.60 hoog. Dat lijkt me niet één en hetzelfde ras te kunnen zijn.
Dank je voor de links, had wel op Bokt zitten zoeken naar Apps, maar kon t niet zo goed vinden.
Als ik nou een Appaloosa zou willen van ongeveer D of E pony formaat, zou dat dan een raszuivere kunnen zijn? Ik bedoel qua hoogte of zijn die toch altijd rond de 1.60. Zou een kleinere dan bij voorbeeld een pony/appaloosa kruising zijn.

luve_rozes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 12:03

Als je onze Appaloosa nu neemt, die staat ingeschreven hier in nederland, en dat is idd een kleur stamboek. Overigens zijn de serieuze fokkers daar in geschreven (niet serieuze heb je overal) wel bezig met het karakter.

Een raszuivere moet je dus bij het andere zoeken.

Onze App., is bv een kruising tussen een Fries/New forrest, en een Appaloosa, waarvan ik eigenlijk niet weet, of dat een kleur App is, of een ras App.
Wel kan ik zeggen dat onze App heel cool in het hoofd is, en mega snel leert. Het is jammer dat hij te klein blijft, hij is bijna 3.En lijkt helaas bij E pony te blijven steken, anders bleef ie zeker, mega fijn dier!

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-11 15:28

Tja, Luve rozes, en jammer dat hij pas 3 is, anders had ik wel interesse gehad. Maar een paard/pony van 3 is te onervaren voor mijn dochter. Aiii, zal je altijd zien, grootte goed, dier te jong of andersom!

lievelies

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 15:35

Ik weet niet hoe het met de raszuiverheid staat, Ik heb twee knabstruberers die in het appaloosa stamboek staan ingeschreven omdat er geen appart knabstruberstamboek is in Nederland. Toen ik op de keuring was waren er ook niet zuivere appaloosas die wel in het stamboek kwamen. Ik zou er wel meer over kunnen opvragen bij het stamboek als je wilt?

Ik ga zowizo vanavond in het boekje kijken van het appaloosa stamboek of er wat leuks voor je in staat.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-11 17:47

Dank je Lievelies. Zoals ik al schreef, ben zelf uiteraard ook aan het Googlen geweest, het het stamboek ook al gevonden, evenals hun verkooplijst etc.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 21:35

De Amerikaanse Appies zijn de westernAppaloosa's. Ik weet niet of je dat ook voor ogen hebt om te doen (of recreatie, dat kan natuurlijk ook). Ik zit daar verder helemaal niet in dus ik zou er weinig zinnigs over kunnen zeggen.

Van het NAS (Nederlands Appaloosa Stamboek) weet ik iets meer, omdat ik een NAS-hengst rij en vorige jaren ook keuringsklaar heb gemaakt.
Het NAS is een kleurstamboek. In de minimaat is daar wel veel NAS x NAS, maar in de kleine en grote maat is er weinig bloedspreiding dus om dat te verbeteren en ook een stukje noodgedwongen wordt er veel met andere rassen gekruisd om vers bloed binnen te krijgen. Daar is dus weinig te zeggen over karakter en ontwikkeling, want een Appaloosa uit een Welsh-vader is iets anders als uit een New Forest-vader en weer iets anders uit een NRPS of een KWPNer.
Het beeld op de keuringen is dus heel verschillend en dat is wel heel leuk om te zien.
[HK] Appaloosa Bokkers Deel III! Alle appie-liefhebbers welkom !
Dit is de link naar het Appaloosa HK-topic van Bokt.
Mocht je specifiek interesse hebben in Amerikaantjes dan kunnen ze je vast op het westerndeel van Bokt wel verder helpen.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 23:56

Urielle geeft je al heel veel informatie. De grotere appaloosa's (kleine en grote maat) zijn veelal gekruisd met andere rassen, ook vanwege de bloedspreiding. Zo heeft mijn eigen hengst (de hengst die Urielle rijdt) maar liefst 75% New Forest bloed. New Foresters staan bekend als echte kinderpony's met een koelbloedig karakter, en dit zie ik ook terug bij mijn pony's.
Ikzelf let heel erg op karakter, en dat is ook 1 van de redenen waarom ik New Forest hengsten voor mijn appaloosa-merrie gebruik.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-11 00:24

Bedankt allemaal voor jullie antwoorden. Het heeft wel een en ander duidelijk gemaakt.

Het is idd niet mijn bedoeling om western te gaan rijden met de pony. Dressuur en springen zal de hoofdmoot zijn, afgewisseld met buiten rijden. Dus een "echte" western gefokte pony zal niet nodig zijn.
Overigens is het niet mijn bedoeling om per se een spikkel of bepaald kleurtje te kiezen. Wel was ik geïnteresseerd geraakt in de Appaloosa. En mocht een pony die geschikt is een leuk of apart kleurtje hebben, dan is dat mooi meegenomen.

De pony die mijn dochter reed, (nu in de pony-hemel) was een sneeuwvlok bonte. Een heel apart super leuk beestje. Lekker eigenwijs maar 100% betrouwbaar. En tja, dat zoek ik toch weer, maar dan nu een maatje groter.