Fjord voor moeder/dochter?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

reekie

Fjord voor moeder/dochter?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-11 11:51

Hallo, mijn dochter en ik gaan in de zomer op zoek naar een pony/paard voor ons samen. Nu is zij komende zomer 10 jaar oud en weegt rond de 26 kg en is +/- 1.40m groot. Ik daarentegen ben 1.70m groot maar weeg wel 75 kg! Zij wil graag (onderlinge) wedstrijdjes dressuur en springen en zal dus grotendeels in de bak rijden. Ik wil, wanneer ik voldoende ervaring heb (ik ben herintredend paardengek), vooral buiten rijden. Een beetje stappen, draven, rustig galopje op z'n tijd. Natuurlijk ook wel in de bak en longeren. Ook ben ik wel geïnteresseerd in NH, maar daar zal ik dan professionele hulp bij moeten zoeken, omdat ik helemaal geen ervaring hierin heb. Nu heb ik altijd wel een zwak voor fjorden gehad en mijn voorkeur ligt dan ook bij dit ras. Maar is dit verstandig gezien mijn dochters jonge leeftijd en ambities en mijn gewicht en onzekerheid?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 11:59

Fjorden zijn paarden met over het al gemeen een behoorlijke kracht.
Dan bedoel ik vooral tijdens het rijden.
Fjorden zijn wel paarden waar je mee kunt dressuren en springen, maar zijn over het al gemeen niet de makkelijkste voor beide.
Qua gewicht kan je makkelijk op een fjord.

Maar ik zie het met kinderen en fjorden niet altijd even goed gaan.
Zorg iniedergeval voor consequentie... fjorden halen graag een grapje uit.

Naar mijn idee voor u een paardje waar je wat mee kunt, maar voor je dochter weet ik het niet.

Jasmijn76

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 12:04

ach..ik heb ook een fjord voor mij en de meiden..en die zijn pas 4!....en het is zo leuk!...het zijn idd eigenwijze drollen hoor die fjorden maar als die meiden een rondje erop doen of ze borstelen hem, is die zo lief voor ze!...terwijl die bij mij gerust mn tenen eraf walst!.....je dochter is 10 en vaak hebben die meiden meer lef als wij moeders ;-)....ze zijn eigenwijs maar niet gemeen!...en daar zal je dochter toch wel goed mee om kunnen gaan :D :o

Sando

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 12:06

Neem gewoon lekker de tijd om de juiste te vinden.
Focus niet alleen op de fjorden, maar een haflinger kan ook.
En een brave wat stevige e-pony kan ook wel hoor.
Zo te horen zal hij niet overvraagd gaan worden.
Beetje ondelinge wedstrijden rijden en recreatief... Moet prima te doen zijn.
Leuk, moeder/ dochter...
Mijn dochter is 7 en rijd nu bijna 2 jaar. Wij zijn bijna dagelijks op stal te vinden samen.
Mijn paard van 1.75 is echter wat te groot voor haar :+
Zij houd het bij haar lieveling van 1.07 m :D
Ziet er wel grappig uit, als wij samen door het bos naast elkaar rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 12:07

Als je een niet te jonge, maar wel goed opgevoede en doorgereden fjord neemt, dan zie ik geen enkel probleem. Is alleen wel kwestie van ook braaf en opgevoed HOUDEN ;)

blue_sky

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 12:11

Probeer als het enigzins kan eerst een brave kleinere leerpony voor je dochter te kopen. Zo'n ervaren wedstrijd beestje van tussen de 15 en 20 jaar. Die zijn i.h.a. niet zo duur en erg goede leermeesters. Daarmee zorg je voor een basis en hoop vertrouwen waar ze de rest van haar ruiterleven plezier van zal hebben. Als ze dan wat meer mans is kan ze jouw fjord gaan rijden. Natuurlijk betekent dat dan wel dat je over een paar jaar afscheid van het kleintje moet nemen maar daarover kan je nu al duidelijk zijn. Betekent wel dubbele kosten voor een paar jaar natuurlijk.

Martine_Levi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 12:13

ik zou persoonlijk dan voor een haflinger gaan. Zijn erg veelzijdig, geschikt voor jong en oud, recreatief of serieus.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 12:14

MartineC1711 schreef:
ik zou persoonlijk dan voor een haflinger gaan. Zijn erg veelzijdig, geschikt voor jong en oud, recreatief of serieus.

Klinkt als een fjord :+

Nagano

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 12:19

MartineC1711 schreef:

het serieus is bij die van mij ver te zoeken
maar hoop dat je een leuk paardje gaat vinden wat het ook word

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 12:24

MartineC1711 schreef:

fjorden net zo goed :P

wat eerder ook al is aangegeven, koop een wat ouder beestje wat wel goed opgevoed is.
daar heb je veel plezier aan :)

mijn ervaring met fjorden is dat ze goed opletten met jong spul.
de 5 jarige weidegenoot van mijn pony heeft zich al bewezen op een zorgboerderij en destijds heb ik al 9-jarige leren rijden op een fjord.

Martine_Levi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 12:25

hahaha ja inderdaad, maar persoonlijk vind ik een haflinger dan net wat vriendelijker. Een fjord is in mijn ogen toch wat eigenwijzer en zal sneller een geintje met je uithalen.
Ik zweer zelf al jaren bij haflingers en vind ze toch net wat veelzijdiger ;)

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 12:29

en dat heb ik nu net tegenovergesteld.
vind haflingers heel leuk, maar ben zelf enorme draken tegengekomen. (en een paar lieve natuurlijk, zo erg is het trauma ook weer niet :P )

fjorden houden van geintjes, maar geloof dat elk paard dat wel leuk vind.

ligt ook aan de smaak van de ts, vind de hedendaagse moderne haflinger eigenlijk niet echt wat aan.
terwijl het ouderwetse zwaardere type me dan wel weer echt aanpsreekt

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 12:31

tja haflinger en fjord zou een goede optie zijn. ik zelf heb een haflinger en ik kan der iedereen opzetten van gehandicape tot kind tot een onervaren volwassen. Maar dat betekend niet da het een saaie knol is. Mij kan die het soms behoorlijk lastig maken haha.

Neem gewoon een fjord of haflinger die awt ouder is en al wat opgevoed is. Beide rassen houden van geintjes uithalen. De 1 meer als de ander. maar heeft ook met het persoonlijke karakter te maken van het dier.

Ik zelf ben meer een haflinger fan omdat ik er zelf 1 hebt. Meer blijft conseqent. Als je ze goed onder de duim hebt zijn het schatten en kan je er alles mee. Heb je dat niet, tja dan kunnen ze je het wel eens lastig maken.

Kijk gewoon rustig en doe niks overhaasd.

reekie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-11 12:34

Jee, superleuk zeg. Zoveel antwoorden en zo snel ook al! Bedankt iedereen. We gaan inderdaad rustig rondkijken en ik wil me niet blindstaren op één ras. Maar we willen wel, juist omdat het onze eerste pony wordt, goed beslagen ten ijs komen. Ik ben in ieder geval blij dat ik niet direct te zwaar voor een fjord (of haflinger) zal zijn. Mits het een steviger beestje is. Dus toch een wat ouder dier dat al veel gezien heeft. Helaas zal een eventuele een tweede kleinere pony voor mijn dochter qua kosten wel erg de spuigaten uitlopen, hoe graag ik het ook verstandig wil aanpakken. Maar tweemaal pensionkosten à € 250,00 plus dierenarts, hoefsmid e.d. wordt toch echt te gek. Desnoods rijd ik dan niet als het een kleinere pony wordt. Vooralsnog rustig rondkijken en veeeeeeel bokt.nl lezen en informatie opslurpen. *D

Anoniem

Re: Fjord voor moeder/dochter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 12:45

Ga vooral vaak kijken bij hetzelfde paardje.
Mijn pony is ook aldoor verkocht als kinderpony, en ze is wel braaf met kinderen, maar gewoon VEELSTE sterk waardoor ze ook steeds weer doorverkocht werd.

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 12:48

Fjord, Haflinger, whatever, elk ras heeft z'n braverds en draken. Gewoon goed zoeken en er bij voorkeur een uitzoeken die zich al bewezen heeft als braafje. Is goed voor jullie zelfvertrouwen en vergroot het plezier in het paardrijden. Jullie leeftijden zijn geen probleem, jouw gewicht ook niet. Je moet misschien wel twee zadels aanschaffen of met een zadellbontje (op het zadel dus) gaan werken.

Veel plezier met de zoektocht en het rijden!

jannegien

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 12:59

Ik denk dat je zeker wel een aantal fjorden kan vinden die aan je eisen voldoen.
Zoek niet een heel klein smal fjordje uit maar een wat steverige, hoeft ook weer niet een tank te zijn. (ik ben zelf 1.72/1.73 en rond de 80 kilo en rijd makkelijk en zonder problemen voor de fjorden op hun weg, voor foto's zie mijn profiel).

Ga eens fokkerijen of particulieren af (dus niet alleen via de mail contact, maar ga ook eens echt kijken en proberen).
Zo weet ik toevallig dat als bij 'ons' mensen komen kijken naar 1 bepaald paard wat niet helemaal naar hun wens blijkt te zijn, we af en toe ook andere opties kunnen aanbieden die niet altijd door ons via internet aangeboden worden. (hier worden namelijk ook de fokmerries wel eens verkocht en dat zijn in gebruik vaak de wat fijnere en meer ervaren/ wat oudere merries.)

mvdbijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 13:05

Ga met de tijd gewoon eens wat paarden bekijken, plan voor jezelf dat je er zeker 4 of 5 even gezien en geprobeerd moet hebben.

Fjorden kunnen geschikt zijn maar neem dan een wat ouder ervaren paard.

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 15:45

MartineC1711 schreef:

Tsja persoonlijk zou ik dan voor een fjord gaan ;) Zelfde eigenschappen maar gaat minder in discussie dan een haflinger en zijn vaak toch fijner en zachter van karakter ;)

Jethafa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 16:03

Vaak zie je dat kinderen misschien moeite hebben met een fjord, maar het is dan wel een eigen pony en daar leer je toch vrij snel mee om te gaan. Ligt er ook aan hoe je dochter is. Is ze voorzichtig en verlegen, of heeft ze wel wat pit? Als ze een beetje voor zich durft op te komen, dan leert ze dat ook snel genoeg met een pony en die fjord zal haar zeker de gelegenheid geven om dat te oefenen :D Maar fjorden (hoe ik ze ken) zijn wel lief, ook al zijn ze ontdeugend en eigenwijs. Gemeen doen zit in ieder geval niet in hun aard!!

Qua lengte/gewicht van jouzelf denk ik dat het ook wel kan hoor. Ik ben 1.70 en 72 kilo, maar rijd op een fjord van 1.48. Gaat makkelijk! Qua gewicht zeker. Qua lengte zou je zelf moeten kijken wat je mooi vindt, maar anders voor een grote fjord kijken.

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 16:11

Fjorden zijn echt van die all-round paarden. Ik zou inderdaad als ik de TS was een leuke Fjord kopen, die rond de 10 jaar oud is en lekker doorgereden is :)

Ik rijd zelf met m'n 1.74 op een relatief kleine Fjord, en dat gaat prima haha :D Het kan echt een enorme draak zijn, maar verder is 't een extreme schat :)

nathalie2302

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 22:46

Onze fjord is erg braaf met ons dochtertje van 6 in de bak (ik denk dat het ook heel erg komt omdat hij van haar nooit spanning voelt omdat ze gewoon rijdt en niet zoals ik, als de buurvrouw met de trekker de bak ingaat bijv., meteen denkt "uh oh" ;) ). Hoewel zij in principe op haar eigen kleine (of eigenlijk moet ik zeggen 'nog kleinere' want onze fjord is ook maar 1m37) pony rijdt, vindt ze het ook leuk om af en toe met de fjord te rijden.
Ik ben zelf ook fjorden-fanaat en ben heel erg blij met hem. Het beste kun je gewoon eens rond gaan kijken/proberen om op die manier een fjord te vinden die bij jullie past en waarmee je een klik voelt. In mijn profiel zie je 2 fjorden met kinderen, 1 van 1m37 en 1 van 1m53 (beide c'tjes en op die foto's 4 jaar oud).

Van tevoren goed bedenken wat je wilt/zoekt schijnt voor veel mensen te helpen maar bij mij stond op nummer 1 'tank van boven de 1m47' en ik kwam thuis met een net zadelmakke en tuigmakke, bijna 4 jarige van 1m37 dus :P

marianne1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 23:38

Altijd leuk, meteen die discussies tussen Fjorden en Haflinger mensen.. :)
Ik ben ook meer van de Fjorden, maar dat is meer omdat ik er al jaren "inzit" en dus weinig Haflingers tegenkom..
Ik denk inderdaad dat je niet naar het ras moet kijken, maar naar het totaalplaatje.. Het ligt er ook maar net aan hoe de paarden of pony's opgevoed zijn. Als NEE ook altijd NEE is geweest, hoeft een Fjord echt geen probleem te zijn. Ga inderdaad overal kijken en staar je niet blind, maar dat was je geloof ik ook niet van plan!!
(en Fjorden blijven toch echt de leukste ;))

reekie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-11 14:36

Mijn dochter is zeker een pittige meid, Jethafa. Niet bang en laat ook niet zo snel over zich heen lopen. Ze heeft leren rijden op een supereigenwijze shetlander. Qua kracht natuurlijk niet te vergelijken met een fjord, maar zeker wel qua eigenwijsheid. Daar maak ik me dus helemaal geen zorgen over. Ik ben bang dat ik eerder te zacht ben. Maar ja, gelukkig ben ik me daar bewust van. Dus daar kan ik zelf wat aan doen. :D

reekie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-11 14:44

Nog even een vraagje: in welke prijsklasse valt een fjord, tussen de 12 en 18 jaar, zeer goed ingereden. Nou ja, ongeveer alles dat me in bovenstaande berichtjes is aangeraden? Een droompony dus. Is tussen de 1500 en 2250 euro een goede richtlijn? Of moet ik hoger zitten qua verwachting?